advies woon-werk motor

ik zou voor een cb250 gaan.

het verbruik van een scooter, met de fun van een motortje
 
Hallo allen,

Ik hoef niet heel ver naar mijn werk, 18km dus retoer 36km. Dat zijn 13km snelweg, 4km 80weg en 1km bebouwdekom.

(...)
- Honda Deauville 650
Ik heb ervaring met een NTV, vond ik wel lekker rijden alleen wel (te) weinig vermogen. Verbruik is gunstig 1:20 ofzo? aanschaf is iets meer.

Een Honda Deauville lijkt me nou niet direct te prefereren als je naar iets pittigers zoekt dan een NTV?

Ik geniet nog elke dag van mijn NTV650. Waarom een motor inzetten voor 13 km die meer vermogen heeft? Twee keer gas geven en je bent er. Meer vermogen lijkt me bij zo'n dagelijkse afstand alleen maar voor frustraties zorgen, en meer kans op boetes.

Ik rijd trouwens ook 50cc scooter. (Kymco People.) Die heeft ook een motorscooter-variant. Dat is helemaal niet pittig natuurlijk, maar aan de andere kant rijd je voor letterlijk een paar eurootjes per week heen en weer naar je werk. En kun je nog een flinke tas boodschappen tussen je benen op de voetplank meenemen ook, en een regenpak en drinken en gereedschap onder het zadel en altijd een reservehelm in het topkoffertje voor als je een keer onverwachts een passagier(e) wilt meenemen. Ik ben met degenen die dat een goede overweging vinden.
 
Iemand heeft al gezegd, waarom zou je voor woon-werk verkeer niet een leuke motor willen? Ik vond een gixxer leuk, dus heb ik die gekocht. Voor woon-werk verkeer. In plaats van me te ergeren in de file in de auto, rij ik nu lekker twee keer per dag op mijn gixxer. Dus wat voor motor je ook leuk vindt, iedere motor is leuk voor woon-werk verkeer.
:Y zo doe ik het ook al sinds 2001
 
hallo,

Ook nieuw op dit forum en zelfs nog bezig met het rijbewijs.
Wil dezelfde kilometers maken als OP en veel mensen beginnen tegen mij over een fazer.
Is dit een goede motor hier voor ?
De fzs1000 lijkt me wel bruut maar is 1000 niet wat veel voor beginner ?
Is een fazer op die afsanden echt goedkoper als een sport motor (zx6r, r6, cbr600rr) ?

Veel goedkoper als de andere motoren die je noemt zal hij niet zijn, dan kan je beter zoeken naar een Fazer 600.
 
moet je bij zo een motor ook rekening houden dat ketting en banden sneller slijten dan een fz6?
bij jouw gixxer bijvoorbeeld
 
Over het algemeen is het natuurlijk zo dat hoe zwaarder je de motor belast, hoe harder de boel ook zal slijten. Ook speelt het gewicht van de motor een rol, dezelfde band op een motor van 200 kilo zal minder snel slijten dan op een motor van 300 kilo. Verder ligt de bandenslijtage voornamelijk aan hoe fanatiek jij aan het gas gaat hangen.

Ik deed met mijn Fz6 15.000km op een achterband, en ruim het dubbele met een een ketting, maar ik ben dan ook een vrij rustige rijder.
 
moet je bij zo een motor ook rekening houden dat ketting en banden sneller slijten dan een fz6?
bij jouw gixxer bijvoorbeeld
Bij de ene motor slijten dingen sneller dan bij de andere, en de ene motor kost meer in onderhoud dan de andere. Maar ik heb liever een motor die wat meer kost per maand en waar ik met heel veel plezier op rij, dan dat ik een motor heb die minder kost maar waar ik geen plezier aan heb. Veel motorrijders beoefenen hun tweewielige hobby op zonnige zondagmiddagen, ik doe het iedere dag 's ochtends en 'savonds. En de hobby kost me geen tijd, integendeel, hij spaart me tijd uit.
 
Over het algemeen is het natuurlijk zo dat hoe zwaarder je de motor belast, hoe harder de boel ook zal slijten. Ook speelt het gewicht van de motor een rol, dezelfde band op een motor van 200 kilo zal minder snel slijten dan op een motor van 300 kilo.
Dat is niet altijd waar, want dat ligt ook aan de geometrie. Een lichte sportieve motor heeft meer wielspin op het achterwiel dan een zware toermotor (ook nog eens met gevulde topkoffer). En meer wielspin betekent meer slijtage.
 
ik rij pak hem beet 3 - 4 dagen in de week 33 km enkele reis op een Rsv Mille.

Zeker niet de meest ideale motor voor woon werk verkeer maar iedere dag een smile van oor tot oor.

En terug meestal ff binnendoor (scheelt qua tijd niet heel veel voor mij) is gelijk een stukje ontspanning voor mij.


Ben me er erg van bewust dat het relatief duur rijden is (pak hem beet 1 op 14 als ik gewoon snelweg rij in hoge versnelling) ook het onderhoud is wat duurder maar wat al eerder gezegd is, het is gelijk een stukje ontspanning/hobby voor me dus wat boeit het.

Het blijft goedkoper dan een auto, waarmee ik iedere dag achteraan in de rij kan aansluiten
 
Ik rij zelf dagelijks (ma tm do) 52 heen en 52 km terug woon-werkverkeer met mijn Suzuki GSX650F. Dus zo'n 400 km per week. Prima te doen. Zijn alleen wat duurder denk ik want de jongste komt uit 2008. Ik tank wanneer de teller op ongeveer 310 a 320 km staat. En dan zit er meestal nog ruim 2 ltr benzine in. Tankinhoud 19 ltr.
 
Laatst bewerkt:
BMW K75 kopen, loopt altijd, zorgeloze cardan, makkelijk en goedkoop onderhoud, laag verbruik en goedkoop in aanschaf. Is prettige motor om me te rijden en met 75 pk sterk zat. Onderdelen 2e hands aan te komen en makkelijk te voorzien van een valbeugel voor de winterdagen.
 
ik rij pak hem beet 3 - 4 dagen in de week 33 km enkele reis op een Rsv Mille.

Zeker niet de meest ideale motor voor woon werk verkeer maar iedere dag een smile van oor tot oor.

En terug meestal ff binnendoor (scheelt qua tijd niet heel veel voor mij) is gelijk een stukje ontspanning voor mij.


Ben me er erg van bewust dat het relatief duur rijden is (pak hem beet 1 op 14 als ik gewoon snelweg rij in hoge versnelling) ook het onderhoud is wat duurder maar wat al eerder gezegd is, het is gelijk een stukje ontspanning/hobby voor me dus wat boeit het.

Het blijft goedkoper dan een auto, waarmee ik iedere dag achteraan in de rij kan aansluiten

daar gaat het toch ook om..
voor woonwerk verkeer in de lente/zomer (behalve deze lente kennelijk |( )
Pak ik ook altijd mijn fireblade. en als het lekker weer is dan mag ik graag of heen of terug toch nog wel even een paar kilometer extra pakken.. ik geniet van elk ritje wat ik maak en daarvoor rij ik motor en niet alleen om het zuiniger rijden want dan kan ik op een scooter stappen of de fiets pakken..
en voor de winter een xj900 dingen zijn overwoestbaar en rijden altijd..
onderhoud valt reuze mee enige wat ik dit jaar moet doen is even de benzine leidingen vervangen stammen uit '91 af en de remblokjes vervangen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan