flexibele snelheden

horney

MF veteraan
22 nov 2003
5.038
4
Amsterdam
DEN HAAG - Op de A1 tussen Bussum en Muiderberg begint maandag het eerste experiment met dynamische of variabele maximumsnelheden. Verkeersminister Camiel Eurlings geeft het startsein.

Op het traject op de A1 geldt normaliter een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Als de verkeersdrukte het toelaat, mogen automobilisten 120 kilometer per uur rijden.

In de praktijk zal het betekenen dat buiten de spits en 's nachts harder mag worden gereden, verwacht Jonna Brandsma van Rijkswaterstaat.



Verkeerslussen

Borden boven de weg en in de berm geven de aangepaste maximumsnelheid aan. De intensiteit van het verkeer wordt gemeten dankzij verkeerslussen in het asfalt die in gebruik zijn voor filemeldingen.

Weggebruikers kunnen volgens Verkeer en Waterstaat ''sneller rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet''.


Doorstroming

Afhankelijk van drukte, files en weer varieert de maximumsnelheid. Dat kan de doorstroming en het milieu verbeteren, en de verkeersveiligheid vergroten, is de gedachte erachter.

Later dit jaar volgen op vier andere trajecten soortgelijke experimenten. Zoals dit voorjaar op de A58 tussen knooppunt De Baars bij Tilburg en Goirle. Daar gaat de maximumsnelheid juist omlaag, naar 80 kilometer per uur, als de luchtkwaliteit achteruitgaat.


Roetdeeltjes

Er staan palen die de hoeveelheid fijnstof, roetdeeltjes die slecht zijn voor de gezondheid, meten. Als de norm wordt overschreden, ''gaat de maximumsnelheid voor enkele dagen omlaag'', aldus Brandsma.

Op twee plekken op de A12 - Voorburg de stad uit en tussen Gouda en Woerden - gelden vanaf deze zomer aangepaste limieten. Ook de A20 Rotterdam noordbaan komt aan de beurt.


Schoner

De proef luidt mogelijk het einde in van de 80 kilometerzones rond de vier grote steden. Uit onderzoek is gebleken dat de lucht langs de trajecten wel schoner is geworden, maar dat de doorstroming op sommige plekken juist is verslechterd.

Zo stond op de A12 bij Den Haag de stad uit het verkeer juist vaker vast.

''Dit is een middel om te kijken of flexibele snelheden mogelijk zijn in plaats van steeds hardere limieten'', aldus Brandsma. Het zal twee jaar duren voordat duidelijk is of het zover komt.




bron


kan niet anders zeggen dan dat ik hier heel blij mee ben, want ik roep dit al jaren :Y
en misschien komen we nu van die ellendige trajectcontroles af, da's ook mooi meegenomen :)
 
Je neemt het woord zelf al in je mond... Prima idee natuurlijk! *O* Mits er GEEN trajectcontrole is/komt. Want dat is echt het aller ergste! Zeker voor motorrijders die door hun acceleratievermogen heel makkelijk in gaten en ruimtes kunnen schieten door heel eventjes wat harder te rijden. Dat voordeel verlies je dan dus... -O-
 
Tsjah, het kan twee kanten op..

Zoals het artikel vermeldt kan dit ook gebruikt worden om de maximale snelheid juist met 40km/u te verlagen. De tijd zal uitwijzen of dit inderdaad een gunstige ontwikkeling is en dat de automobilist een keer bevoordeeld wordt of dat de milieumaffia aan het langste eind trekt in deze.
 
Je neemt het woord zelf al in je mond... Prima idee natuurlijk! *O* Mits er GEEN trajectcontrole is/komt. Want dat is echt het aller ergste! Zeker voor motorrijders die door hun acceleratievermogen heel makkelijk in gaten en ruimtes kunnen schieten door heel eventjes wat harder te rijden. Dat voordeel verlies je dan dus... -O-


da's waar..
maar ik héb al een trajectcontrole voor de deur en zal blij zijn als ik buiten de spits iig eens wat harder kan rijden.
trajectcontrole op de A1 zat al langer in de planning, ze gaan nu iig kijken in welke vorm dat het beste is

en in een filesituatie rij ik doorgaans over het hele traject toch niet (meer :X ) boven de 80
 
Laatst bewerkt:
straaks hebben ze geen snelwegen meer... als je maar 80 mag rijden. dit slaat nergens op! zo'n extreem klein land en dan zulke maatregelen nemen om het milieu te beschermen. overdreven dom!
 
Pfff... Wat nou proef, gewoon op alle snelwegen tussen 22:00 uur en 06:00 uur (of misschien 05:00 uur) de snelheid optrekken naar 140 km/h. B|

Ohnee, dan komt Ome Koos Sp€€ weer... "Dat kan niet want dat is gevaarlijk, mensen met die nachtblind zijn rijden meestal een stuk langzamer en als jij dan met 140 km/u over een viaduct bij hen achterop komt rijden, zijn de gevolgen wellicht niet te overzien!"

Wat nou, opzouten, als je nachtblind ben moet je 's nachts niet gaan rijden :z :W
 
Laatst bewerkt:
Wat nou, opzouten, als je nachtblind ben moet je 's nachts niet gaan rijden
net als mensen die te langzaam gaan rijden op de snelweg, en dan overdreven lang links blijven plakken. als je 80 wilt gaan rijden moet je lekker de provinciale weg pakken :Y
 
net als mensen die te langzaam gaan rijden op de snelweg, en dan overdreven lang links blijven plakken. als je 80 wilt gaan rijden moet je lekker de provinciale weg pakken :Y


Nee hoor, als er mensen 80 rijden op de linker baan van de snelweg,
dan wordt automatisch de max-aanduiding aangepast: 80


-O-
 
Back on topic:

De gedachte is prima en logisch. Ikzelf ben van mening, dat mensen echt wel de maximum snelheid willen rijden, als deze ook logisch is.

Ik denk alleen, dat de overheid ook dit expiriment wel om zeep zal weten te helpen.
 
Tsjah, het kan twee kanten op..

Zoals het artikel vermeldt kan dit ook gebruikt worden om de maximale snelheid juist met 40km/u te verlagen. De tijd zal uitwijzen of dit inderdaad een gunstige ontwikkeling is en dat de automobilist een keer bevoordeeld wordt of dat de milieumaffia aan het langste eind trekt in deze.
:^
 
Ben benieuwd. Op zich is het een prima idee, zolang het niet gebruikt wordt om te pas en te onpas de snelheid juist omlaag te brengen. Moet er elke dag heen en weer dus zal het snel genoeg zien. :Y
 
Mmm, goed plan opzich. Ze mogen van mij de snelheden alleen wel boven de 120 leggen als het echt rustig is (s'nachts enzo).

Dat stuk weg is zoiezo gaar, van Bussum naar Muiderberg mag je 100, maar de andere kant op is het 120 |(
 
ALS het dan een keer rustig is op de A1 passen ze dan een keer de snelheden voor ons motorrijders naar boven aan??
 
En er dan een variabele Autobahn van maken? Nog effe. Een max snelheid is wel goed. Je hebt namelijk altijd van die weekend-rossi's die dan denken dat ze "lekkur harrd!" kunnen, die dan op hun bek gaan en overlijden omdat ze zichzelf overschat hadden. Of datzelfde soort in hun VW Golf. B|

Maar ja, verder ben ik wel voor het omhoog bijstellen van de maximum snelheid wanneer het rustig is. :Y
 
Laatst bewerkt:
En er dan een variabele Autobahn van maken? Nog effe. Een max snelheid is wel goed. Je hebt namelijk altijd van die weekend-rossi's die dan denken dat ze "lekkur harrd!" kunnen, die dan op hun bek gaan en overlijden omdat ze zichzelf overschat hadden. Of datzelfde soort in hun VW Golf. B|

Maar ja, verder ben ik wel voor het omhoog bijstellen van de maximum snelheid wanneer het rustig is. :Y

Das gewoon de evolutie theorie: de sterke (en slimme) overleven, de zwakke (en zwakzinnige) rijden zich te pletter omdat ze denken Rossi te zijn maar nog niet half zijn skills hebben ;)
 
Hopelijk gaan zet alles dan ook echt nuttig gebruiken, en bijvoorbeeld ook toepassen op 100km/h wegen zodat je daar ook gewoon weer 120 mag rijden buiten de drukte om. Maar ik heb zo het flauwe vermoeden dat dat wel niet zal gebeuren.


En er dan een variabele Autobahn van maken? Nog effe. Een max snelheid is wel goed. Je hebt namelijk altijd van die weekend-rossi's die dan denken dat ze "lekkur harrd!" kunnen, die dan op hun bek gaan en overlijden omdat ze zichzelf overschat hadden. Of datzelfde soort in hun VW Golf. B|

Maar ja, verder ben ik wel voor het omhoog bijstellen van de maximum snelheid wanneer het rustig is. :Y

Nou, nou, nou...er zijn ook VW Golf rijders die als een trut rijden hoor. (zoals ik :P)
 
Je Zeker voor motorrijders die door hun acceleratievermogen heel makkelijk in gaten en ruimtes kunnen schieten door heel eventjes wat harder te rijden. Dat voordeel verlies je dan dus... -O-

je argument gaat niet helemaal op.
Als echt heel even wat harder rijdt stijgt je gemiddelde maximum snelheid - [minus] de correctie van 7 km/u echt niet zo hard dat je een boete krijgt.

Als je systematisch te hard rijdt tijdens een traject controle krijg je wel gewoon een boete.

Traject controles zijn daarnaast niet meer uitvoerbaar bij wisselende maximum snelheden. Ze kunnen moeilijk meten hoever je in het traject was toen de snelheid veranderde en daarom geen correct gemiddelde bepalen,

het idee achter de traject controle is juist dat je geen boete krijgt als je even iets te hard rijdt om in te halen. men kijkt immers naar het gemiddelde en niet meer naar een pieksnelheid.

verder een prima plan. Nu nog de maximum snelheid naar 140 als echt rustig is.
 
Dacht je dat je medeweggebruikers zich nu ineens aan de opgedragen snelheid gaan houden....... Ga dan eerst even met je plasje naar de dokter. :]
 
Ik ben bang dat de milieumaffia dit dan als wapen gaat gaat gebruiken om ivm smog de snelheid vaker naar 80 kmh terug te brengen.
Het instrument is er, nu is de gang naar de rechter makkelijker om de norm voor fijnstof te verlagen zodat er eerder 80 kmh gereden moet worden dan 100 laat staan 120.

Wat ik mij afvraag:
Sommige auto-motoren en motor-motoren stoten veel minder fijnstof uit dan wel amper fijnstof maar toch moeten die ook 80 rijden, dat lijkt mij rechtsongelijkheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan