Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Wanneer volgt de motorfiets. :o
Het prijs verschil is gewoon veel te hoog. Ik heb nu een paar bedrijven benaderd ook met 2e hands modellen, maar ik kan de rekensom toch echt niet realistisch maken (en dan hoef ik het niet eens "terug" te verdienen). Een voorbeeld, ik heb nu een nc750x (dct/2019) met een beetje goede wil zou je die kunnen vergelijken met een zero dsr. Zou ik die willen inruilen op een dsr die 1 jaar ouder is moet ik 6k toe betalen. En dan heb ik een zero waar je nog als je geluk hebt 1 jaar garantie hebt op de accu. Ik vind dat gat veel te groot. Ik heb gezien dat zero zelfs volgend jaar de prijzen gaat verhogen. Dus ik denk niet dat de motorfiets snel zal volgen.

En dan ben ik nog een consument die best door de beperkingen van een electrische motor heen wil kijken en er erg voor open staat.
 
Ik heb gezien dat zero zelfs volgend jaar de prijzen gaat verhogen. Dus ik denk niet dat de motorfiets snel zal volgen.
Ik vond het wel een puntje. ;)
Kawasaki komt met vijf modellen in twee jaar, BMW belooft nu elke 18-24 maanden een nieuw model.
De massaproductie komt hoe dan ook op gang.
De vaste stof acuut komt er aan..
Hoe ziet de wereld er over vijf jaar uit?
Hoe snel kan het gaan? :)
 
Ik hoop het maar ik "volg" het al sinds zeker 8 tot 10 jaar, en die stappen ik zie ze niet.
Ook het gebrek aan een dealer netwerk in het noorden is voor mij wel een breekpunt, zeker omdat je eigenlijk niks meer zelf kan doen aan die motoren.
 
Ik hoop het maar ik "volg" het al sinds zeker 8 tot 10 jaar, en die stappen ik zie ze niet.
Het gaat ook niet lineair, maar de grotere merken bemoeiden zich er ook nog niet mee.
Op de achtergrond zijn ze wel aan het ontwikkelen geweest.
De markt zelf is/was er ook nog niet klaar voor.
Geen massa kopers, geen infrastructuur. :)
De motorfiets wereld is vrij behoudend.
Dat is al aan het veranderen, maar heeft tijd nodig.
Er komt een explosie van stappen aan. O-)
 
Ik snap het.
Het is maximale acceleratie, een gevoelige microfoon en een fabriekshal waarin de akoestiek ook nog negatief meewerkt.
Geluidsreductie was ook nog geen puntje van de ontwikkeling. O-)
Maar dat het best wel irritant is.. :Y
Stil is die in ieder geval niet.

In de Motoplus komt er zowat iedere alinea terug dat deze motor een prototype is die niets met een eventuele productie motor te maken heeft.
Ik snap niet dat ze dit maar steeds herhalen. :)
(De verkoop moet door blijven gaan??)
Bekijk bijlage 1785743
Heeft niet zoveel zin om zoveel ophef over, en mensen lekker te maken met een motor die nooit op de weg zal verschijnen. Dat het op zich kan en wat momenteel de grootste beperkingen zijn weten we ook al uit MotoE. Ook prototypes 🙂
 
Maar ik juich de inspanningen van Kawasaki en BMW erg toe, ik zou wel weer eens een kawa willen hebben :D (ooit gpz 550 gehad)
Heb je toevallig meer info over wat er wanneer aan zit te komen?

want dit soort berichten zijn er wel Kawasaki confirms it will launch three electric motorcycles next year
Maar, waar zijn die dan? Die 3 modellen?
Daar wordt aan gewerkt. Ook de Japanners zullen op een gegeven moment iets anders moeten. Suzuki is zelf al gestopt (aangekondigd) met deelname aan MotoGP en endurance races met fossiel.
 
Maar ik juich de inspanningen van Kawasaki en BMW erg toe, ik zou wel weer eens een kawa willen hebben :D (ooit gpz 550 gehad)
Heb je toevallig meer info over wat er wanneer aan zit te komen?

want dit soort berichten zijn er wel Kawasaki confirms it will launch three electric motorcycles next year
Maar, waar zijn die dan? Die 3 modellen?
Meer dan een prototype op basis van een Ninja 300/400 die al enkele jaren op beurzen rond slingert niet inderdaad.
Maar als er al veel bekend is gaan mensen wachten met het kopen van de ICE modellen. :?
Ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat ook niet lineair, maar de grotere merken bemoeiden zich er ook nog niet mee.
Op de achtergrond zijn ze wel aan het ontwikkelen geweest.
De markt zelf is/was er ook nog niet klaar voor.
Geen massa kopers, geen infrastructuur. :)
De motorfiets wereld is vrij behoudend.
Dat is al aan het veranderen, maar heeft tijd nodig.
Er komt een explosie van stappen aan. O-)

In de autowereld zijn er al heel wat oude merken “om” maar is het na al die jaren nog steeds een startup, een nieuw merk, dat de meeste elektrische voertuigen produceert.
 

De Energica heeft inderdaad een typisch geluid, dit hoor je vooral wanneer je behoorlijk doorrijd. Bij rustig rijden is het een stuk minder.

Hier onder een filmpje van een Energica Ribelle die de Tail of the Dragon rijd.


Je ziet hier ook een aantal modus van het dashboard voorbij komen in het begin en je kunt ook het stroomverbruik zien.
Het groene balkje boven in van rnl en af een toe blauw van lnr (regeneratie) En wanneer de lampjes aangaan boven in is het stroom verbruik echt hoog ;)

Volgens mij zie ik 3944 mile als vertrekstand en 3955 als eind, 11 mile dus dat is zeg maar 18 km.
Verbruik is van 71% naar 56% volgens mij.
15% dus.

Schermafbeelding 2022-07-23 om 10.17.25.png


Knipje op 1:55 in het filmpje. De rijder heeft meestal het "informatie scherm" (dit is niet het hoofdscherm) voorstaan.

Die info die je hier ziet (voor degene die het wil weten)
Snelheid 88 mph (142 km/h)
Huidige koppel: 108 ft-lbs (147 nm)
Huidige vermogen: 102 kw (137 pk)
Laatste keer gestekkerd (hoeft niet vol) 11 mijl geleden, laatste trip 158 mijl.
Hij rijd redelijk sportief iig ;)

Alle leds boven het dashboard branden, hoog stroom verbruik, hij geeft hier een berg gas.
Ook de laatste rode leds branden. (laatste 2 streepjes) dat is electronische tractiecontrol. (die limiteert hier iets)
Setting TC is 1 van 6 en regeneratie is MED
Vermogenstand is max (circuit plaatje)
Wanneer je op deze manier blijft rijden heb je nog 47 mijl voordat je aan de lader moet.

Zo hoop nutteloze info op de zaterdagochtend
 
Laatst bewerkt:
Wat een vreselijk geluid inderdaad. Ik rijd nooit met oordoppen, maar zou het op zo’n machine serieus overwegen 🤔
Dat is uiteraard heel persoonlijk, in het echt klinkt het wel wat anders.
Nu rijd ik altijd met oordoppen, maar ik vind het een serieus leuk geluid.
Lekker futuristisch :]
En hoge tonen dragen niet ver, beter dan die domme klappen van een HD die je 10 km verder nog steeds hoort
 
Wat een vreselijk geluid!
Dan hoor ik toch liever een cbr met 15000 toeren voorzien van juiste uitlaat 😄

Ik vraag me ook af of het verstandig is electrisch te kopen. Straks bedenken ze weer iets nieuws en is electrisch history.

Ik vind het maar een lastig tijdperk wat dat betreft.
 
Ja is ook lastig, want wat doe je over 5 jaar met je nu aangeschafte occasion. Ik heb gister een nieuwe schokbreker onder mijn st1100 geprutst en die rijdt nu al meer dan 25 jaar en dat zonder echte problemen.
 
Goedkoper kun je niet rijden.

Ik vraag me af als over 5 jaar al die accu's bij het chemisch afval liggen of er dan niet toch weer andere ideeën ontstaan.

Op dit moment gewoon oprijden wat je hebt?
 
Wanneer volgt de motorfiets. :o
"Heel veel mensen hebben het idee: ik moet ook bijdragen aan verduurzaming", zegt Paul de Waal van de Bovag over de opkomst van elektrisch."

_O- _O- :W , die stropdassen taal he, afschuwelijk.

Nee joh, inderdaad, ik ben al bij 3 bbq's weggelopen omdat ik het woord verduurzaming niet meer aan kon horen.
Al 2 echtscheidingen hier in de buurt omdat de man van het gezin aan niks anders meer dacht dan verduurzamen, ook in bed.

Maar ironisch gezien is in dit artikel wel te zien dat de 'sweet spot' nog ergens tussen brommer en motorfiets inligt.
de brommers zijn net aan de kleine kant om genoeg accu kwijt te kunnen voor een royale range en van motorfietsen word weer teveel vermogen verwacht voor de hoeveelheid accu die er net precies inpast.

Maar die man van de 2wielerwinkel, Rob is wel zo eerlijk om te zeggen dat de accu langzaamaan minder word en in geval van vervanging meer kost dan een hele (goedkope) benzinebrommer.

Hij zal niet zelf in de werkplaats tig vlotters en sproeiers per dag staan schoon te maken ;)
Maar als je rekent dat 1 Kw ongeveer 350 euro kost, dan heb je best een nette accu, dan is 1500 voor een 2,5 Kw model van bijv Niu best prijzig.
 
Laatst bewerkt:
....
Ik vraag me af als over 5 jaar al die accu's bij het chemisch afval liggen of er dan niet toch weer andere ideeën ontstaan.
...
Het Energica BMS spaart de accu echt, eigenlijk wordt elke mishandeling tegengegaan.
Dat is soms lastig, maar wel heel goed voor de accu

1658574140044.png



Iemand bij ons uit de Energica groep, 70.000 gereden.
2018 model 13,4 kwh accu.

Bij controle door de dealer was het maximale verschil tussen de cellen 7 mV. Dat is echt serieus goed.
Dit is iemand dat behoorlijk veel rijd en laad.
Accu is gewoon nog zoals hij hem kocht.
 
Maar die man van de 2wielerwinkel, Rob is wel zo eerlijk om te zeggen dat de accu langzaamaan minder word en in geval van vervanging meer kost dan een hele (goedkope) benzinebrommer.

Het komt neer op die paar basisregeltjes en dan kan zo’n batterij heel lang mee. Ook een simpel ding zonder hi-tech BMS.
Maar als mensen onverschillig zijn en hem doorgaans helemaal vol geladen laten staan, of leegrijden en niet direct iets opladen en hem de hele dag in de hete zon laten staan; ja, dan gaat het wat sneller.

Dat zijn vast dezelfde mensen die altijd koppakkingen stuk hebben en versnellingsbakken aan gort rijden.
 
Goedkoper kun je niet rijden.

Ik vraag me af als over 5 jaar al die accu's bij het chemisch afval liggen of er dan niet toch weer andere ideeën ontstaan.

Op dit moment gewoon oprijden wat je hebt?
Ja die st gaat ook pas weg wanneer hij rokend is geëindigd, ik heb hem 5 of 7 jaar geleden eens in proberen te ruilen en toen wilden ze hem al niet meer hebben :D Je kan namelijk duidelijk zien dat hij al wat km's heeft gemaakt. Dus de dagwaarde lag al een tijdje op de tank inhoud, maar nu met die nieuwe schokbreker op 360 euro plus tankinhoud.
 
Het komt neer op die paar basisregeltjes en dan kan zo’n batterij heel lang mee. Ook een simpel ding zonder hi-tech BMS.
Maar als mensen onverschillig zijn en hem doorgaans helemaal vol geladen laten staan, of leegrijden en niet direct iets opladen en hem de hele dag in de hete zon laten staan; ja, dan gaat het wat sneller.

Dat zijn vast dezelfde mensen die altijd koppakkingen stuk hebben en versnellingsbakken aan gort rijden.
Ik dacht dat juist de BMS dat soort dingen opving.
Bij Niu schijnt die gps en connectivity dingen juist weer te zorgen dat je toch om de zoveel maanden moet opladen omdat hij anders echt op, op is .
als een cel tot 4,2 volt mag hoeft de lader maar vooral de bms alleen maar gesteld te zijn op 4,18 of iets in die trend, net wat je als fabrikant wilt.
 
Een BMS heeft niet alles in de hand.
Alleen de eigenaar weet wanneer ie gaat rijden en alleen de eigenaar zal hem aan de lader zetten als de batterij leeg is, dat kan het BMS niet voor hem doen.
 
Een BMS heeft niet alles in de hand.
Alleen de eigenaar weet wanneer ie gaat rijden en alleen de eigenaar zal hem aan de lader zetten als de batterij leeg is, dat kan het BMS niet voor hem doen.
Maar een veilig afgestelde BMS zou de accu al afsluiten op bijv 30 volt ipv de 27 als die overeenkomt met 'leeg' dus 10% over houd, net hoe je het wil noteren.
Dan zou gps of andere dingen ook geen stroom meer krijgen omdat de accu gewoon afgesloten word.

Als het voertuig 'leeg' gereden word en dan een aantal maanden word weggezet, ja dat is knap lomp
Niet zozeer hetzelfde dat je geen gevoel hebt voor het mechaniek en telkens versnellingsbakken sloopt, maar wel een grote onwetendheid tov je voertuig.
 
ik heb hier LiPo en LiFePo4 cellen die al sinds 2011 in kisten opgeslagen zijn, soms maak ik een kist open omdat ik weer een auto aan het bouwen ben of gewoon wat wil experimenteren. bij de LiFePo cellen heb ik afgelopen jaar 2 cellen gevonden die leeg waren, verder zijn ze allemaal nog op nominale spanning. de LiPo cellen zijn de nieuwe ook nog goed. heb ook nog ongeveer 200 gebruikte, daar is de helft van stuk door stevige mishandeling (komen uit een testopstelling). stuk door mishandeling kan zeker wel, maar de meeste pakketten gaan stuk door een fout van het BMS.
een BMS kijkt als het goed is niet naar de totaalspanning, maar naar de celspanning. schakelt de verbruiker uit als de cel met laagste spanning onder de grens komt en schakelt de lader uit als de cel met de hoogste spanning boven de grens komt.
en natuurlijk probeert hij alle cellen een gelijk van spanning te houden.
 
Mijn li-ion accu in een motor die ik dit jaar nog niet gestart heb is leeg en maakt sluiting.
Ik vermoed toch een lekspanning van de Ctek laadstekker met LED die de dealer bij elke motor monteerd.
Die had ik bij mijn andere motor al verwijderd na drie jaar omdat ik rond het vriespunt en twee weken stilstand altihd eerst de gelaccu moest laden.
Dat was gelijk over met de pool van die stekker los.

Maar ergo.. ik had verwacht dat de electronica in de li-ion accu wel af zou schakelen. :Y
De derde motor heeft helemaal geen laadstekker en kan zonder tussendoor laden perfect slapen tussen september en eind april.
Daar is de li-ion accu altijd nog rond de 100% volgens de eigen indicator en direct fris startende motor. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan