R6 2001.
Ik rijd sinds een aantal weken vol vermogen(eerst 25kW) en het werd dus tijd om de topsnelheid een keertje te testen. Afgelopen zondag was het mooi weer en vanaf Arnhem ben je zo over de grens bij de oosterburen. De laatste maanden had hij wel iets meer dan 25kW gekregen, maar was nog wel deels begrenst. Dat resulteerde toen op de teller een topsnelheid van 235. Dit reed echt gewoon goed en stabiel en ik kan mij niet herinneren dat hij toen ook zo reed als nu.
Afgelopen zondag reed ik dus in Duitsland, maar het voelde verre van stabiel. Boven de 230 begon het stuur echt opmerkelijk te wiebelen. Het voelde echt alsof het voorwiel zoekende was naar het wegdek. Bij de kleinste onregelmatigheden in het wegdek, dan voelde het heel zweverig aan. Ik dacht echt; huh?! Ligt het soms aan de wind of het wegdek? De eerste beste parkeerplaats opgezocht en met een maat overlegd. Maar hij had nergens last van. Dus dat kan het niet geweest zijn. Ik dacht misschien de bandenspanning? Maar nee.
Daarna verder gegaan op de snelweg en durfde nu wel wat harder. Niet vanwege de snelheid, maar wel vanwege dat zenuwachtig stuur in combinatie met die snelheid. Het voelde op sommige momenten toch vrij link
Ik zit er een beetje mee. Het is gewoon geen fijn gevoel. Aankomende zaterdag ook op Assen rijden met landelijke motordagen en een beetje info zou fijn zijn.
Voor de rest stuurt hij met wat lagere snelheden natuurlijk in de bochten etc. gewoon echt goed en heb ik er volle vertrouwen verder in. Het verbaasde mij dan ook zo, dat het op hogere snelheid niet zo is.
Nu las ik op het internet dat het ook aan jezelf kan liggen. Dat je het stuur te strak vast houdt ofso? Nu lijkt mij dit erg sterk, want ik was die snelheid rond 230 immers al gewend. Vanwege het feit dat het stuur opeens zo begon te shake kan het wel zo zijn dat ik het daarna het stuur wel vaster ging houden. Maarja, dat is dan het gevolg op een oorzaak en niet andersom. Dat kan het dus niet zijn.
Ik heb niet echt tijd om het stukje uit te zoeken waar die het meest heen en weer wiebelt, maar hieronder staan 2 filmpjes waar het wel te zien is denk ik. Het rare is ook dat die onstabiliteit niet altijd even constant is. Soms rijdt ie opeens gewoon redelijk en daarna opeens weer zenuwachtig. Het is eigenlijk overal boven de 230(tot en met 270, verder wou ik niet meer) en niet bij een bepaalde snelheid.
(sorry voor de slechte kwaliteit. Knippen en plakken wou niet en dus heb ik het het scherm maar gefilmd met mijn telefoon)
Meestal zie je niks op het filmpje, maar zo nu en dan kan je het wel zien lijkt me. Het voelt in ieder geval een stuk erger, dan te zien is.
Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=kzTKoRpKCx8&feature=youtu.be
Filmpje 2:https://www.youtube.com/watch?v=Op--gJMCcYU
overdrijf ik nou of..? Onbalans in een wiel of iets met de vering?
Al met al een te lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat iemand wat info heeft.
Ik rijd sinds een aantal weken vol vermogen(eerst 25kW) en het werd dus tijd om de topsnelheid een keertje te testen. Afgelopen zondag was het mooi weer en vanaf Arnhem ben je zo over de grens bij de oosterburen. De laatste maanden had hij wel iets meer dan 25kW gekregen, maar was nog wel deels begrenst. Dat resulteerde toen op de teller een topsnelheid van 235. Dit reed echt gewoon goed en stabiel en ik kan mij niet herinneren dat hij toen ook zo reed als nu.
Afgelopen zondag reed ik dus in Duitsland, maar het voelde verre van stabiel. Boven de 230 begon het stuur echt opmerkelijk te wiebelen. Het voelde echt alsof het voorwiel zoekende was naar het wegdek. Bij de kleinste onregelmatigheden in het wegdek, dan voelde het heel zweverig aan. Ik dacht echt; huh?! Ligt het soms aan de wind of het wegdek? De eerste beste parkeerplaats opgezocht en met een maat overlegd. Maar hij had nergens last van. Dus dat kan het niet geweest zijn. Ik dacht misschien de bandenspanning? Maar nee.
Daarna verder gegaan op de snelweg en durfde nu wel wat harder. Niet vanwege de snelheid, maar wel vanwege dat zenuwachtig stuur in combinatie met die snelheid. Het voelde op sommige momenten toch vrij link
Ik zit er een beetje mee. Het is gewoon geen fijn gevoel. Aankomende zaterdag ook op Assen rijden met landelijke motordagen en een beetje info zou fijn zijn.
Voor de rest stuurt hij met wat lagere snelheden natuurlijk in de bochten etc. gewoon echt goed en heb ik er volle vertrouwen verder in. Het verbaasde mij dan ook zo, dat het op hogere snelheid niet zo is.
Nu las ik op het internet dat het ook aan jezelf kan liggen. Dat je het stuur te strak vast houdt ofso? Nu lijkt mij dit erg sterk, want ik was die snelheid rond 230 immers al gewend. Vanwege het feit dat het stuur opeens zo begon te shake kan het wel zo zijn dat ik het daarna het stuur wel vaster ging houden. Maarja, dat is dan het gevolg op een oorzaak en niet andersom. Dat kan het dus niet zijn.
Ik heb niet echt tijd om het stukje uit te zoeken waar die het meest heen en weer wiebelt, maar hieronder staan 2 filmpjes waar het wel te zien is denk ik. Het rare is ook dat die onstabiliteit niet altijd even constant is. Soms rijdt ie opeens gewoon redelijk en daarna opeens weer zenuwachtig. Het is eigenlijk overal boven de 230(tot en met 270, verder wou ik niet meer) en niet bij een bepaalde snelheid.
(sorry voor de slechte kwaliteit. Knippen en plakken wou niet en dus heb ik het het scherm maar gefilmd met mijn telefoon)
Meestal zie je niks op het filmpje, maar zo nu en dan kan je het wel zien lijkt me. Het voelt in ieder geval een stuk erger, dan te zien is.
Filmpje 1: https://www.youtube.com/watch?v=kzTKoRpKCx8&feature=youtu.be
Filmpje 2:https://www.youtube.com/watch?v=Op--gJMCcYU
overdrijf ik nou of..? Onbalans in een wiel of iets met de vering?
Al met al een te lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat iemand wat info heeft.
Laatst bewerkt: