done-and-gone
MF veteraan
- 27 mei 2003
- 5.359
- 1.701
(disclaimer: dit is een lange post )
Ik ben al een tijdje op zoek naar manieren om bagage op mijn 2017 Energica Eva te vervoeren. Voor bijvoorbeeld kampeerweekeinden.
De gegeven situatie:
- de EVA is geleverd met 2 kleine zijtassen op een klein frame; nu genoeg voor alle laadkabels (grannycharger, gewone laadkabel en verlengsnoer) en dan houdt 't nagenoeg op qua ruimte (voor materialen voor het werk rijd ik nu met een tanktas en rugzak erbij).
- het _hele_ zadel klapt omhoog om te kunnen laden (dus hoe ga je dan een duffel/weekendtas meenemen ...)
Dit dus:
Het alternatief dat vanuit Energica NL wordt geboden is om er een complete GIVI kofferset op te bouwen, inclusief rek.
Hoewel zeer fraai en zelfs in kleur beschikbaar wat 'm erg chique maakt, heeft dit niet mijn voorkeur:
- de zijkoffers zullen niet door de deur van de motorschuur passen - iets waar ik met de FJR ook al "last" van had.
- als ik geen bagageruimte nodig heb, hoef ik 't ook niet te zien.
- best wel dure oplossing voor incidenteel gebruik (kampeerweekeinden etc)
Hier een voorbeeld van de EVA; op de SS9 zitten de dolomiti cases van givi:
Na veel speurwerk kwam ik op 2 mogelijk geschikte systemen vanuit de offroad/adventure wereld: mosko moto en kriega
- Beiden leveren 'soft panniers' o.b.v. een 'base' zonder frame.
- Beiden leveren kwalitatief hoogwaardige materialen (waterdicht, offroad bestendig)
- Beiden kennen manieren om tassen te 'stapelen' om ruimte uit te breiden
Kriega wordt in NL geleverd door o.a. Bartang in de Harskamp.
Installatie van de OS combo 36:
Mosko Moto heeft een Nederlandse leverancier maar is vooralsnog alleen online te bestellen. Via Facebook had ik wel direct Nederlands contact overigens.
MM heeft twee "reckless" systemen: de 40 en de 80. De base van de 80 lijkt me te groot voor het passagiersgedeelte van de EVA, maar de 40 zou moeten passen.
Voordeel van MM is het zgn Molle systeem, waardoor je makkelijk andere (ook niet MM) tassen kunt bevestigen. Het systeem wordt bij defensie gebruikt en er is dus veel ander spul verkrijgbaar.
Ik kwam op het idee van Mosko Moto door de vlogs van Itchy boots. Hier zie je de (ook interessante) tanktas en Reckless 80 bij haar Himalayan:
Hier zie je hoe makkelijk het is om bij de tankdop van de GS te komen (die onder de R40 zit). Om te laden zou dit m.i. ook wel werkbaar zijn - als de set überhaupt al los moet:
Installatie van de R40 op een CB500F
Het voordeel van de MM t.o.v. de Kriega
- de 'beaver tail' waaronder je allerlei varianten van duffels kunt aanbrengen, zonder dat deze aan de motor zelf bevestigd wordt. Immers, je moet nog steeds onder het zadel kunnen om te kunnen laden. Met het lossen van de straps kun je het geheel omhoog tillen (wellicht iets meenemen als steun onder het zadel).
- het molle systeem
- revolversysteem lijkt makkelijker aan te brengen en af te nemen, dan alle haakjes van de kriega
- voor de kriega moet je (mogelijk) permanent 2 gaten boren in plastic of frame - met tie-wraps is een workaround mogelijk. Voor de MM geen schroef/boorwerk nodig.
- de duffel is ook meteen een rugzak
Voordeel van de Kriega t.o.v. de MM
- een persoonlijk ding: de kriega heeft gewoon één vak; de MM allerlei vakjes en plekken om spullen onder te brengen.
- de kleinere kriega tassen zijn ook als tanktas te gebruiken
Standaard zonder allerlei opties kosten beide sets ongeveer evenveel:
MM: Reckless 40 - 40 liter - 446,49 euro (makkelijk uit te breiden met extra tassen en een grotere duffel tot 58 liter)
Kriega: OS combo 36 - 36 liter - 320,- euro (uit te breiden met een extra OS tot 54 liter)
derde optie: kijken of het kriega OS systeem (met te monteren zijplaten) op het kleine frame van de zijtassen van de EVA past.
Je kunt dan wel meteen max 64 liter er aan hangen, maar het kost je dan ook 708,- euro.
Het nadeel vind ik dan wel weer dat je dan die grote zijplaten hebt en niet makkelijk terug kunt naar de standaard zijtassen die voor dagelijks gebruik voor mij voldoende zijn. Nog los van hoe het er uit ziet.
Wat ik nu zelf uit wil proberen:
- het base systeem van Kriega - wellicht zou dat zelfs onder het zadel door passen. Maar dan nog bekijken hoe ik een duffel kan bevestigen waarbij het zadel nog steeds omhoog kan.
- het R40 systeem van Mosko Moto - hoe hinderlijk is het om het geheel omhoog te klappen bij het laden, en kan dat nog überhaupt.
Thoughts, ideas? Laat 't weten!
Ik ben al een tijdje op zoek naar manieren om bagage op mijn 2017 Energica Eva te vervoeren. Voor bijvoorbeeld kampeerweekeinden.
De gegeven situatie:
- de EVA is geleverd met 2 kleine zijtassen op een klein frame; nu genoeg voor alle laadkabels (grannycharger, gewone laadkabel en verlengsnoer) en dan houdt 't nagenoeg op qua ruimte (voor materialen voor het werk rijd ik nu met een tanktas en rugzak erbij).
- het _hele_ zadel klapt omhoog om te kunnen laden (dus hoe ga je dan een duffel/weekendtas meenemen ...)
Dit dus:
Het alternatief dat vanuit Energica NL wordt geboden is om er een complete GIVI kofferset op te bouwen, inclusief rek.
Hoewel zeer fraai en zelfs in kleur beschikbaar wat 'm erg chique maakt, heeft dit niet mijn voorkeur:
- de zijkoffers zullen niet door de deur van de motorschuur passen - iets waar ik met de FJR ook al "last" van had.
- als ik geen bagageruimte nodig heb, hoef ik 't ook niet te zien.
- best wel dure oplossing voor incidenteel gebruik (kampeerweekeinden etc)
Hier een voorbeeld van de EVA; op de SS9 zitten de dolomiti cases van givi:
Na veel speurwerk kwam ik op 2 mogelijk geschikte systemen vanuit de offroad/adventure wereld: mosko moto en kriega
- Beiden leveren 'soft panniers' o.b.v. een 'base' zonder frame.
- Beiden leveren kwalitatief hoogwaardige materialen (waterdicht, offroad bestendig)
- Beiden kennen manieren om tassen te 'stapelen' om ruimte uit te breiden
Kriega wordt in NL geleverd door o.a. Bartang in de Harskamp.
Installatie van de OS combo 36:
Mosko Moto heeft een Nederlandse leverancier maar is vooralsnog alleen online te bestellen. Via Facebook had ik wel direct Nederlands contact overigens.
MM heeft twee "reckless" systemen: de 40 en de 80. De base van de 80 lijkt me te groot voor het passagiersgedeelte van de EVA, maar de 40 zou moeten passen.
Voordeel van MM is het zgn Molle systeem, waardoor je makkelijk andere (ook niet MM) tassen kunt bevestigen. Het systeem wordt bij defensie gebruikt en er is dus veel ander spul verkrijgbaar.
Ik kwam op het idee van Mosko Moto door de vlogs van Itchy boots. Hier zie je de (ook interessante) tanktas en Reckless 80 bij haar Himalayan:
Hier zie je hoe makkelijk het is om bij de tankdop van de GS te komen (die onder de R40 zit). Om te laden zou dit m.i. ook wel werkbaar zijn - als de set überhaupt al los moet:
Installatie van de R40 op een CB500F
Het voordeel van de MM t.o.v. de Kriega
- de 'beaver tail' waaronder je allerlei varianten van duffels kunt aanbrengen, zonder dat deze aan de motor zelf bevestigd wordt. Immers, je moet nog steeds onder het zadel kunnen om te kunnen laden. Met het lossen van de straps kun je het geheel omhoog tillen (wellicht iets meenemen als steun onder het zadel).
- het molle systeem
- revolversysteem lijkt makkelijker aan te brengen en af te nemen, dan alle haakjes van de kriega
- voor de kriega moet je (mogelijk) permanent 2 gaten boren in plastic of frame - met tie-wraps is een workaround mogelijk. Voor de MM geen schroef/boorwerk nodig.
- de duffel is ook meteen een rugzak
Voordeel van de Kriega t.o.v. de MM
- een persoonlijk ding: de kriega heeft gewoon één vak; de MM allerlei vakjes en plekken om spullen onder te brengen.
- de kleinere kriega tassen zijn ook als tanktas te gebruiken
Standaard zonder allerlei opties kosten beide sets ongeveer evenveel:
MM: Reckless 40 - 40 liter - 446,49 euro (makkelijk uit te breiden met extra tassen en een grotere duffel tot 58 liter)
Kriega: OS combo 36 - 36 liter - 320,- euro (uit te breiden met een extra OS tot 54 liter)
derde optie: kijken of het kriega OS systeem (met te monteren zijplaten) op het kleine frame van de zijtassen van de EVA past.
Je kunt dan wel meteen max 64 liter er aan hangen, maar het kost je dan ook 708,- euro.
Het nadeel vind ik dan wel weer dat je dan die grote zijplaten hebt en niet makkelijk terug kunt naar de standaard zijtassen die voor dagelijks gebruik voor mij voldoende zijn. Nog los van hoe het er uit ziet.
Wat ik nu zelf uit wil proberen:
- het base systeem van Kriega - wellicht zou dat zelfs onder het zadel door passen. Maar dan nog bekijken hoe ik een duffel kan bevestigen waarbij het zadel nog steeds omhoog kan.
- het R40 systeem van Mosko Moto - hoe hinderlijk is het om het geheel omhoog te klappen bij het laden, en kan dat nog überhaupt.
Thoughts, ideas? Laat 't weten!
Laatst bewerkt: