Downsizing motoren motorfietsen

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
Bij auto's kent men tegenwoordig het zgn downzising van de motoren.
Kleine hele stereke motor in en grote auto.
Waarom gebeurt dat niet bij motorfietsen??
Mijn broer heeft sinds kort een grote SUV Suzuki SX met 1400cc (turbo) benzine motor die 140PK bij 5000rpm en 220NM bij 1500rpm heeft
Dat is 100 PK per liter.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als dat bij een motorfiets is moet die 12000 toeren lopen!!
Waarom kan een 600cc geen 60 PK bij 5000 toeren en 70NM bij 2000 toeren mogelijk zijn ???
Of een lichte 125cc met 25 PK bij 6000 toeren??
 
Dus nu gaan we Supersizen!

2btpii.jpg
 
Zijn best nog leuke ontwikkelingen op gebied van verbrandingsmotoren. Hoge compressie en directe injectie met zelfontbranding op benzine.

Klepbediening met actuators (Freevalve) ipv ketting/k wielen/nokkenassen/tuimelaars/shims. Met ‘oneindig’ veel mogelijkheden qua timing e.d.

Misschien schonere brandstoffen..?
 
hoeveel motoren halen de 100k

Alleen mijn Transalp heeft het maar tot 80k gered bij mij. Niet omdat hij op was, maar omdat ik aan iets toe was. Mijn andere motoren heb ik altijd pas rond de 160k ingeruild op iets anders. En dan ook altijd omdat ik weer aan iets nieuws toe was, niet omdat ze aan het eind van hun leven waren.
 
In Dld waar elk jaar al sinds de TUV bestaat de km stand wordt bijgehouden, en waar er WEL straf op staat die gehandhaafd wordt???
Ben niet naief, meer een ervaringsman die aan de grens woont en heel goed weet wat er in Dld gebeurt...
Als er bijstaat nur fur handler oder export...laten staan, alle orginele duitse motoren kloppen de km standen echt wel van
Sommige van die Duitse tellerterugdraai bedrijfjes zitten nu in Nederland met hun bedrijf omdat hun in Duitsland te grond te heet onder de voeten werd
Hier heeft justitie andere prioriteiten (geen idee welke trouwens......)
Als ik even Google aanslinger dan zie ik al 2 Duitse bedrijfjes in Venlo, en 1 in Sittard
Slechts een half uur van het Ruhrgebied....
 
Alleen mijn Transalp heeft het maar tot 80k gered bij mij. Niet omdat hij op was, maar omdat ik aan iets toe was. Mijn andere motoren heb ik altijd pas rond de 160k ingeruild op iets anders. En dan ook altijd omdat ik weer aan iets nieuws toe was, niet omdat ze aan het eind van hun leven waren.

Wat wil je hier nu mee zeggen???
Het is heel fijn voor jouw dat je zoveel prettige km's rijdt, maar ik denk dat 90% van de motoren de 100k niet haalt....
Ik heb er 15 of meer gehad waarvan de meeste de 50K nog niet hebben gehaald, en van de mensen in mijn omgeving ken ik er maar 1 die een motor heeft die meer dan 100k heeft gereden, maar alleen omdat hij te zuinig is om wat anders te kopen, die rijdt al 15 jaar zonder onderkuip
 
Wat wil je hier nu mee zeggen???
Het is heel fijn voor jouw dat je zoveel prettige km's rijdt, maar ik denk dat 90% van de motoren de 100k niet haalt....
Ik heb er 15 of meer gehad waarvan de meeste de 50K nog niet hebben gehaald, en van de mensen in mijn omgeving ken ik er maar 1 die een motor heeft die meer dan 100k heeft gereden, maar alleen omdat hij te zuinig is om wat anders te kopen, die rijdt al 15 jaar zonder onderkuip
Dat komt van al dat terugdraaien van de kilometerstand. Ze halen het wel, maar het valt niet op.
 
Je zegt het best goed, met 'heeft gereden'. Dus is het niet de vraag of de motor het kan, maar of de eigenaar het doet.
Een tegenvraag zou zijn: Hoeveel motoren ken je die écht op waren? Dus niet verkocht omdat de eigenaar het zat was, maar echt óp? Die op een dag zeiden 'bekijk het maar, ik doe niet meer mee'. Hoeveel zou je denken?
 
Honda NTV650, verkocht met 106.000 kilometer, maar reed 100% en verbruikte geen olie.
Suzuki GSX-R1100WP, reed als een nieuwe met 90.000 kilometer, helaas gestolen.
Caviga Raptor 1.000, verkocht met 120.000 kilometer in goede staat, dynamo en schokbreker achter versleten.

Allemaal nog verder gegaan in hun motorleven. :Y
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik voor de rest geen weet over, maar ik ben wel van mening je nooit opties uit moet sluiten. Jaren terug las ik al over een 2-takt motor met twee zuigers per cilinder. Deze staan tegenover elkaar (dus eigenlijk een soort boxer, maar dan met de zuigers naar het midden wijzend). Daarvan werd beweerd dat het een relatief efficiënte motor is. Wellicht zal er dan zoiets uitkomen. Ik ben in ieder geval voor :9
Zoiets ???: http://www.puchclub.nl/Documents/Artikel - De Puch Dubbelzuiger.pdf
 
Ik heb er 15 of meer gehad waarvan de meeste de 50K nog niet hebben gehaald,

Wat bedoel je dan met "niet gehaald". Dat jij hem weg hebt gedaan voordat er 50k op de teller stond? Want dan is er grote kans dat de volgende eigenaar nog een flink eind bij heeft gereden en dat die motor het dus wel haalt.
Of bedoel je dat die motor voor de 50k echt op was? Want dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
 
Wat bedoel je dan met "niet gehaald". Dat jij hem weg hebt gedaan voordat er 50k op de teller stond? Want dan is er grote kans dat de volgende eigenaar nog een flink eind bij heeft gereden en dat die motor het dus wel haalt.
Of bedoel je dat die motor voor de 50k echt op was? Want dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Uhmmm
even zomaar wat dingen die bij me opkomen..
KH500 na 3 vastlopers van de middelste cilinder is hij gesloopt ( had ik nooit weg moeten doen
Goldwing GL1000 bigendlagers kapotgereden sloop
CB550 F...met 160 kmh op een auto gereden
GT750 blok naar de kloten
fj900 na aantal jaren buitengestaan in frankrijk, gesloopt hier in nl
mijn fj1200 staat nu in frankrijk, rijd ik 1000km per jaar op
mijn fazer 1000 hier heeft afgelopen jaren misschien 500 tot 3000 km gelopen en die 3000km is denk ik het gemddelde wat ik de laatste 25 jaar op een motor heb gereden, weekendje bol d'or of le mans, Oscherleben, weekje pyreneeen, ...is voor mij , en vele met mij een hobbyding, en geen dagelijks vervoer, en zag het bij al mijn vrienden, motor rijden tot ze trouwden, toen nog jaartje of twee drie een motor die amper uit de garage of schuur kwam, en van de groep van een man of 15 blijven er nog 3-4 over die de motor nooit verkochten, en waarmee je een of twee keer per jaar een weekend weg ging.
FF de motor pakken naar werk doe je niet als je geen 10km van je werk woont...en zo ging/gaat het met al die mensen....
Bij deze groep staat nog steeds 1 of zelfs meerdere motoren in de schuur, die nog amper het daglicht zien, en nog geen 50K gelopen hebben
 
Andere vraag: waarom zuipen motorfietsen als een tempelier?
Mijn NC 750 loopt ongeveer 1:28 (55 pk/ 230 kg).
Als ik dat met mijn Clio vergelijk is dat heel onzuinig. Die loopt 1:21 (benzine) maar heeft 90 pk en weegt 1030 kg.
Mijn vorige motor was in cilinderinhoud en gewicht ongeveer 1/4 Clio, maar kwam niet verder dan 1:22.
 
Laatst bewerkt:
Hoe verklaar je dan dat onder omstandigheden waarin aerodynamica weinig invloed heeft, zoals stadsverkeer, de verhoudingen hetzelfde blijven?
Bij mij is het precies andersom qua normaal verbruik. Mijn 32 jaar oude motor (GPX750) loop 1 op 18 of 1 op 19 met 100pk. Mijn 16 jaar oude auto (Focus MK1 1.6) waar ook 100pk uit komt doet ongeveer 1 op 14 of 1 op 15. In stadsverkeer gaat de auto naar de 1 op 12 ofzo. De motor blijft redelijk gelijk.
 
Andere vraag: waarom zuipen motorfietsen als een tempelier?
Mijn NC 750 loopt ongeveer 1:27,5 (55 pk/ 230 kg).
Als ik dat met mijn Clio vergelijk is dat heel onzuinig. Die loopt 1:20 (benzine) maar heeft 90 pk en weegt 1030 kg.
Mijn vorige motor was in cilinderinhoud en gewicht ongeveer 1/4 Clio, maar kwam niet verder dan 1:22.
Er is behoorlijk wat energie nodig om een motorblok uberhaupt stationair te laten lopen en warm te krijgen enzo. Vandaar dat een motor met de helft van de cilinderinhoud niet de helft verbruikt.

Daarnaast als extra bonus draaien motoren vaak 2x zoveel toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan