Angst

Oopsie

Rookie
5 okt 2003
15
0
Hallo allen,

ik ben met motorrijles bezig en ik wil echt ontzettend graag mijn rijbewijs halen. Echter er is een probleem, er steekt steeds een angst de kop op :? .
Het rijden zelf gaat best prima. De bochten al wat minder, een bocht van 90 graden red ik nog wel goed. Scherpere bochten worden lastig...
Een deel van het probleem is dat ik niet kijk waar ik heen wil (nou simpel opgelost denken jullie, kijk dan waar je heen wilt! ehm dat lukt me niet altijd).
Ik ben zo verkrampt en gespannen dat ik de motor niet kan laten gaan. Ik heb nu een hele goede en geduldige instructeur en hij is achterop gaan zitten op het parkeerterrein om het samen met me te doen (die bochten dus). Hij zegt dat hij gewoon kan voelen hoe gespannen ik ben.
Op een gegeven moment zie ik die bocht van 180 graden dan en ik raak in paniek, vervolgens doe ik dan stomme dingen, gas loslaten, koppelen, vanalles.
Om de een of andere manier durf ik 'm niet genoeg te laten afschuinen, ik krijg dan een valgevoel en ga dus in paniek weer reageren.

Ook heb ik een probleem met pionnetjes... zodra die er staan gaat het niet. Ik kan prima slalommen zonder pionnen, maar met...

Nou heb ik het waarschijnlijk kunnen regelen dat ik alleen kan gaan oefenen op een privéterrein om hopelijk over die angst heen te komen.

Ik wil vragen of iemand nog goede tips heeft om hierover heen te komen, want dat wil ik dus echt. Ik kan ook stoppen, maar dan zal ik het nooit meer doen en ik weet dat als ik over die angst heen ben, ik best zal kunnen rijden.

Alvast bedankt!
 
Vervelend is dat zeg! Maar ik denk dat elke beginnende motorrijder dat wel heeft gehad.
In mijn eerste lessen had ik ook het gevoel dat de motor onder me vandaan zou vallen als ik de speciale verrichtingen aan het doen was.

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik achterop bij mijn instructeur ben gaan zitten en zo samen de oefeningen hebben gedaan.
Daardoor kreeg ik het gevoel hoe ver ik kon gaan met afschuinen van de motor in bochten enzo.
Daarna had ik het niet meteen te pakken, maar ik probeerde elke keer mijn grens iets te verleggen totdat het goed ging.
Misschien dat je hier iets aan hebt. Het heeft mij in ieder geval erg geholpen.

Succes in ieder geval! En laat de moed niet zakken! Want het is zooo leuk!
 
mijn rij instructeur heeft me eens laten zien hoe shuin de motor kon, ik ging achterop en hij ging gewoon wat speciale verrichtingen doen, heeft mij geholpen. anders met hem een keer een bochtige stukje rijden, jij achterop dan. lesmotors kunnen best schuin hoor })
ps mischien dat je in de bocht te weinig/geen gas geeft? dan valt de motor idd naar binnen en dat is niet fijn.
 
Allereerst, NIET STOPPEN!!!!
Verder vind ik het een lastig probleem, want het zit tussen jouw oren. Ik kan wel zeggen ga eens wat meer genieten en minder nadenken onder het rijden. Maar dat is voor mij makkelijk gezegd, jij moet het doen!

Probleem is dat je je niet overgeeft aan de tips van je rij-instructeur. Hij heeft gelijk met dat kijken, maar ergens in jou bolletje zit iets wat dat blokkeerd. Waarschijnlijk omdat je het eng vindt, je bent vast gewoon om anders te kijken (koekblik?). Als je gaat nadenken (paniek) dan gaat het juist fout.

Het is net als met zoveel andere dingen, eenmaal over de drempel heen denk je: "goh, is dat nu alles?"
 
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik ben ook bij instructeur achterop gegaan, de halve draai, achtjes e.d. hij ging echt heel schuin (de voetsteun raakte de grond) en liet mij bepalen wanneer... op zich was het een gerust gevoel dat de motor bleef rijden en dat we niet omkieperden. Maar op dat moment was ik ontzettend angstig... zag dat asfalt onder m'n neus (moest ik natuurlijk niet naar kijken).
Ik kom ook wel ietsjes verder, maar het zijn HELE minimale stapjes...

Het zit absoluut tussen mijn oren! Nou misschien is het probleem dat ik op zo'n moment in paniek raak en niet denk, in elk geval niet rationeel.
Wat bedoel je met het koekblik?

Ik ga door en hoop dat het snel genoeg vordert om niet de moed te verliezen.
 
Kan me voorstellen dat je angst hebt als je een bocht moet maken.
Toen ik begon met motorrijden {14jaar geleden}had ik dat ook een beetje.
Het is makkelijk gezegt zet die angst van je af en ga ervoor,maar dat is toch de enigste optie.
Denk dat een motor ook een soort van vertrouwen moet geven als je erop gaat zitten.
Weet niet op welke motor je lest anders probeer eens een andere motor als dat mogelijk is.
Je angsten zal je uiteindelijk overwinnen en dan komt het gevoel van is toch leuk dat motorrijden.
Hee zet um op en heel veel suc6
 
Een andere motor is helaas niet mogelijk. Ik ben namelijk niet al te lang,
ik rijd dus op de laagste motor die de rijschool voor handen heeft.
Eerder op de honda, nu op een suzuki (bevalt al beter)
250cc.. dus ik geloof niet dat ik het wat dat betreft makkelijker kan maken.

Ik hoop dat ik volgende week de motor kan meenemen en op een priveterrein kan gaan oefenen, alleen... ik denk (of hoop) dat dat moet helpen..
 
ik moet eerlijk bekennen dat ik dat gevoel niet ken (angst voor bochten ed) maar zoals eerder gezegd, het zit tussen je oren!
Een beetje peptalk kan ook wonderen verrichten :)
Wat is eigenlijk de reden waarom je wilt gaan motorrijden? Ga terug uit van dat punt en analyser waarom je net die angst ondervindt. Opgeven zou ik zeker niet doen maar ik vermoed dat je dat zowieso niet zou doen dus...doorbijten en weet je wat? De aanhouder wint :)

ps: heb jij ooit iets aan je oren gehad? Want je oren zijn je evenwichtsorganen. Soms kan het gewoon daar aan liggen...
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wat moet je eraan doen??
Ik denk nog veel lesjes dan maar. Op een gegeven moment ga je je wel relaxt voelen op de motor. Ik heb er nu ongeveer 10.000 km opzitten en voel me nu pas echt helemaal lekker op de motor. Neem er je tijd voor zou ik zeggen.
 
Als je er zo bang voor bent snel stoppen. Je kunt er anders vanuit gaan dat jij je vroeg of laat tegen gaat komen.
 
He Oopsie,

Hier nog zo een, heb precies hetzelfde en gelukkig dat het al een stuk minder is dan in het begin *D (zat 7 kleuren str....te sch.....op dat ding)
Ik denk dat het een kwestie van ' het gevoel met de motor' krijgen is, kortom hoe vaker je gelest hebt hoe beter het gaat worden.
En niet bang zijn dat je op je smuicheltje gaat, ben zelf drie keer gegaan in een scherp bochie, kapotte knie, elleboog en gedeukt ego, maar wel van geleerd......
Gewoon door blijven gaan met :] het komt op gegeven moment vanzelf wel, en al doe je er wat langer over, sowhat????Succes nog en hou ons op de hoogte!
 
Een vervelend probleem.
Dr zijn al een paar goeie tips geweest waar je aan kan denken.
Ik denk dat het ook zo is dat je heel vaak moet oefenen, nu is alles vreemd voor je en je kent jouw grenzen, maar zeker die van de motor niet. (wat heel logisch is)
Wat mij geleerd is bij de bijzondere verrichtingen, is dat je als een zak aardappelen op de motor moet zitten. druk je knieen stevig tegen de tank. Zoek de juiste snelheid, achterrem erbij. Motor van je af duwen en kijken.
Dr kan eigenlijk niks gebeuren zolang je maar kijkt waar je heen wilt.

Het scheelt al dat je een geduldige instructeur hebt zodat je je niet opgejut voelt.
Dus nogmaals, proberen de knop om te draaien (is het allermoeilijkste) en veel oefenen.
 
de reden dat ik ben gaan motorrijden, ik vraag het me steeds af!
ik heb het eigenlijk altijd gewild, leek me heerlijk... niet voor de snelheid,
nah, gewoon lekker een beetje tuffen..
Als ik ergens een motor hoor, dan voelde ik van binnen wat kriebelen..

Mijn vriend heeft een motor... steekt je ook wat aan. Ik wilde altijd eerst gewoon rijervaring opdoen in de auto en daarna de motor.
In een impulsieve bui heb ik de stap genomen en ben ik aan rijles begonnen.
De eerste rijschool beviel niet en gelukkig ben ik overgestapt naar mijn huidige. Ik kan nog steeds niet goed rijden, maar ik word tenminste goed behandeld en voel me redelijk op mijn gemak.

En over die oren, daar zeg je me wat! Daar heb ik helemaal niet bij stilgestaan, dat is inderdaad een probleem. Ik hoor wat slechter en mijn evenwicht is niet al te super... ik kan echt niet in een rechte lijn lopen ofzo. Dat is misschien nog wel goed om ook bij de rijschool ter sprake te brengen. Heb je hier nog tips voor dan?
 
Hee maar dat is wel oke 250cc om mee te beginnen.
Maar heb nog een tip als je rijd en er komt een bocht laat de motor er dan rustig inrollen en je zal zien dat het eigelijk best meevalt,ook als je bijzondere verichtingen moet doen is het belangrijk dat de motor een bepaalde snelheid heeft dat geld zeker voor slalommen probeer anders eerst zonder pionnen als de swing erin zit is er eigelijk niets aan.


Ik las ook dat je bij je instructeur achterop hebt gezeten en hij /zij heeft je laten zien hoe schuin je met een motor kunt als je dat nu in je hooft zet en denkt van oke daar is de limit komt het allemaal goed.
 
He Oopsie,

Hier nog zo een, heb precies hetzelfde en gelukkig dat het al een stuk minder is dan in het begin *D (zat 7 kleuren str....te sch.....op dat ding)
Ik denk dat het een kwestie van ' het gevoel met de motor' krijgen is, kortom hoe vaker je gelest hebt hoe beter het gaat worden.
En niet bang zijn dat je op je smuicheltje gaat, ben zelf drie keer gegaan in een scherp bochie, kapotte knie, elleboog en gedeukt ego, maar wel van geleerd......
Gewoon door blijven gaan met :] het komt op gegeven moment vanzelf wel, en al doe je er wat langer over, sowhat????Succes nog en hou ons op de hoogte!
Hmmm, als je er echt geen gevoel voor hebt kun je maar beter jezelf beschermen en er gewoon mee stoppen. In dat opzicht ben ik het mee PaulR1 eens.
 
Als je met je evenwicht zit zou ik heel goed bedenken wat ik deed.
Denk dat je dan beter kunt stoppen en denk er dan net zo over als paul.
 
hoort erbij! Hou vol...


enne.. vraag eens of je bij je instructeur achterop mag tijdens een achtje (dat hielp bij mij, dan voel je hoe schuin zo'n ding kan zonder dat'ie omvalt)
 
ik had dat ook eerst heel sterk,zeker nadat ik omviel met de motor tijdens het 8tje maken.Het beste is gewoon doorgaan en op een gevegeven moment(althans had ik)gaat het steeds beter.SUCCES en niet STOPPEN!!!
 
Nou het is niet zo dat ik loop als een dronkeman ofzo hoor. Ik heb er in het dagelijks leven ook niet zoveel last van. Alleen als ik naast iemand loop, wil ik die nog wel eens van de stoep afdrukken zonder dat ik het doorheb.
Mijn rijinstructeur heeft het er ook nooit over gehad dat ik mijn evenwicht niet kan houden ofzo. Het is meer de angst die me tegenhoudt.
Mogelijk is mijn evenwichtsorgaan wel het punt wanneer ik "schuin" probeer te gaan bij een halve draai.. maar ik denk dat mijn angst en gevoel om te vallen meer het probleem zijn.

Ik ben niet iemand die enorme risico's neemt in het verkeer, dus als het echt niet verantwoord is, dan ga ik ook niet door of alleen de weg op. Voor nu houdt de angst me tegen en wil ik die overwinnen.
 
Hmmm, als je er echt geen gevoel voor hebt kun je maar beter jezelf beschermen en er gewoon mee stoppen. In dat opzicht ben ik het mee PaulR1 eens.

Okee, als na een redelijk aantal lessen 'het gevoel' nog steeds niet komt, maar dat is iets wat je zelf het best aanvoelt denk ik, dan is het idd een kwestie van eerlijk nagaan bij jezelf of het ooit wel wat wordt......

Aan de andere kant lees ik hier ook wel dat je eigenlijk pas 'echt' leert rijden nadat je je stempeltje hebt en daadwerkelijk deelneemt aan het verkeer.
 
Nou da's ook lekker; stop er maar mee .. :? Dat zeg je toch ook niet tegen een kind dat niet 123 kan fietsen?

OOps probleem is vooral Kijken het blijkt dat veel vrouwen een ander (verkeers)inzicht hebben dan mannen en daarom soms wat meer moeite hebben met bepaalde verrichtingen. (Road schrikt zich wel vaak de pleuris van kipjes die met koekblik de binnenbocht pakken waar het niet kan) No flame intended 8-)

Je zal er echt aan moeten werken om die kijktechniek onder de knie te krijgen.
Concentreer je op het punt waar je naar toe wilt (cliché) en bij slalom op de laatste pion. Kwestie van blijven oefenen.
Als je dat lukt stuur je zelfs een Goldwing door de bijzondere verichtingen. ;)
 
ik denk dat we het hier over 'omval angst' hebben. hebben de meesten in het begin myself included.

één manier om er van af te komen (maar niet echt praktisch) is om een keer opzettelijk te proberen je motor tegen de grond te leggen in zo'n bochtje. als je het gas er ook maar een beetje op blijft houden zal je merken dat zoiets nog verdraaid veel moeite kost.

wat ook nog weleens wil helpen is rondjes draaien. je begint lekker ruim en probeert ze steeds krapper te maken. dan wen je aan het schuin hangen. en veel oefenen... klinkt stom maar zo werkt het in de meeste gevallen wel.

succes ermee.
 
Okee, "omvalangst" zou kunnen maar dat komt omdat je jezelf maar niet afleert te kort voor de motard te kijken.

Als je die drempel kan nemen zal het een stuk makkelijker gaan, toch?
 
Tja, hoe over win je een angst das echt moeilijk :(
Misschien moet je es gewoon niet meer nadenken , lekker verstand op nul en rijden en als die angst op komt zetten, lach je hem keihard in z,n gezicht uit }) en zegt letterlijk tegen jezelf:"dit stelt geen reet voor man,go!"

Ennuh als Appie_smoke, de kneus op wielen het kan ,dan kan jij het beter 8-)

Succes,

Appie_smoke
 
Tuurlijk ik wens haar alle succes van de wereld maar als het naar tig lessen nog niet wil wat moet je dan doen??????
Als je evenwicht niet helemaal je van het is zal je zeker maar moeite hebben om alles onder de knie te krijgen.
Rij zelf een R1 en 9 van de 10 keer gaat het kei hard moet er niet aan denken dat ik last zou hebben van mijn evenwicht.
Maar kan me ook voorstellen dat als je een chopper rijd {zie icoon}het allemmal niet zo snel gaat en het mischien allemaal wel meevalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan