Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
kijk, eindelijk weer eens een zinnige opmerking
Mwoah, heeft meer te maken met het feit dat ik geen al te hoge dunk heb van het verkeersinzicht en de alertheid van mijn medeweggebruikersik snap wel warom je een hekel aan de file hebt, je kan er niet tussen door met dat slagschip van je
Nou nee hoor, richtlijn is geen wet, dus mag ook nooit de basis zijn voor een bekeuring lijkt me.Dus, als je gedrag niet binnen de grenzen van het convenant valt dan is art 5 terecht.
Bijna goed, het snelheidsverschil mag ongeveer 10 km p/u zijn, over de snelheid van de file wordt niet gesproken, maar over langzaam rijdend of stilstaand verkeer zie:ok, ik heb me niet echt ingelezen maar hier is mijn "2 cnts"
....................
Er is wel een gedrag afgesproken (door de MAG?) in een convenant en daar in staat dat met een "rijdende of stilstaande file" bedoeld wordt een file die max 10 km/h rijd en dat het verschil in snelheid niet groter dan 40 km/h mag zijn. (pin me er niet op vast, ik heb het niet nagezocht maar zoiets is het wel).
Deze opmerking lees ik een paar keer, maar is volledig subjectief, ook van een agent. Er is gene wet die zegt dat het niet mag en er zijn ook geen statistieken die aan kunnen tonen dat dit gevaarlijk is.Als je met 70 per uur nog langs de file rijdt hoor je gewoon een bekeuring te krijgen.
Nou nee hoor, richtlijn is geen wet, dus mag ook nooit de basis zijn voor een bekeuring lijkt me.
Anders ga ik ook es wat richtlijnen opstellen
Ik heb niks afgesprokenNee een richtlijn is geen wet maar zie het zo: omdat niet in de wet staat dat het NIET mag, is het aan de diender in kwestie om te beoordelen of wat er gebeurt "gevaarlijk" (zie text art5) is. Willekeur dus. Gelukkig hebben we en richtlijn afgesproken zodat ik weet tot hoe ver ik kan gaan en de diender weet wanneer ik te ver ga.
Klopt nietNee een richtlijn is geen wet maar zie het zo: omdat niet in de wet staat dat het NIET mag, is het aan de diender in kwestie om te beoordelen of wat er gebeurt "gevaarlijk" (zie text art5) is. Willekeur dus. Gelukkig hebben we en richtlijn afgesproken zodat ik weet tot hoe ver ik kan gaan en de diender weet wanneer ik te ver ga.
Toch bestaat art 5 WVW om de dingetjes die niet echt genoemd zijn en gevaar opleveren in het verkeer te kunnen aanpakken.Klopt niet
Alles wat niet expliciet in de wet wordt verboden is toegestaan.
Maar dat doet niets af aan het feit dat alles dat niet expliciet verboden is is toegestaan.Toch bestaat art 5 WVW om de dingetjes die niet echt genoemd zijn en gevaar opleveren in het verkeer te kunnen aanpakken.
Een aantal jaren gelededen is het RVV behoorlijk uitgedund, b.v. fietsen met je handen in je zakken, zou dus mogen nu, maar...... als het gevaar oplevert of kan leveren dan toch art 5 WVW. Er zijn toen bijna 200 artikelen van het RVV geschrapt.
Ik kan een heel eind met je meegaan, maar, om een voorbeeld te noemen:Maar dat doet niets af aan het feit dat alles dat niet expliciet verboden is is toegestaan.
Er staat bijvoorbeeld ook niet in de wet vermeld dat bestuurders hun neus niet mogen snuiten tijdens het rijden. Dus is het toegestaan.
Dat je dat op een manier kan doen die gevaar oplevert, en vervolgens voor dat gevaarlijk gedrag aan de hand van artikel 5 bekeurd kan worden is een heel ander verhaal en doet niets af aan het feit dat je neus snuiten niet verboden is.
Klopt niet
Alles wat niet expliciet in de wet wordt verboden is toegestaan.
Waar leg je de klemtoon in het woord tripleren?
Ik heb niks afgesproken
Wel: op het moment dat je geboren werd.
Humor!
Even snel enkele uitspraken in dit topic voor u verzameld.
Trek uw eigen conclusies over het niveau van de reacties....
Tripleren mag wel, dat is de regel die in '91 is geschrapt en waardoor wij motorrijders nu tussen de file door mogen.
De grens is dacht ik inderdaad 40 per uur
tripleren (...) is een overtreding van de derde graad
Ook de politie moet leren om dingen aan te pakken bij de aard van dit probleem
Maar ergens is rechts inhalen en rijden over een busbaan alleen een specificatie van artikel 5.
tripleren is de overtreffende trap van doubleren
Spee betaald namelijk een aanzienlijk deel van de hardware van de controlerende agenten
Ik zou graag zien dat de prioriteit ligt bij het aanhouden van de linksrijder en dat de bumperklever op de tweede plaats komt!
Als ik door de file rijd let ik écht niet op m’n teller
ik ken zat situaties waarin je gewoon goed en heel terecht met 70 tussen de file heen kunt gaan. Dit gaat niet altijd opzettelijk
Stilstaande auto's rijden niet en hebben dus geen snelheid
Dat je nog niks gehoord hebt zegt niks, de officier heeft 3 jaar om te reageren.
...
Ik kan het mis hebben, maar ze moeten toch binnen een jaar reageren???
...
Volgens mij heeft de OvJ daarvoor 2 jaar de tijd. (maar ik ben ook niet zeker)
Dat mag je zeggen als we het over een wet hebben, niet over een afspraak die een of andere club waar ik niet eens lid van ben heeft gemaakt
Je hoeft niet in Nederland te blijven wonen, hoor.
Dat mag je zeggen als we het over een wet hebben, niet over een afspraak die een of andere club waar ik niet eens lid van ben heeft gemaakt
Als ik nou een richtlijn opstel voor filerijden, moet jij je daar dan aan houden?
NEEEEEEEE!!!!!!Nee, want je hebt geen enkele bevoegdheid om uitzonderingen op de wet rechtsgeldig te maken, vooropgesteld dat je geen onderdeel uitmaakt van de wetgevende macht.
De wetgevende macht heeft echter WELDEGELIJK het recht om zaken al dan niet te gedogen en het is van ondergeschikt belang of jij het daar wel of niet mee eens bent.
We worden gematst dat we tussen de file mogen doorrijden, terwijl we in principe de zelfde rechten en plichten als een automobilist hebben.
Laten we vooral van het huidige gedoogbeleid een punt maken en het wordt vanzelf in de wet geregeld, met als onherroepelijk gevolg dat er "vrijheden" verloren gaan.
Is het nou echt zo moeilijk om sociaal gedrag te vertonen? Gedraag je als je tussen de file doorrijdt, denk ook eens aan anderen en niet alleen aan jezelf.