En toen had ik ineens een Mach III

Zohoowww, lekker bezig!!! Volgmodus aan, ben benieuwd naar het verloop van je nieuwe projectje! Ga je weer op de koffie bij de oud-eigenaar?
In dit geval is de vorige eigenaar ook gelijk de eerste Nederlandse eigenaar omdat hij de motor, de reservemotor en een paar GT's zelf uit de USA heeft geimporteerd, de eigenaar voor hem opzoeken heeft daarom iets meer voeten in de aarde als bij de Ducati waar ik twee dorpen verderop aan moest bellen . :P Ik heb al wel een hint uit het verleden gevonden.
IMG_0651.jpeg
 
Heeeeeeeel erg vet...ik had er 31 jaar geleden 1...vergezeld van 2 350's...waar is het mis gegaan hoor ik je vragen...

Maar goed, het leuke van de 500 was dat zodra hij z'n rokken optilde en er vandoor ging, het echt hard leek te gaan, ondanks dat er helemaal niet zoveel vermigen in zat.

Supervet, zou willen dat 'ie hier stond, ben benieuwd wat je ervan maakt!
Jij mag nu ook niet klagen over wat je hebt staan hoor, misschien Marktplaats en FB Marketplace een beetje in de gaten houden als je nostalgische gevoelen aan blijven houden :9
 
Bij de proefrit had de Kawa een beetje koppelingsslip als je flink gas geeft ondankt de nieuwe gevoerde platen en verse bakolie die de vorige eigenaar er in heeft gezet. Volgende dag de boel open gegooid, de veren waren binnen spec, gevoerde platen hebben inderdaad de nieuwwaarde, stalen platen zien er echt prima uit, nog geen verkleuring of niks.

Maar na de boel nog eens nagelezen te hebben in het werkplaatsboek blijkt er één stalen plaat te weinig in het pakket te zitten, gelukkig zaten er wat een berg reserve onderdelen bij de motor. Met één plaat extra klopt de basisinstelling van de koppelingsbediening ook gelijk, de stelschroef stak opeens niet meer idioot ver uit.

Op het koppelingsdeksel zit onder een apart dekseltje de oliepomp, het zag er daar al wat vettig uit en de M6 banjobout van de toevoerleiding zat wel heel lichtjes vastgedraaid. :/ Bij het vastdraaien ging hij dan ook strakker en opeens weer losser, een bekend en onprettig gevoel. B|

IMG_0635.jpeg


IMG_0636.jpeg


Dus heb ik een helicoil geplaatst, daarna de pomp zoveel mogelijk open geschroefd, doorgeblazen, uitgeklopt, doorgespoeld, rondgedraaid en dit zoveel mogelijk herhaald tot de pomp perfect ronddraaide en er geen krulletje meer uit kwam.

IMG_0637.jpeg
IMG_0638.jpeg


Daarna van de benzine in de tank een 1 op 50 tweetaktmix gemaakt zodat de cilinders smerin krijgen en de motor volgens het boekje een paar minuten op 2000 rpm laten draaien terwijl je handmatig de oliepomp vol open houdt om de luchtbelletjes uit de leiding te halen.
Eenmaal daar mee klaar kon ik proefrijden en de koppeling werkt nu perfect! :t
 
Laatst bewerkt:
Zijkapjes opgegraven uit de onderdelenberg.

Ik heb twee complete sets plaatwerk; de groene set en een overgespoten set, en dan nog een extra kontje, wat van metaal is trouwens en geen plastic, dat verbaasde me.

IMG_0665.jpeg
logo.jpeg
 
Heeeeeeeel erg vet...ik had er 31 jaar geleden 1...vergezeld van 2 350's...waar is het mis gegaan hoor ik je vragen...

Maar goed, het leuke van de 500 was dat zodra hij z'n rokken optilde en er vandoor ging, het echt hard leek te gaan, ondanks dat er helemaal niet zoveel vermigen in zat.

Supervet, zou willen dat 'ie hier stond, ben benieuwd wat je ervan maakt!
Een maat van mij had een 500 , eerste model, ik heb ooit eens een wedstrijdje met hem gehouden, ik had toendertijd een 750KZ Honda,
ik zag hem alleen maar kleiner worden in mijn spiegel.}) Tot 170 kon hij het nog redelijk bijhouden daarna liep de KZ alleen maar uit.
 
Over die verschillende kleuren groen, ik heb even wat onderdelen naast elkaar gehouden, vreselijke foto zo met die harde flits maar zo zie je het beste wat er verschilt, het zijkapje komt overeen met het kontje op de motor, er lijkt wat verschil te zitten op de foto maar dat komt door de hoek van de onderdelen.

IMG_0667.jpeg


En dit is dat zelfde zijkapje en de benzinetank, duidelijk verschil.

IMG_0668.jpeg


@MoMoNero jij dacht dat de benzinetank van 1974 is? Zouden de zijkapjes en het kontje dan van 1973 zijn?
 
@MoMoNero jij dacht dat de benzinetank van 1974 is? Zouden de zijkapjes en het kontje dan van 1973 zijn?
Als dit boek even goed is als de Laverda en Ducati versies, dan is het een absolute aanrader als je de verschillen en nuances per jaar wilt kennen:
 
Als dit boek even goed is als de Laverda en Ducati versies, dan is het een absolute aanrader als je de verschillen en nuances per jaar wilt kennen:
Ik denk niet dat dit projekt ooit nog de originaliteitsprijs gaat winnen op een Concours d'Elegance dus hoef ik dat ook niet persé allemaal uit te zoeken. :)
 
Ik voel me altijd beter met premix....aspen erin en gaan
Voor de RZ350 die ik heb meng ik ook zelf, klein flesje olie achter het zadel en bij de pomp even hoofdrekenen.
Ik weet alleen niet of je bij deze motor zomaar de pomp kan afsluiten met die leidingen die naar de krukas lopen.
 
Voor de RZ350 die ik heb meng ik ook zelf, klein flesje olie achter het zadel en bij de pomp even hoofdrekenen.
Ik weet alleen niet of je bij deze motor zomaar de pomp kan afsluiten met die leidingen die naar de krukas lopen.
Het is te lang geleden voor me, ik weet het ook niet meer...
 
Over die verschillende kleuren groen, ik heb even wat onderdelen naast elkaar gehouden, vreselijke foto zo met die harde flits maar zo zie je het beste wat er verschilt, het zijkapje komt overeen met het kontje op de motor, er lijkt wat verschil te zitten op de foto maar dat komt door de hoek van de onderdelen.

En dit is dat zelfde zijkapje en de benzinetank, duidelijk verschil.

@MoMoNero jij dacht dat de benzinetank van 1974 is? Zouden de zijkapjes en het kontje dan van 1973 zijn?

Robinjo, de zijkappen en kontje zouden van de ‘74 H1E moeten zijn. Capacitor Discharge Ignition in groene lettertjes (H1D zwart) en kontje heeft geen striping (H1D wel). Tank durf ik niet meer met zekerheid te zeggen…. Doorgaans was de ‘tong’ op de H1D tank iets breder.
AACF3862-AF15-40E7-AA32-BC4381ECB0EE.jpeg


Alle tanks werden met de hand gespoten en er wilde nog wel eens verschil in de afmetingen en kleurtint zitten. En dan is er nog de invloed van het zonlicht, als de onderdelen van verschillende motoren komen met meer- of minder zonuren dan heb je ook zo verschillen te pakken.

6CDBF320-CB3F-4AD3-B86C-87D89B54FCC8.jpeg



Denk dat het een goed idee is om jouw tank te behouden, die ziet er nog heel mooi uit. Het overige spul zo goed mogelijk in dezelfde kleur laten spuiten. Dat laatste zal nog een uitdaging worden, erg lastig om 1 op 1 gelijk te krijgen. De stickertjes voor onder de ‘500’ emblemen zijn in Engeland te krijgen, maakt het wel af vind ik.

Ik had je nog willen waarschuwen voor de banjoboutjes op de oliepomp, dacht dat je daar voorlopig niet aan toe zou komen.…..

Als je het wilt delen: wat zijn frame- en bloknummer? Dan weten we gelijk hoe de vork in de steel zit.
 
Ik heb ooit foto's van Rick Brett gezien met verschillende (ook nieuwe) body sets in deze kleur, ook van de 750. Daar zaten behoorlijke kleurverschillen in maar ook de dikte van de belijning en de breedte van de tong (zoals Momonero aangeeft) was per set afwijkend. Vroeger keek men echt niet zo nauw. Dat maakt combineren van kleurdelen erg moeilijk.
 
Robinjo, de zijkappen en kontje zouden van de ‘74 H1E moeten zijn. Capacitor Discharge Ignition in groene lettertjes (H1D zwart) en kontje heeft geen striping (H1D wel). Tank durf ik niet meer met zekerheid te zeggen…. Doorgaans was de ‘tong’ op de H1D tank iets breder.
Bekijk bijlage 1879330

Alle tanks werden met de hand gespoten en er wilde nog wel eens verschil in de afmetingen en kleurtint zitten. En dan is er nog de invloed van het zonlicht, als de onderdelen van verschillende motoren komen met meer- of minder zonuren dan heb je ook zo verschillen te pakken.

Bekijk bijlage 1879332


Denk dat het een goed idee is om jouw tank te behouden, die ziet er nog heel mooi uit. Het overige spul zo goed mogelijk in dezelfde kleur laten spuiten. Dat laatste zal nog een uitdaging worden, erg lastig om 1 op 1 gelijk te krijgen. De stickertjes voor onder de ‘500’ emblemen zijn in Engeland te krijgen, maakt het wel af vind ik.

Ik had je nog willen waarschuwen voor de banjoboutjes op de oliepomp, dacht dat je daar voorlopig niet aan toe zou komen.…..

Als je het wilt delen: wat zijn frame- en bloknummer? Dan weten we gelijk hoe de vork in de steel zit.
Top, dankjewel voor alle info! :} Ik zie nu ook wat je met de tong bedoeld.
Kan ik jou die nummers in een privébericht sturen?

Je had beter één van de vorige eigenaren kunnen waarschuwen voor die banjoboutjes, de boel was al gaar. :P

Het plan is nu om de tank te houden, hopelijk de roestige randjes wel wat laten bijwerken en de kont en de zijkapjes te laten matchen, mooie uitdaging voor de spuiter.
 
De motor is wat verbouwd naar de smaak van de eigenaar met een M-stuur, verlaagd zadel, Marzocchi schokbrekers, aluminium achterbrug, Tarozzi rearsets en custom beugels, klein voorspatbordje met ook een Tarozzi voorvorkbeugel, de driehoek in het frame is zover mogelijk kaal gemaakt, dubbele koplampjes en het achterspatbord is er af. Er zit een 3-1 uitlaat op en de carburateurs hebben open filters, de voorrem is verbouwd naar dubbele schijven die ook doorboord zijn, hebben stalen remleidingen en de rempomp en koppelingshendel zijn fraaie CNC-gefreesde exemplaren. Alleen achteraan zitten twee kleine knipperlichten. De motor is een tijdje geleden uit Californië geimporteerd samen met een tweede exemplaar voor reserve onderdelen, er bleek dus ook een auto vol onderdelen bij de deal te zitten en er kon nog wat van de prijs af die mijn FB kennis had genoemd dus ik kon met een volgeladen auto naar huis, en zo had ik dus opeens een Mach III. *O* Bekijk bijlage 1878805
Mooi!
 
En beiden in goede staat? Dat is helemaal mooi.
Bij veel Mach's zijn ze niet meer aanwezig, omdat ze compleet zijn doorgerot.
Ja goede staat. :Y beide motoren waar ze af komen zijn geïmporteerd uit de USA dus hebben niet ons baggerweer meegemaakt, dat heeft ze waarschijnlijk gered.
 
Terug
Bovenaan Onderaan