Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Wat rijden mensen gemiddeld met een elektrische fiets?
Drie kilometer in het dorp. _O-
Genoeg mensen die binnen tien.. vijftien kilometer van hun werk wonen.
Ideaal daarvoor (ga ik zelf nog steeds trappen). :Y

Maar ik ben het natuurlijk wel met je eens.
Het motorvermogen mag van mij ook omhoog. ;)

Ik denk dat er wel een model komt met meer bereik.
Dat accupakket weegt nu ook letterlijk niets. 8-)
Klopt maar fiets alles wat minder dan 5 km is en als het minder dan een kilometer is loop ik, dus niet voor mij. Ik begrijp je punt maar dan zou ik dit niet kopen, zelfs geen electrische fiets voor die pis-eindjes.
 
Sinds 2018 ben ik betoverd, maar de laatste vijf maanden eerder geïrriteerd over Kymco. :+
Maar zou het dan toch zover komen? ;)
 
Zonder ABS mag je een motorfiets toch al een paar jaar niet meer verkopen in de EU?

Edit: ah dat is het punt van het artikel. Ik had alleen de titel gelezen. ,8)7
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof het pas als het ding bij een importeur staat, en ik 'm kan aftikken. Of ben ik dan te sceptisch?
 
Ik geloof het pas als het ding bij een importeur staat, en ik 'm kan aftikken. Of ben ik dan te sceptisch?
Nee, dat is een goede eigenschap.
Zeker bij dit artikel. O-)

Gewoon concreet uit voorraad leverbaar zou wel lekker zijn.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd wat Kawasaki gaat doen met beloofde introductie in 2025.
En BMW/TVS met een maand of twintig.
Maar ook of dat een beetje volwaardig motorfiets materiaal is.
Geen scooter of stadsfiets.
 
Zoiets zou ik best willen als woon werk verkeer. Als het maar 120 top kan halen en meer dan 120 kilometer range.
Ik denk flink last van gewicht en volume, dus hele slechte Cw waarde = beperkte range en matige snelweg capaciteiten? :)
 
Ik denk flink last van gewicht en volume, dus hele slechte Cw waarde = beperkte range en matige snelweg capaciteiten? :)
Ik hoef die politiekit niet, zal toch wel meevallen met zo weinig vermogen? 225 kilo is niet echt zwaar voor een batterij op wielen toch?
 
Ik hoef die politiekit niet, zal toch wel meevallen met zo weinig vermogen? 225 kilo is niet echt zwaar voor een batterij op wielen toch?
Als die dat inderdaad ook is, maar het is natuurlijk afwachten hoe een eventuele burgeruitvoering zou gaan worden.
Het lijkt mij meer een grote en indruk makende motor (boezemt gezag in :? ) die nu nog veel wind vangt.
Maar ik zal het later nog eens te bekijken.
Ik ben onderweg en post snel wat bij pauzes. _O-
IMG20220617211232.jpg
 
Ik moest wel lachen om de term DC Fast charging, 10kW is natuurlijk niet fast, waarom noemen ze het niet gewoon DC charging. Wel jammer dat er geen 100PK met 20Kwh accu versie is. En is dat dan 19.000 Canadese dollars, want dat scheelt nogal.
 
Nui nog iemand die een Elefant EV ombouw maakt met fantsoenlijke actieradius.
Kijk met een half oog naar de Experia maar heb toch echt nog laad angst, als ik gaz toeren doe ik gemiddel 3~4 honderd op een dag bijvoorkeur op kleine weggetjes bij de oosterburen. Afgelopen weekend nog eens opgelet maar weinig laadpalen gezien op de route, zelfs niet met een EV routeplanner. Zeker 1 overnachtsplaats gevonden op booking met een laadpaal, wel 3 keer zo duur als de andere B&B's.
Ben ik nou zo veel eisend of hoe doen die EV'ers dat.
 
Nui nog iemand die een Elefant EV ombouw maakt met fantsoenlijke actieradius.
Kijk met een half oog naar de Experia maar heb toch echt nog laad angst, als ik gaz toeren doe ik gemiddel 3~4 honderd op een dag bijvoorkeur op kleine weggetjes bij de oosterburen. Afgelopen weekend nog eens opgelet maar weinig laadpalen gezien op de route, zelfs niet met een EV routeplanner. Zeker 1 overnachtsplaats gevonden op booking met een laadpaal, wel 3 keer zo duur als de andere B&B's.
Ben ik nou zo veel eisend of hoe doen die EV'ers dat.
Ik ben al vanaf 2018 naar naar Eifel, Westerwald, Harz geweest met de 13,4 kWh EsseEsse9. Tochten van 300km per dag. Een paar dingen:
  • Via snelweg naar Duitsland toe-en terugrijden met welke EV motor dan ook is het minst sexy. Je moet je snelheid (verbruik) beetje in de gaten houden en net voor de exponentiele toename blijven, anders piekt je consumptie en blijf je snelladen. Het snelladen aan de Duitse Autobahn is trouwens geen issue meer.
  • Met de 13,4 kWh Esse plande in 3 laadbeurtjes: koffie, lunch en theepauze. Het is inderdaad waar dat de snelladers niet altijd op de leukste plekken zitten. Wel kun je via de 'achterdeur' naar Duitse Autobahntankstellen om daar te snelladen. Stadjes hebben soms een gratis gemeentesnellader. Het kan zijn dat je de route op het laden moiet aanpassen. VW dealers zijn in opkomst als laadplekken, check wel het hek/'s zondags open, maar het zijn er veel aan het worden. Ze staan in Chargefinder.com, niet in Chargemap.
  • Hotels. Wij hadden vorig jaar in Ibbenburen een eerste hotel met een snellader ernaast. Twee weken geleden zag ik, waren er nog twee bijgekomen bij de McDonalds er tegenover, zo hard gaat het. Trouwens: ik heb bij hotels nooit betaald voor het laden. Gewoon even vragen of je aan de stekker kunt, of toch stiekum een WCD pakken in de parkeergarage. Bij Motorranch Westerwald rolden ze met met plezier de verlengtrommel uit, die paar euro stroom versus de barrekening....
  • Ga je lunchen in een dorpje, dan kun je aan de AC stekker/laadpaal, alleen interessant als je er een uur oid zit.
  • Het tochtje zelf. Rijd je binnendoor, dorpjes, kronkelweggetjes, kleine paden, ga je de 200km range halen met een Experia. Rijd je bij elk recht stuk voluit, ben je altijd sneller dan andere groepen, zit je onder de 200km, wellicht 140-150km. Met de Eva Ribelle maak ik me geen zorgen meer over Sauerland in September.
  • Het EV motorrijden is en blijft wel een verandering van aanpak, (voorbereiding, een plan B hebben enz), maar vergeleken met vier jaar geleden zijn de motoren en laadplekken beide verbeterd.
Hoop dat dit wat inzicht geeft.
 
Er is een groepje Energica rijders vertrokken naar Noorwegen, ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen.
Horen we vanzelf :Y
 
EsBeKa bedank voor het delen van je ervaring, nuttig om te lezen. Na dat ik de Experia voorbij zag komen en mijn vorige rondje D ben ik eens gaan kijken hoe een E-bike past bij mijn motorrijden. 1 van de dingen die mij opviel was dat ik niet alleen weinig oplaadpunten zag onderweg maar dat als ik de gereden route in een EVplanner gooide dat die dat bevestigde. Tja ik rij nu eenmaal graag weg van de massa.
Wat rijstijl betreft, motorrijden is nu echt alleen nog hobby dus na een uurtje snelweg om voorbij het steden cluster Oberhausen~Dusseldorf te komen gaat de navi op adventures of onroute modes dus dat zou het verbruik redelijk moeten temperen.
Ben steeds meer benieuwd naar de Experia en zeker ook naar de ervaringen van het noorwegen tripje, dan zou het zomaar kunnen dat de auto af en toe z'n laadkabel zal moeten gaan delen.
Wellicht voor de volgende trip toch maar eens een E-bike huren.
 
@Threser ik ga vandaag (helaas in de forse regen) een ritje maken op de Experia, zal mijn bevindingen wel posten
In de Randstad heb ik weer de hele dag droog weer besteld.
Ik snap ook niet dat Marcel niet in de kern van de economie zit. :+
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-06-24-09-44-06-68_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-06-24-09-44-06-68_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 7
Heb ze niet gezien Zonta en Bo.

Ik was mooi op tijd bij de van der Valk in assen dus kon op mijn gemakje nog een beetje kijken en registreren.

1656074119649.png

1656074155228.png


de ster van vandaag
1656074184318.png


1656074209327.png


Ik heb dus op de Experia mogen rijden, helaas regende het hard of matig tijdens de rit, dus verder dan mode urban zijn we niet gekomen.
Even de prijs buiten beschouwing gelaten, ik zou hem meteen wel mee naar huis willen nemen.

-zithouding is precies waar ik van hou (wat rechterop)
- motor heeft voor het gevoel veel body (zeker vergeleken met mijn nc750x, het komt in die zin meer in de buurt van een 1000 vstrom ofzo)
- Het wegrijden is wat onwennig, maar dat went snel en het regenererend remmen ook. Ik denk dat als ik zo een motor had bijna nooit meer zou remmen
- korte bochtjes waren wat lastiger dan met de nc maar dat stuurt ook net als een mountainbike.
- het gewicht van 260 kg is eigenlijk niet echt wat van te merken hij manoeuvreert licht
- ik vind het een mooi model die strak (genoeg) stuurt en lekker rijdt.
- als ik het goed begrepen heb zit alles bij de prijs in en zijn er geen losse modules zoals bij zero, denk hierbij bijvoorbeeld aan:
* achteruit
* vooruit stapvoets
* handmatig verstelbare ruit

Dit is natuurlijk het pre productie model, dus mogelijk dat kleine details nog wijzigen


Kortom, zet maar in de garage, nu maar snel een staatslot halen.
 
Volgend jaar komt er een goedkoper basismodel.
Dat zou wel eens interessant kunnen zijn. :)
Hoe weet je dat, en waar kan ik dat soort info vinden? Ah de motoplus
Want laten we wel wezen voor wat Nederlands verkeer en woon werk toepassing is er wel een overkill aan materiaal/techniek gebruikt

Daar is namelijk niets over genoemd wel over dat ze met private lease bezig zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan