Fazer FZ6 op marktplaats, S1 of s2?

Motor in de advertentie is een eerste serie FZ6. Deze zijn te herkennen aan het zilveren frame, blok etc.

De ‘facelift’ hebben een zwart frame en achterbrug gekregen. Deze hebben nog wel de rechttoe rechtaan achterbrug.

De S2’s hebben een iets andere kuip, zwart blok, zwart frame en een rondere (mooiere) achterbrug.

Lage km-standen kunnen best na 15/20 jaar, moet het er wel aan af te zien zijn. Schijven moeten origineel zijn en amper gesleten/versleten, uitlaatbochten nog netjes etc.

SV1000 of FZ6 vind ik nogal een verschil, waarom geen SV650? Helemaal omdat het een woon-werk motor moet worden. SV1000 lust hem nogal, een 650 is mooi zuinig, rijdt soepel voor een twin en is voor normaal gebruik meer dan genoeg.

Vind ikzelf leuker rijden dan een FZ6 en heeft niet de ‘nadelen’ van een SV1000.
 
Omdat ik vnl dacht dat een sv650 voor beginners was, ik heb al 7jr m'n rijbewijs en ben al wat verder😛 ik heb na het gesprek met Arie motoren (zie pagina 1) toch een minder goed gevoel aan de Yamaha overgehouden denk ik...
 
In de tijd van de S2 is ook een normale S geleverd. Die had maar 80 pk en een (saaie) rechte achterbrug. Op dit kenteken staat (de volle 98 pk) dus zo een is het niet denk ik. Gezien dat deze S wel 100pk heeft is het denk ik een overjarig model dat in 2008 pas op kenteken gekomen. De normale S2 heeft een wat mooiere achterbrug en zoals gezegd wat ander kuipwerk.
Over de prijs, tja, die is stevig voor een 15 jaar oude motor, maar (late) S2 modellen staan voor >4k.

Het FZ6/R6/XJ6 blok kan echt veel meer dan 35k aan hoor. Over de 100k is geen probleem. Kleppen stellen hoeft ook pas bij 40.000km.




Vanaf 2008 was ABS op de S2 standaard in Europa, waarvan mijn punt vooral is dat daar misverstanden op de loer liggen.


Indien er gewoon voldoende onderhoud is geweest zijn ook die nog keurig. Maar met dergelijke standen zou ik het laten staan als er geen historie van is.
Dat is niet helemaal waar. In 2008/2009 werden S2 modellen voor 6999 aangeboden zonder ABS (door Nederlandse Yamaha dealers). Ik heb de offerte nog liggen. Duitsland leverde ook ABS-loze S2 modellen in die tijd.

Wel eens met je laatste zin
Ik zou persoonlijk opteren voor een S2, evt met meer kilometers, maar met een goede onderhouds historie, maar zeker een met ABS.

Een SV650 of een FZ6: ik zou kiezen voor de FZ6. Die heeft net even meer over dan een SV650 (alhoewel dat het beste 650 twin blok is dat er is). Dat scheelt toch bijna 30pk
 
In de tijd van de S2 is ook een normale S geleverd. Die had maar 80 pk en een (saaie) rechte achterbrug. Op dit kenteken staat (de volle 98 pk) dus zo een is het niet denk ik. Gezien dat deze S wel 100pk heeft is het denk ik een overjarig model dat in 2008 pas op kenteken gekomen. De normale S2 heeft een wat mooiere achterbrug en zoals gezegd wat ander kuipwerk.
Over de prijs, tja, die is stevig voor een 15 jaar oude motor, maar (late) S2 modellen staan voor >4k.

Het FZ6/R6/XJ6 blok kan echt veel meer dan 35k aan hoor. Over de 100k is geen probleem. Kleppen stellen hoeft ook pas bij 40.000km.





Dat is niet helemaal waar. In 2008/2009 werden S2 modellen voor 6999 aangeboden zonder ABS (door Nederlandse Yamaha dealers). Ik heb de offerte nog liggen. Duitsland leverde ook ABS-loze S2 modellen in die tijd.

Wel eens met je laatste zin
Ik zou persoonlijk opteren voor een S2, evt met meer kilometers, maar met een goede onderhouds historie, maar zeker een met ABS.

Een SV650 of een FZ6: ik zou kiezen voor de FZ6. Die heeft net even meer over dan een SV650 (alhoewel dat het beste 650 twin blok is dat er is). Dat scheelt toch bijna 30pk
Dank voor de reactie. Als de prijs stevig is, betekent dat dan dat dit toch wat overpriced is? Mi zal dit ongeveer max 3k waard moeten zijn , maar dat lijkt niet te lukken op internet.

Wat vinden jullie van de informatie van Arie motoren? 11k gereden binnen 2 jr en hierna dus in 12 jaar tijd 8k km....

De sv1000 die ik eventueel op het oog had is 3500 euro voor 35k km zonder bekende onderhoudshistorie maar volgens de beste man in nette staat (motorzaak ook)

Ik kan nog kijken naar een sv650. Het wordt me niet makkelijk gemaakt qua juiste keuze.
 
In de tijd van de S2 is ook een normale S geleverd. Die had maar 80 pk en een (saaie) rechte achterbrug. Op dit kenteken staat (de volle 98 pk) dus zo een is het niet denk ik. Gezien dat deze S wel 100pk heeft is het denk ik een overjarig model dat in 2008 pas op kenteken gekomen. De normale S2 heeft een wat mooiere achterbrug en zoals gezegd wat ander kuipwerk.
Over de prijs, tja, die is stevig voor een 15 jaar oude motor, maar (late) S2 modellen staan voor >4k.

Het FZ6/R6/XJ6 blok kan echt veel meer dan 35k aan hoor. Over de 100k is geen probleem. Kleppen stellen hoeft ook pas bij 40.000km.





Dat is niet helemaal waar. In 2008/2009 werden S2 modellen voor 6999 aangeboden zonder ABS (door Nederlandse Yamaha dealers). Ik heb de offerte nog liggen. Duitsland leverde ook ABS-loze S2 modellen in die tijd.

Wel eens met je laatste zin
Ik zou persoonlijk opteren voor een S2, evt met meer kilometers, maar met een goede onderhouds historie, maar zeker een met ABS.

Een SV650 of een FZ6: ik zou kiezen voor de FZ6. Die heeft net even meer over dan een SV650 (alhoewel dat het beste 650 twin blok is dat er is). Dat scheelt toch bijna 30pk
Ik heb zowel de SV650 gereden als de FZ6 voor woon werk. De meest logische optie is de FZ6. Probleemloze motor, minder last van roest dan de SV en hij was bij mij wat zuiniger.
De SV650 daarentegen is veel leuker om mee te rijden. Staar je niet blind op die PK. De SV650 heeft een paar paarden minder maar is in de praktijk tot 100km/u sneller op elk vlak. Gas en gaan. De FZ6 schakelt wat klunzig en de koppeling is matig. De SV is echt een motor waar je constant vol gas mee kan. Geef je volgas zit je precies op de limiet, met de FZ6 kom je daar sneller overheen omdat er een dip in het middengebied zit. Dat maakt hem een beetje onvoorspelbaar.
Overigens zit je bij de FZ6 wat meer in de toer houding en is de SV wat sportiever. De vering van de FZ is ook wat beter af fabriek maar beide motoren zijn standaard nogal belabberd. Een enkeltje hyperpro doet wonderen.
Maar allebei leuke motoren. Ik mis de SV wel en misschien koop ik er ooit weer eentje.
 
Overigens zou ik stoppen je blind te staren op die km-stand. Bijna alle motoren lopen probleemloos over een ton. Kijk gewoon de algemene staat. Sorteren op 15 jaar oude motoren onder de 20K is niet erg realistisch.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
Overigens zou ik stoppen je blind te staren op die km-stand. Bijna alle motoren lopen probleemloos over een ton. Kijk gewoon de algemene staat. Sorteren op 15 jaar oude motoren onder de 20K is niet erg realistisch.
Het was niet perse sorteren, het was meer kijken wat er mogelijk was qua deals. Ik probeer ook kritisch te kijken, 8k in 12 jaar is weinig en bijzonder natuurlijk.

Verder mag het natuurlijk ook best leuk zijn om te rijden, de sv1000 was daarom m'n idee.
 
Het was niet perse sorteren, het was meer kijken wat er mogelijk was qua deals. Ik probeer ook kritisch te kijken, 8k in 12 jaar is weinig en bijzonder natuurlijk.

Verder mag het natuurlijk ook best leuk zijn om te rijden, de sv1000 was daarom m'n idee.
Als je twijfelt tussen een SV1000 of FZ6 denk ik niet dat je een 1000 nodig hebt. Ga een keer op die 650 rijden, meer dan voldoende power.
 
Als je twijfelt tussen een SV1000 of FZ6 denk ik niet dat je een 1000 nodig hebt. Ga een keer op die 650 rijden, meer dan voldoende power.
Dank, twijfel is er niet zo zeer dat ik graag een FZ6 wil, het is net wat ik tegenkom voor een leuke prijs. De fz1 is bv te duur voor mij (over de 4k) vanaf de jongere bouwjaren.
 
Liever een motor met hoge km-stand en goed onderhoud dan één met lage km-stand zonder historie.

Een oudere motor met lage km-stand is zeker mogelijk, zo kocht mijn vrouw een Ducati 600SS uit '95 met maar 19.000 km van de eerste eigenaar. Die kwam alleen met heel mooi weer buiten, daarna ging er een doek overheen en netjes de garage in.
Daarvoor had ze een Suzuki Bandit 600S uit 2001 met 125.000 km op de klok, die kwam van een motorzaak incl. volledige onderhoudshistorie. Ding liep perfect, nooit een probleem mee gehad.

Maar goed, genoeg over km-standen. Zoals hierboven ook al aangegeven, ga kijken en rijden, neem desnoods iemand met ervaring mee die weet waar op te letten. Succes!
 
Dank, ik weet genoeg denk ik. Ik vind het wel jammer dat de prijzen van motoren idd zo hoog zijn na 15 jaar... Maar daar kan ik ook niks aan doen haha.
 
Dank voor de reactie. Ik zocht juist op een lage km stand. De andere motor die ik op het oog had was deze:

Staat bij een mij zeer bekende zaak,zou er nog geen los moertje kopen zonder zeer uitgebreide onderhoud geschiedenis
of keuring door van Lent.Wat die Yamaha betreft het kan best dat een andere eigenaar er maar weinig op gereden heeft,
twijfel je over die fiets kan je hem laten keuren door de al eerder genoemde van Lent of een motordealer.
Ik begrijp overigens je gevoel bij een dikke 1000,ik heb zelf ook een voorkeur voor veel trekkracht onderin,maar
ja het zijn niet de meest zuinige motoren,in deze tijd toch ook niet onbelangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Staat bij een mij zeer bekende zaak,zou er nog geen los moertje kopen zonder zeer uitgebreide onderhoud geschiedenis
of keuring door van Lent.Wat die Yamaha betreft het kan best dat een andere eigenaar er maar weinig op gereden heeft,
twijfel je over die fiets kan je hem laten keuren door de al eerder genoemde van Lent of een motordealer.
Dank voor je bericht, jullie ervaren meningen doen mij goed. Je kent deze zaak en zou er niks kopen, je bent er veteraan dus ik ga het ook niet opzoeken:)
 
Dank voor de reactie. Als de prijs stevig is, betekent dat dan dat dit toch wat overpriced is? Mi zal dit ongeveer max 3k waard moeten zijn , maar dat lijkt niet te lukken op internet.

Wat vinden jullie van de informatie van Arie motoren? 11k gereden binnen 2 jr en hierna dus in 12 jaar tijd 8k km....

De sv1000 die ik eventueel op het oog had is 3500 euro voor 35k km zonder bekende onderhoudshistorie maar volgens de beste man in nette staat (motorzaak ook)

Ik kan nog kijken naar een sv650. Het wordt me niet makkelijk gemaakt qua juiste keuze.
Het stevige is in algemene zin, dat voor een motor van 15 jaar nog zoveel gevraagd wordt. Maar dat had je zelf ook al geconcludeerd. Hele branche heeft dat wel.
die 8k in 12 jaar, dat kan best. Het gemiddelde kilometrage is maar rond 1000km per jaar in NL. Ik zou me meer druk maken over welk onderhoud ie heeft gehad in die 12 jaar. De onderhoudsinterval is 10000km misschien wel helemaal niets? maar misschien zijn er gewoon facturen /stempels en heeft ie ieder jaar mooi een beurt gehad.
 
Beste behulpzamen,. Ik heb gebeld met arie motoren, hij is daargekocht in 2008 en heeft voor het laatst onderhoud gehad daar in 2010. De kmstand stond toen op 11000 km. Dat betekent dat de motor in 12 jaar tijd dus 8k heeft gereden. Het kan hoor, maar toch. Zou het niet waarschijnlijker zijn dat de km teller was losgetrokken oid?
Genoeg redenen om een motor niet te gebruiken. Staar je inderdaad niet blind op de kilometers, maar ook naar de onderkant. Niet alle motoren wordt meteen een andere tellerbak in gegooid. En als dat wel gebeurt zie je het aan de rest van de motor (steenslag, slijtage van stepjes, handvaten etc). Het lijkt mij een nette motor, en dingen van 25 jaar oud zijn niet zo heel veel goedkoper.
 
Staat bij een mij zeer bekende zaak,zou er nog geen los moertje kopen zonder zeer uitgebreide onderhoud geschiedenis
of keuring door van Lent
.Wat die Yamaha betreft het kan best dat een andere eigenaar er maar weinig op gereden heeft,
twijfel je over die fiets kan je hem laten keuren door de al eerder genoemde van Lent of een motordealer.
Ik begrijp overigens je gevoel bij een dikke 1000,ik heb zelf ook een voorkeur voor veel trekkracht onderin,maar
ja het zijn niet de meest zuinige motoren,in deze tijd toch ook niet onbelangrijk.
Daar heb je het al.
Even Googelen leerde mij dat ze ook handelen in schademotoren. 1+1=2
 
Dank allemaal. Ik ben gaan kijken bij de fazer met iemand. Hij was in vrijwel nieuwstaat, met hier en daar alleen een spotje oppervlakte roest op de standaard en een schroefje. Verder puntgaaf in de lak. Hij reedt en schakelde als een zonnetje. Ik heb hem gekocht met iets korting (3400) omdat de remlichtschakelaar voor niet werkte. We achterrem lichtte wel tot bij remmen. Ik ga er vanuit dat dit een simpele schakelaar is.

Vond het wel een hoop geld en wss heb ik wel iets teveel betaald, maarja het was wel echt heel netjes...
 
Nou gefeliciteerd,en wat is een hoop geld,als je er maar plezier van heb dat is belangrijker,je leeft maar 1 keer ;)
Gezien wat er voor andere fazers gevraagd word is het zeker niet te veel.
 
Mijn tellerrapport in mijn RDW staat toch wel dat de km registraties kloppen als ik het beloop van de afgelopen jaren zie. Eerste 2jaar veel mee gereden daarna vrijwel niet meer. Ik heb hem van de 1e eigenaar
 
Dank allemaal. Ik ben gaan kijken bij de fazer met iemand. Hij was in vrijwel nieuwstaat, met hier en daar alleen een spotje oppervlakte roest op de standaard en een schroefje. Verder puntgaaf in de lak. Hij reedt en schakelde als een zonnetje. Ik heb hem gekocht met iets korting (3400) omdat de remlichtschakelaar voor niet werkte. We achterrem lichtte wel tot bij remmen. Ik ga er vanuit dat dit een simpele schakelaar is.

Vond het wel een hoop geld en wss heb ik wel iets teveel betaald, maarja het was wel echt heel netjes...
grote kans dat het idd een schakelaartje bij de hendel is. Heb hetzelfde euvel gehad bij mijn GSR600
 
 
Dank, kan ik die blind bestellen? De motor wordt vanavond afgeleverd bij mij thuis.
 
Dank, kan ik die blind bestellen? De motor wordt vanavond afgeleverd bij mij thuis.
Ja dat kan,maar zou eerst maar even kijken of er geen draadje los hangt,je kan controleren of de schakelaar kapot is door de 2 draden die er aan
zitten door te verbinden,dan moet het achterlicht gaan branden,doet die dat niet zit er ergens anders een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan