ANWB - onderzoek naar snelheid

:^ Maar ja, dan zal het toch overal hetzelfde moeten zijn en zullen alle hobby-ende wegbeheerders (hoe goed bedoeld wellicht) met de neuzen dezelfde kant op moeten.
Nu is het gewoon een zooitje.

En die consequentheid wordt gelijk al uitgesloten in de regels:

"twee (on)doorbroken strepen met daar tussenin een dikke groene streep, dan mag u 100 kilometer rijden en anders niet. Als er echter een verkeersbord staat met een lagere maximum snelheid dan moet u zich aan de op het bord aangegeven snelheid houden"

Dus een weg met een groene streep waar je maar 70 km/u mag blijft gewoon mogelijk. Duidelijkheid mijn bips!
 
Hoe zit dat dan met mensen die één of andere vorm van kleurenblindheid hebben?
Ik kan me voorstellen dat het vrij vervelend is als je bvb géén groen zou kunnen onderscheiden (weet niet of het voorkomt)
 
Hoe zit dat dan met mensen die één of andere vorm van kleurenblindheid hebben?
Ik kan me voorstellen dat het vrij vervelend is als je bvb géén groen zou kunnen onderscheiden (weet niet of het voorkomt)

Die gedachte had ik ook al. Een ex collega van me is kleurenblind, en die had altijd al moeite met verkeerslichten. En dan niet de gewone "rood boven groen onder" lichten, maar de rood links groen rechts (of andersom) bij bijvoorbeeld parkeergarages.
 
De groene streep wordt aanvullend gebruikt: de borden staan er ook gewoon nog. Verder is het niet zo dat er ook een blauwe en een rode streep gebruikt worden.
 
Ik vind het allemaal nogal duidelijk hoor
Dubbele doorgetrokken streep
Mag je niet overheen, tenzij de onderlinge afstand meer is als 18 cm dan mag je er gewoon overheen maar toch weer niet nou das simpel of niet, dan kan er nog een gekleurde balk in voorkomen, is ie groen dan 100km tenzij het gras of mos is dan 80 of 60, maar dat is weer afhankelijk van de borden die er al of niet langs de weg staan. dus wat is hier nou moeilijk aan. Kan ook nog zijn dat er bij b.v. een ongeluk een weghelft is geblokkeerd, dan moetje er op aanwijzing van een verkeersregelaar overheen. ook nog simpel niet dan. rij je in het donker in de stromende regen, en je geen onderscheid kunt maken tussen weghelften, of ligt er in de winter sneeuw op de weg dan is het allemaal nog simpeler,dan mag je en inhalen en 100km per uur, das weer het voordeel van sneeuw, geen wegmarkering te zien, dus de regels veranderen. lijkt me voor een nederlander niet zo moeilijk, maar voor een kleurenblinde buitenlaner kan ik me voorstellen dat 't ff ietsje moeilijer wordt, maar die moet dan maar voor de zekerheid maar overal 60 gaan rijden, tenzij hij in een 30km zone komt, dan rijdt ie met 60 weer te hard, dus eigenlijk kan ie dus beter maar overal 30 gaan rijden
 
Als er een flitspaal staat wil ik ook graag in grote cijfers op de weg de maximum snelheid hebben.. voor de rest zal het me een zorg zijn :P
 
Men moet gewoon eens ophouden met dat idiote geklooi met snelheden. Als de regels duidelijk zijn is oeverloos informeren niet nodig.
Binnen bbk 50.
Buiten bbk 80
autoweg 100 en
snelweg 120.
Niks moeilijks aan.

Maar doordat men eerst onveilige situaties creëert en vervolgens daar daar de snelheid aanpast weet niemand meer waar ie aan toe is.

Probleem is de vergaande debilisering van de gemiddelde koekblikker in dit land die na 300 meter al weer vergeten is dat ie net een bord "autoweg"had gezien. Daar doe je toch niks tegen. Sommige mensen zijn zo dom dat al die strepenzooi op de weg ook niet gaat helpen.
 
even off-topic, maar wel om even aan te geven waar we naar toe gaan.
Neem die trap in Utreg. Is bedoeld om mensen in en uit de boot de kade op te helpen, daar is en was ie sterk genoeg voor.

Nou houden ze daar in de omgeving een concert, gevolg op elk treetje 2 personen die flink staan te dansen op dat trapje, gevolg trap breekt af, drama drama.

Voor wat hij bedoeld was, deed ie prima z'n werk, maar door deze idiote samanloop van omstandigheden gaat er iets fout..

Is gewoon domme pech, zou nooit meer voorgekomen zijn, maar ga nu eens kijken wat voor een gevolgen dit heeft voor alle vergunningen, regelgeving, controlerende instanties, enz

Met als gevolg straks dubbele doorgetrokkenstrepen op trappen, max snelheid per trap verschillend, afhankelijk van de tredenopbouw enz enz....

Natuurlijk zuur voor de slachtoffers, maar als er straks een keer een gewonde valt bij het "hoeveel mensen passen er in een telefooncel" dan roept iedereen eigen schuld, daar hoef je de wetgeving e.d. niet voor te veranderen,
Wij hebben zelf ook nog onze verantwoording, leg niet alles bij de overheid en instantie's neer
 
even off-topic, maar wel om even aan te geven waar we naar toe gaan.
Neem die trap in Utreg. Is bedoeld om mensen in en uit de boot de kade op te helpen, daar is en was ie sterk genoeg voor.

Nou houden ze daar in de omgeving een concert, gevolg op elk treetje 2 personen die flink staan te dansen op dat trapje, gevolg trap breekt af, drama drama.

Voor wat hij bedoeld was, deed ie prima z'n werk, maar door deze idiote samanloop van omstandigheden gaat er iets fout..

Is gewoon domme pech, zou nooit meer voorgekomen zijn, maar ga nu eens kijken wat voor een gevolgen dit heeft voor alle vergunningen, regelgeving, controlerende instanties, enz

Met als gevolg straks dubbele doorgetrokkenstrepen op trappen, max snelheid per trap verschillend, afhankelijk van de tredenopbouw enz enz....

Natuurlijk zuur voor de slachtoffers, maar als er straks een keer een gewonde valt bij het "hoeveel mensen passen er in een telefooncel" dan roept iedereen eigen schuld, daar hoef je de wetgeving e.d. niet voor te veranderen,
Wij hebben zelf ook nog onze verantwoording, leg niet alles bij de overheid en instantie's neer
:^

Helaas moet tegenwoordig ieder incident (trap, laatste vierdaagse van Nijmegen, etc.) door middel van regels bestreden worden.
 
Van hun site:

Automobilisten willen meer informatie over de maximumsnelheid. Dit blijkt uit een onderzoek dat werd gehouden onder 750 ANWB-leden.

testroute

De ANWB-leden reden in zes provincies een vooraf uitgestippelde route en moesten daarna eventuele onduidelijkheden aangeven. Van hen wilde 85 procent meer informatie over de geldende maximumsnelheid. Reden voor de onduidelijkheid is volgens de ANWB dat de maximumsnelheden zo snel veranderen. "Op sommige wegen buiten de bebouwde kom mag je nog 80 kilometer per uur, zoals vroeger. Maar er zijn steeds vaker stukken waar je maar 60 mag", aldus de woordvoerder.

Duidelijke belijning

Meer borden langs de weg is geen oplossing, denkt de ANWB. Het is beter om meer nieuwe lijnen op de weg, afhankelijk van de geldende limiet, aan te brengen. "Wegen waar je 100 mag, hebben bijvoorbeeld een groene streep in het midden en waar je 60 mag is geen middenstreep. Dat zou consequent toegepast moeten worden. Bovendien moet de betekenis ervan duidelijk zijn bij automobilisten."

Campagne

Binnenkort start de ANWB een campagne om mensen de betekenis van de lijnen uit te leggen.

===

Leuk hè die ANWB: ... Wegen waar je 100 mag, hebben bijvoorbeeld een groene streep in het midden en waar je 60 mag is geen middenstreep....

-O- |( De levensvorm die dit heeft voorgesteld rijdt duidelijk zelf geen motor...


Heee, leef jij ook nog :? :+

En dan ga je je druk maken over een paar strepen op de weg -O-

Dat heeft de ANWB niet bedacht trouwens, maar Rijkswaterstaat, als ik het goed heb.

Hoe dan ook, van mij mag het worden:
Binnen de kom 50, of 30 waar het nodig is,
op de doorgaande routes zonder kruizende fiets/voetpaden: 70.

Buiten de kom 80, zoals vroeger,
100 op de autowegen, (wat tegenwoordig dus vaak 80 is)
en 120+ op de snelwegen.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Oh ja, dat vaker herhalen wat de huidige max is:
wordt al gedaan. Op de snelwegen staat op de 100 en 80 stukken al
op de hectometerpaaltjes wat het is.
En datzelfde zie je ook steeds vaker op de N-wegen.


Wacht ff: :X Ik dacht dat ze middenstrepen op de rijstrook wilden aanbrengen... :X

Oeps... ga maar weer slapen... :z

Slotje! :P

Zo makkelijk kom je er niet vanaf hoor ;)
 
Verkeer en veiligheid.

Onze verkeersveiligheid. Daar is de laatste jaren veel om te doen geweest en dat zal ook nog wel even doorgaan. Onze regering heeft ontdekt dat het een pracht excuus is om een hoop geld in het laatje te brengen. En ik begin me steeds meer te verwonderen over de maatregelen die zoal genomen worden op dat vlak. Om te beginnen denk ik dat het schermen met cijfers om aan te tonen dat de maatregelen werken volslagen kolder is. Dat er de afgelopen 10 jaar minder doden in het verkeer vallen heeft volgens mij meer te maken met de inspanningen van de auto-fabrikanten om veilige auto's te bouwen dan met flitspalen, traject-controles en allerhande hippe aanpassingen aan het wegennet. Want juist daar zet ik dikke vraagtekens bij.

Sinds ik me weer op twee wielen in de asfalt-jungle begeef ben ik weer een wat bewuster verkeersdeelnemer geworden. Je let nou eenmaal wat beter op als je motor rijdt. En wat ik om me heen zie vervult me regelmatig met grote afschuw. Brommertjes die je als kogels om de oren vliegen, fietsers die Russisch roulette spelen (hoeveel hebben er nou nog een werkende verlichting op hun brik?), allerhande mini-autootjes met invalide en demente bejaarden (sorry hoor, ik gun ze hun mobiliteit, maar de fratsen die ze uithalen zijn onnavolgbaar) en tot overmaat van ramp de al eerder aangehaalde aanpassingen aan het wegennet. Ik zal er een paar beschrijven.

Om te beginnen de cable-barrier. Een of andere idioot heeft een keer bedacht dat een stukkie staalkabel goedkoper is dan een paar meter vangrail, en dat een automobiel ook wel in dat stukje staalkabel blijft hangen als het ding van de weg raakt. Nou ben ik al een fervent hater van vangrails, vanwege de amputerende kwaliteiten daarvan, maar een staalkabel is voor dat doel nog veel geschikter natuurlijk (denk maar aan de kaasboer op de markt die met z'n staaldraadje mooie plakjes snijdt van z'n ouwe kaas). Volgens mij is de uitvinder van de cable-barrier de mening toegedaan dat iedere motorrijder die een schuivertje maakt de doodstraf verdient. En blijkbaar heeft hij de dienstdoende minister voor zijn idee kunnen winnen. Cable-barriers? Weg met die ondingen.

De vangrail dan. Die is precies op de juiste hoogte gemonteerd om je hoofd of je been eraf te snijden als je eronder schuift. Monteer die dingen wat lager, hoger, of zet er gewoon twee boven elkaar, waarbij je geen ruimte laat om er onderdoor te kunnen glijden. Of laat ze gewoon helemaal weg en maak een grindbak. Remt geweldig af en doet het in de snelheidssporten geweldig om letsel te voorkomen. En met de snelheden die we in het moderne verkeer halen hoeft zo'n grindbak helemaal niet zo groot te zijn hoor. Je staat echt zo stil. Vangrails? Middeleeuws en achterhaald. Tijd voor een aanpassing.

Lantaarnpalen dan. Welke van God verlaten idioot heeft ooit bedacht dat je die dingen aan de buitenkant van de bocht moet plaatsen? Dat moet dezelfde joker zijn die die cable-barrier heeft bedacht. Je moet natuurlijk wel zwaar gestraft worden als je door wat voor oorzaak dan ook de bocht uitvliegt. Precies, daar wacht een mooie lantaarnpaal op je. Waarom staan die dingen daar? Als je ze aan de binnenkant van de bocht plaatst scheelt dat volgens mij heel wat zware crashes. Zoveel mensen vliegen er nou eenmaal niet aan de bìnnenkant de bocht uit. Lantaarnpalen? Hup, verplaatsen die dingen.

Drempels. Ook zo'n uitvinding. Om de snelheid uit het verkeer te halen, jaja. En dan het liefst ergens midden op een onverlichte polderweg en zonder waarschuwing aan het naderende verkeer. Daar zijn we echt bij gebaat. Je zou zeggen dat je zo'n drempel zou moeten kunnen nemen met de op het traject geldende maximum-snelheid. Ik nodig jullie van harte uit om dat eens te proberen. Als je jezelf niet in een baan rond de aarde brengt zijn in ieder geval wel je schokbrekers overleden. Veilig? Ammehoela.

Verhoogde rijbaanscheiding. Nog vrij nieuw. Als vervanging van de doorgetrokken streep. We moeten zeker stellen dat de verkeersdeelnemer zich ècht niet op de andere weghelft begeeft, dus we vervangen de doorgetrokken streep gewoon door een stoeprand van een centimeter of 10 hoog midden op de weg. Nou dat is helemaal feest. Als er vlak voor m'n snufferd een paar auto's op elkaar knallen heb ik geen enkele mogelijkheid om uit te wijken en ben ik genoodzaakt om er ook maar bovenop te rijden. Lekker. Als het ijzelt en je glibbert even weg met je motor wacht je de stoeprand. Staat garant voor een mooie duikelpartij waarbij je zéker op de andere weghelft belandt. Waarschijnlijk in de hoop dat er mooie Scania van de andere kant komt. Verhoogde rijbaanscheiding? Moordwerktuig.

Ik kan op deze manier wel een tijdje doorgaan hoor. Wat ik maar probeer te zeggen is dat de verkeersmaatregelen die de laatste tien jaar zijn getroffen veelal ondoordacht en zonder veel besef van de risico's zijn gerealiseerd. Als één of andere malloot iets nieuws bedenkt is er altijd wel een minister die voor zo'n idee te porren valt. In de hoop dat deze zich onsterfelijk maakt waarschijnlijk. In de hoop dat hij of zij de geschiedenisboeken haalt.

En de arme verkeersdeelnemer, en met name de gehaatte motorrijder, tsja, die is de pisang. Gelukkig maken ze goede helmen tegenwoordig. En hele goede motorpakken. Met bescherming op knieen, heupen, schouders, ellebogen en rug. Nog een speciale rugbeschermer ònder je jas, goede laarzen en handschoenen, en je kunt het verkeer in. Het verkeer dat door de inspanning van velen zoveel veiliger is geworden.

Veiliger? Ik vraag het me af. Maar ik rijd nog steeds graag op m'n levensgevaarlijk projectiel...


:]
 
Wegens kleurenblind zit ik echt niet te wachten op gekleurde strepen. Deze discussie geeft op zich al aan dat het allemaal erg onduidelijk is. Niet bevordelijk voor de hoog in het vaandel van justitiestaande verkeersveiligheid, die continu wisselende snelheden, je zit meer op strepen, borden etc. te letten dan op het verkeer.
 
Wegens kleurenblind zit ik echt niet te wachten op gekleurde strepen. Deze discussie geeft op zich al aan dat het allemaal erg onduidelijk is. Niet bevordelijk voor de hoog in het vaandel van justitiestaande verkeersveiligheid, die continu wisselende snelheden, je zit meer op strepen, borden etc. te letten dan op het verkeer.


Een troost:
De strepen zelf worden niet gekleurd,
maar de ruimte tussen de strepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan