Halflive doet het weer

ik heb net het eerste (hobbyist) lager gemeten naast het lager dat er vanuit de fabriek in zit. En zoals te verwachten was. Het originele lager was een paar honderdsten smaller. Dus de shimming was niet correct. Dat verklaard nog niet waarom de tweede klok kapot gelopen is. Maar het is een goede verklaring.
 
ik heb net het eerste (hobbyist) lager gemeten naast het lager dat er vanuit de fabriek in zit. En zoals te verwachten was. Het originele lager was een paar honderdsten smaller. Dus de shimming was niet correct. Dat verklaard nog niet waarom de tweede klok kapot gelopen is. Maar het is een goede verklaring.

Weet je zeker dat de lager in de tweede klok orgineel zijn?
 
neen. En ik heb ook wel verhalen gelezen dat de fabriek ook niet heel nauwkeurig geshimmed heeft.

Als je die klok gebruikt hebt gekocht dan kan het maar zo zijn dat je voorganger al een keer het lager heeft vervangen.
En in de fabriek kan het ook niet helemaal goed zijn gegaan nee.
 
Ik zag je een tijdje geleden nog op de A7 je rijdt stevig door en bent behoorlijk breed. Het is een zwarte toch? Draait hij veel toeren door die autoband achter?
De toeren zijn wel wat omhoog gegaan, maar niet zoveel als ik gewenst had. Ik rij nu 110 met 4000 toeren. Met vakantie rij ik ook niet harder. Als ik leeg rij wil ik nog wel wat harder doortrekken, maar niet veel. In Nederland val je teveel op als je 120 rijdt.
 
De toeren zijn wel wat omhoog gegaan, maar niet zoveel als ik gewenst had. Ik rij nu 110 met 4000 toeren. Met vakantie rij ik ook niet harder. Als ik leeg rij wil ik nog wel wat harder doortrekken, maar niet veel. In Nederland val je teveel op als je 120 rijdt.
Daarom zag ik je dus
 
Of bouw een mooie dubbel zijdige achterbrug zoals EML dat ook voor de K serie deed.
Ik ben bang dat mijn skills en tijd daarvoor tekort schieten. Ik heb er wel aan zitten denken. Er is links vrijwel geen ruimte en je krijgt dan weer zo'n los lager in de linker arm. Om het wiel er uit te halen zal de linker arm waarschijnlijk ook demontabel moeten zijn.
 
de shim wordt toch niet alleen gebruikt om de speling te regelen. toch ook voor de tandwielen een goede loop te geven.
is dit een R of een K? met mijn k1100 rijd ik tot nu toe probleemloos en mijn bak is toch ook groot en zwaar
 
Als zo'n ding goed geshimmed is, gaat het lang goed, maar dat is niet altijd het geval af-fabriek.
Ik heb een klantje met een K1200, 2-3 lagers in een jaar, ding laten afstellen bij Herr BMW, nooit last meer.
4 andere 1100 spannen in mijn omgeving, niks aan het handje.

Dat grote lager is een BMW speciaaltje, C3 lager, is die van de hobbyist dat ook?
Dan moet je de boel 3x shimmen;
-Tandflank speling kroon en pignon met de shim onder het kegellager.
-Draagbeeld kroon en pignon tanden, insmeren met Pruisisch blauw, shim onder het pignon.
-Voorspanning grote lager, shim tussen dat lager en deksel.

De 1e 2 vragen speciaal gereedschap, de 3e kan je zelf simpel meten.

Het deksel met shim, kroonwiel enz, zonder die grote O-ring in het huis laten zakken en de luchtspleet tussen deksel en huis meten, 0,05-0,10mm.
 
oei... dan zie je weer dat ik me alleen met Guzzi's moet bemoeien..... met een enkelzijdige achterbrug heeft het geen zin om het lager tegenover de cardanklok verder naar buiten te zetten.... want dat lager is er niet eens..... itte suffie....
 
De 1e 2 vragen speciaal gereedschap, de 3e kan je zelf simpel meten.

Het deksel met shim, kroonwiel enz, zonder die grote O-ring in het huis laten zakken en de luchtspleet tussen deksel en huis meten, 0,05-0,10mm.
Ik zie geen schade of reden om het kegellager te vervangen. Het loopvlak van het pignon en kroonwiel ziet er ook goed uit. Dan blijft alleen het grote lager over. Hobbyist heeft inderdaad een C3 lager. Ze vermelden er apart bij dat het 19 kogels heeft. Mij lijkt het logisch dat je een oneven aantal neemt, maar goed. Het kreng kost wel 95 euro.
Jouw methode van meten kon ik nog niet. Ik was van plan een meetklok op de naaf te zetten en de as omhoog te trekken.
Ik zit met een risico/kosten afweging. Ga ik repareren voor 200 euro of koop ik een andere gebruikte klok voor 75?
 
Is een afweging idd. Je kunt er heel veel geluk of pech mee hebben. Ik heb ooit met de GS1150 ook issues gehad met die klok. Heeft toen een vlaamse BMW man voor me opgelost. Ben zijn naam even kwijt helaas. Heel aardige jongen die precies wist wat hij deed en dat ding zo weer goed draaiend had. die verving standaard altijd wel ook het kleine lager mee zei hij. Dat ding heeft toch ook invloed op het lopen van het grote lager. Werkte vanuit een garage naast zijn moeders huis weet ik nog. Hij was ook overtuigd dat alles opnieuw geshimd moest worden met een nieuw lager. Ik moet zeggen dat de fiets daarna weer een kleine ton gelopen heeft zonder problemen voor ik hem doorverkocht. De nieuwe eigenaar rijdt er nog mee. Goed opknappen is wel duurder dan een 2e handsje maar toch.
 
ik heb net het eerste (hobbyist) lager gemeten naast het lager dat er vanuit de fabriek in zit. En zoals te verwachten was. Het originele lager was een paar honderdsten smaller. Dus de shimming was niet correct. Dat verklaard nog niet waarom de tweede klok kapot gelopen is. Maar het is een goede verklaring.
Hm, ik heb het lager onlangs ook een op een vervangen door een Hobbyit’s versie zonder uit te shimmen. Wel bijzonder dat er een duidelijk meetbaar verschil in afmeting is. Ben benieuwd naar het vervolg. Zoals PaulRS al aangaf rijden er wel meer spannen rond met deze klokken, gaat meestal dus goed. Ik heb bv Goos Bos er ook nooit over gehoord. Misschien gewoon domme pech?

ook bijzonder dat het onderscheid tussen halflive sr en jr bijna niet te maken is vanaf de achterzijde op de foto 🤪
 
hoe meer kogels hoe beter. vroeger vervingen wij in de ZF versnellingsbakken de lagers door FAG iplv SKF die van de fabriek kwamen. FAG had een kogel meer en liep nooit kapot.
 
Ik zou het repareren. Dat is een leuk klusje en dan weet je wat je hebt.
Met een 2ehansje blijft het altijd een gok.

Wel opnieuw uitshimmen en allebei de lagers vervangen.
 
Ik ga beide doen. Ik koop een gebruikte eindaandrijving. Dan kan ik dit jaar de MA run en het EGT doen. En daarnaast ga ik een van de twee kapotte klokken reviseren. En daarbij beide lagers vervangen en shimmen. Ik heb dan een dubbele set shims om mee te beginnen.
4V1 HAG distanzieren
1150 final drive shimming advice
Omdat ik graag wat informatie wil verzamelen plak ik dat hier maar neer.
 
Laatst bewerkt:
Donderdag is de motor afgeleverd bij AFS. Heel handig van de ANWB dat ik 's morgens een berichtje krijg dat hij wordt opgeladen in Leipzig en als ik om vijf uur bij Frank voor de deur sta blijkt hij al geleverd te zijn. Frank wist dus van niets, er staat ineens een Hongaarse chauffeur voor de deur met een zijspan zonder dat hij wist waarom en van wie dat ding was.
Ik heb net de klok open gepeld. En inderdaad, een kopie van voorgaande foto. kogels geschaafd en de kooi helemaal aan brokken.
 
Maa
Donderdag is de motor afgeleverd bij AFS. Heel handig van de ANWB dat ik 's morgens een berichtje krijg dat hij wordt opgeladen in Leipzig en als ik om vijf uur bij Frank voor de deur sta blijkt hij al geleverd te zijn. Frank wist dus van niets, er staat ineens een Hongaarse chauffeur voor de deur met een zijspan zonder dat hij wist waarom en van wie dat ding was.
Ik heb net de klok open gepeld. En inderdaad, een kopie van voorgaande foto. kogels geschaafd en de kooi helemaal aan brokken.
Frank herkende wel het Tatort?
 
Klopt de uitshimming van het kroonwiel en pignon wiel wel? Als die speling te klein is zou je een axiale belasting op je lager kunnen krijgen.
Zoals ik al schreef, ik heb van de eerste klok zelf het grote lager verwisseld zonder de shims aan te passen. Ik heb zojuist het tweede lager van het kroonwiel afgehaald en de drie lagers nagemeten. Ze zijn alledrie van FAG. In theorie zijn de lagers 18mm breed.
Ik meet een 17,9 een 17,95 en een 17,8. Zoals gewoonlijk, assumption is the mother of all fuckups. BMW wil een voorspanning van 0.05 tot 0,1 waarbij de ervaringsdeskundigen aan de lage kant gaan zitten.
Het is dus heel simpel om te verneuken.
 
Zoals ik al schreef, ik heb van de eerste klok zelf het grote lager verwisseld zonder de shims aan te passen. Ik heb zojuist het tweede lager van het kroonwiel afgehaald en de drie lagers nagemeten. Ze zijn alledrie van FAG. In theorie zijn de lagers 18mm breed.
Ik meet een 17,9 een 17,95 en een 17,8. Zoals gewoonlijk, assumption is the mother of all fuckups. BMW wil een voorspanning van 0.05 tot 0,1 waarbij de ervaringsdeskundigen aan de lage kant gaan zitten.
Het is dus heel simpel om te verneuken.
Wonderlijk dat een fabriek geproduceerd ding zo kan afwijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan