Boete voor een te hoog decibel geluid!

Ach ja joh, een beetje bleren is wel geinig met je motor. Maar je weet ook dat je er een boete voor kan krijgen. Net zoals met te hard rijden. Daar gaan we ook niet over huilen. Politie moet ergens de grens trekken, ze kunnen je niet blijven waarschuwen en waarschuwen en waarschuwen, dat kost ook een flinke bak geld.

Verder geen fan van politie of het boetebeleid van de overheid trouwens. Vind dat een flink aantal boetes wel degelijk spekken van de staatskas is.
 
Ik vind de verhouding in deze kwestie krom (zie ook eerdere post)

Dan hebben we het over persoonlijke smaak en daar valt niet over te twisten.

Uiteraard, als ik morgen op m'n vestje word gespuugd over m'n uitlaat vind ik het bedrag ook ff véél te hoog, zeker in verhouding tot een winkeldiefstal oid.
Twee tellen later denk ik vrijwel zeker al weer dat Baksteen gelijk heeft: ik rij al jaren met die pijp en veroorzaak dus mogelijk al jaren overlast..... en dat staat wel in een bepaalde verhouding tot die vent die door rood rijdt en hooguit 2 seconden gevaar heeft veroorzaakt.
Stiekem denk ik dat mijn Akra minder kabaal maakt dan die Arrow van TS (weet ik wel zeker), ik ben ook maar een mens, maar ik weet wel zeker dat dit geen excuus zal zijn voor mij om de Calimero uit te hangen.
 
Laatst bewerkt:
Maarja daar ging het hier niet over

Staat er ergens een lijst met de db's die je bij welke motor mag hebben?
in mijn kenteken staat niks en rij ook met een roeptoeter rond.

Als het goed is zit er een plaatje ergens op je motor staat ook het identificatienummer van je motor op . Bij mijn 600RR zit ie links bij het balhoofd ergens. Staat op dat ie bij 3500 toeren 87db mag maken ofzo :)
 
Laatst bewerkt:
Veel lawaai uit een motor dient geen enkel nut. Niet onlogisch dat ze daar strenge eisen aan stellen en hoge boetes voor overtreding geven. Take it or leave it.
Hooguit een beetje lullig dat jij opdraait voor de aanpassing van de motor van je vriend. Maar Arrows zijn duidelijk herkenbaar en worden meestal niet gemonteerd vanwege hun gefluister, dus je had 't kunnen weten.

een open uitlaat cq. sportdemper heeft als nut een betere doorstroming van de uitlaatgassen en icm. met een goede afstelling een hoger vermogen.. dus geen nut is wat kort door de bocht - al is bij een hoop mensen geluid en uiterlijk wel de reden voor monteren..

Overigens heb ik ook liever dat ze mensen met blerpijpen bekeuren om zo de overlast terug te dringen ipv. dat ze met wegafsluitingen gaan smijten. Pech voor TS dus, maar ik kan wel begrip opbrengen voor dergelijke acties.. het alternatief staat me namelijk helemaal niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien met mooi weer Zuid- Limburg overspoelt word met amateurwielrenners,mooi weerrijders, motoren,zondagsrijders en wandelaars, zijn de mensen, die daar wonen de herrie en overlast een beetje zat.
Daarom is de politie daar ook zo vervent aanwezig om een ontmoedigingsbeleid te voeren.
Een paar kilometer verder zit je in Duitsland, is veel leuker om daar te TOEREN! :Y
 
Aangezien met mooi weer Zuid- Limburg overspoelt word met amateurwielrenners,mooi weerrijders, motoren,zondagsrijders en wandelaars, zijn de mensen, die daar wonen de herrie en overlast een beetje zat.
Daarom is de politie daar ook zo vervent aanwezig om een ontmoedigingsbeleid te voeren.
Een paar kilometer verder zit je in Duitsland, is veel leuker om daar te TOEREN! :Y
Volgens mij zijn ze in Duitsland ook behoorlijk streng met geluid, strenger dan in Nederland.
 
Op mijn balhoofd staat 97db 6250rpm. Dit betekent dus dat zoals ik hier al ben tegen gekomen in dit topic er een marge is van 2db en ik 99 db mag maken bij 6250rpm. Dus dan wordt het motortoerental op 6250rpm gebracht maar wordt er dan in geen enkel ander toerengebied gemeten aangezien verdere db karakterstieken heel anders zijn bij andere motoren?

Edit: want zo stationair en tot de 8k klinkt hij braaf maar erboven snerpt het toch wel goed en dan vraag ik me ook af, volgens mij is dit wel heel wat meer als 97db. Dit met de originele uitlaat, dempers en met het exup systeem.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn balhoofd staat 97db 6250rpm. Dit betekent dus dat zoals ik hier al ben tegen gekomen in dit topic er een marge is van 2db en ik 99 db mag maken bij 6250rpm. Dus dan wordt het motortoerental op 6250rpm gebracht maar wordt er dan in geen enkel ander toerengebied gemeten aangezien verdere db karakterstieken heel anders zijn bij andere motoren?

Edit: want zo stationair en tot de 8k klinkt hij braaf maar erboven snerpt het toch wel goed en dan vraag ik me ook af, volgens mij is dit wel heel wat meer als 97db. Dit met de originele uitlaat, dempers en met het exup systeem.
je mag niet meer de 97 dB hebben bij het goenoemde toerental. dat er pas bij 99 dB verbaliseerd doet, doet niet af aan het feit dat je daaronder ook al strafbaar bent.

Hoe en wat over het meten ed. Kun je hier vinden;
http://lexius.nl/regeling-permanente-eisen
Vanaf artikel 3.2.1 is voor ons interessant
 
En had die controleur ook alle apparatuur bij om de juiste meethoek en afstand te meten cequ bepalen? dB metingen gaan nooit kloppen als je zomaar willekeurig je apparatuur opsteld ten opzichte van de fiets dus die agent/controleur is vast wel een half uurtje bezig geweest??
 
Laatst bewerkt:
En had die controleur ook alle apparatuur bij om de juiste meethoek en afstand te meten cequ bepalen? dB metingen gaan nooit kloppen als je zomaar willekeurig je apparatuur opsteld ten opzichte van de fiets dus die agent/controleur is vast wel een half uurtje bezig geweest??
ik zeg WOBBEN. even bij de goeroe's op FS kijken hoe en wat natuurlijk.
 
En had die controleur ook alle apparatuur bij om de juiste meethoek en afstand te meten cequ bepalen? dB metingen gaan nooit kloppen als je zomaar willekeurig je apparatuur opsteld ten opzichte van de fiets dus die agent/controleur is vast wel een half uurtje bezig geweest??


:^ dat doen ze dus niet , de meting klopt van geen kant maar enfin een sportpijp maakt zonder DB killer altijd meer herrie dan de toegestane db .
Als je er iets van zegt halen ze de schouders op en zeggen meneer dit doen we al jaren zo en als je wat te klagen hebt moet je bij de officier wezen punt. Wat overigens bijna niemand doet en dat weten ze. Net zoals de rollerbank metingen bij scooters en brommers doen ze ook de db test klopt ook van geen kant , weten die jochies veel.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is zit er een plaatje ergens op je motor staat ook het identificatienummer van je motor op . Bij mijn 600RR zit ie links bij het balhoofd ergens. Staat op dat ie bij 3500 toeren 87db mag maken ofzo :)

En als dat er nu niet op zit. dwz het plaatje wel maar daar staat geen geluidsnorm op
 
:^ dat doen ze dus niet , de meting klopt van geen kant maar enfin een sportpijp maakt zonder DB killer altijd meer herrie dan de toegestane db .
Als je er iets van zegt halen ze de schouders op en zeggen meneer dit doen we al jaren zo en als je wat te klagen hebt moet je bij de officier wezen punt. Wat overigens bijna niemand doet en dat weten ze. Net zoals de rollerbank metingen bij scooters en brommers doen ze ook de db test klopt ook van geen kant , weten die jochies veel.
ik ben wel benieuwd, hoe moet het dan gaan?
 
Motorrijders die dagelijks in de file rijden moeten ze verplichten een open uitlaat te monteren O-) Kan echt geen geel hesje tegen op! Althans mij geeft het een veiliger gevoel!
 
Tuurlijk vind ik het klote dat k dadelijk un boete binnen krijg, wie niet??

Ik vind de boetes alleen veel te hoog en un beetje too much. Dit hele land is alleen maar gericht op geld en daar erger ik mij aan.
En jullie zegge wel dat dat arrow uitlaatje un tering herrie maakt, maar dat is helemaal niet zo. Hij maakt zeker teveel geluid, maar niet oorverdovend. Zoals ik al eerder zei: er rijden gasten in mijn vriendgroep waarvan je de uitlaat pas ECHT goed hoort.

En wat de geluidsmeting betreft, K denk dat ze binnen 5 min klaar waren. En ze lagen ergens te meten bij de achterveer.

EN ik heb dit topic niet aangemaakt om te bitchen. Ik denk dat heel veel mensen niet weten dat er zo'n hoge boete tegenover staat. Dus misschien voor de mensen die un sportief geluid hebben reden om na te denken wat de consequenties kunnen zijn.
 
Dan klopt die meting dus sowieso al niet en da's vrij standaard (waar Blade4Fun ook al op wees) .... Gewoon bezwaar aan tekenen en je hoort er nooit meer iets van omdat ze niet wéten wát ze meten.

En voor de pipo's die alles maar betalen wat je aangerekend krijgt ... _O- Als ik in de supermarkt iets koop weet ik ook zeker dat ik 't heb!!
 
Laatst bewerkt:
Mooi, we zijn er wel uit. We weten nu dus dat rijden met een open pijp geld kost (jaja, poehpoeh, nounou) en dat TS speciaal voor ons een Arrow pijp heeft gemonteerd om er achter te komen hoeveel precies.......

Veel plezier met je bezwaar, TS. :W
 
Helemaal mee eens! Ik rij nu een week of 8 met een BOS zonder db killer en het sturen tussen de files door gaat een stuk makkelijker.

[sarcasmemodus aan]
Nou en of. Ik rijd al een jaartje of 8 met een open pijp door de files. Véilig dat het is! Al die koekblikkers kijken blij verrast naar me om en horen me állemaal, ondanks harde muziek in de auto en allerlei andere zaken die ze afleiden. Loud pipes save lives!!!!!
[sarcasmemodus uit]

Kom op mensen. Je rijdt met een open pijp omdat je het geluid lekker vindt. De rest is keloel.
 
:^

Ik rijd dagelijks met een blik op de weg en de enige reden dat ik motorrijders opmerk is doordat ik m'n spiegels in de gaten houd. Auto's zijn gewoon goed geïsoleerd.

Op m'n fiets zit een Akrapovic Megaphone...... en die zit er idd gewoon voor de "fun", zoals JanB al aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
... Ik denk dat heel veel mensen niet weten dat er zo'n hoge boete tegenover staat. Dus misschien voor de mensen die un sportief geluid hebben reden om na te denken wat de consequenties kunnen zijn.
Bericht voor heel stoer en naïef Nederland: hier gelden wel degelijk regels en soms heb je de pech dat je daarop wordt aangesproken en zelfs beboet wordt.
Loop dan niet te janken, maar probeer ook dan stoer te zijn.

En je wist ook wel, maar je had er gewoon schijt aan. Totdat het jou overkwam. Dus ook nu blijven lachen jongens :Y
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje schik van de hoogte van de boete, dat had ik niet verwacht! Lijkt inderdaad een beetje een kromme verhouding.. of je nou weet dat je fout bezig bent of niet.. Ook denk dat ik dat een bezwaar weinig uithaalt..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan