Halflive doet het weer

Ben benieuwd wat er verder nog stuk gaat.
Startmotor is al vervangen
Kardanklok ook

Kruiskoppeling?
Dynamo?
Krukas?

Zijn allemaal leuke defecten om in het Frans tegen de lokale garagehouder uit te leggen.

Zonder gekheid: Fijne vakantie!
Foto's vinden we leuk!
 
Voor de toekomst:
Kruiskoppeling = accouplement a cardan, raccord a angle droit
Dynamo = dynamo
Krukas = vilebrequin, arbre-manivelle

Ook handig:
Koppakking = Joint de culasse
Wiellager = Roulement de roue
Kapotte versnellingsbak = La boite de vitesse c'est fini
ontploft motorblok = moteur exploder
 
Voor de toekomst:
Kruiskoppeling = accouplement a cardan, raccord a angle droit
Dynamo = dynamo
Krukas = vilebrequin, arbre-manivelle

Ook handig:
Koppakking = Joint de culasse
Wiellager = Roulement de roue
Kapotte versnellingsbak = La boite de vitesse c'est fini
ontploft motorblok = moteur exploder
Ik had ooit zo'n boekje vanuit de Motor73 was voor verschillende talen en heel handig met een Moto Guzzi
 
Voor de toekomst:
Kruiskoppeling = accouplement a cardan, raccord a angle droit
Dynamo = dynamo
Krukas = vilebrequin, arbre-manivelle

Ook handig:
Koppakking = Joint de culasse
Wiellager = Roulement de roue
Kapotte versnellingsbak = La boite de vitesse c'est fini
ontploft motorblok = moteur exploder
Hahahhaa , perfect tweetalig nederlands/engels lol
 
Ik heb dit jaar een hall sensor en een dynamoriem bij me, die blijven vast heel. We hebben ooit vanuit deze groep een onderdelen vertaal lijst gemaakt, die staat nog deelbaar op mijn Google drive. De ABS sensor dummy Sweet toch nog wat, ik zal het niveau in de gaten houden, van een kapotte eindaandrijving wordt niemand blij. Vandaag Sully s/Loire
 
We zijn net een uurtje weer thuis.Alles verder heel gebleven maar wel olie blijven bijvullen in de cardan.Ondertussen heeft zoonlief nieuwe onderdelen besteld en die lagen klaar bij thuiskomst .Dus halflive kan fijn morgen weer aan de slag.Net een berichtje op fb dat het een jaar en 6 dagen geleden is dat de startmotor vervangen is:X.Hotel waar wij toen zaten is in januari afgebrand dus dat is maar net goed gegaan ,het komt wel dichtbij zo.O-)
 
Vraagje:
De Moturist heeft een 12" NSU Prinz velgje. In de tijd van Pols was dat volgens mij al een ouderwetse maat. Maar tegenwoordig is een 12x125 band al helemaal een zeldzaam verschijnsel. Er zit nu een 12x135 op, dat gaat net an. Eigenlijk zou er ook nog een binnenband in moeten. Nu verliest de band heel langzaam druk. In diameter kan het wel meer zijn. Pols had er rekening mee gehouden dat er ook een motorwiel in moest kunnen.

Tot zover de inleiding.
Ik ben hem nu om aan het bouwen naar een Smart wiel. Smart lager, schijf en wiel. De schijf is de uitdaging. Motorschijven zijn hoogstens zes millimeter dik. De Smart schijf is negen dik.
Mijn dilemma is dus, afdraaien? Dat past niet op mijn mini draaibankje. Maar ik dacht er aan om gewoon een 3mm plaatje tussen de Brembo klauw te zetten. Heeft iemand hier dat wel eens gedaan? Ik weet dat het splitsen en samenvoegen van die klauwen normaal al een issue is. Bij veel mensen gaat het lekken. Met Google kan ik ook al geen ervaringen vinden.
 
12 inch banden zijn volgens mij sinds een paar jaar weer beter verkrijgbaar! Voor Mini's o.a.

Edit: die beginnen vanaf breedte 145...kan jij dus niet kwijt ben ik bang
 
Vraagje:
De Moturist heeft een 12" NSU Prinz velgje. In de tijd van Pols was dat volgens mij al een ouderwetse maat. Maar tegenwoordig is een 12x125 band al helemaal een zeldzaam verschijnsel. Er zit nu een 12x135 op, dat gaat net an. Eigenlijk zou er ook nog een binnenband in moeten. Nu verliest de band heel langzaam druk. In diameter kan het wel meer zijn. Pols had er rekening mee gehouden dat er ook een motorwiel in moest kunnen.

Tot zover de inleiding.
Ik ben hem nu om aan het bouwen naar een Smart wiel. Smart lager, schijf en wiel. De schijf is de uitdaging. Motorschijven zijn hoogstens zes millimeter dik. De Smart schijf is negen dik.
Mijn dilemma is dus, afdraaien? Dat past niet op mijn mini draaibankje. Maar ik dacht er aan om gewoon een 3mm plaatje tussen de Brembo klauw te zetten. Heeft iemand hier dat wel eens gedaan? Ik weet dat het splitsen en samenvoegen van die klauwen normaal al een issue is. Bij veel mensen gaat het lekken. Met Google kan ik ook al geen ervaringen vinden.
Ik ben er normaal geen voorstander van om klauwen te splitsen. Maar, eigenlijk zou dat wel gewoon moeten kunnen. Zitten daar o-ringen tussen? Dan zul je daarvoor een ook kamertje moeten maken in je 3 mm plaatje.

Ik denk dat ik iemand zou zoeken met een draaibank waar wel een schijf in opgespannen kan worden
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er normaal geen voorstander van om klauwen te splitsen. Maar, eigenlijk zou dat wel gewoon moeten kunnen. Zitten daar o-ringen tussen? Dan zul je daarvoor een ook kamertje moeten maken in je 3 mm plaatje.

Ik denk dat ik iemand zou zoeken met een draaibank waar wel een schijf ik gespannen kan worden
Ik ben ook niet gek op splitsen. Je leest heel vaak dat het toch onder druk gaat doorzweten.
 
bij Brembo klauwen (in ieder geval de oude die ik ken, maar ik verwacht dat het gewoon standaard is zit een o-ring tussen beide helften rond het kanaal waar deze oversteekt. Meestal als klauwen na het splitsen (wat ik in ieder geval bij iedere revisie en of grote schoonmaak doe) gaan lekken is de o-ring wat plat geworden of ben je 'm simpelweg vergeten..
Als je een tussenplaat gebruikt heb je dus alleen een extra o-ring nodig
 
bij Brembo klauwen (in ieder geval de oude die ik ken, maar ik verwacht dat het gewoon standaard is zit een o-ring tussen beide helften rond het kanaal waar deze oversteekt. Meestal als klauwen na het splitsen (wat ik in ieder geval bij iedere revisie en of grote schoonmaak doe) gaan lekken is de o-ring wat plat geworden of ben je 'm simpelweg vergeten..
Als je een tussenplaat gebruikt heb je dus alleen een extra o-ring nodig
Ik denk aan een 08 klauw. Ik heb nog zo'n klauw met onderbevestiging. Voor de O-ring zou ik langs Vota kunnen gaan. Normaal moet die enkele ring natuurlijk twee halve kamers vullen. Met een plaatje er tussen moet de O-ring dan waarschijnlijk iets dunner worden. Vota kan me wel helpen als ik daar met de helften binnen stap.
 
Ik heb niet zo lang geleden een paar Honda fireblade klauwen verbreed op die manier. Geen probleem.
Alu plaatje van 7mm geveijld, gaatjes geboord en ik mocht bij Mielko 10mm kamertjes frezen. Zitten gewoon O-ringen tussen.

EML deed het ook zo, enkel waren de oude klauwen niet voldoende voor mij.
 
Plaatje is voordat het kamertje gefreesd is natuurlijk. Heb ik maar aan 1 kant gedaan. Zo zat het bij de klauw ook.
 

Bijlagen

  • IMG-20200703-WA0009.jpeg
    IMG-20200703-WA0009.jpeg
    129,9 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20200703-WA0011.jpeg
    IMG-20200703-WA0011.jpeg
    106,9 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20200707-WA0001.jpeg
    IMG-20200707-WA0001.jpeg
    123,3 KB · Weergaven: 17
Dank, dat gaat hem dus worden, ik ga de klauw verbreden. Fireblade klauwen zijn toch ook van Brembo?
 
even een oude foto van een P08 opgezocht
OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA.jpg


Één O-ring per kant als je een tussen plaat ga gebruiken , hat zal meer een uitdaging worden om de vul plaatjes netjes op hun plek te houden daar je per plaat maar één bout hebt zitten
 
Oja al heel veel oude remklauwen uitelkaar gehad van brembo en met een nieuw O-ring ertussen nooit lek gehad

Mocht het een P32 zijn ( die op de kleine oude modellen achter zat ) is allen de vulplaat kleiner
 
Bij een revisieset van een P08 zit ook altijd een O-ringetje. Maar dan nog wil het wel eens gaan lekken, ik heb dat opgelost door een heel dun laagje siliconenkit op de pasvlakken te smeren.

Bij de 4 zuiger klauwen van Brembo word geen O-ringetje geleverd. Het n.m. niet de bedoeling dat je deze splitst.
Uit eigen ervaring. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan