Beste fiets voor een beginnende motorrijder?

Dit is een uitdagende fiets:Y,nog gezonder ook:+
Cerv%C3%A9lo-P5-Dimension-Data-Team-TT-Bike-1200x800.jpg
Als er nu nog mensen zijn die klagen over de zithouding van een supersport motor.O-)
 
zeker een kawa er-5, betrouwbare fiets, rijdt soepel, is licht en makkelijk aan te sleutelen. En als side note: vaak zijn ze goedkoop dus hoeft je nier er niet uit als je hem laat vallen. En ja dit gaat gebeuren...
 
Zal mij benieuwen!
Het ligt er ook aan wat voor motor type je voorkeur heeft een Diavel is meer een cruiser dan sportieve motor,neig je meer naar tour/sport
dan kan je beter een Monster of Multistrada overwegen en vergeet ook de Streetfighter niet,die is nog wat sportiever dan een Monster.
Wil je een meer rechtop zitpositie en toch sportief dan zou je de Hypermotard kunnen overwegen.
 
Hallo allemaal, ik ben sinds afgelopen vrijdag de gelukkige eigenaar van een motorrijbewijs ...

… blablabla ...

Alvast bedankt! :)
Daar geloof ik niks van - je bent gelukkig maar bent ook zonder een motor .. dat is een oxymoron - zoek maar op.
En al die mensen hier die je serieus advies geven - waarop je niet reageert .. daar word ik niet gelukkig van.
Ik heb eens op je profiel geklikt en wat zie ik voor posts:

Maandag - Ik ben gecharmeerd van een BMW R 1100 GS ...
Dinsdag - Mogelijke aanschaf van een TDM 850 ...
Woensdag - Interesse in een Ducati 750 SS ...
Donderdag - Is de Suzuki Bandit GSF1200S nog te koop ..?

Ik wacht nog even maar ik weet zeker - die Hayabusa komt ook nog wel voorbij .. :Y:W
 
@dr. Kawa Hahah, die hayabusa sla ik even over. Ik vond het verder niet echt te moeite om me te mengen in een 2 vs 4 cilinder discussie waar ik toch geen verstand van heb, en racefietsen ben ik ook niet zo van;). Zie daar 75% van dit topic. Verder heb ik de voor mij nuttige reacties geliked om aan te geven dat ik ze gelezen heb en vragen die mij direct gesteld werden beantwoord.

Dit topic is eind december opgericht, ik dacht dat ik een TDM 850 wilde maar door de grote verscheidenheid van het aanbod zag ik door de bomen het bos niet meer: Wil ik een kant en klare fiets en gewoon rijden of wil ik iets waar ik lekker aan kan leren sleutelen en wat misschien nog wat werk nodig heeft, naked, supersport, cafe racer of toch tour? Ik wilde mijn horizon verbreden en kijken wat jullie ervaringen en aanbevelingen zijn. Ik vind alles alles op 2 wielen vet en zou het liefst alles uitproberen, heb daarom op de beurs ook een Ducati Supersport S, Yamaha Niken (dat zijn 3 wielen met een motor ertussen, i know:)), 1250 GS en een Tracer 900 gereden. Gewoon omdat alles voor mij nog nieuw en dus tof is.

Ik reageer dus op een aantal verschillende motoren puur om te kijken hoe en wat, en vooral: Wat krijg ik voor mijn geld en hoe staat dit er dan bij? Daarnaast heb ik voor zowel de R1100 als de TDM 850 gevraagd in de desbetreffende fora wat zwakke plekken zijn van deze motoren, het lijkt me niet meer dan normaal dat ik mezelf goed probeer te informeren voordat ik overga tot het kopen van mn eerste motorfiets?

Verder vind ik je analogie van 4 dagen 4 motoren een beetje onzin, ik heb er namelijk op veel meer gereageerd! ;)
Nee maar er heeft behoorlijk wat tijd tussen gezeten, en het lijkt me niet meer dan normaal dat je je interesse over een periode van 2 maanden zo nu en dan bijstelt, zeker als het gaat om een besluit dat met een redelijke uitgaven gepaard gaat zoals de aanschaf van een motor.

Zo deze monoloog is wel weer lang genoeg, ik ga marktplaats en autoscout weer verder afspeuren, fijne zondag!
 
Laatst bewerkt:
Als je een A rijbewijs gehaald hebt zonder restricties , dan heb je toch ervaring met motoren ?
Of kun je tegenwoordig dat ook rechtstreeks halen ?
Vroeger in mijn tijd begon je op een brommer , en als je gek was van motoren vroeg je een oefenvergunnig aan als je 18 werd.
En het werd bijna altijd een lichte ( goedkope) motor want geld had je niet. Na verloop van tijd werd het een kist of een andere motor. :+
Bedenk een ding , wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
 
Als je een A rijbewijs gehaald hebt zonder restricties , dan heb je toch ervaring met motoren ?
Of kun je tegenwoordig dat ook rechtstreeks halen ?

Ja je kunt als je 24 bent direct voor je volledig A rijbewijs gaan, of zelfs eerder via een andere constructie maar weet niet meer precies hoe dat zit (code 80 rijbewijs uit mn hoofd). Ik heb gewacht tot ik 24 was en ben toen direct voor mn A gegaan. Dus los van mn les motor heb ik verder geen ervaring...
 
Yes daar kijk ik ook zeker naar, die zijn vaak jammergenoeg alleen wat boven mijn budget (mijn budget is +/- 1500 euro).
 
Ja je kunt als je 24 bent direct voor je volledig A rijbewijs gaan, of zelfs eerder via een andere constructie maar weet niet meer precies hoe dat zit (code 80 rijbewijs uit mn hoofd). Ik heb gewacht tot ik 24 was en ben toen direct voor mn A gegaan. Dus los van mn les motor heb ik verder geen ervaring...
Okeeee … dus 24 jaar, geen minuut rijervaring buiten de lessen en toch allemaal fietsen van 750 tot 1200 cc overwegen ...
Waar is de tijd gebleven dat een 250 of 400 cc een goede startersmotor was ?

Ik heb eens een Yamaha R1 gekocht van een 25 jarige bink die hem als eerste motor had en me precies de echte topsnelheid wist te vertellen (dat had een waarschuwing voor mij moeten zijn ..) en die hem verkocht wegens te weinig tijd. Bij de eerste OH-beurt werd me gevraagd waar ik deze total loss motor had gekocht …

Tuurlijk - een TDM 850 is geen racer met 200 pk maar als je budget 1500 euro is, kom je in de afvalbak van de schade TDM's terecht.
Misschien is het een idee dat je rustig met een 400-600 cc start. Tenzij die 1500 euries in je broekzak branden en er een dikke bike moet komen, zou ik daar eens over nadenken. En probeer nog een paar knaken over te houden voor goede kleding/helm .. :)
 
Maakt dat hij de topsnelheid wist te vertellen het automatisch een total loss motor?
Een R1 is gebouwd om hard te kunnen gaan en van top snelheid rijden gaan ze echt niet kapot.
Dat je een total loss motor koopt tja dat ligt geheel aan jezelf.
Verder moet je bij iedere motor je zelf beheersen anders gaat het een keer mis,zowel met 600cc als 1000cc.
Weet je van jezelf dat je als een malloot gaat rijden dan kan je beter helemaal geen motor kopen.
Of koop een circuit motor en ga je daar op uitleven,op een circuit is altijd hulp aanwezig mocht het
een keer misgaan.
 
Laatst bewerkt:
Okeeee … dus 24 jaar, geen minuut rijervaring buiten de lessen en toch allemaal fietsen van 750 tot 1200 cc overwegen ...
Waar is de tijd gebleven dat een 250 of 400 cc een goede startersmotor was ?

Als je mijn eerste post van dit topic leest (wat je in je eerste bericht ook deels citeerde), lees je dat ik minimale ervaring heb naast mijn lessen, en dat dit motor inhoud vraagstuk precies de reden is waarom ik dit topic begonnen ben, dus leuk dat je hierover begint! :) Het algehele gevoel dat ik tot nu toe krijg van dit topic was dat het geen drol uitmaakt of je nu een 200 of 1200 rijdt en dat je je op beide flink tepletter kunt rijden. En dat het dus vooral met je zelfbeheersing te maken heeft (zoals @RG-gamma ook zegt). Maar thanks voor jouw input!

En probeer nog een paar knaken over te houden voor goede kleding/helm .. :)

Die heb ik gelukkig al in de kast liggen, dus die 1500 euro kan in z'n geheel naar een motor:)

@dr. Kawa Waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat voor type (merk en model) motor jij dan zou aanraden? Verder praat je over de goede oude tijd waarin men begon op 250 tot 400cc, maar waar ben jij eigenlijk op begonnen? Ook braaf daar op of toch die hayabusa? ;)
 
Laatst bewerkt:
Het maakt natuurlijk wel uit of je een 200cc of 1200cc rijd,een zware motor heeft nu eenmaal
veel meer pk,s dus als je daar mee in de regen rijd of het wegdek nat is zal je extra voorzichtig moeten zijn.
Daarnaast hebben zware motoren meer gewicht en dat zal je ook goed merken vergeleken met lichte motoren.
Je moet gewoon eens op wat motoren gaan proefrijden en dan merk je gauw genoeg wat je het fijnste vind.
Persoonlijk heb ik op van alles gereden van 50 tot 2300cc en met alles kan je genoeg lol hebben zelfs met maar 50cc,
het is niet het vermogen wat belangrijk is maar de snelheidsbeleving en die kan bij een snelle 50cc net zo groot zijn
als een veel zwaardere motor.Een TDM 850 is overigens een prima motor ,ik heb 2 familieleden die er 1 hebben,
beide zijn er heel tevreden over,1 gebruikt hem voor woon werk verkeer en de ander om door Europa mee te rijden tijdens
vakanties.De eerste heeft ook nog niet zo lang zijn rijbewijs en kan er prima mee overweg,buiten regulier onderhoud
hebben ze er geen technische problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Maakt dat hij de topsnelheid wist te vertellen het automatisch een total loss motor?
Een R1 is gebouwd om hard te kunnen gaan en van top snelheid rijden gaan ze echt niet kapot.
Dat je een total loss motor koopt tja dat ligt geheel aan jezelf.
...
Ik denk dat je teveel 2-takt dampen hebt lopen snuiven ;) … je mist namelijk waar het om gaat; een onervaren rijder en een zware/snelle bike zijn samen twee ingrediënten voor een ongeluk waarvan je mag hopen dat de schade alleen materieel is.
Wat jij en ik onder onze nickname hebben staan is niet hetzelfde als bij de topic starter, snap je ?
Precies wat je zegt; van hard rijden gaat een R1 niet kapot - dus waardoor is het dan gekomen … juist - door het poppetje dat erop zat.
En in een zeldzaam en ongewoon moment van menselijkheid dacht ik; ik hoop dat ik een ander die ellende kan besparen ! :)

Als je mijn eerste post van dit topic leest (wat je in je eerste bericht ook deels citeerde), lees je dat ik minimale ervaring heb naast mijn lessen, en dat dit motor inhoud vraagstuk precies de reden is waarom ik dit topic begonnen ben, dus leuk dat je hierover begint! :) Het algehele gevoel dat ik tot nu toe krijg van dit topic was dat het geen drol uitmaakt of je nu een 200 of 1200 rijdt en dat je je op beide flink tepletter kunt rijden. En dat het dus vooral met je zelfbeheersing te maken heeft (zoals @RG-gamma ook zegt). Maar thanks voor jouw input!

@dr. Kawa Waar ik nu eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat voor type (merk en model) motor jij dan zou aanraden? Verder praat je over de goede oude tijd waarin men begon op 250 tot 400cc, maar waar ben jij eigenlijk op begonnen? Ook braaf daar op of toch die hayabusa? ;)
Natuurlijk maakt het wel uit of je op een 200 of 1200 cc rijdt - en dat besef jij ook wel anders kwam je hier niet om advies vragen toch ? Da's al de eerste winst !
Ik zou het andersom aanpakken dan je nu doet .. niet eerst een motor kiezen die eigenlijk 2000 kost en dan uitzoeken waar je die voor jouw budget kan vinden, want geloof me - iedereen wil altijd een bike kopen die eigenlijk net niet in z'n budget past … en als je er dan eentje vindt die er ineens toch binnen past, vraag je dan maar af waarom.
Wat als je nou eens gaat kijken naar motoren die meestal 1250 euro kosten, en dan pik je die ene eruit die voor 1400 te koop staat omdat ie er als nieuw uitziet, met complete onderhoudshistorie of weinig km's .. enz. Dat zijn de juweeltjes waar je je slag moet slaan - dan doe je goede zaken !

Mijn beginnersfiets ? Dat was ook een verkeerde keuze; een oudere broer schoof zijn getunede 750 naar mij door en elke keer dat ik gas gaf begon de aarde sneller rond te draaien en vloog de tijd voorbij. Ik wilde niet snel oud worden dus die racer heb ik vlot ingeruild op een Suzuki GS 400 .. ergens in de middeleeuwen was dat. Het motorblok heb ik nog steeds, nu opgeboord naar 1200 cc … ik heb een Busa sticker op de tank. Maar ik heet dr. Kawa dus dat kon maar op 1 manier eindigen; de creatie van de KawaBusa.
Google dat maar eens .. die vind je helaas niet voor 1500 euro kan ik alvast verklappen ..
 
vragen naar welk type vrouw het beste bij je past.
Mijn eerste baas zei altijd: gewoon proberen.
Soms is het leuk om berichten onvolledig te lezen :P

en zo zie je maar hoe we in de media bedot worden door geknip en geplak en bepaalde punten meer te gaan highlighten waardoor er heel verkeerde indrukken om bepaalde personen ontstaan ...

... sorry voor de off topic, maar deze was een weggevertje ;)
 
Nee maar er heeft behoorlijk wat tijd tussen gezeten, en het lijkt me niet meer dan normaal dat je je interesse over een periode van 2 maanden zo nu en dan bijstelt, zeker als het gaat om een besluit dat met een redelijke uitgaven gepaard gaat zoals de aanschaf van een motor.

Mijn ervaring over interesse bijstellen... Ik rij ondertussen 12 jaar motor. En het bijstellen van je interesse is een proces dat eigenlijk nooit meer helemaal over gaat...

Het duurde vier jaar voor ik besefte dat ik geen stoere sportnaked wou maar liever gewoon het avontuur wou opzoeken. Daarna duurde het nog eens vijf jaar voor ik doorhad dat een lichtere fiets gewoon beter en leuker is. Dus laatste drie jaar f700gs en een xl350r gekocht. Voor mij een uitstekende keuze, maar de honger naar iets anders blijft altijd.

Soms moet je dus gewoon eens een knoop doorhakken en iets kopen. Met een budget van 1500 neem je ook geen financieel risico. De motor die je koopt zal geen 1000 euro in waarde zakken... Dus je kan hem over een jaartje al verkopen.

De TDM's zijn prijs kwaliteit heel goed. Je vindt ze vrij goedkoop en ze halen hoge kilometerstanden. Ik ben zelf begonnen op een oude Honda 750 bol d'Or.
 
Mijn ervaring over interesse bijstellen... Ik rij ondertussen 12 jaar motor. En het bijstellen van je interesse is een proces dat eigenlijk nooit meer helemaal over gaat...

Het duurde vier jaar voor ik besefte dat ik geen stoere sportnaked wou maar liever gewoon het avontuur wou opzoeken. Daarna duurde het nog eens vijf jaar voor ik doorhad dat een lichtere fiets gewoon beter en leuker is. Dus laatste drie jaar f700gs en een xl350r gekocht. Voor mij een uitstekende keuze, maar de honger naar iets anders blijft altijd.

Soms moet je dus gewoon eens een knoop doorhakken en iets kopen. Met een budget van 1500 neem je ook geen financieel risico. De motor die je koopt zal geen 1000 euro in waarde zakken... Dus je kan hem over een jaartje al verkopen.

De TDM's zijn prijs kwaliteit heel goed. Je vindt ze vrij goedkoop en ze halen hoge kilometerstanden. Ik ben zelf begonnen op een oude Honda 750 bol d'Or.
Kijk, dit is nu eens een bericht met inhoud :t

En dat wat ik rood gemaakt heb, ga ik onthouden. Altijd sport/toering gereden (met uitzondering van mijn eerste motor, 125cc choppertje), maar zit al een tijdje met een Honda NC 750 X DCT in mijn hoofd, ondanks ik dat soort uiterlijk in principe niet bepaald graag zie.
 
@dr Kawa, De TS is niet van plan om een R1 te kopen dus dat idee kan in de prullenbak .
Verder is geen mens het zelfde,ik heb jonge gasten meegemaakt die het zelfs voor elkaar
kregen om met hun 35kw sportmotoren onderuit te gaan omdat ze ons ervaren motorrijders
wel even zouden laten zien hoe je een bocht moest nemen,die waren van te voren gewaarschuwd
door ons om het rustig aan te doen,nou je kon net zo goed tegen een muur praten want het
zou en moest hard gaan,gevolg was een aantal die onderuit gingen en zelfs 1 die het niet meer
na kon vertellen.Dat werd voor mij te gek en ben gestopt met het bochten rijden met een grote groep.
Daarnaast ken ik een aantal beginners waarvan er 1 familielid is ,die is begonnen op een 1200 Goldwing,
een rustige gast die geen gekke dingen met een motor doet,die heeft daar een jaar mee gereden zonder
probleem en is toen over gestapt naar een TDM850 een motor die hij nu nog steeds heeft,vanaf het
begin heeft hij er woon werk verkeer mee gedaan en nu 5 jaar later nog steeds geen ongelukken
gehad.Kortom je kan gasten van alles aanraden maar het is de persoon zelf die zich zal moeten
beheersen ,doet men dat niet dan gaat het een keer verkeerd en daar hoef je geen PK monster voor
te rijden ,dat kan bijvoorbeeld ook heel goed met maar 35kw.
Persoonlijk heb ik zelf ooit 1 zwaar ongeluk gehad,op een pk monster zeker zou je denken,nee het was
een tam 125cc Honda motortje,onderuit gegaan op een bevroren stuk weg ,gevolg diverse kneuzingen
en een gebroken sleutelbeen,het hoeft dus geen zware motor te zijn om een ongeluk te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan