Ik ben hier niet om de '12' te promoten, je moet vooral kopen wat je zelf mooi/leuk/lekker vindt.
(wat een ander vindt boeit me echt geen...
)
Maar wat ik wel merk is dat (en dat geldt ook voor de Hayabusa) er vooral vanuit de bekende vooroordelen wordt beredeneerd. (compensatiedrang, alleen maar hard rechtdoor, log/zwaar, geen racer etc.)
Als je echt kunt rijden, krijg je ook bij een 12 een knietje aan de grond en als je het wilt komt het voorwiel met enkel gas geven zo van de grond (wel geheel controleerbaar en op afroep, minder abrupt en overwachts als een zx-10).
Als je alleen maar motor rijdt om als 1e weg te willen zijn bij het stoplicht, heb je het wat mij betreft niet helemaal begrepen.
(waarom al dat geld alleen daarvoor uitgeven?)
Dat de 12 niet vergevingsgezind is, dat is waar, als je geen 'respect' voor de power hebt en je koppie niet gebruikt, is het zo gebeurd. (maar eerlijk gezegd, dat is ook met een 125cc).
Ik vind het wel een motor welke ondanks het vermogen heel veel vertrouwen geeft, je gaat er wel ongemerkt snel erg hard mee.
Ik was voor de aanschaf ook behoorlijk geintimideerd door alle verhalen. Best een overstap van 123pk naar +/-190pk's. Maar die verhalen hoorde ik ook toen ik net m'n rijbewijs had en een zxr750 wilde kopen.
Het was volgens de meeste 'verstandiger' om op een 600 te beginnen ipv op een 750. Gelukkig was ik niet verstandig (
) en heb ik gekocht wat ik al heel lang wilde hebben, de zxr... geen moment spijt van gehad... heerlijke motor.
De '12' kan ik vergelijken met mijn oude zxr750 (dus ook met een zx-7r); wel wat zwaarder (lees logger) dan een 600, een beetje een lobbes, maar wel eentje die vertrouwen geeft. (de grenzen van een 12 liggen zowiezo VEEL verder dan die van jezelf. of ben je ook zo'n 'Rossi'?)
Eigenlijk kan ik maar 1 nadeel noemen over de 12:
- het leukste van (sport)motor rijden is het doortrekken in de versnelling en lekker doorschakelen. Doe je dat op een 600, dan schakel je naar z'n 4 bij zeg 180km/u (?). Doe je dat bij de 12, dan schakel je bij 12.000 tpm naar z'n 3 en rij je al dik >200k/m uur en heb je nog 3 versnellingen over. (is je plezier is meestel zo voorbij). Wat ik bedoel te zeggen is dat je ALTIJD (veel) te hard rijdt.
Het blijft het grootste risico om je rijbewijs kwijt te raken, maar een grotere adrenaline rush is er volgens mij niet...
Als power je ding is, is er geen ander keus! (behalve die Hayabusa, maar goed...
)
Verrek... ben ik ook zo'n lang verhaal aan het houden.
Ik hoop dat je er wat mee kunt...
Groet, Dino