Dag mede mf-ers. Diagnose-advies gezocht;
Mijn 748s uit '99 heeft sinds kort dat hij op constante snelheid en op lage snelheden (5-10% gas open) erg stottert. Als ik gas los laat komen er flinke klappen uit de uitlaat. Stationair en vol gas loopt hij goed. Dit is uit het niets ontstaan, dus niet na reparatie of vervanging van bepaalde onderdelen.
Achtergrond;
-vorig jaar bij aankoop beurt gehad met riemen, olie, nieuwe spanningsregelaar, nieuwe vloeistoffen. In de tussentijd 1500-2000 km gereden.
-motor staat altijd binnen, nooit regen gezien.
-heeft in mijn bezit geen goedkope brandstof gehad (enkel v-power of competizone 102)
-Throttle bodies zijn schoon en lopen soepel
-bougies reeds vervangen (liep iets mooier, oude bougies kwamen er zwart en nat uit, kan ik concluderen met het stotteren dat deze dus te rijk loopt?)
-Air pressure sensor reeds vervangen (55240021A). Oude niet doorgemeten op slijtage, dus niet vastgesteld of deze wel defect was. Maar kostte weinig en was een easy fix, dus baat het niet schaad het niet..
-TPS vervangen en opnieuw afgesteld (28440011B). Oude doorgemeten. Bij stationair liep er 4.7v, vol gas 0.2v. Bij open draaien liepen de waarden op en af. Gezien deze bij stationair 150mv moet doen en vol gas 4.7v kon ik concluderen dat deze defect was.
-stekker aansluitingen van de ECU, TPS en Air pressure sensor gereinigd
Het afstellen van de TPS is als volgt gedaan; stationair met gasklep dicht (gaskabel los, link naar 2e throttle bodie los) op 150mv afgesteld (+-5mv). Vol gas kwam deze op +-4.66v uit. Gemeten vanaf de stekker op de TPS met contact aan. Dit zou volgens google 4.7 moeten zijn, close enough lijkt me. Na vervanging loopt de motor bij lage snelheid nog beroerder dan voorheen.
Heb ik iets fout gedaan? Of zie ik misschien iets over het hoofd? Heb ik misschien verkeerd gemeten? De motor loopt dus wel, slaat direct aan. Maar rijden op lage snelheid en hogere constante snelheid is drama, net een hobbelpaard met het schokken/stotteren van de motor.
Gr.