Boetes vermijden..

mordan

geblokkeerd account
5 nov 2008
1.617
1
Halle
Nu rij ik zowat een jaar met de scooter en heb ondertussen al ongeveer 19000Km afgemaald. Vooral woon-werkverkeer maar ook voor de fun. Ben altijd gespaard gebleven van snelheidsboetes maar deze maand heb ik er al 3. ;(
70 waar je maar 50 mag en 80 waar je 70 mag en telkens op provinciewegen.
Met een motorscooter ga je daar algauw eens over, al was het maar om tussen het verkeer uit te komen. Blijkbaar spijst men in Belgie graag de staatskas tijdens de vakantiemaanden. Niet teveel verkeer dus...
Tijd dus voor enige maatregelen van mijn kant, want de economische en fun factor is ver te zoeken.
Ik neem aan dat jullie dat ook al eens tegenkomen? Vandaar mijn vraag naar goeie tips en tricks. Want ik blijf het afzetterij van onze overheid vinden, terwijl je toch zelf een zwakke weggebruiker bent.
Flitspalen staan al in mijn GPS geladen en de geplooide nummerplaat, zoals men bij motorijders al eens ziet. Werkt volgens mij niet echt?
Een mss licht illegaal topic? Maar ook dat moet kunnen, toch?
 
In NL, als je je kentekenplaat of kentekenpapieren kwijt bent, krijg je een duplicaatcode. Dan komt er een 1-tje op de plaat te staan. Dit ter voorkoming dat iemand je plaat vindt en op z'n eigen motor zet.

Vervolgens schaf je een MF-sticker aan en plakt deze over het 1-tje. Illegaal als de ziekte maar wel effectief. Maar als oom agent je betrapt moet je wel een goede toneelspeler zijn. Ik wist het éééééécht niet agent.. ;)
 
hmmmm in mijn brommer tijd was 2 boetes per maand de normaalste zaak van de wereld, en dat jaren lang.
eenmaal op de motorscooter die toch veel sneller gaat moet ik zeggen dat het allemaal een stuk makkelijker ging en namen de boetes af en mijn laatste is van vorig jaar frankrijk voor parkeren op de boulevart.
een ieder hier op het forum weet intussen wel dat ik standaard te hard rijd en sporadis aan de snelheid houd.
hoe hou ik dit in godsnaam vol terwijl mijn laatste snelheids boete dateert van 2 jaar geleden.
ik ga wel eens met colega s en vrienden rijden en blijken ze later een boete te hebben en ik niet haha.
ik zit dan wel in nederland he niet in belgie.
oke mijn tips behalve dat ik natuurlijk ook gewoon een hoop geluk heb gehad natuurlijk.

1 gelijk gps monteren dan zie je alle flitspalen en vergeet niet die plekken uit je hoofd te leren voor het geval de gps uit valt of niet bij je hebt.

2 auto s langs de kant van de n wegen en snelwegen staan al is het een heel gezin met kinderen ten alle tijden afremmen tot weer de legale snelheden beter 1x teveel afremmen dan 1x te weinig en een boete thuis krijgen.

3 altijd de weg afscannen tijdens het rijden geniet van je omgeving maar wees bewust van de lange arm ter wet.
plaatsen buiten de snelwegen waar auto s geparkeert staan waarvan je denkt hmm dat is toch helemaal niet logiche om daar te staan? vertrouw op je instinct afremmen.

4 lekkere stoplicht sprintjes met auto s en motoren.
op de snelweg 150 rijden en zien dat iemand je bij probeerd te houden.
voordat je het gas open trekt eerst bedenken is dit johny en anita of zijn dit agenten in burger.
als ik het niet vertrouwt laat ik eerst mijn snelheid zakken laat ze voorbij en maak ik oog contact(naar binnen kijken) en van daar uit maak ik de conclussie gas erop of maar even rustig aan doen.
soms gebeurd het dat de auto/motor dan ook gas gaat minderen en een tijdje achter mij aanrijd , dan weet ik genoeg en houd me rustig.

jaja zo lijkt het alsof ik meer met de wet bezig ben dan met lekker rijden en genieten.
in feite valt het echt wel mee je doet niet meer dan wat je eigenlijk al bij het rijlesen geleert hebt.
rijden,de weg scannen,spiegelen,informatie verwerken en daarop je keuzes tijdens het rijden baseren.
alleen doe je het dus nu wat bewuster en met niet alleen de gedachten van onopletende verkeers deelnemers die jouw moglijk over het hoofd zien.
nee ook met de gedachten van juist die zeer oplettende verkeers deelnemers die jou nooit over het hoofd zullen zien.

ik hoop dat je hier iets aan hebt. O-)
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn plaat ff onder handen genomen met een spuitbusje hoogglans vernis voor kunststoffen.
En ze een beetje uit de hoek gezet. Meer bepaald, ze vast gezet met links niets en rechts een rubbertje van een halve cm dik. Met die gedachte dat men toch van rechts flitst?
Even een foto genomen met flits, voor en na. Schijnt toch heel wat minder leesbaar.
Of het echt werkt zal je nooit weten? Mss heb je gewoon meer geluk gehad?
 
Sossa, ik doe dat precies zo!
Tevens -als je een beetje autokenner bent- weet je in wat voor auto's ze rijden, dat scheelt ook.
Verschijnt er bijv. een oud GTi'tje in je spiegel dan kun je rustig gassen :)
Voor flitspalen die ik van voren benader hou ik [op de ms] niet in want daar hebben wij geen kentekenplaat; in een baldadige bui ''groet'' ik ze zelfs!
 
Laatst bewerkt:
Zijn er ook motards die enige ervaring hebben indien je toch een boete hebt opgelopen?
Ik bedoel maar, gewoon niet betalen. Foto opvragen, om alzo op een nog hogere stapel terecht te komen? Heb het hier wel over Belgie, met zijn vierkant draaiend rechtssysteem en zijn jarenlange achterstanden. Men leest als eens in de pers of hoort dat er genoeg zijn die wel betalen en de rest dus...? Makkelijke centen genoeg. Heb zelfs vernomen dat als je uiteindelijk een gevangenisstraf oploopt, je je die bewuste dag aanmeld, een stempel krijgt en weer naar huis mag wegens geen plaats meer.
't Is crisis en dan moet men inventief zijn als brave belastingsbetaler.
 
www.flitsservice.nl daar staan ook allerlei tips.

Verder scan ik ook zo veel mogelijk en weet ik waar bij ons de vaste flitsplekken zijn. Ook de mobiele. Ik vind het een hele geruststelling als ik die flitsauto staat, want dan weet ik dat hij ergens anders niet staat :+

Met sprintjes op de snelweg zijn het alleen supersport auto's ala ashton martin e.d.
Op de snelweg rijd ik trouwens constant 140 (mits het verkeer het toelaat) daar zal een agent niet veel van zeggen. Als ik wel de boete krijg dan is het jammer, wie speelt, moet kunnen verliezen.
 
Zijn er ook motards die enige ervaring hebben indien je toch een boete hebt opgelopen?
Ik bedoel maar, gewoon niet betalen. Foto opvragen, om alzo op een nog hogere stapel terecht te komen? Heb het hier wel over Belgie, met zijn vierkant draaiend rechtssysteem en zijn jarenlange achterstanden. Men leest als eens in de pers of hoort dat er genoeg zijn die wel betalen en de rest dus...? Makkelijke centen genoeg. Heb zelfs vernomen dat als je uiteindelijk een gevangenisstraf oploopt, je je die bewuste dag aanmeld, een stempel krijgt en weer naar huis mag wegens geen plaats meer.
't Is crisis en dan moet men inventief zijn als brave belastingsbetaler.
Vind je nogal moeilijk doen, gewoon uit je doppen kijken. Of je aan de snelheid houden.
 
Tevens -als je een beetje autokenner bent- weet je in wat voor auto's ze rijden, dat scheelt ook.
Verschijnt er bijv. een oud GTi'tje in je spiegel dan kun je rustig gassen :)

Dat systeem is in Belgie gelukkig nog niet in gebruik of toch zeer weinig.
Al ken ik het wel van op de nederlands buis. *D
 
Veel scannen, busjes langs de weg of auto's op parkeerplaats, ze laten soms extra de knipper aan om je te misleiden.

Mijn w/w route weet ik nu wel waar ze allemaal staan op zoon 15 verschillende plaatsen en net o pde terug weg wer 1tje gespot :P
 
Vind je nogal moeilijk doen, gewoon uit je doppen kijken. Of je aan de snelheid houden.

Dat is weer zo'n typische reactie en ik wil er dan ook niet verder op in gaan.
Ik vind het afzetterij van een systeem dat vooral op je centen uit is, net zoals de torenhoge belastingen. Wie zich in Belgie aan de regels houd is gezien.
Zij die met niks in orde zijn, geen verzekering, geen papieren en zogezegd geen centen hebben gaan hier meestal vrij uit. Hoe illegaler hoe beter. Maar dat is een andere discussie.
Ik heb ook jarenlang ja-geknikt en heel braaf geweest maar daar kom je geen stap mee verder.
Time for change.
En zoals gezegd, hier ga ik niet verder op in want dat heeft geen zin als iemand een andere zienswijze heeft.
 
Dat is weer zo'n typische reactie en ik wil er dan ook niet verder op in gaan.
Ik vind het afzetterij van een systeem dat vooral op je centen uit is, net zoals de torenhoge belastingen. Wie zich in Belgie aan de regels houd is gezien.
Zij die met niks in orde zijn, geen verzekering, geen papieren en zogezegd geen centen hebben gaan hier meestal vrij uit. Hoe illegaler hoe beter. Maar dat is een andere discussie.
Ik heb ook jarenlang ja-geknikt en heel braaf geweest maar daar kom je geen stap mee verder.
Time for change.
En zoals gezegd, hier ga ik niet verder op in want dat heeft geen zin als iemand een andere zienswijze heeft.
Een typische reactie? Ik heb nog nooit iemand zo zien huilen om een paar boetes.

Ik heb het voor elkaar gekregen om binnen 4 maand 3 keer € 150,- aan m'n broek te krijgen vanwege inhalen over een doorgetrokken streep. Ga ik toch ook niet over zeuren.
Ik kies er zelf voor in te halen. Ik kies er zelf voor te hard te rijden. Zo simpel is het.

Daarom zeg ik ook, uit je doppen kijken, zo simpel is het gewoon.
9/10 keer zie je een controle wel, zie je wel of die auto achter of voor je politie is.
 
ik vind het maar gevaarlijke tips die hier gegeven worden....rondkijken en flitsers proberen te spotten.... lijkt me slimmer om je aandacht bij het verkeer en de weg te houden

ipv. per se te hard willen rijden en in de remmen duiken als je een flitser ziet...lijkt me niet echt de essentie van't motorrijden.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een soort van dubbelgevouwen of gewoon de hele plaat? Hoeveel graden? Nooit gezeik met aanhoudingen?

De gehele plaat uit de hoek gezet en en proffesioneel vernist, al zeg ik het zelf })
Alles dubbelvouwen zou opvallen?
Of het echt werkt weet ik nog niet, kan ik pas over een paar maand wat over zeggen.
Aanhoudingen? Valt niet op dus...
 
Een typische reactie? Ik heb nog nooit iemand zo zien huilen om een paar boetes.

Ik heb het voor elkaar gekregen om binnen 4 maand 3 keer € 150,- aan m'n broek te krijgen vanwege inhalen over een doorgetrokken streep. Ga ik toch ook niet over zeuren.
Ik kies er zelf voor in te halen. Ik kies er zelf voor te hard te rijden. Zo simpel is het.

Daarom zeg ik ook, uit je doppen kijken, zo simpel is het gewoon.
9/10 keer zie je een controle wel, zie je wel of die auto achter of voor je politie is.

Heeft niks te maken met huilen. Heb al wel wat anders aan de hand gehad.
Mijn tranen zijn al een aantal jaren op, wees gerust })
Maar men mag hier toch eens wat ideëen wisselen?
Blijkbaar toch een topic dat ons allen aangaat, aangezien de reacties?
En een goeie tip is nooit weg, toch? :Y
 
Heeft niks te maken met huilen. Heb al wel wat anders aan de hand gehad.
Mijn tranen zijn al een aantal jaren op, wees gerust })
Maar men mag hier toch eens wat ideëen wisselen?
Blijkbaar toch een topic dat ons allen aangaat, aangezien de reacties?
En een goeie tip is nooit weg, toch? :Y
Jep, je kentekenplaat in een té scherpe hoek zetten, en daarna daar een boete voor krijgen ;)
 
En gewoon zonder plaat rijden, hoeveel zou dat je kosten?
Ik zou mij van den domme houden en iets zeggen van...
Die collega's ook altijd met hun dwaze grappen, nu hebben ze der mijn plaat afgevezen. Flauw!
 
Terug
Bovenaan Onderaan