Tips voor woon werk motor gezohct

Zaander89

Rookie
12 jul 2018
7
0
Hoi allen,

Heb al veel op het forum rond gestruind maar kom toch nog niet goede conclusie.
Ben op zoek naar mijn eerste motor voor woon werk en wat leuke tour tochtjes.

Ong 60 km enkel WW vooral snelweg, kan evt binnendoor
Liefst wat bagage ruimte ivm spullen meenemen voor werk en evt weekend weg
Mijn vriendin zal na een tijdje ook achterop mee gaan
Rond de 650 cc, lijkt me voldoende als eerste motor
Budget 3000€
Km stand max 50k?

Ik zit in het all road/tour segment te zoeken en kom wel bij een CBF 600 uit.
Of de deaville maar die vind ik redelijk duf...
Nog even verder een lijstje:
Diversion?
Fazer fz 6
Ps: ben 197 dus een hoge motor is wel fijn:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb een cbf600 en ben 191cm lang.
Met zadel in hoogste stand en stuur zo ver mogelijk naar voren gedraaid en verhoogde ruit gaat het allemaal net, mits ik de kont achteraan het zadel schuif. Als ik windbescherming wil moet ik een beetje inzakken.
Hij is iig kleiner dan die op de foto lijkt.

Ik zou kijken naar een Pan European. Uiterlijk en motor geluid niet het meest hip. Maar erg fijne motor om te rijden. Vooral als je veel snelweg km's pakt.
 
Mischien een oude V-strom 650?
Met een beetje zoeken eventueel wel te vinden als je wat concessies doet aan de km stand.
 
Een 600 om met twee man en bepakking te reizen? Lijkt me aan de lichte kant, zwaarder is comfortabeler. Ik vind een Pan European nog niet eens zo'n gek voorstel. Niet echt een heel spannende motor, wel erg comfortabel, betrouwbaar en zeker genoeg power.
 
Je bent niet het eerste topic met deze vraag en meestal komt er een heel scala aan opties voorbij die vaak ver uit elkaar liggen en allemaal hun voors en tegens hebben

Als je zelf na al je zoekwerk uitkomt bij een CBF 600 zou ik zeggen ga daar op proefrijden en als je hem lekker vindt rijden: gewoon kopen. Eventueel nog op een andere motor rijden om het verschil te merken. En ga kijken of je er goed op past. Ik ben ook 1.97 en pas niet op de eerste modellen Pan European.
 
Laatst bewerkt:
Rond de 650 cc, lijkt me voldoende als eerste motor

Een 600 om met twee man en bepakking te reizen? Lijkt me aan de lichte kant, zwaarder is comfortabeler.

Ik ben blij dat mijn eerste motor niet meteen de ZRX was waar ik nu op rijd. Ik weet niet of dat goed gegaan zou zijn. En volgens mij kun je met de gemiddelde 600cc fiets best aardig met 2 personen rijden. Het ging met mijn VN800 in ieder geval prima (ok, da's 800cc, maar het is een ding met minder peekaas dan de gemiddelde 600).

Hoe dan ook; het komt erop neer dat je moet kopen waar jij je prettig op voelt. En dikke kans dat je na een jaar denkt: meh, dit is 'm toch niet helemaal. En daarna iets gaat zoeken wat meer bij je past, met de ervaring van het jaar daarvoor.

Voor woon-werk; exact hetzelfde verhaal. Bedenk je alleen dat zijkoffers waardeloze dingen zijn in de file. Een topkoffer, tanktas of buddyseat-tas kan uitkomst bieden (ik rij met die laatste, laptop, lunch, zonnebril e.d. zitten er standaard in).
 
Mischien een oude V-strom 650?
Met een beetje zoeken eventueel wel te vinden als je wat concessies doet aan de km stand.

Ik zit beetje met hoge KM stand in m'n maag, ik had nl gelezen dat je het beste tot max 50 k tweede hand kon kopen?
Een 600 om met twee man en bepakking te reizen? Lijkt me aan de lichte kant, zwaarder is comfortabeler. Ik vind een Pan European nog niet eens zo'n gek voorstel. Niet echt een heel spannende motor, wel erg comfortabel, betrouwbaar en zeker genoeg power.
Is 1100CC niet een beetje veel voor een eerste motor;)?
 
Ik ben blij dat mijn eerste motor niet meteen de ZRX was waar ik nu op rijd. Ik weet niet of dat goed gegaan zou zijn. En volgens mij kun je met de gemiddelde 600cc fiets best aardig met 2 personen rijden. Het ging met mijn VN800 in ieder geval prima (ok, da's 800cc, maar het is een ding met minder peekaas dan de gemiddelde 600).

Hoe dan ook; het komt erop neer dat je moet kopen waar jij je prettig op voelt. En dikke kans dat je na een jaar denkt: meh, dit is 'm toch niet helemaal. En daarna iets gaat zoeken wat meer bij je past, met de ervaring van het jaar daarvoor.

Voor woon-werk; exact hetzelfde verhaal. Bedenk je alleen dat zijkoffers waardeloze dingen zijn in de file. Een topkoffer, tanktas of buddyseat-tas kan uitkomst bieden (ik rij met die laatste, laptop, lunch, zonnebril e.d. zitten er standaard in).

Grotendeels mee eens. Ik denk ook dat het verschil maakt of je wekenlang met je tent door Europa gaat reizen met twee man op een motor, of zoals TS aangeeft "eventueel een weekendje weg" waarbij je misschien ook nog ene hotelletje pakt.

Ik rijd mijn woon-werk/file overigens wel met zijkoffers (FJR) en heb geen enkel probleem met filerijden. Bij de spiegels is de motor breder dan bij de koffers. Dus als de spiegels er tussen passen, past de rest ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen dat koffers van een FJR inderdaad niet zo heel erg breed uitkomen. Maar bij veel motoren valt dat een beetje tegen... en zeker als je nog onervaren bent dan is 't prettig dat het achter je zo smal mogelijk is zodat je je daar niet druk over hoeft te maken. :)
 
Ik zit beetje met hoge KM stand in m'n maag, ik had nl gelezen dat je het beste tot max 50 k tweede hand kon kopen?Is 1100CC niet een beetje veel voor een eerste motor;)?

De ene 1000cc+ is de andere niet. Maar zoals geadviseerd, ga proefrijden en ervaar. Ik rijd dagelijks 100km woon werk waarvan de helft snelweg en de helft binnendoor met een TDM850, ik mis op de snelweg wel wat kracht en wind bescherming.

Misschien toch maar eens kijken naar een TL1000 O-)
 
Ik zit beetje met hoge KM stand in m'n maag, ik had nl gelezen dat je het beste tot max 50 k tweede hand kon kopen?

Hangt er maar net vanaf hoe er met de motor is omgegaan. Zeker de wat zwaardere toermotoren lopen met het juiste onderhoud makkelijk tegen de 2ton of zelfs nog meer. Als er minder dan 50k opstaat, maar er is altijd lomp mee omgegaan en bezuinigd op het onderhoud, kan dat zomaar een stuk slechter zijn dan een motor die meer dan een ton gelopen heeft maar altijd netjes is verzorgd. Het is dus een combinatie van factoren, leeftijd, kmstand en uiterlijke staat. En een 2e hands motor, auto of wat dan ook, blijft altijd een gok. Je weet nooit wat de vorige eigenaar(en) er mee hebben uitgespookt.
 
Zelf jaren lang met veel plezier Honda VFRs gereden voor woon-werk en uitstapjes. Ben 1.98 met lange benen. Geen VTEC kopen als je niet kan sleutelen of ruim budget onderhoud. Afstellen en controleren kleppen is tijdrovend.

Voordeel t.o.v. CBR 600. Meer beenruimte, rechterop, meer koppel onderin (handig voor rijden met duo en of bagage. ) Minder afschrijving.
 
Het is geen 650cc maar ik heb recent voor woon-werk een BMW R1100 gekocht.
Dat is heerlijk rijden op de snelweg, heeft een cardan en een passagier kan makkelijk achterop.
Het gewicht was even wennen maar na een tijdje ben je er aan gewend en op snelheid merk je er niks van. Het past in je budget en je kan er hoge kmstanden mee bereiken.
 
Ik zit beetje met hoge KM stand in m'n maag, ik had nl gelezen dat je het beste tot max 50 k tweede hand kon kopen?Is 1100CC niet een beetje veel voor een eerste motor;)?

50 duizend kilometer kan ook zijn dat die bij 20duizend zijn laatste beurtje heeft gehad om hem vervolgens zonder enig onderhoud af te rijden tot het achterstallig onderhoud begint op te spelen. Om vervolgens te verkopen aan iemand met weinig ervaring en kennis. Die dan daarna bij een garage een goeie smak geld kwijt is om alles ineens te laten fiksen. Of korter gezegd, km stand niet op blind staren.

Zowel kubieke centimeters van de cilinders als gewicht zijn erg betrekkelijk. Veel 1100cc toerders zitten op minder peekaas dan 600cc sportfietsen.
En dan is het nog hoe gelijkmatig de peekaas eruit komen als je gas open draait. Die pan rijdt na even wennen net zo makkelijk als een cb500 naked. En ja als hij omvalt of bij keren op de weg is een kleine naked een stuk makkelijker.

Ik noem allemaal Honda's. Ik ben daar bij toeval mee begonnen en meeste ervaring met Honda's intussen. Maar de meeste andere merken hebben prima alternatieven. O-)

Om maar een bokkesprong te maken, zoiets kan ook prima aan je wensen voldoen.
Triumph Tiger 955i (2003) in zeer goede staat - Te koop
 
Het is geen 650cc maar ik heb recent voor woon-werk een BMW R1100 gekocht.
Dat is heerlijk rijden op de snelweg, heeft een cardan en een passagier kan makkelijk achterop.
Het gewicht was even wennen maar na een tijdje ben je er aan gewend en op snelheid merk je er niks van. Het past in je budget en je kan er hoge kmstanden mee bereiken.

Dat was mijn 1e gedachte ook maar ben nogal huiverig om 1100 cc te gaan rijden :P
Maar misschien toch een proefritje maken..

Wat denken jullie van een transalp?
 
pin je niet vast op die kilometers. Een goed verzorgde motor met 80.000km moet geen probleem zijn. Mits het een jap is zeker niet. Ik rijd zelf TDM900 van Yamaha. Bevalt mij prima voor woon-werk. Maar op de snelweg wel matige windbescherming. Maar dat heeft een cbf ook in vergelijking met een fjr of een pan.
 
Dat was mijn 1e gedachte ook maar ben nogal huiverig om 1100 cc te gaan rijden :P
Maar misschien toch een proefritje maken..
Dat had ik ook een beetje vooraf maar na paar ritjes was ik het al gewend. Ik kom ook van een 600 af.
Voordeel vind ik vooral dat het onderin lekker koppel heeft.
 
Ik rij het hele jaar woon werk.
Ik heb gemerkt dat (een beetje) windbescherming wel erg prettig is.

Dus voor mijn woon werk fiets heb ik de volgende eisen
- minimaal topkuipje
- cardan (geknoei met ketting vind ik niks in de winter)
- relatief makkelijk onderhoud
- de motor moet wat over hebben in verkeer op de snelweg (dus even snel doortrekken naar +140 wanneer nodig)
- zichtbaar onderhoud gehad

optioneel
- abs

De rest is wat mij betreft bijzaak.

De km stand kijk ik niet echt meer naar, ik heb een bmw gehad met > 190.000 km op de teller en ook al eens een Honda met + 115.000 km. Mijn huidige woon werk fiets heeft 84.000 op de teller. En kan nog vele jaren mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,

Heb al veel op het forum rond gestruind maar kom toch nog niet goede conclusie.
Ben op zoek naar mijn eerste motor voor woon werk en wat leuke tour tochtjes.

Ong 60 km enkel WW vooral snelweg, kan evt binnendoor
Liefst wat bagage ruimte ivm spullen meenemen voor werk en evt weekend weg
Mijn vriendin zal na een tijdje ook achterop mee gaan
Rond de 650 cc, lijkt me voldoende als eerste motor
Budget 3000€
Km stand max 50k?

Ik zit in het all road/tour segment te zoeken en kom wel bij een CBF 600 uit.
Of de deaville maar die vind ik redelijk duf...
Nog even verder een lijstje:
Diversion?
Fazer fz 6
Ps: ben 197 dus een hoge motor is wel fijn:)

Ik hoor of lees niets over de Kawasaki ZZR 600, enorm fijne motorfiets. Makkelijk met 2 personen, hij geeft geen krimp. En wat HighKing zegt met een buddy tas of tank tas.

1200px-Kawasaki_zzr600.JPG


00009141414141428C8AA.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet eens beginnen met afstappen van het begrip woon-werk motor.
Woon-werk verkeer bestaat niet op een motor want het zijn gewoon verplichte fun kilometers.
Je moet dus gewoon op zoek naar een leuke motor waar je lekker op zit en plezier mee hebt.
Voor lengte heb je niet perse een hoge motor nodig want volgens een aantal lange mensen die ik ken is de VFR een prima fiets voor rond de 2 meter, het is ook een prima fiets om vlot een stuk snelweg te pakken maar ook om lekker binnendoor bochtjes te trekken.
Je moet dus kijken naar een paar motoren die je mooi vind en dan gaan proefrijden om te kijken welke het daadwerkelijk gaat worden.
Cardan is handig als je veel kilometers maakt maar je hebt diverse kettingsmeersystemen waarmee een ketting ook geen enkel probleem is (ik heb goed ervaring met Pro-Oiler).
Jaren met de motor naar het werk gegaan en altijd kettingfietsen, nu werk ik te dicht bij huis (850m) en nu heb ik een cardanfiets maar rij nog steeds 15 tot 20k per jaar.
 
Je moet eens beginnen met afstappen van het begrip woon-werk motor.
Woon-werk verkeer bestaat niet op een motor want het zijn gewoon verplichte fun kilometers.
Je moet dus gewoon op zoek naar een leuke motor waar je lekker op zit en plezier mee hebt.
Voor lengte heb je niet perse een hoge motor nodig want volgens een aantal lange mensen die ik ken is de VFR een prima fiets voor rond de 2 meter, het is ook een prima fiets om vlot een stuk snelweg te pakken maar ook om lekker binnendoor bochtjes te trekken.
Je moet dus kijken naar een paar motoren die je mooi vind en dan gaan proefrijden om te kijken welke het daadwerkelijk gaat worden.
Cardan is handig als je veel kilometers maakt maar je hebt diverse kettingsmeersystemen waarmee een ketting ook geen enkel probleem is (ik heb goed ervaring met Pro-Oiler).
Jaren met de motor naar het werk gegaan en altijd kettingfietsen, nu werk ik te dicht bij huis (850m) en nu heb ik een cardanfiets maar rij nog steeds 15 tot 20k per jaar.

Edit: Een VFR gaat gerust een paar ton mee, ze gaan eerder stuk door een valpartij dan slijtage.
 
Bedankt voor de vele reacties.
Wat ray zegt zit eigenlijk wel wat in zo had ik het niet bekeken.
Mijn lijstje is iig wat beter geworden en ik moet gewoon veel ritjes gaan maken.
Iemand nog een menig over de BMW f650?
 
Bedankt voor de vele reacties.
Wat ray zegt zit eigenlijk wel wat in zo had ik het niet bekeken.
Mijn lijstje is iig wat beter geworden en ik moet gewoon veel ritjes gaan maken.
Iemand nog een menig over de BMW f650?

Jazeker, maar die doet er niet toe. Het gaat erom wat jij er van vindt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan