Damn maffe Franse regering...

Ik ben verbaasd dat sommige mensen zelfs tijdens hun vakantie in Frankrijk files weten te vinden.
Ik ben net weer een week terug van motorvakantie in Frankrijk en ik heb er geen file gezien.
Geen snelwegen ook trouwens. :]
En vrijwel geen motorrijders, die stonden zeker allemaal met een geel hesje in de file, of zaten al in de cel. :+
 
Iemand die goed frans kan?
Ja, maar in die 2 stukjes staat niet zo veel nieuws ;)
Overigens is het compleet gezeur over het file rijden, rij veel in Frankrijk en afgezien van de enkele idioten die het met 200+ doen gaat het over zijn algemeen veel veiliger en lekkerder dan in Nederland. Automobilisten houden er rekening mee en belangrijker, ze zien je!
Ik vind eerlijk gezegd NL een van de prettigste landen om file te rijden en stukken fijner en veiliger rijden als Frankrijk. Zeker Parijs met al die )^*&^*&-scootertjes die overal zijdelings doorknallen is een drama.
 
Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik me iedere keer in Frankrijk weer verbaas over het onverantwoordelijk rijgedrag van de motorrijders daar. Daar zijn wij heilige boontjes bij. O-)
 
Ze rijden inderdaad als gekken daar, scheuren dwars overal doorheen en schieten in ieder gaatje. Ik zie hier ook wel eens acties waarvan ik denk 'kan het een beetje minder' (er is niets stoers aan spelen met je leven en dat van een ander, het is bovendien slecht voor het imago van motorrijders in het algemeen), maar in Frankrijk is het echt levensgevaarlijk. Alleen jammer dat de regering doorschiet naar een totaalverbod i.p.v. een soort akkoord zoals wij hebben. Gezien de neiging van de Fransen tot anarchie zal zo'n verbod nog heel wat gevolgen hebben.
 
Fransen rijden inderdaad echt als idioten. Frankrijk is mijn favoriete reisbestemming, maar er geraken is telkens een kwestie van uitermate defensief rijden. Zoek daar maar eens een wagen zonder builen en blutsen. Echt waar. Bestaat er bijna niet...
Ik denk echter dat dergelijke maatregelen ontzettend buiten proportie zijn en niet de meest efficiënte manier van werken. Ben ik even blij met de Belgische wetgeving. Laat die regering maar op zich wachten, dan kunnen ze dergelijke idiote regeltjes niet implementeren ook...Wat me wel verwondert is dat koekblikkers geen celstraf krijgen bij snelheidsovertredingen? Is het niet gevaarlijker voor de omgeving als een wagen veel te snel rijdt?
 
Ja, maar in die 2 stukjes staat niet zo veel nieuws ;)Ik vind eerlijk gezegd NL een van de prettigste landen om file te rijden en stukken fijner en veiliger rijden als Frankrijk. Zeker Parijs met al die )^*&^*&-scootertjes die overal zijdelings doorknallen is een drama.

De woordkeuze in de Franse krant Le Monde getuigt echter van een pro-regering standpunt.

Men laat ook alleen de tegenstanders van het protest aan het woord die alleen uiterst
repressieve maatregelen willen.

@Sylvain 12 :

Sinds het invoeren van een zeer streng systeem van rijbewijs met punten, rijden de Fransen als schichtige nonnen : ergerlijk traag en bang.

Alleen de scooters durven nog "inventief" rijden.... Voor zolang het nu nog duurt...

Samen met de verkeersidioten, wordt ook het rijplezier in Frankrijk uitgeroeid.... jammer. :N
 
@Sylvain 12 :

Sinds het invoeren van een zeer streng systeem van rijbewijs met punten, rijden de Fransen als schichtige nonnen : ergerlijk traag en bang.

Alleen de scooters durven nog "inventief" rijden.... Voor zolang het nu nog duurt...

Samen met de verkeersidioten, wordt ook het rijplezier in Frankrijk uitgeroeid.... jammer. :N

Heb ik vorige zomer spijtig genoeg niet veel van gemerkt in elk geval...Mijn ritje door Parijs zal ik niet gauw vergeten...
 
Lopen jullie over Frankrijk te klagen hoe slecht en aso ze daar rijden maar dan hebben jullie Italie nog nooit meegemaakt. :X
 
En wat met die files? Wat is nu in godsnaam het voordeel aan niet voorbijsteken in een file. Als je dit bijvoorbeeld mag doen aan een snelheid van +- 20km/h. Dan kort dit toch enkele maar de files in en is dit toch helemaal niet gevaarlijk?
 
...
Dit is al uitdentreure bediscussieerd in voorgaande topics en het gaat dus over een fluorescerend stukje, niet over losse hesjes:
...

:^

De protestpunten zijn:

1: Tegen het verplicht dragen van reflecterend materiaal. Algemeen -maar foutief- geinterpreteerd als "gele fluo jasjes". Niet dus: wel de witte blinkende retroreflecterende strepen. Het mag dus ook een oranje fluo jasje zijn, of een blauw ... als er maar van die blinkende strepen opgenaaid zijn.

2: verplicht herlessen+examens na 5 jaar niet te rijden (an sich 5 jaar geen verzekerde motor te hebben gehad)

3: veel hogere boetes voor overdreven snelheid

4: wegnemen van de aankondigingsborden voor radarcontrole

5: een veel groter formaat motornummerplaat

en de belangrijkste:
6: het algemeen culpabiliseren en criminaliseren van de weggebruiker, terwijl verkeersveiligheid een samenspel is van weggebruikers en wegbeheerders/weginfrastructuur.

Anders bekeken: het protest kwam hoofdzakelijk maar niet uitsluitend vanuit de motorwereld. ook automobilisten bus en vrachtwagens chauffeurs worden geviseerd door de hogere boetes en het verdwijnen van de radar aankondigingsborden.
Het was de globale franse weggebrukkersfederatie die het protest organiseerde, maar het had de meeste aanspraak bij motorrijders omdat motorrijders nu eenmaal een veel hechtere kliek vormen dan de rest en daarom makkelijker te mobiliseren zijn voor een actie. En een groep van een paar 1000 motards zijn nu eenmaal mediagenieker dan een stel stilstaande vrachtwagens ...
Originele actie site:
www.uniondesusagersdelaroute.com



Ik vond de staats campagne van 20 jaar terug efficienter:
Toen stonden er langs de weg waar een dode viel, een levensgrote silhouet van een mens. en ik kan je garanderen als je langs zo'n weg reed waar je op een paar tiental kilometer afstand er zo een paar passeerde, soms gegroepeerd met 4 tegelijk, waaronder een paar 'kleintjes' je wel degelijk wat trager en oplettender ging rijden.
Dit jaar heb ik die silhouetten niet meer gezien ....



btw:
Vanaf 1 september in BE: de wettekst is erdoor:
Motorrijden enkel nog met lange mouwen en lange broek en handschoenen en laarzen. Exit korte mouwen, short en slippers ...
Al de rest van de aangekondigde speciale motorregels is vervallen. enkel de kledij voorschriften bleven overeind en de regel dat tussen de file door expliciet mag.
En daar zal wel niemand echt tegen zijn zeker?
 
Laatst bewerkt:
verplicht herlessen+examens na 5 jaar niet te rijden (an sich 5 jaar geen verzekerde motor te hebben gehad)

Dus als je Frans bent en geen motor kan betalen waardoor je (zoals vele Fransen) op de vakantiebestemming een motor huurt, dan mag je na 5 jaar opnieuw je rijbewijs aan halen? Wellicht dat deze mensen dan een niet rijdbaar wrak kopen zodat deze voor €3,- per maand verzekerd kan worden. Een kansloze regel wat mij betreft.
het algemeen culpabiliseren en criminaliseren van de weggebruiker, terwijl verkeersveiligheid een samenspel is van weggebruikers en wegbeheerders/weginfrastructuur.

Ik denk dat het niet eens de nieuwe spelregels, maar de dictatoriale nasmaak is waar ze zo pissig om zijn.

Bovendien is het wel een punt dat volgens mij tot op heden de onderkleding niet besproken wordt in de Franse wetgeving. M.a.w je mag dan (net als de Gendarmes in sommige provincies) onder je goedgekeurde reflecterende jack, een korte broek dragen??

En in Frankrijk geldt toch nog steeds de regel dat je als je boven de 21 bent en een B-rijbewijs hebt, een motor tot 125cc mag huren zonder ook maar enige rij-ervaring. Vond mijn vriendin wel leuk, zo'n RS-125.. ;) Maar bevorderlijk voor de verkeersveiligheid :N
 
Dus als je Frans bent en geen motor kan betalen waardoor je (zoals vele Fransen) op de vakantiebestemming een motor huurt, dan mag je na 5 jaar opnieuw je rijbewijs aan halen? Wellicht dat deze mensen dan een niet rijdbaar wrak kopen zodat deze voor €3,- per maand verzekerd kan worden. Een kansloze regel wat mij betreft.
Niet helemaal goed nee.
Het wetsvoorstel was dat als je 5 jaar geen motor had verzekerd dat je dan weer opnieuw ging moeten lessen. Lees: lessen vooraleer je weer een motor
op eigen naam kan verzekeren. Dat zegt uiteraard niets over je rijkunsten, en ook niets over zij die enkel huren.
Vandaar ook het protest ertegen.

Ik denk dat het niet eens de nieuwe spelregels, maar de dictatoriale nasmaak is waar ze zo pissig om zijn.
Klopt as een bus. Fransen zijn al sinds 1784 van nature allergisch voor dictatoriale trekjes.

Bovendien is het wel een punt dat volgens mij tot op heden de onderkleding niet besproken wordt in de Franse wetgeving. M.a.w je mag dan (net als de Gendarmes in sommige provincies) onder je goedgekeurde reflecterende jack, een korte broek dragen??
Ook juist, al moet ik zeggen dat ik de afgelopen 2 weken enkel goedgeklede motards heb gezien. scooters uitgezonderd. De franse stadszwaantjes zijn idd gekleed in hemdsmouwen, de wegmotorpolitie heeft goede en volledige pakken aan.
En in Frankrijk geldt toch nog steeds de regel dat je als je boven de 21 bent en een B-rijbewijs hebt, een motor tot 125cc mag huren zonder ook maar enige rij-ervaring. Vond mijn vriendin wel leuk, zo'n RS-125.. ;) Maar bevorderlijk voor de verkeersveiligheid :N
kweetnie ofda zo is, maar in BE bestaat die 125cc regel wel degelijk : heb je 2 jaar je B rijbewijs dan mag je ook op een 125cc max zonder extra les/rijbewijs (enkel in BE rijden dan weer wel).
 
Bovendien is het wel een punt dat volgens mij tot op heden de onderkleding niet besproken wordt in de Franse wetgeving. M.a.w je mag dan (net als de Gendarmes in sommige provincies) onder je goedgekeurde reflecterende jack, een korte broek dragen??
Ja en terecht. In sommige gebieden is dat gewoon noodzaak.
En in Frankrijk geldt toch nog steeds de regel dat je als je boven de 21 bent en een B-rijbewijs hebt, een motor tot 125cc mag huren zonder ook maar enige rij-ervaring. Vond mijn vriendin wel leuk, zo'n RS-125.. ;) Maar bevorderlijk voor de verkeersveiligheid :N
Ik vind het ideaal. Jongeren (die ook op die 125's rijden) leren er tenminste een beetje mee rijden ipv de truttenschudders hierzo. Bovendien zijn de afstanden (op 't platteland) stukken groter en duurt het met 40 km/h simpelweg te lang.
 
Ik vond de staats campagne van 20 jaar terug efficienter:
Toen stonden er langs de weg waar een dode viel, een levensgrote silhouet van een mens. en ik kan je garanderen als je langs zo'n weg reed waar je op een paar tiental kilometer afstand er zo een paar passeerde, soms gegroepeerd met 4 tegelijk, waaronder een paar 'kleintjes' je wel degelijk wat trager en oplettender ging rijden.
Dit jaar heb ik die silhouetten niet meer gezien ....

Zo lieten ze in het toenmalige Jugoslavië de wrakken van de verongelukte auto's langs de 'dodenweg' (Zagreb-Beograd-Skopje) liggen.
Zéér effectieve reminder! -O- -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan