Je grootste blunder op de motor

Ff kijken of ik er nieuw leven in kan blazen... blijft wel leuk, blunders lezen.

Niet m’n ‘grootste’, maar gewoon algemene blunders: eind van vorig seizoen. Sinds ik mijn moto heb bok ik haar achter en voor zelf op. Al 100’en keren alleen gedaan. Kreeg wel eens de opmerking dat mensen dat knap vonden. Snapte niet waarom. Totdat ik dus vorig jaar bij het achter afbokken, ze opeens naar rechts kukelde.. nu snap ik waarom ze dat zeggen :')

En eergisteren, eerste rit van het jaar. Heeft ruim 6 maanden geslapen, dus vond het weer spannend. Eenmaal erop, wilde d’r in z’n 1 zetten. Sloeg af. Volgens mij 3x geprobeerd haar in 1 te krijgen. Begon zelfs te twijfelen of 1 wel naar z’n beneden was, zo vergeetachtig was ik toch niet?? 6 maanden is lang, maar ben toch niet gek?

Jiffy stond uit.
:Z
 
Ff kijken of ik er nieuw leven in kan blazen... blijft wel leuk, blunders lezen.

Niet m’n ‘grootste’, maar gewoon algemene blunders: eind van vorig seizoen. Sinds ik mijn moto heb bok ik haar achter en voor zelf op. Al 100’en keren alleen gedaan. Kreeg wel eens de opmerking dat mensen dat knap vonden. Snapte niet waarom. Totdat ik dus vorig jaar bij het achter afbokken, ze opeens naar rechts kukelde.. nu snap ik waarom ze dat zeggen :')

En eergisteren, eerste rit van het jaar. Heeft ruim 6 maanden geslapen, dus vond het weer spannend. Eenmaal erop, wilde d’r in z’n 1 zetten. Sloeg af. Volgens mij 3x geprobeerd haar in 1 te krijgen. Begon zelfs te twijfelen of 1 wel naar z’n beneden was, zo vergeetachtig was ik toch niet?? 6 maanden is lang, maar ben toch niet gek?

Jiffy stond uit.
:Z
Plakkende koppingsplaten?
 

Bijlagen

  • 9FD460B1-8258-414B-B358-81CB664928E0.jpeg
    9FD460B1-8258-414B-B358-81CB664928E0.jpeg
    56,7 KB · Weergaven: 75
nieuwe spijkerbroek gekocht en op de motor naar mijn vriendin om te laten zien, ik wil stoppen terwijl de motor naar rechts helt en moet dus snel mijn voet neerzetten, helaas is mijn broekspijp over de kickstarter gegaan en ik scheur de pijp over zo'n 20 cm open. Vriendin kon er mee lachen.
 
1. Na een ritje van +-100km samen met m'n vader aangekomen bij vrienden om mijn net gekochte 748 te laten zien

Ik kom tot stilstand, en ik doe alvast de jiffy uit. Motor valt uit zonder dat ik t contact uitdraai. Ik denk nog "hmm vreemd". Vervolgens blijft het olielampje branden en het zweet brak me al uit dat 'ie "stukgaatie" ging waarmaken. Vervolgens met z' n 4en een kwartier staan kijken waar het toch eens aan kan liggen. Olie gecontroleerd, accu gemeten. Mijn vader stapt erop en klapt de jiffy in. "broemblapblapblapblap"

Ohja.. De jiffy beveiliging🤦🏻‍♂️


2.
Bij het inhalen van een vrachtauto voel ik de power wegvallen.. Vloekend tierend de vluchtstrook op:X. Pas 150 km op deze tank... geen benzinelampje.. hmm benzine is t probleem niet.

Achter de vangrail wat mensen gebeld, niemand die me zo snel even kon helpen. Toch maar eens proberen of ie t doet. Al rijdend de afrit gehaald, en na weer uitvallen vanaf daar maar over het fietspad gaan duwen.

Ik zie in mijn ooghoek een busje vaart minderen en in de berm stoppen. De beste meneer stapt uit en bied aan de motor erin te zetten en me thuis af te zetten*O*. Uiteraard dit aanbod met beide handen aangenomen.

Eenmaal thuis toch de tank opengetrokken.. kuisleegB|.Conclusies: aardige mensen bestaan nog, vaker tanken en het benzinelampje doet het niet.

3.
Ik heb welgeteld 200 meter gereden na mijn A-examen. Beetje lullig dat je in het zicht van de motorzaak op je plaat gaat op de eerste de beste rotonde. Tip van de week: als je een motor koopt die praktisch 15 jaar heeft stilgestaan, zorg voor nieuwe bandjes. Met banden uit 2005 is het in 2020 vragen om problemen
 
Laatst bewerkt:
Na een ritje van +-100km samen met m'n vader aangekomen bij vrienden om mijn net gekochte 748 te laten zien

Ik kom tot stilstand, en ik doe alvast de jiffy uit. Motor valt uit zonder dat ik t contact uitdraai. Ik denk nog "hmm vreemd". Vervolgens blijft het olielampje branden en het zweet brak me al uit dat 'ie "stukgaatie" ging waarmaken. Vervolgens met z' n 4en een kwartier staan kijken waar het toch eens aan kan liggen. Olie gecontroleerd, accu gemeten. Mijn vader stapt erop en klapt de jiffy in. "broemblapblapblapblap"

Ohja.. De jiffy beveiliging🤦🏻‍♂️
Haha.
Ik had exact hetzelfde met mijn Scrambler. 😁
 
nieuwe spijkerbroek gekocht en op de motor naar mijn vriendin om te laten zien, ik wil stoppen terwijl de motor naar rechts helt en moet dus snel mijn voet neerzetten, helaas is mijn broekspijp over de kickstarter gegaan en ik scheur de pijp over zo'n 20 cm open. Vriendin kon er mee lachen.
enige tijd later, zelfde vriendin achterop met haar nieuwe beige suede laarzen, kom na 30 km bij mijn vader aan, blijkt mijn uitlaatpakking hardstikke lek en een stroom van half verbrande tweetaktolie heeft een laars volledig zwart gekleurd. Er werd niet meer gelachen.
 
1. Na een ritje van +-100km samen met m'n vader aangekomen bij vrienden om mijn net gekochte 748 te laten zien

Ik kom tot stilstand, en ik doe alvast de jiffy uit. Motor valt uit zonder dat ik t contact uitdraai. Ik denk nog "hmm vreemd". Vervolgens blijft het olielampje branden en het zweet brak me al uit dat 'ie "stukgaatie" ging waarmaken. Vervolgens met z' n 4en een kwartier staan kijken waar het toch eens aan kan liggen. Olie gecontroleerd, accu gemeten. Mijn vader stapt erop en klapt de jiffy in. "broemblapblapblapblap"

Ohja.. De jiffy beveiliging🤦🏻‍♂️


2.
Bij het inhalen van een vrachtauto voel ik de power wegvallen.. Vloekend tierend de vluchtstrook op:X. Pas 150 km op deze tank... geen benzinelampje.. hmm benzine is t probleem niet.

Achter de vangrail wat mensen gebeld, niemand die me zo snel even kon helpen. Toch maar eens proberen of ie t doet. Al rijdend de afrit gehaald, en na weer uitvallen vanaf daar maar over het fietspad gaan duwen.

Ik zie in mijn ooghoek een busje vaart minderen en in de berm stoppen. De beste meneer stapt uit en bied aan de motor erin te zetten en me thuis af te zetten*O*. Uiteraard dit aanbod met beide aangenomen.

Eenmaal thuis toch de tank opengetrokken.. kuisleegB|.Conclusies: aardige mensen bestaan nog, vaker tanken en het benzinelampje doet het niet.

3.
Ik heb welgeteld 200 meter gereden na mijn A-examen. Beetje lullig dat je de eerste de beste rotonde na de motorzaak op je plaat gaat op 'n rotonde. Tip van de week: als je een motor koopt die praktisch 15 jaar heeft stilgestaan, zorg voor nieuwe bandjes. Met banden uit 2005 is het in 2020 vragen om problemen
Ook met nieuwe bandjes kun je op je plaat gaan bij de eerste rotonde.
 
Ik zelf niet, maar mijn collega. Belde me op of ik al/nog op de zaak was, en of ik onderweg naar huis zijn olievuldop even mee wilde nemen...

Net voor vertrek naar huis had hij olie bijgevuld en de dop vergeten terug te schroeven. Na een kilometer of 20 werd hij er door automobilisten op gewezen dat de motor wel erg rookte. Een blik naar onderen en zijn hele laars, achterband en uitlaat onder de olie. Helaas voor hem was ik nog 1,5 uur van de zaak verwijderd, en duurde het daarna nog een half uur voor ik bij hem was, dus hij heeft 2 uur bij de pomp aan de koffie gezeten. Toen de olie wat gezakt was bleek er gelukkig nog voldoende in te zitten, dus geen schade. Een paar kilometer verderop een mooie lange doordraaier van het knooppunt, dus gelukkig werd hij er op tijd op geattendeerd. Was met een achterband vol olie niet echt een succes geworden waarschijnlijk.
 
Mijn bijdrage dan, poeh, heb er wel een aantal meegemaakt in loop der jaren. Maakt mij rijker als rijder toch?! O-)

De mooiste was toch wel in Frankrijk, bochtige wegen, ervaring aan het opbouwen met de motor van mijn vader toentertijd.
Wij reden daar al een paar dagen en wist ik de weg wel enigszins. Maar... toch wat meer gas er bij en bij willen blijven....:]
Tot die ene bocht en daarna hair-pin linksom, oeps vergeten. :X
Halen ging ik hem überhaupt niet (meer), snel opties overwogen terwijl ik maximaal de snelheid er zo veel mogelijk uit wilde halen op het tarmac.
Is gelukt, maar blij met nog een weiland als uitloop want het tarmac was net niet voldoende en stond tussen de koeien. Maar wel rechtop.

Maten reden lekker door voor mij, zich van geen kwaad bewust. Een koppel op de motor stopte, informeerde en hielpen mee de motor weer op de weg te krijgen. Zelfs nu heb ik er nog profijt van om maximaal te kunnen remmen zonder ABS en goed te focussen op waar ik ruimte heb om te stoppen.
 
Met rijles stoppen bij het verkeerslicht,in mijn oor hoorde ik ga maar linksaf.
Dat deed ik maar niet goed ik moest met een flauwe bocht linksaf en niet haaks linksom.
Gefoeter in mijn oor...

Motorritje met mijn man ik was als 1e thuis zet de motor neer stap af en lag eronder,jiffie vergeten.
 
Navigatie gevolgt bij de mohnesee, volgens Navi reed ik doorgaande weg met afslag naar rechts dus bocht beetje aangesneden, in de praktijk reed ik op de afslag... Kwam auto over de voorrangsweg van links en sloeg rechts af mijn kant op.... Gras maar in en pompend remmen langs de bomen.. daarna maar ff gestopt voor een bakkie...
 
Na een groepsrit de motor willen parkeren op een bosrijke ondergrond. Moest een stukje teruglopen maar stond helaas met m'n voet op een steen.
Voet glijd weg en met motor en al val ik tussen de andere motoren in. Mijnn stuur zat tussen 2 achterbanden in, mijn hoofd tussen 2 achterbanden in en mijn tas ook tussen 2 achterbanden. Geen enkele motor geraakt maar dan lig je toch wel even versuft met die motor op je been te kijken hoe je in godsnaam uit die positie komt.

Gelukkig weegt dat ding maar 160 kilo dus kon hem weer overeind zetten maar ik heb die dag wel even een offer gebracht aan het engeltje wat op m'n schouder gezeten heeft. Schade was alleen het kuipje van mijn motor die kapot was.
 
ik op een cb750 met toerkuip etc, mijn maat op een gl1000 goldwing, basic in die tijd. Hij moest iets bezorgen op zijn oude school dus ik reed mee en terwijl we weer willen aanrijden, en er pakweg 100 leerlingen staan te gapen naar die toekomstdroom van motoren doe ik een u-turn , helaas is de choke er net af en de motor is nog niet warm genoeg dus slaat af en ik lig op mijn zijkant voor het hele publiek. hilariteit alom!
 
nieuwe spijkerbroek gekocht en op de motor naar mijn vriendin om te laten zien, ik wil stoppen terwijl de motor naar rechts helt en moet dus snel mijn voet neerzetten, helaas is mijn broekspijp over de kickstarter gegaan en ik scheur de pijp over zo'n 20 cm open. Vriendin kon er mee lachen.
Wees blij dat je broek uitscheurde, anders was de motor omgevallen ... :P
Maare, ik dacht dat kickstarters (voor zover nog van toepassing) meestal links zaten. Bij die van jou niet?
 
Voor de motoren kwamen altijd ouwe Vespa scootertjes gereden, en heel wat stomme eigenschappen opgepikt:

1. Opbokken van een Vespa: tijdens het zitten met de voet de bok naar onder, en de scooter naar achter trekken. Klaar. Bij de 250cc lukt dat niet meer, wat raar! Maar, afstappen, bok tegenhouden met voet, en dan de hele motor naar achter rukken ging nog net. Dat motortje was nog net licht zat. Maar bij de 650 lukte dat ook al niet meer. Toen geleerd dat er een heuse techniek™ voor was, dat opbokken. Nu til ik netjes mijn motor op en lijk ik wat minder op een lompe oelewapper.

2. Kickstarten van een Vespa gaat makkelijker door hem wat naar links te kantelen, kun je beetje om die dikke kont heen trappen. Na 10 jaar zat dat aardig goed in mijn muscle memory. Dus bij de eerste keer de 650 aantrappen kantel ik de motor royaal naar links en breng de 200 kilo ruim over het kantelpunt heen... en daar lag ik in het bloemenperkje. Pfff. Nu laat ik hem mooi recht staan, of als toch niemand kijkt druk ik gewoon de startknop in 😇
 
Mijn blunder was in 1972 met een kawasaki 250 ex fabriek motor in zandvoort voor het verkrijgen van race licentie .
Eerst theorie daarna circuit verkennen om vervolgens het examen race deel.
Bij het aanmelden werd er nadrukkelijk gezegd heren veiligheid en op je motoren blijven zitten zijn de eerste voorwaarde om in aanmerking te komen voor een race licentie .
Met nieuwe banden en volle benzine tank volvertrouwen de baan op voor eerste deel, het verkennen van circuit .
Van horen zeggen dat zandvoort voor motoren geen gemakkelijk baan advies eerste ronde rustige aan .
wel merkte ik dat na wat bochten de baan glad was. dacht nog nieuwe band en rubber, dat dat de oorzaak was. dus gas er op en met hoge snelheid richting de tarzan bocht in en ja wel hoor voor dat ik het wist lag ik op de grond.
vrienden kwamen snel op mijn te helpen en baancommissaris er bij en zij dit moet je nou net niet doen.
Op de paddock motor nagezien en geconstateerd dat een voetsteun afgebroken was .
met spoed na het dorp om deze te laten lassen en nog op tijd voor het examen deel. ( met hoge uitzondering nog toegelaten, daar wij uit arnhem kwamen en een van de baancommissaris goed kende .)
licentie examen was proef race met start en vijf ronden.start ging goed eerste ronden met veel spanningen door gekomen kawasaki is snel en weer met hogesnelheid de trazanbocht in halve wegen de bocht en ja wel hoor weer onderuit.
weg licentie .weg droom, weg race jaar.
Was kwaad op mij zelf en dacht zandvoort is wel heel glad, heb ik wel de aanleg.
Kom wel huilen weer terug op paddock kijk ik naar de motor en wat zie ik,
achterband zat vol met olie ,glad.wauw waar komt het van dan , hoe kan dat.
stom stom ik had in mij ijver de benzine tank ontluchting slang verlengt naar achteren.
en dus als ik remde en met volle benzine tank, kwam daardoor de benzine met liters te gelijk op de achterband terecht en daar de kawasaki 250 ook mengsmering heeft ( tweetact benzine ) ook dus met olie .
Mijj ego was wat hersteld ,rest een duur les .
Denk wel dat mijn ouders blij waren met het einde van van mij wegrace hobby.
racemotor jaar lang in de schuur was geen optie. dus motor ingeruild voor een kawasaki driecilinder 500cc wegmotor.
 
Maare, ik dacht dat kickstarters (voor zover nog van toepassing) meestal links zaten. Bij die van jou niet?

Euh, ik ken ze eigenlijk alleen maar rechts.... Hooguit voor de kijker links 😇 :X
Ik ken en heb ze aan beide kanten. Ik weet niet of het een soort van "wetmatigheid" is, maar uit eigen observatie: Europees-vasteland (BMW, Guzzi, Diverse Russen) hebben de kickstarter links.
Japans en Engels meestal rechts(al zit de demontabele kickstarter van een honda GL1000 Goldwing ook links. Rechts zit er een cardan in de weg)

Links:
1k0.jpg

Nog meer links(net onder de accu):
1k0.jpg



En rechts:
1k0.jpg

En nog meer rechts:
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan