Merk | Type | Snelheid | Methode | Draagmethode | Onder/over motorkleding | Prijs | Herbruikbaar | Gewicht |
Helite | Turtle 2 | 100 ms | Koord | Vest | over | 609 | Ja co2 | 950 |
Helite | Turtle | 100 ms | Koord | Vest | over | 495 | Ja co2 | 950 |
MotoAirbag | vZero | 80 ms | Koord | Rugtas | over | 399 | Ja | 800 |
MotoAirbag | MAB v2.0 Complete | 80 ms | Koord | Vest | over | 699 | Ja | 1400 |
MotoAirbag | MAB v2.0 Predisposed | 80 ms | Koord | Vest | over | 499 | Ja | 800 |
Clover | Crossover 2 Airbag Kit | 80 ms | Koord | Insert | over | 299 | Ja | Laag |
Bering | C-Protect Air Airbag Vest | 100 ms | Koord | Vest (softshell) | over | 370 | Ja | 1300 |
IXON | IX-Airbag U03 Airbag Vest | 22 ms | Computer | Vest | over | 400 | Ja | 1300 |
Büse | Airbag vest (by helite) | 100 ms | Koord | Vest | over | 494 | Ja | ? |
Held | Held Air II Protector Vest | 100 ms | Koord | Vest | over | 584 | Ja | ? |
Held | Held Clip In Air Protector Vest | 100 ms | Koord | Vest | onder | 404 | Ja | ? |
Bores | Bores Helite Airbag System | 100 ms | Koord | Vest | over | 400 | ja | ? |
Dainese | Smart D-Air® Airbag Ves | 80 ms ? | Computer | Vest | onder of over | 600 | ja | ? |
Na het lezen van het een artikel werd het mij duidelijk dat de motorkleding voornamelijk beschermd tegen glijden en niet zozeer een harde impact. Nu draag ik zelf altijd een rugprotector, maar laat nu juist het gevaar zitten bij de borstkas, waar denk ik de meeste van ons geen extra bescherming dragen. Na wat inlezen viel me op dat er best veel airbag vesten/kledij te koop zijn en dat die tot wel 7x zoveel impact opnemen als een rugprotector. Toch bestaan de airbags al ruim 10 jaar en vraag ik me af waarom dit nog geen standaard is geworden zoals een helm. Door de steeds grotere keuze en misschien iets zakkende aanschafprijs lijkt me me interessant om erover na te denken om een airbag aan te schaffen. Hieronder heb ik een overzicht van de airbag vesten die te koop zijn, die goed te combineren zijn met textiel kleding of evt een leren combi pak.
Merk Type Snelheid Methode Draagmethode Onder/over motorkleding Prijs Herbruikbaar Gewicht Helite Turtle 2 100 ms Koord Vest over 609 Ja co2 950 Helite Turtle 100 ms Koord Vest over 495 Ja co2 950 MotoAirbag vZero 80 ms Koord Rugtas over 399 Ja 800 MotoAirbag MAB v2.0 Complete 80 ms Koord Vest over 699 Ja 1400 MotoAirbag MAB v2.0 Predisposed 80 ms Koord Vest over 499 Ja 800 Clover Crossover 2 Airbag Kit 80 ms Koord Insert over 299 Ja Laag Bering C-Protect Air Airbag Vest 100 ms Koord Vest (softshell) over 370 Ja 1300 IXON IX-Airbag U03 Airbag Vest 22 ms Computer Vest over 400 Ja 1300 Büse Airbag vest (by helite) 100 ms Koord Vest over 494 Ja ? Held Held Air II Protector Vest 100 ms Koord Vest over 584 Ja ? Held Held Clip In Air Protector Vest 100 ms Koord Vest onder 404 Ja ? Bores Bores Helite Airbag System 100 ms Koord Vest over 400 ja ? Dainese Smart D-Air® Airbag Ves 80 ms ? Computer Vest onder of over 600 ja ?
De Held clip in air protecor vest ziet er nog het meest interessant uit. Geschikt voor Held jassen om in te zetten, maar ook onder andere jassen te dragen. De Helite Turtle lijkt iets meer bescherming te geven maar is ook iets duurder en moet over de jas heen gedragen worden.
Er zijn zelfs alternatieven op Aliexpress te koop voor veel minder, maar Chinees goedkoop spul en kwaliteit gaan helaas niet vaak goed samen.
Zijn hier mensen op het forum die al ervaringen hebben met een van deze airbag vesten of andere merken of wellicht een goedkoop alternatief?
Ik heb wel de voorkeur aan een eenvoudig mechaniek zoals de meeste hebben met een koordje. Geen gedoe met een batterij opladen, of duur abonnement zoals IXON heeft.
Motorkleding is niet eens verplicht, dus logisch gezien kunnen ze beter eerst daar eens mee beginnen.
Het is een bewezen technologie die het "veiliger" () maakt om te crashen.
Zoals zo veel innovaties in deze sector wordt deze techniek uitgevonden/gebruikt/geperfectioneerd in de racerij, waarop vervolgens hij naar ... "het grote publiek" komt.
Het is nu nog een 'dure' investering, waar de kans aanzienlijk is dat je hem nooit hoeft te gebruiken.
Is het dan een onkoop geweest? ... mwua, dan zou je ook net zo goed zonder motorpak kunnen rijden.
Op een gegeven moment zal zo'n airbag systeem net zo gangbaar worden als een motorpak. Maar daar zal tijd overheen gaan.
Ik weet wel dat mijn volgende pak voor op straat een airbag pak wordt. Voor het circuit heb ik al een airbag pak (dit is een Dainese eendelig overal, waar je overigens he-le-maal niks merkt dat een airbag systeem in verwerkt zit).
Het is een investering, maar als het maar 1 keer z'n werk doet, is het de extra kosten (mij dan) al waard.
Toch bestaan de airbags al ruim 10 jaar en vraag ik me af waarom dit nog geen standaard is geworden zoals een helm.
Prijs Gewicht 609 950 495 950 399 800 699 1400 499 800 299 Laag 370 1300 400 1300 494 ? 584 ? 404 ? 400 ? 600 ?
Een airbag met koortje lijkt me persoonlijk nogal onpraktisch, het is een kwestie van tijd voordat je hem een keer vergeet los te klikken.
Wat ik me wel afvraag is hoe functioneel zo'n systeem met een koordje is.
Als je bijvoorbeeld valt en je glijd met je motor dezelfde kant op heb je je dus niks aan zo'n vest.
Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?
Ik denk dat je als je toch overweegt om zo'n vest te kopen beter iets meer uit kan geven voor een vest waarbij dat elektronisch geregeld wordt.
ExactWat ik me wel afvraag is hoe functioneel zo'n systeem met een koordje is.
Als je bijvoorbeeld valt en je glijd met je motor dezelfde kant op heb je je dus niks aan zo'n vest.
Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?
Ik denk dat je als je toch overweegt om zo'n vest te kopen beter iets meer uit kan geven voor een vest waarbij dat elektronisch geregeld wordt.
Zo'n vest is natuurlijk een van de veiligheidsmaatregelen. Als tegen een boom rijdt heb je niets aan een slijtvast jas en broek. Als je hoofd de grond niet raakt heb je niets aan een helm.
Als ik het even zo snel lees heb je meer kans op problemen met de elektronica (updates, lege batterij, opladen, vocht problemen ect.) Zo'n koortje met een balletje zoals in de video lijkt me redelijk betrouwbaar.
Ik weet alleen niet precies op welke criteria een vest met elektronica reageert, kan dat ding "zien" als je een impact krijgt of als je snelheid ineens heel snel afneemt?
Dainese werkt vergelijkbaar.Ik weet niet of het bij alle fabrikanten hetzelfde werkt, maar Alpinestars gebruikt deze systemen al jaren in de racerij. Ze hebben daardoor heel veel data van verschillende crashes en valpartijen. De sensoren in de jas meten continue alle bewegingen en plotselinge versnellingen of vertragingen, en het systeem weet daardoor wat wel en niet normaal is. Ik denk dat dit systeem het best en het meest betrouwbaar werkt, maar daar betaal je dan ook voor.
Ik ben in de racerij nog nooit een tegenligger tegengekomen.Ik weet niet of het bij alle fabrikanten hetzelfde werkt, maar Alpinestars gebruikt deze systemen al jaren in de racerij. Ze hebben daardoor heel veel data van verschillende crashes en valpartijen. De sensoren in de jas meten continue alle bewegingen en plotselinge versnellingen of vertragingen, en het systeem weet daardoor wat wel en niet normaal is. Ik denk dat dit systeem het best en het meest betrouwbaar werkt, maar daar betaal je dan ook voor.
Wat ook mee speelt is dat het bij een vest weer een item is dat je mee moet slepen/ aan moet trekken.