Je grootste blunder op de motor

Voorrijder zijn bij een toertocht en bij het verkeerslicht aankomen. Rustig het linkervoetje uitsteken en met de broekspijp van je spijkerbroek (het was erg warm die dag) precies aan het linkerstepje blijven hangen en natuurlijk je voet echt niet aan de grond kunnen krijgen. Dus in een soort slowmotion kantel je tegen het wegdek. Dat was na 10 km en nog zo'n 200 te gaan. Dat werd een lange dag met die :+ om je heen.

Bij je favoriete terras aankomen. Jiffy uit, motor uit, afstappen en terwijl je naar het terras toeloopt en je helm nog afzet hoor je achter je klangbang. Jiffy toch niet helemaal goed uitgeklapt.

In de nog TomTom loze tijd je motor op de trailer mee nemen naar Frankrijk. Daar vanaf de camping gewoon gaan rijden. Wel kaart bij je om weer thuis te komen, maar gewoon rijden en verkennen. Veel kleine smalle weggetjes trekken dan maar aandacht. "Waar zou dit heen gaan?" Soms leuke route, soms niks, soms eindigend op een boerenerf en dus weer terug. Soms ging mijn vrouw mee, vaak niet. Op een dag gaat zij mee. Weer zo'n mooi smal slingerweggetje. Na 10 km uitkomen op een boerenerf. Daar was net een klein ongelukje gebeurd met de giertank. Sta je je dikke Goldwing op een boerenerf te keren in 10 cm gier. Motor en motorlaarzen zat de rest van de vakantie een luchtje aan.
 
Laatst bewerkt:
O ja ik heb er nog een. Beetje illegaal een vriend op mijn oude NTV wat AVB oefeningen laten doen, omdat de les zo duur is. Dan denken "ik doe het achtje wel even voor met mijn al vet stoere ervaring".

Een achtje, twee achtjes, gaat lekker, derde achtje opeens een vreemd stuurfoutje en *ZWIP* vol onderuit. (Gelukkig alleen maar een paar krasjes overgehouden op mijn kleding.) En dan was ik bij AVB nooit gevallen... Ervaring zegt niet alles :)
 
... hoor je achter je klangbang. Jiffy toch niet helemaal goed uitgeklapt.
...
Ja dat ook een keer. Op mijn vorig adres, rol de motor achterwaarts uit de garage, en zet ze neer op de jiffy, en voor ik de poort toe had, klabang ... |(

Probleem was daar dat de betonplaat aan dat garagecomplex nie heel effen lag, en ik zo smorgens heel vroeg niet goed doorhad dat het achterwiel op een licht "hellinkje" stond '(

Sindsdien let ik daar ALTIJD op, en trek de motor na het op de jiffy zetten ook een beetje achteruit zodat je "voelt" dat ze goed "in de jiffy" staat.
 
Na een vette hap bij de Mac vrolijk op de motor gestapt. Achteruit lopend van de parkeerplaats af, maak een bochtje tijdens achteruit lopen en voor ik het wist lag ie plat op de weg. En vol terras keek me glimlachend toe. :$ Niemand die een poot uitstak om me te helpen de motor overeind te zetten. :( Heb nog een paar dagen last gehad van m'n rug wegens het verkeerd overeind tillen van m'n fiets. :o

Tijdens een weekend in de Eifel met 12 vrienden. We parkeren onderweg voor een korte pauze. Vlak voordat we weer vertrekken rijd ik vlot en enthousiast naar voren om daar te wachten. Ik stop, ondergrond beetje ongelijk en ja hoor, klabang daar lag ie weer plat. Paar krassen op de kuip en op m'n ego erbij. :$
 
Tijdens de eerste vakantie op de motor naar wat toen nog Joegoslavië heette. Natuurlijk veel te lang achter elkaar door gereden. Stop bij het tankstation en mijn benen waren veranderd in spaghettisliertjes. Viel zo om. Heel genant, want destijds reden er nog niet veel vrouwen motor dus als ik ergens aan kwam had ik altijd veel bekijks. Helaas ook in dit geval had ik behoorlijk wat publiek, maar er was niemand die even hielp met overeind zetten.
 
Te kort bochtje plus rem. Slechte combi. Motor laten vallen. Koppelingshandel gebroken (x2)... In winter rijden. Laatste stuk op stoep schuiver gemaakt. Aardige man hielp me de motor weer overeind te krijgen. Ben sindsdien ook blij met valdoppen. Jiffy niet inklappen. Niet kunnen starten. Killswitch nog aan. Niet kunnen starten. Schijfrem slot er nog op. Kon hem nog net overeind houden. Geen schade wel gênant in een winkelcentrum met veel aanschouwers als je denkt even soepel weg te rijden.
 
Even een serieuze noot over niemand die helpt... Mensen weten in verrassing vaak niet hoe ze moeten handelen. Een van de eerste dingen die je leert bij EHBO of BHV.
Dus je kunt natuurlijk ook gewoon even roepen 'kan iemand even helpen?' als er allemaal mensen om je heen staan.
 
Topadvies! :t Nooit aan gedacht op het moment dat het gebeurde.
Serieus though... Sommige mensen hebben inderdaad gewoon schijt en lachen je liever uit dan dat ze een poot uitsteken, maar ook veel mensen worden in onverwachte situaties gewoon bevangen door een soort verstarde apathie waarbij het nadenken even stilstaat. Het is diezelfde apathie van het konijn in de koplampen. Maar die valt vaak door te prikken met een "call to action".
 
Laatst bewerkt:
In de ochtend bij hotel willen wegrijden met het slot nog in het voorwiel. :X

Slot kwam zodanig klem te zitten en stoep was zodanig scheef dat we met drieën een uur zoet zijn geweest. En kromme spaak en slag in mijn wiel. |(
 
Serieus though... Sommige mensen hebben inderdaad gewoon schijt en lachen je liever uit dan dat ze een poot uitsteken, maar ook veel mensen worden in onverwachte situaties gewoon bevangen door een soort verstarde apathie waarbij het nadenken even stilstaat. Het is diezelfde apathie van het konijn in de koplampen. Maar die valt vaak door te prikken met een "call to action".

En dan nog het beste om specifiek er iemand uit pikken. :Y
 
Samen met een maat op vakantie in Italië. Ik reed voorop en had vreselijke honger. Op een geven moment zag ik die maat niet meer in m’n spiegel dus ik stop en wacht…en wacht…en wacht…Uiteindelijk zie ik hem eindelijk de hoek om komen, ik nogal geïrriteerd door het wachten en de honger: ‘Waar bleef je?!’ Hij nog véél geïrriteerder: ‘Laat maar!’ en scheurde door….

Wat bleek: Hij wilde mij een beetje zieken door een appeltje te plukken van de boomgaarden waar we tussendoor reden…Dus hij stopt, en al zittend op zijn motor probeert hij een appeltje te pakken en dat lukt. Maar het was op een berghelling en zijn motor begint achteruit te rollen, in alle haast wil hij de voorrem in knijpen maar daarbij komt de appel tussen zijn rem en het handvat en zo rolt+valt hij de achteruit de berm in… Iets met een kuil voor een ander :+
 
Serieus though... Sommige mensen hebben inderdaad gewoon schijt en lachen je liever uit dan dat ze een poot uitsteken, maar ook veel mensen worden in onverwachte situaties gewoon bevangen door een soort verstarde apathie waarbij het nadenken even stilstaat. Het is diezelfde apathie van het konijn in de koplampen. Maar die valt vaak door te prikken met een "call to action".

Ik was ook serieus. Op het moment zelf had ik ook niet de tegenwoordigheid van geest om hulp te vragen. Ik denk dat die apathie ook voorkomt bij degenen die het overkomt.
 
Lekker bochtjes rijden in Zwitserland, meerdere dagen. Ik rijd voorop als navi.
Helemaal bovenop de Oberalppass even gestopt, overleggen over de route.

Na al dat geslinger en berg-op en berg-af is mijn interne waterpas van het padje en heb ik blijkbaar niet meer door dat ik m'n motor parkeer op een flink aflopende weg. Ik parkeer, stap af, draai me om en loop naar m'n maten. Ik zie hun ogen groot worden en KLETS. Is m'n motor van de jiffy afgerold en omgevallen. Gelukkig maar een beetje schade en wel door kunnen rijden.

Geluk bij een ongeluk: als ik andersom had geparkeerd had ze onderaan de oberalp gelegen :X
 
Motor op de paddockstand willen zetten, maar had de verkeerde stand te pakken (die was voor motor met iets bredere achterbrug). Dus motor stond op jiffy, ik wipte de boel omhoog en zag de motor zegmaar in slow motion naar rechts omvallen. Kon hem niet meer houden..

Detail hierbij, diezelfde dag had ik de net gerepareerde kuipdelen (laten plastic lassen en spuiten) opgehaald en gemonteerd omdat ik op een rotonde onderuit was gereden. De man was erg verbaasd dat ik een dag later gelijk wéér met beschadigde kuipdelen langs kwam.
 
Zat in de binnenbocht en een snelle audi buitenbocht, net bij het uitkomen bocht verlies ik ineens snelheid en kom uiteindelijk uitrollend tot stilstand waar het nog 10min heeft geduurt voor ik doorhad dat ik mijn killswitch omgezet had -O-

In Scheveningen mn vrouw laten afstappen, ik wil nog iets manouvreren en zet daarbij mn voet op een hoopje zand waardoor die wegglijd, tijdens wegglijden sprong ik van de motor om hem rechtop te houden, maar hij viel naar de kant waar ik stond..gelukkig voor mij stond daar een lantarenpaal en even later bevond ik mij tussen mn motor en de lantarenpaal _O-

Vrouw heeft me ertussen weg moeten helpen :P
 
Motor op de paddockstand willen zetten, maar had de verkeerde stand te pakken (die was voor motor met iets bredere achterbrug). Dus motor stond op jiffy, ik wipte de boel omhoog en zag de motor zegmaar in slow motion naar rechts omvallen. Kon hem niet meer houden..

Detail hierbij, diezelfde dag had ik de net gerepareerde kuipdelen (laten plastic lassen en spuiten) opgehaald en gemonteerd omdat ik op een rotonde onderuit was gereden. De man was erg verbaasd dat ik een dag later gelijk wéér met beschadigde kuipdelen langs kwam.

Auw...
svny3m.gif
 
- Met je Hollandse kaaskop niet goed voorbereid zijn op een steil Spaans bergbochtje, een versnelling te hoog en opeens geen vaart meer hebben, en zo de diepe greppel inrollen. Daar een minuut geen kant opkunnen omdat elke beweging tot een val zal leiden. En dat er dan opeens een busje langsrijdt (terwijl je daarvoor drie kwartier niemand tegenkwam) met vier bouwvakkers erin die uitstappen, eerst heel hard moeten lachen en "hollanda olé!" roepen, maar dan met vereende krachten je 250 kg wegende motor met jouw dikke reet erbovenop zo hoppa terug de weg op tillen. Ik ben zelden zo beschaamd en dankbaar tegelijk geweest :)
:')

Moet een bijzonder gevoel zijn om met motor en al opgetild te worden. :)


Ik heb tot 2x toe met een lege tank gestaan met de V-Strom. Eerste keer nét na het oprijden van de A9 bij Alkmaar. Knipperend blokje van de benzinemeter genegeerd met het idee dat ik nog wel even door kon rijden naar Heemskerk om daar te tanken. |(
Motor in de berm gezet en naar het dichtstbijzijnde tankstation gewandeld, in de volle zon met m'n pak aan en tas mee (want dure laptop, die laat ik niet onbeheerd achter). Toen ik bijna bij het tankstation was vertelde een vrachtwagenchauffeur dat er al een wagen van Rijkswaterstaat bij stond. Jerrycan gekocht, volgegooid en weer naar m'n motor gewandeld. Werd ik gebeld door de meldkamer, of het klopte dat mijn motor langs de A9 stond. Euh, ja.... ik ben er binnen 10 minuten.
Eenmaal aangekomen nog even een preek van de meneer van Rijkswaterstaat. Er stond ondertussen ook een bergingstruck voor. Als ik 5 minuten later was komen aanwandelen was m'n motor weg geweest. :X

Een jaar later (toevallig tijdens mijn allereerste rit achter de Petfles aan, en tevens mijn eerste TL in Houten) even op de koffie bij m'n zwager en schoonzus in Utrecht. Verkeerd gereden, maarja, ik had ze al gezegd dat ik langs zou komen, dus broembroem door! Bakkie bij ze gedaan en daarna weer op huis aan. Ik dacht: bij 't eerste tankstation dat ik tegenkom maar ff tanken...
Vanuit Leidsche Rjin rijd ik de tunnel door en prutprutpru.... k*t. :$
Motor geduwd totdat ik 'm aan de kant kon zetten. Schoonzus gebeld. Die is me met de auto komen redden. Wederom naar een tankstation, jerrycan gekocht (iemand nog een jerrycan hebben? O-)). Hij stond nu op de stoep, dus gelukkig geen Rijkswaterstaat en bergingstruck. :P
Sindsdien tank ik de V-Strom vóórdat er 300km mee gereden is. Gelukkig heeft de ZRX een kraantje met reservestand en probeer ik te tanken voordat 'ie daarop moet (ook al heb ik dan in theorie nog 7 liter reserve).
 
Terug
Bovenaan Onderaan