fun aan legale snelheden

Fijne fiets waarmee veel mogelijk is, zo'n Pan. Ga je veel plezier van hebben.
Ik heb een VFR voor langere sportieve toerritten maar zocht ook iets voor vlot, leuk, niet al te snel binnendoorwerk. De VFR wegdoen kon ik niet, dus uiteindelijk een 650 1-cilinder erbij genomen. Zit relaxed, trilt lekker, laag gewicht, trekt goed onderin en is gek op drempels, klinkerweggetjes en slecht wegdek. En nog zuinig ook. Pure lol.

Een BMW funduro dus? GS650?
Ik ga daar zaterdag naar kijken. Uiteraard proefrijden.
Misschien kun je me vast wat vertellen, want ik wil het ding voor een vakantie gaan gebruiken naar oa kroatie. Tot welke snelweg snelheden is het trillen nog comfortabel?
En hoe heet wordt dat rooster voor de uitlaat? Kan daar een zadeltas tegenaan hangen??

Geen ervaring met BMW's, enduro's.. en slechts 1 rit op een 1 cilinder gedaan (savage) en dat trilde me toch echt veel te veel op de snelweg.
 
Je hebt ook nog de Dominator, DR 650 en nog een paar die aan "650 cc éénpitter" voldoen. Er is vast een F650 topic hiero, als je die erbij zoekt heb je de ervaringsdeskundigen bij elkaar ;)
 
Kawasaki Versys 650

De kawa-versie van de funduro, en komt in alle tests er beter uit dan de BMW (hoewel de conclusie echter wel eindigt in 'en toch kiezen we de BMW, want die heeft de naam'... begrijpen wie begrijpen kan).

Gaat bij 10500 toeren in het rood, kan je lekker gooien en laten janken en toch maar 80 rijden.
Ik heb in juni mijn oude 1100GS geruild voor zo'n versys en nog geen moment spijt van gehad. Zithouding- en comfort is even goed, maar hij weegt een kleine 100kg minder.

En op de GS was 140km/u ook al *geeuw*. Niet zo op de versys. Ik heb er pas ook de vooruit af geflikkerd. 140km/u is nu al een grote *WTF* (met ruitje was de max snelheid ongeveer 180). Echte aanrader. Ik heb het 2012 model, met standaard ABS en kofferset.

En als ik dan toch een nadeel moet bedenken, de koffersethouders lijken ontworpen te zijn door een stagiaire die nog nooit een meetlint van dichtbij heeft gezien. De koffers zijn sowieso al enorm, maar hadden ook nog eens elk een dikke 10cm meer naar binnen kunnen staan...

Voor de rest is dat ding gewoon fun fun fun
 
ktm-690-smcr-2014-action-28.jpg


la-yamaha-tenere-660-pourrait-recevoir-le-renfort-d-une-version-1-200-cm3-30032-1-v4zoom.jpg


1125d1205704299-my-winter-xtz-660-tenere-dcp_1444.jpg



Aan één cilinder heb je meer dan voldoende!

Maximum snelheid op de snelweg is dan gemakkelijk.
Maximum snelheid in de rest van de wereld dan weer niet.

Zelfs op m'n XTZ660 (niet afgebeeld) wordt ik een hooligan. Ik denk dat een NT650 je wel braaf houdt ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
Ik snap dat er leukere motoren zijn in de categorie van de (f)undoro's dan die GS650. Maar tis nu vooral een kwestie van prijs en beschikbaarheid. Wil gewoon dat die niet duur is en het de vakantie volhoud. Er staat er eentje te koop, en daar ga ik naar kijken.

Daarnaast is de SG650ST ook een erg lage enduro achtige bike, wat voor mij wel belangrijk is :+
 
Ik rij sinds twee jaar met een fazer 1000 uit 2003, maar die staat te koop wegens slecht voor mijn rijbewijs. Elke keer als ik ermee op stap ga scoor ik een foto, en het is sterker dan mezelf. De motor komt pas tot leven boven de 100, en dat is in eerste versnelling. Mijn laatste exploot kost me wellicht een paar weken rijbewijs...

Ik weet dat het 100% aan mezelf ligt, en dat je ook traag kunt rijden met een snelle motor, maar de verleiding is te groot voor mijn zwakke karakter.

Daarom : met welke motor kan je evenveel plezier hebben onder de legale snelheid? Ik heb een voorstel beet om de motor te wisselen voor een Pan European ST1100, maar ik vrees een beetje dat het plezier ook daar aan hogere snelheden te vinden is. Met mijn beperkt budget (ik wil er geen geld aan bijsteken) kom ik uit op ongeveer 2200€, en daarvoor zag ik de volgende opties :

BMW F650GS (of funduro, de single) : misschien eens leren offroad rijden?
Oldtimers : ik werk graag aan motoren, misschien een CB uit de jaren 70 of 80? Bol d'or? Ik heb al een basket case liggen, dus de motor moet rijklaar zijn.
Toermotor : R1100rt, pan european, maar is dat dan nog leuk?
Retro model : Kwak Zephyr of Suz Inazuma? is dat wat?
Denk eens over een Burgman 250 of 400 :P
 
Bedankt voor de reacties.
Ik snap dat er leukere motoren zijn in de categorie van de (f)undoro's dan die GS650. Maar tis nu vooral een kwestie van prijs en beschikbaarheid. Wil gewoon dat die niet duur is en het de vakantie volhoud. Er staat er eentje te koop, en daar ga ik naar kijken.

Daarnaast is de SG650ST ook een erg lage enduro achtige bike, wat voor mij wel belangrijk is :+


Dit soort BMW's zijn echt veel te duur voor wat je er voor krijgt in vergelijking met KLE's, XTZ's en Transalps :Y .
Blok is niet van BMW zelf en hij heeft ook geen dure cardan die de prijs verklaart.
 
Dit soort BMW's zijn echt veel te duur voor wat je er voor krijgt in vergelijking met KLE's, XTZ's en Transalps :Y .
Blok is niet van BMW zelf en hij heeft ook geen dure cardan die de prijs verklaart.
Ja want die cardan van BMW is zo super O-) :') Veel bmw's zijn aardig aan de prijs wat dat betreft, onafhankelijk van de opties.
 
Een BMW funduro dus? GS650?
Ik ga daar zaterdag naar kijken. Uiteraard proefrijden.
Misschien kun je me vast wat vertellen, want ik wil het ding voor een vakantie gaan gebruiken naar oa kroatie. Tot welke snelweg snelheden is het trillen nog comfortabel?
En hoe heet wordt dat rooster voor de uitlaat? Kan daar een zadeltas tegenaan hangen??

Geen ervaring met BMW's, enduro's.. en slechts 1 rit op een 1 cilinder gedaan (savage) en dat trilde me toch echt veel te veel op de snelweg.

Ik heb een Husqvarna TR650 Strada, hetzelfde blok als de BMW 650 maar wat meer pit en goedkoper. Husq is nu onderdeel van KTM en aangezien zij de Duke 690 al in het programma hebben, is de productie van de Husq gestopt. Maar ze zijn nog te koop hier en daar. Husq was ook even van BMW, vandaar dat je de naam BMW nog op veel onderdelen terug ziet.
Het blok is reuze soepel en ik heb geen last van het trillen. Eerder van het zadel dat wat beter zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Motor met karakter nemen ;) ik heb zelf een CBR1100XX en en een ZX7R, met de 100 rij gewoon consequent te hard, dat ding loopt gewoon te soepel.

met de 7R niet...kan wel hard, maar zelfs op de toegestane snelheid is dat ding gewoon genieten (rouw geluid, laag gewicht, rammeltje hier en daar, gewoon puur motorrijden.
 
Ik rij sinds twee jaar met een fazer 1000 uit 2003, maar die staat te koop wegens slecht voor mijn rijbewijs. Elke keer als ik ermee op stap ga scoor ik een foto, en het is sterker dan mezelf. De motor komt pas tot leven boven de 100, en dat is in eerste versnelling. Mijn laatste exploot kost me wellicht een paar weken rijbewijs...

Ik weet dat het 100% aan mezelf ligt, en dat je ook traag kunt rijden met een snelle motor, maar de verleiding is te groot voor mijn zwakke karakter.

Daarom : met welke motor kan je evenveel plezier hebben onder de legale snelheid? Ik heb een voorstel beet om de motor te wisselen voor een Pan European ST1100, maar ik vrees een beetje dat het plezier ook daar aan hogere snelheden te vinden is. Met mijn beperkt budget (ik wil er geen geld aan bijsteken) kom ik uit op ongeveer 2200€, en daarvoor zag ik de volgende opties :

BMW F650GS (of funduro, de single) : misschien eens leren offroad rijden?
Oldtimers : ik werk graag aan motoren, misschien een CB uit de jaren 70 of 80? Bol d'or? Ik heb al een basket case liggen, dus de motor moet rijklaar zijn.
Toermotor : R1100rt, pan european, maar is dat dan nog leuk?
Retro model : Kwak Zephyr of Suz Inazuma? is dat wat?

1) De laagst maximale snelheid in Nederland is 30 km/u
2) Jij geeft aan dat je geen zelfbeheersing genoeg hebt om je aan de maximale snelheid te houden.
3) Je moet dus een motor hebben die niet harder kan dan 30 km/u
4) Omdat er geen motorfiets in Nederland verkocht wordt die niet harder kan dan 30 km/u zullen we moeten sleutelen.
5) De goedkoopste manier om een motorfiets niet harder te laten gaan dan 30km/u is het aanpassen van de vertanding. Ik heb het even voor je uitgerekend: Voor de Fazer 1000 uit 2003 kom ik uit op een tandwiel met vier tanden aan de voorkant en een tandwiel met 83 tanden achter. Bonus is dat je motorfiets een stuk sneller optrekt, en daar krijg je geen bekeuring voor.

Voila! Opgelost. Slotje a.u.b. !

installed+rear+sprocket+001.JPG
 
Ik snap wat je bedoeld.

De motor waar ik het meeste plezier mee beleef is mijn Yamaha XT 550 met straatbanden. Kan je enorm hard mee vlammen en hoeken zonder écht hard te rijden.

Koop een 1 cilinder enduro en je bent de baas op de weg.
 
Ik snap wat je bedoeld.

De motor waar ik het meeste plezier mee beleef is mijn Yamaha XT 550 met straatbanden. Kan je enorm hard mee vlammen en hoeken zonder écht hard te rijden.

Koop een 1 cilinder enduro en je bent de baas op de weg.

Helemaal mee eens. Ik rij nu een XTZ660 oud model. Hij kan 150/160, maar bij 130 rammelen de ballen al uit je onderbroek.
Optrekken bij een stoplicht of korte bochtjes draaien. Omvallen in het zand en weer oprapen, gaat allemaal zonder problemen. Leukste is: Voor 1500,- heb je er een, inclusief bergen plezier! Nee, de mijne is niet te koop ;)

Art. 5 overtredingen worden dan wel weer een issue.

20140727_093610_zps68e07c37.jpg
 
Toch herken ik het verhaal van de topic starter wel. Heb inmiddels zelf ook mijn Supersport te koop staan omdat ik mij op straat ongeveer standaard na +- 10 min a 15 stierlijk begin te vervelen binnen de wettelijke normen en wat er daarna gebeurd kan iedereen wel raden :]

Daarom ook het snelle en gevaarlijke op de openbare weg lekker verhuisd naar het circuit en een circuit motor gekocht. Daar komt een supersport pas echt tot zijn recht.

Echter zoals al eerder vermeld zodra je 1 keer op het circuit bent geweest ben je echt verkocht. :}

Zelf ga ik ook op zoek naar iets met veel minder vermogen op straat zodat het allemaal wat minder uitnodigd.

Dit weekend ga ik zelf ook even proefrijden op diverse naked bikes.

De ene persoon heeft nou eenmaal minder de drang om hard te gaan dan de ander ;)
 
Laatst bewerkt:
Koop een DRZ400 en ga helemaal los zou ik zeggen.

Je vergeet art.5. :
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen, dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
 
Helemaal mee eens. Ik rij nu een XTZ660 oud model. Hij kan 150/160, maar bij 130 rammelen de ballen al uit je onderbroek.
Optrekken bij een stoplicht of korte bochtjes draaien. Omvallen in het zand en weer oprapen, gaat allemaal zonder problemen. Leukste is: Voor 1500,- heb je er een, inclusief bergen plezier! Nee, de mijne is niet te koop ;)

Art. 5 overtredingen worden dan wel weer een issue.

[afbeelding]


lol :}

Was dat nou echt de beste plek om je motor neer te zetten; midden op een treinspoor om een foto ervan te maken.. haha... en dan ook nog eens zo staan dat de trein van achteren komt... lol :W



Ontopic;
zoals velen hebben gezegd, iets wat leuk is is gewoon "iets" met weinig inhoud. 400/500cc 2 cilinders of zelfs 1 cilinders.

Dat van dat 100 in 1 dat herken ik.
Maatje van een vriendje van mij heeft een 1000cc racer.. (een bimota dacht ik) dat komt ook pas echt tot leven in zn 1 en rijd dan ook 100.

En het is gewoon leuk om zo'n ding in het rood te jakkeren :9
Nadeel is dan dus dat je gelijk 100 moet rijden.
Neem je nou een 1 pitter van 400 cc ofzo, ja, dan zit je bij 1 ook zo in het rood. Maar dan rijd je maar 30 of iets. Dus kun je toch lekker trappen en het blok op toeren jagen zonder meteen er hard mee te moeten rijden...

Dat is dan weer mijn visie *O*
 
Laatst bewerkt:
Hahaha dat van de motor op de treinbaan was mij nog niet eens opgevallen _O-

Was zo afgeleid door de motor (dat krijg je met die motorkronkel in je hoofd) dat ik nog niet eens nagedacht had over de setting van de foto.

Toch nog living on the edge dus. _O-
 
Nadeel van deze motoren (1 cilinders) is dat een vakantie of een wat langere rit naar bijv Duitsland een stuk minder comfortabel is. Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk en de reden dat ik mijn XT660 weggedaan heb. Beetje vermogen om bijvoorbeeld een stukje snelweg te pakken is dan ook wel lekker. Dan kom je vaak toch weer uit op een 2/3/4 cilinder.
 
koop een wat oudere motor bv jaren 80, gsx 750

pas je zeker weten je rijstijl aan

mvg,

ronald
 
Terug
Bovenaan Onderaan