Tips voor woon werk motor gezohct

Als je een goedkope tweedehands koopt heb je gewoon een zekere kans op een kat in de zak. Maar dat zal aan 10.000 km meer of minder niet zo gauw liggen; eerder aan beunhazig of uitgesteld onderhoud. Ik bedoel, een motor van 2000 euro met opgesleten banden, overjarige kettingset, lekke uitlaat en brakke vering kost eigenlijk gewoon 3000 euro i.p.v. 2000 (of zo :) ) terwijl diezelfde 2000 euro zowel voor een motor met 40k als met 80k op de klok een prima prijs kán zijn.

Als je veel snelweg wilt rijden zou ik ten eerste zorgen dat je tijdens je eventuele proefritjes óók even een stukje snelweg pakt. Wind i.c.m. je helm, je zithouding en je motor kan onverwachte dingen doen. Daar zitten zo veel factoren aan, dat haal je niet uit een review. Maar een klein beetje bescherming is wel fijn, als in, een wat hoger voorruitje of zo.

Wil je een fiets voor een rondje Europa met bijrijder en bepakking dan zou ik zeggen: dat zien we dan wel weer. Er zijn mensen die dat ook gewoon op een opgevoerde Zundapp doen/deden, dus natuurlijk kan dat met een 600cc Jap ook. Ik wil maar zeggen, ik zou mijn keuze echt niet laten afhangen van iets dat je maar 1x per jaar gaat doen. Sure, acht uur achter elkaar snelwegrijden is prettiger op een 1200-1600cc toerbuffel, maar hoe vaak is dat belangrijk?

Inderdaad, woonwerk is gewoon elke dag weer een leuke gelegenheid om op de motor te stappen. Maar langs diezelfde weg is ook elke motor leuk om op te stappen omdat je erop mag motorrijden. Het is maar hoe je het ziet. Ben je het type dat elke keer dat er een zwaardere motor voorbij komt zoiets hebt van "ik kom toch wat te kort" dan moet je even doorsparen voor een blitse krachtpatser, maar wil je gewoon elke dag lekker rijden op een motor met een goede price/performance verhouding dan koop je een wat oudere fiets waar je lekker op zit. Ik zou zelf zeggen (maar goed dat is weer persoonlijk en ik ben maar 1m84) focus op de wat oudere Japanners en laat het verder van de resultaten van je proefritten en de technische staat van de motor afhangen.
 
Laatst bewerkt:
Wat vind je van een Suzuki GSX750f? Ik heb er mijn woon-werk verkeer afgelopen jaar op gereden en dat beviel prima.

Veel vermogen, maar ook ideaal om lekker te toeren. Zit een kofferrek op voor de bagage.

De mijne komt te koop omdat ik de 3 jaar oude motor van mijn moeder 'overneem', en die kost een stuk minder dan jouw budget :)
 
Ik heb overigens ook nog een Kawasaki ZX10 (1988 model) die weg mag. Dat is 1000 cc, veel power (137 pk), en groot en dus geschikt voor de langere medemens. Echt een kanon, zeker voor die tijd. Kan zelfs nu nog heel behoorlijk meekomen. Evt met een kofferrekje, waarbij deze zowel naar voren als achter gemonteerd kan worden. Past ook ruim binnen je budget.
 
Zelf jaren lang met veel plezier Honda VFRs gereden voor woon-werk en uitstapjes. Ben 1.98 met lange benen. Geen VTEC kopen als je niet kan sleutelen of ruim budget onderhoud. Afstellen en controleren kleppen is tijdrovend.

Voordeel t.o.v. CBR 600. Meer beenruimte, rechterop, meer koppel onderin (handig voor rijden met duo en of bagage. ) Minder afschrijving.

Mijn collega heeft nu zijn tweede gekocht, na uitstapjes na bijvoorbeeld een Hornet 600. Hij zweert er bij. Wel een zware motor wat betreft kilo's, maar je gaat er niet mee bankliften. Lekker koppel onderin, prima zit etc. etc.
Ik heb er nooit op gereden, maar als ik het ding zie staan kan ik het mij goed voorstellen.

Ikzelf vind ze er erg modern uitzien voor motoren uit 2002 bijvoorbeeld! Komt wellicht door die mooie achterbrug. Knippers ook netjes verwerkt in de kuipen. Mooie motoren als je het mij vraagt.

Hij zou deze zeker aanraden voor woon \ werk.

Het nadeel is inderdaad dat onderhoud duur is vergeleken met een simpele 4 in lijn Japanner. Soms moet je het één en ander voor lief nemen om tot een voor jou prettige keuze te komen.

Zo rijd ik woon \ werk op een GSXR750 (40 km enkele rit, voornamelijk snelweg). Dat is natuurlijk helemaal geen ideale woon \ werk fiets, maar ik vind het een mooie motor. Rijdt lekker wat betreft de vermogensafgifte (rustig, en niet zenuwachtig, maar ook geen bizar koppel zoals bij een 1000 GSXR).

Ik rijd motor omdat ik supersports gaaf vind, maar er zijn natuurlijk zat motoren die voor woon \ werk beter geschikt zijn. De pech is dat je niet voor elke situatie een juiste motor kan hebben, want dan heeft iedereen er 6 nodig dus je moet vaak een compromis sluiten waar je content mee bent. Dat verschilt per persoon en kan een ieder enkel voor zichzelf bepalen.

Ik heb een 2 weken op een BMW F800 mogen rijden, maar dat vond ik maar klote. Heerlijk zadel en ontspannen recht-op zit. Ook heerlijk die standaard handvatverwarming in janurai, maar vol met je bakkes in de wind, vooral als het regent, is niet voor mij weggelegd.

Bovendien is het vervelend als een motor in zijn vermogensgebied zit wanneer je op de snelweg bijvoorbeeld 130 km\h rijdt. Dat rijdt zenuwachting, trilt. Geldt naar mijn mening net zo voor een 600cc supersport.

Veel \ meer cc's hoeven niet perse te dienen om hard te gaan. Rustig\ontspannen kunnen rijden kan net zo goed een doelstelling zijn met meer cc's.

Altijd lastig, maar ook leuk zo'n zoektocht naar een nieuwe fiets. Succes er mee!
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een samenvatting van wat we tot nu toe voorbij hebben zien komen.

Je kwam zelf met:

CBF600
Diversion
FZ6
BMW F650

daar zijn door ons om uiteenlopende redenen de volgende aan toegevoegd:

Pan European
V strom 650
R 1100
Triumph Tiger
TDM
ZZR 600
VFR
GSX 750F
Kawasaki ZX 10
TransAlp

En dan is de Hayabusa, de ideale starters motor die toch vaak als een van de eersten genoemd wordt, nog niet eens genoemd.
Helpt het bij je keuze? })
 
Hayabusa :9~ heb er 1 gehad en is een prima supersnelle toermotor :] ;)
 
Laatst bewerkt:
Men plakt aan z'n motor de stempel "kanon" en dus moet je er mee knallen. Dat is helemaal niet zo :)

Hetzelfde geldt voor de ZX12R. Ik ga daar liever mee op vakantie dan met mijn GSXR 750. :Y
100x zo relaxt.

Om mee te beginnen als woon \ werk motor zou ik zelf alleen niet zo blij worden van die koppelmonsters.
 
Laatst bewerkt:
Men plakt aan z'n motor de stempel "kanon" en dus moet je er mee knallen. Dat is helemaal niet zo :)

Hetzelfde geldt voor de ZX12R. Ik ga daar liever mee op vakantie dan met mijn GSXR 750. :Y
100x zo relaxt.

Om mee te beginnen als woon \ werk motor zou ik zelf alleen niet zo blij worden van die koppelmonsters.

Ach bij die koppelmonsters komt het vermogen er ook niet woest in en
daar valt ook normaal mee te rijden, het meeste vermogen zit bovenin het
toerengebied.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een maat met een ZX12R waar ik wel eens op heb mogen rijden.

Hij heeft toch wel regelmatig gemekkert dat zijn achterband spint wanneer deze koud was of bij regen.

Nu kan ik niet zeggen of dat aan hem ligt natuurlijk. Hij heeft die motor al een jaar of 10 bijna dus ik verwacht dat hij er mee overweg kan.

Dat is echter wel een aanname :+

Hayabusa heb ik geen idee van behalve van horen zeggen, maar vaak genoeg men horen zeggen dat ze heerlijk rijden (en niet enkel voor het knallen zijn).
Als jij dat zegt moet ik dat ook aannemen. :+
Ik kan mij er wel wat bij voorstellen als ik bedenk dat je bij een GSXR ook wel de hendel echt open moet draaien (en die draait heeeeel ver voordat die helemaal open is) ! :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt bedankt :)!
Ik ga het lijstje goed naast Mn budget leggen en eens een rondje nl in plannen :)
Als ik er aan uit ben laat ik jullie het weten!
 
Heb je al motorkleding of moet dat ook nog uit dat budget?
Iets wat toch regelmatig vergeten wordt en bij een laag budget is dat een flinke hap.
 
Ik heb een maat met een ZX12R waar ik wel eens op heb mogen rijden.

Hij heeft toch wel regelmatig gemekkert dat zijn achterband spint wanneer deze koud was of bij regen.

Nu kan ik niet zeggen of dat aan hem ligt natuurlijk. Hij heeft die motor al een jaar of 10 bijna dus ik verwacht dat hij er mee overweg kan.

Dat is echter wel een aanname :+

Hayabusa heb ik geen idee van behalve van horen zeggen, maar vaak genoeg men horen zeggen dat ze heerlijk rijden (en niet enkel voor het knallen zijn).
Als jij dat zegt moet ik dat ook aannemen. :+
Ik kan mij er wel wat bij voorstellen als ik bedenk dat je bij een GSXR ook wel de hendel echt open moet draaien (en die draait heeeeel ver voordat die helemaal open is) ! :Y

ZX12 heb ik ook gehad en een Hayabusa en een 200+ PK GSX-R 1000,met alle 3 is gewoon normaal te rijden,het ligt aan het rechterhandje die moet je onder controle houden :Y ;)
Rij je in de regen met deze motoren is het sterk afhankelijk wat voor banden je er
onder heb zitten of ze doorslippen of niet,met banden die meer op slicks lijken
is het geen pretje om in de regen te rijden.
 
Laatst bewerkt:
650cc. Je hebt mazzel, een halve hayabusa!

:t

Goodwin op een Hayabusa: vroeg of laat noemt iemand de Hayabusa.

enne: Een Rode, want die gaan sneller.


Zonder gekheid: zoek een makkelijke Jap.
Die gaan minder stuk, en onderhoud+onderdelen zijn goedkoper.
(al 2x deze tip van Wegewacht gekregen, en dat zeg ik als beemer-poser met veel kms onder mn achterste en ongeveer 10 stilstaan-pech gevalletjes in 4 jaar, waaronder 4x riempech)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt bedankt :)!
Ik ga het lijstje goed naast Mn budget leggen en eens een rondje nl in plannen :)
Als ik er aan uit ben laat ik jullie het weten!
De Kawasaki Versys schijnt ook een zeer goed rijdende fiets te zijn :Y . Je moet alleen van het design houden.
 
En een k75 is nog niet genoemd, al is ook dat opletten natuurlijk.
Euh nee niet met doorslippen in de regen, hele fijne regenmotor, maar met onderhoudshistorie.
Setje banden, achterschokbreker, andere koppeling en cadan verdubbelen de waarde soms.
 
Laatst bewerkt:
Verloopt dat met kilometerstanden van >50k nog veel dan?

Ik zou niet weten waarom dat niet zo zou zijn. Daarbij je moet om de 25k controleren.

Overigens is een 800 zonder vtec (voor 2002) een prima keuze. Maar dan heb je ook geen ABS
 
Pdv-moto geeft een goede tip: koop een makkelijke jap

Mijn advies: suzuki vstrom 650

Betrouwbaar, past bij je lengte, kun je mee op vakantie, ook met twee en past binnen je budget. Hogere kilometerstanden dan 50k zijn geen probleem. Onderhoud is goedkoop en er is voldoende aanbod.

En het rijdt ook nog eens heel lekker.
 
Pdv-moto geeft een goede tip: koop een makkelijke jap

Mijn advies: suzuki vstrom 650

Betrouwbaar, past bij je lengte, kun je mee op vakantie, ook met twee en past binnen je budget. Hogere kilometerstanden dan 50k zijn geen probleem. Onderhoud is goedkoop en er is voldoende aanbod.

En het rijdt ook nog eens heel lekker.

Een vriend van mij had eerst een Trans Alp,daar heeft hij veel landen mee bezocht,daarna
een DL650 gekocht,ook daar veel landen mee bezocht,maar achteraf spijt dat hij
niet weer een Trans Alp gekocht had,dat vind een betere motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten. Ook ww verkeer 65 Km enkele reis. Ben voor een oude diversion gegaan met 35000 km de teller. Teller staat nu op 62000. De grootste reden is dat het onderhoud zo goedkoop is en die dingen zowat onverslijtbaar zijn. Dat moet je hebben als je veel rijdt, toch?

Geen zin om te pas en te onpas stil te staan omdat de software niet meewerkt ofzo.
Enfin, hoop dat ke wat aan mijn ervaring hebt. Succes met kiezen.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze.
 
Ik heb de Suzuki gsx650f nog niet voorbij zien komen. Daar heb ik nu in zes jaar tijd met veel plezier 115.000 km mee gereden en past prima binnen je budget.
 
  • Leuk
Waarderingen: MG77
Een vriend van mij had eerst een Trans Alp,daar heeft hij veel landen mee bezocht,daarna
een DL650 gekocht,ook daar veel landen mee bezocht,maar achteraf spijt dat hij
niet weer een Trans Alp gekocht had,dat vind een betere motor.

Transalp prima ding idd. En onverwoestbaar. Maar persoonlijk vind ik de vstrom lekkerder rijden. Daarom zijn proefritjes zo belangrijk.
 
De vstrom staat idd ook wel op Mn lijstje maar zijn wel wat duurder als een transalp etc.
Motorkleding zit niet in dit budget is al reeds aangeschaft tijdens het lessen:)
Goretex etc dus dat zit wel goed!
 
Ik weet nog een rode Thundercat te staan voor 1500,=, 2 kleine butsjes in de tank, verder prima ding.
KM stand weet ik even niet uit mijn hoofd. PM me even bij interesse.
 
Ik mag mij gelukkig prijzen er 3 te bezitten...
FZS1000 ...prima al rounder, genoeg vermogen, en met een verhoogd ruitje rijdt ik er in een dag relaxed mee naar perpignan, zonder extreem moe te worden

XJ 900. gewoon een bulletproof ding, gaat echt niet kapot, no matter what, cardan, en er zijn leuke te koop met koffersets en all.....

TDM 850 3vd....enkele mods, maar dan heb je ook wel heel leuk speelgoed ...en allemaal lekker rechtopzittend.....take youre pick

Alle drie te koop ruim binnen je budget
 
Terug
Bovenaan Onderaan