dealers korting?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik alle motoren die ik gereden heb in mijn nickname moet verwerken, dan past die nickname niet meer op jouw scherm...
Aanname!! Je weet niet hoe groot mijn scherm is _O-

Ik denk dat alles wel gezegd is wat gezegd moest worden,
het blijft altijd een verhaal van 3 kanten: de dealer, de consument en de waarheid.
 
En ik snap niet dat - toen ik de RT kocht - de door officiële dealers geadverteerde (en gehanteerde) prijzen voor identiek uitgeruste motoren uit dezelfde productie batch uiteenliepen van 23.5k€ tot 28.9k€. Maar die verschillen zijn er soms - kan te maken hebben met hoe graag men van voorraad af wil en/of hoeveel motoren men verkoopt - dus doe er je voordeel mee.
Betreft dat dan geen speciale acties? Lijkt me wel typisch voor BMW, die uiteenlopende prijzen. Die gaan helemaal door het lint met tig, vaak ook te combineren, peperdure speciale pakketten.
 
Betreft dat dan geen speciale acties? Lijkt me wel typisch voor BMW, die uiteenlopende prijzen. Die gaan helemaal door het lint met tig, vaak ook te combineren, peperdure speciale pakketten.
BMW, die levert tenminste speciale pakketten ;-)
 
BMW, die levert tenminste speciale pakketten ;-)

Ik heb het schijt aan die pakketten. Ik wil gewoon handvatverwarming en een quickshift. Ik hoef daarvoor niet de 3 (4?) packs en dan een volgeladen moto te krijgen.
Was het niet daarvan, ik had al lang weer een GS gekocht, maar ik vind hem gewoon té duur voor wat ik maar wens door de politiek die ze voeren.

Dat even tussendoor :+
 
Klopt, en korting vragen mag altijd, alleen niet zeuren als je 5% niet genoeg vindt zoals dit topic ooit gestart was....
De loef afsteken herken ik alleen niet het is dan veelal richting augustus (einde seizoen is in zicht) nog even 20 stuks van zelfde model afnemen wat nog in voorraad bij de importeur staat, zeker als er een nieuw/aangepast model onderweg is, dan kun je leukere korting krijgen.
Net als bij AH dat je 35% korting krijgt op een pak koeken wat bijna over datum raakt. Je kunt dan bij nieuwe koeken met een lange tht code weer om diezelfde korting vragen, die krijg je gewoon niet.


Ik denk dat motoren voor Honda toch wel wat meer core business is dan je hier bedoelt. De verkopen van motoren dragen ongeveer 20% bij in de winst.


Aii, you got me... dat is normaal mijn tekst (van aannames gaat de wereld kapot). Maar toch jouw schuld vanwege je nickname ;)
ik vind 5% prima ik krijg 2.5%
 
BMW, die levert tenminste speciale pakketten ;-)
Zo winnen ze in Motorrad de ene na de andere vergelijkingstest (die trouwens sowieso op BMW's geënt zijn), met modellen die minstens 50% duurder zijn dan de concurrentie. Moet wel erbij zeggen dat ik in het algemeen een BMW hater ben, hoewel een fan van de oude R90S en de nieuwe S1000RR, die ik allebei geniaal vind.
 
Ik wilde vorig jaar een BMW kopen, een F900 XR. De motor leek niet duur, maar was erg kaal. Met pakketten kwam er zo 5000 euro bij. Echter zaten er bij elk pakket onderdelen waar ik geen behoefte aan had. Toen ik me realiseerde dat het bovendien een Loncin motortje was, heb ik afgezien van de koop.
 
het is de invoerders hun schuld dat klanten naar kortingen vragen (zeker bij auto's). om de zoveel tijd smijten ze promoties naar je kop, je moet eigenlijk wel zot zijn om tussen 2 promo's in dan wel de volle pot te betalen.

heb er gelukkig geen last van, nieuwkoop is sowieso duurkoop.
 
Ik wilde vorig jaar een BMW kopen, een F900 XR. De motor leek niet duur, maar was erg kaal. Met pakketten kwam er zo 5000 euro bij. Echter zaten er bij elk pakket onderdelen waar ik geen behoefte aan had. Toen ik me realiseerde dat het bovendien een Loncin motortje was, heb ik afgezien van de koop.
Volgens mij is het zowel qua sturen als motorisch wel een interessant ding. Maar inderdaad, die belachelijk dure pakketten.
 
En is die 3K incl kosten voor het ontwikkelen van die motor?
Ja, want dat is de prijs waarvoor de motor de fabriek uit rolt. Daar zitten de ontwikkelingskosten blijkbaar in verwerkt.

Het is nou eenmaal zo dat de marge voor een dealer erg weinig is. Denk aan max 10% ongeveer. Gezien de geringe onderhandelingsmarge vindt ik 200 best een redelijke korting op die scooter, anders moet de dealer hem bijna voor niets weg zetten.
 
Men zou de onderhandeling ook heel anders aan kunnen pakken.

Bedenk (met de geringe marge van de dealer in het achterhoofd) voor jezelf een bedrag waarvoor je de motor zou willen kopen.
Je kan dan de dealer vragen of hij daar in mee kan gaan.

Anders kun je het nog elders proberen of je budget verhogen.
 
Betreft dat dan geen speciale acties? Lijkt me wel typisch voor BMW, die uiteenlopende prijzen. Die gaan helemaal door het lint met tig, vaak ook te combineren, peperdure speciale pakketten.
Nee, of ja, wie zal het zeggen. @Astian legde ik elk geval helder uit waar die prijsverschillen vandaan komen: keuze van de dealer hoe-ie z'n geld wil verdienen, maximale marge, of maximale omloopsnelheid.

Het betrof motoren uit (Europese) voorraad, die van mij is rechtsreeks vanaf de fabriek naar Den Haag getransporteerd, maar stond daar kennelijk dus al een poosje. Van de RT weten we inmiddels dat er een vernieuwde versie is voor 2021, maar dat was toen nog niet aangekondigd, en werd desgevraagd ook niet verteld.

Maar nu: als je dan het volle pond had betaald, die 28.9k€ dus (of zelfs nog meer voor andere uitvoeringen), dan was je als consument mooi het schip in gegaan: want je kocht een overjarige motor (wordt er ook lang niet altijd bij verteld), en ook nog eens eentje die driekwart jaar later "oud" zou blijken te zijn. Met dat soort handelspraktijken vind ik het niet meer dan normaal dat je als consument op zoek gaat naar de beste prijs. Helaas weet je niet altijd of die prijs ook werkelijk goed is... (meestal niet wss, want daar ben je consument voor immers, hahaha).
 
Helaas weet je niet altijd of die prijs ook werkelijk goed is... (meestal niet wss, want daar ben je consument voor immers, hahaha).

Klopt, dat is vaak zo moeilijk om daar enige transparantie in te krijgen. Bij ons is het % aan dealermarge te vermeerderen met een commerciele premie van de importeur. Maar als we die korting in 1 bedrag gieten, probeer dan maar eens uit te vogelen hoeveel korting je precies hebt, en probeer dan maar eens stock te vergelijken die niet 1 op 1 dezelfde uitrusting hebben.

Als mijn klanten vragen hoe die korting is opgebouwd (want je kan ook gewoon vragen om transparantie), leg ik dat ook netjes uit. Waarom zou ik daar vaag over willen doen als ik juist vertrouwen wil winnen om een verkoop te doen. Als ik dan weet van mezelf dat ik een goede prijs/korting heb gegeven, hoef ik niet te vrezen voor vergelijkingen -want vergelijken is normaal, en ik zeg dat ook tegen mijn klanten- en zeker niet als het contact (de gun-factor dus) goed zit.

Ik weet dat bij BMW Motorrad en Ducati zeker weten overnamepremies van toepassing zijn, afhankelijk van het aangekochte model. Maar nogmaals: het is aan die dealer om de overnamepremie ook in het overnamebod te verwerken. Doet die dat niet -of gedeeltelijk- is het kassa voor de dealer; netzoals het verwerken van een commerciele premie op verkoop van het nieuwe voertuig.

Als je meerdere dealers tegen elkaar uitspeelt, en je vraagt systematisch: is er een overnamepremie; hoe is die korting precies opgebouwd; ... dan kan je wel gaan afleiden wie er eventueel niet helemaal eerlijk is geweest, en geeft het je de wapens om te gaan onderhandelen.
 
Veel Nederlandse consumenten vinden marge een vies woord, een ander geld laten verdienen op jouw aankoop...getver!
Jouw dealer geld laten verdienen over een motor/onderdeel die hij voor de reguliere verkoopprijs wil leveren? Mooi niet! Straks rijdt hij nog een duurdere auto dan jijzelf, uitsluiten!
Gelukkig is het in NL niet gebruikelijk om je eigen fles wijn mee te nemen naar het restaurant, anders deden we dat massaal!

Tegen dat soort dingen ga je anders aankijken als je zelf een eigen bedrijf hebt en klanten voor één Euro goedkoper (echt waar!) al een lamp van €89 zelf online gaan bestellen en dit zonder schaamte in je neus melden. En het liefst pas als je al een uur voor hun zaken hebt nagekeken, uitgezocht, uitgetekend, en offertes opgevraagd.
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het je wel gunnen, de rest wens je een eigen zaak mét personeel toe! :P
 
Veel Nederlandse consumenten vinden marge een vies woord, een ander geld laten verdienen op jouw aankoop...getver!
Jouw dealer geld laten verdienen over een motor/onderdeel die hij voor de reguliere verkoopprijs wil leveren? Mooi niet! Straks rijdt hij nog een duurdere auto dan jijzelf, uitsluiten!
Gelukkig is het in NL niet gebruikelijk om je eigen fles wijn mee te nemen naar het restaurant, anders deden we dat massaal!

Tegen dat soort dingen ga je anders aankijken als je zelf een eigen bedrijf hebt en klanten voor één Euro goedkoper (echt waar!) al een lamp van €89 zelf online gaan bestellen en dit zonder schaamte in je neus melden. En het liefst pas als je al een uur voor hun zaken hebt nagekeken, uitgezocht, uitgetekend, en offertes opgevraagd.
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het je wel gunnen, de rest wens je een eigen zaak mét personeel toe! :P

Amen!
 
Van de andere kant (ook al verkoop ik geen motoren):

Als iemand mij op belt en meteen begint over "wat is je uiterste prijs / hoogste korting?" dan ben ik geneigd op te hangen. Luie koopjesjagers zijn namelijk de ergste soort klanten. Die mensen zijn bereid om voor minimaal voordeel uit te wijken naar de meest obscure "collega dealer" en komen zo doorgaans vanzelf bij de slechtste bedrijven terecht. Daar wil je niets mee te maken hebben, als jij je bedrijf wél serieus neemt.

Dus als je als koper een beetje serieus genomen wil worden: Dan ga je op zijn minst in het echt een praatje maken, toon je oprechte interesse en ga ja daarna eens in het echt onderhandelen. En niet alleen om korting leuren, je kan ook iets extra's bedingen bijvoorbeeld.
 
Veel Nederlandse consumenten vinden marge een vies woord, een ander geld laten verdienen op jouw aankoop...getver!
Jouw dealer geld laten verdienen over een motor/onderdeel die hij voor de reguliere verkoopprijs wil leveren? Mooi niet! Straks rijdt hij nog een duurdere auto dan jijzelf, uitsluiten!
Gelukkig is het in NL niet gebruikelijk om je eigen fles wijn mee te nemen naar het restaurant, anders deden we dat massaal!

Tegen dat soort dingen ga je anders aankijken als je zelf een eigen bedrijf hebt en klanten voor één Euro goedkoper (echt waar!) al een lamp van €89 zelf online gaan bestellen en dit zonder schaamte in je neus melden. En het liefst pas als je al een uur voor hun zaken hebt nagekeken, uitgezocht, uitgetekend, en offertes opgevraagd.
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het je wel gunnen, de rest wens je een eigen zaak mét personeel toe! :P
Hier kan ik over meepraten.

Ooit een klant gehad die meerdere keren belde over een uitlaat. Allerlei vragen, steeds keurig beantwoord.
Uiteindelijk elders besteld want 5€ goedkoper (op een totaal van +- 355 euro)
 
Wie denkt dat dit alleen bij business to consumer gebeurd... Nee.

Ooit deed ik verkoop van aftermarket automotive spul. Alarmsystemen, elektrische raambediening, track & trace, etc. toen dat nog lucratief was.
Mijn klanten: kleine en hele grote dealers, garages, automaterialenzaken en een 2-tal importeurs van bekende automerken.

Exact hetgeen dat hier nu beweerd wordt over die "om korting zeurende consumenten", dat is wat deze klanten deden. Zeiken, echt keihard zeiken over de aller-allerlaatste cent. Ook als ze in totaal wel 3 hele systeempjes in een jaar afgenomen hadden.

Als ze hun aantallen niet haalden, toch blijven proberen het onderste uit de kan te halen en meer. De boel frustreren door niet, gedeeltelijk of heel laat te betalen. Was je er uiteindelijk dan toch (soort van) uitgekomen, dan werd er nog wel eens een doos met defecte spullen opgediept. Ja ok, ze waren niet helemaal volgens de regels geinstalleerd, dat water hoorde er inderdaad niet in, maar het was toch wel garantie? Wat moest hun klant wel niet denken? Met als achterliggende boodschap: Anders verlies je ons als klant.
Niet zelden leverden wij kosteloos vervangende spullen en betaalde de eindklant wel het volle pond. Die garantie werkte dus maar 1 kant op.

Blijkbaar blijven we allemaal mens met dezelfde streken. Aan welke kant van de toonbank je ook staat.
 
Wie denkt dat dit alleen bij business to consumer gebeurd... Nee.

Ooit deed ik verkoop van aftermarket automotive spul. Alarmsystemen, elektrische raambediening, track & trace, etc. toen dat nog lucratief was.
Mijn klanten: kleine en hele grote dealers, garages, automaterialenzaken en een 2-tal importeurs van bekende automerken.

Exact hetgeen dat hier nu beweerd wordt over die "om korting zeurende consumenten", dat is wat deze klanten deden. Zeiken, echt keihard zeiken over de aller-allerlaatste cent. Ook als ze in totaal wel 3 hele systeempjes in een jaar afgenomen hadden.

Als ze hun aantallen niet haalden, toch blijven proberen het onderste uit de kan te halen en meer. De boel frustreren door niet, gedeeltelijk of heel laat te betalen. Was je er uiteindelijk dan toch (soort van) uitgekomen, dan werd er nog wel eens een doos met defecte spullen opgediept. Ja ok, ze waren niet helemaal volgens de regels geinstalleerd, dat water hoorde er inderdaad niet in, maar het was toch wel garantie? Wat moest hun klant wel niet denken? Met als achterliggende boodschap: Anders verlies je ons als klant.
Niet zelden leverden wij kosteloos vervangende spullen en betaalde de eindklant wel het volle pond. Die garantie werkte dus maar 1 kant op.

Blijkbaar blijven we allemaal mens met dezelfde streken. Aan welke kant van de toonbank je ook staat.
Er is nooit veel verschil geweest tussen kruideniertjes en hun klanten ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan