Zelfbouw Bakker/Sp1 eindelijk gereed!

Status
Niet open voor verdere reacties.

haporta

Die hard MF'er
11 jun 2003
901
3
groningen
Na precies een jaar lang bezig geweest te zijn met onderdelen verzamelen afspraken maken met leveranciers, overheidsinstanties, motordealers en framebouwer Nico Bakker, is het me eindelijk gelukt.....
Mijn zelbouw project is klaar! :) :) :)

Vorige week maandag was de klap op de vuurpijl toen hij voor de RDW keuring moest, maar hij was in 1x goedgekeurd.

Ik zal in dit topic mijn ervaringen delen, zodat iedereen die met het idee loopt om zelf een motor te fabriceren, weet waar hij aan begint...

maar de voldoening is er:
full
 
Velgen polijsten zou ik niet doen. Tis mooi zo en vormt een geheel. De rest van de motor heeft ook geen gepolijste onderdelen...... en met gepolijste velgen blijf je poetsen.
 
Nog even een vraagje aan de starter van dit geweldige topic (of een ieder ander die er meer over kan vertellen):

Ik lees op de site van de RDW het volgende:


"Voortaan moet de bouwer eerst het kale (zelfbouw) frame voor een onderzoek aanbieden bij één van de gespecialiseerde RDW-keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen of Zwolle. De RDW-keuring na afbouw is niet gewijzigd. Deze vindt plaats bij het Testcentrum van de RDW in Lelystad.

Deze aanscherping loopt vooruit op een aanpassing van de regelgeving, waarbij de lichtere toelatingseisen voor zelfbouwmotorfietsen geheel zullen komen te vervallen. Vooruitlopend hierop zal de RDW eerst de eisen voor de individuele toelating herzien."

Als ik dit zo lees mag ik hieruit opmaken dat de reeds eerder aangescherpe voorwaarden in de (nabije?) toekomst nog een stuk scherper zullen worden. Betekend dit dat het in de toekomst helemaal onmogelijk wordt om een zelfbouw fiets in elkaar te zetten of zal het zo'n vaart niet lopen?

Iemand hier bekend mee?

Zou best wel vervelende gevolgen kunnen hebben voor de mensen die nu met een zelfbouw bezig zijn of daar over lopen te denken... '(
 
Voor zover ik weet zijn de eisen niet verder aangescherpt na mijn keuring, wel is het inderdaad zo, dat de eisen hoger liggen dan dat van een motorfabrikant.. blijkbaar..

want als je met allemaal orgineel fabrieksspul op je motor komt aanzetten moet je niet raar op staan te kijken als ze hem toch afkeuren.. zelf meegemaakt...

denk hierbij aan claxons, voetsteuntjes, rem/ schakelpedalen, etc. het kleine spul dus.. heb er in mijn topic al uitvoerig over gesproken (zie een van de eerste paginas)

Maar ik laat me niet ontmoedigen.. heb al plannen voor een HP2 *D :)
 
De opbouw van de motor, veel werk zat in het wegwerken van de bekabeling, en de ophanging van het motorblok. hier moest ik zelf namelijk allerei afstandsbussen voor maken, en daar kwam heel wat gevloek, zweet en bloedingen bij kijken..

maar het einde kwam steeds meer inzicht...

hier nog een paar fotos:

(Afbeelding)


:} :} :} :} :} :} :} :} echt mooi :} :} :} :} :} en denk je, klaar voor 24sept veenendaal?
 
Voor zover ik weet zijn de eisen niet verder aangescherpt na mijn keuring, wel is het inderdaad zo, dat de eisen hoger liggen dan dat van een motorfabrikant.. blijkbaar..

want als je met allemaal orgineel fabrieksspul op je motor komt aanzetten moet je niet raar op staan te kijken als ze hem toch afkeuren.. zelf meegemaakt...

denk hierbij aan claxons, voetsteuntjes, rem/ schakelpedalen, etc. het kleine spul dus.. heb er in mijn topic al uitvoerig over gesproken (zie een van de eerste paginas)

Maar ik laat me niet ontmoedigen.. heb al plannen voor een HP2 *D :)


JEEEEE zeg wat een werk !! doet me denken aan de tijd dat ik nog op een scootertje reed, die had ik ook al weekend uit elkaar liggen om het optimaal snel te houden!!
Maar echt leuk project zeg, en het resultaat is er echt naar!! kicke man !!

Alleen 1 brutale vraag! Wat heeft je dit grapje wel niet gekocht(euro`s) dus ex ruzies met je vrouw/nieuw vloertje/werkuren/diesel en of benzine kosten voor het heen en weer rijden naar motoport/ etc. Volgens mij had je dan wel sp1 2 en 3 en nog veel meer voor kunnen kopen! Nou ik hoop in de toekomst je zelfbouw nog een keer te mogen aanschouwen! En als ik zo lees suc6 met HP2 , En complimenten voor je topic erg leuk!

Grtz uit Zwolle
 
Valt op zich allemaal nog wel mee.. Had in eerste instantie op een dikke 8000 euro gerekend, maar al met al is dat zo'n beetje 12000 euro geworden. Is een hoop geld, en ja ik had er een (bijna)nieuwe voor kunnen kopen, dan had ik echter niet zo'n unieke fiets gehad...
En hij is trouwens getaxeerd op 21000 euro.. dus als een gek dat er ooit voor geeft, kan het wel uit...

Voor de rest heeft het mij gekost:

Een hernia, versleten laminaat vloer, slapeloze nachten en een hoop tijd!
 
Nee ik heb hem nog steeds, staat helaas alleen stof te happen in de schuur. Dit jaar nog maar 3 ritjes gemaakt.
Ben nl druk bezig mijn boerderij te verbouwen, dus dat HP2 verhaal staat ook in de koelkast...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan