Hi Grancandy, heb ik gezien. En als ik mijn Ktm zou kunnen ruilen wel het overwegen waard. Echter ik heb nu geen zin veel bij te leggen. Voor woonwerk boeit t nu niet, 1x in de week 17 km enkele reis, daar is met welke investering ook geen voordeel op te halen. Maar daarnaast is t leuk om te volgen en te dromen. :-)@TRIPLED Welkom hier. Heb je op de beurs gezien dat je al voor 14/15 K een tweedehands Energica Eva kunt kopen?
Waarom doe je dit Han?Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?
Ik lees schokkende berichten, gepost door iemand die bij een grote autodealer daar EV's verkoopt en met name de Opel Ampera gaat daar als een speer.
Maar het gaat over de Renault Fluence:
Jonge elektrische auto’s naar de sloop
Dat men vaker voor een sloop kiest heeft te maken met dure onderdelen op een auto. De meest gedemonteerde jonge auto betreft een Renault Fluence Z.E. Van deze elektrische auto werden er 28 gesloopt in 2019. Dat is 28,8 procent van alle Fluence Z.E.’s die in Nederland rijden. Dat betekent dat in één jaar tijd bijna 1 op de 3 auto’s die hiervan rondreden naar de sloop is gegaan.
Autosloop in NL: Ferrari's en EV's naar de eeuwige jachtvelden
Dat auto's langer meegaan is geen verrassing. Wel interessant is om de cijfers er eens bij te pakken hoe het precies zit met de autosloop in Nederland.www.autoblog.nl
Die auto's zijn nog geen acht jaar oud en gaan naar de sloop. Dat is een hoge afschrijving. Ik hoop dat het met motorfietsen beter zal gaan want die zijn ook bepaald niet gratis.
Omdat ik dit schokkend vind. Je zult maar zo'n dure auto hebben gekocht en binnen acht jaar zijn de onderdelen niet meer te koop. Ik mag toch hopen dat het met motorfietsen beter zal gaan.Waarom doe je dit Han?
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?
Heren, wie heeft er al langer een elektrische motor en hoe is het met de accu? Gaat de capaciteit achteruit en hoeveel? En is die straks nog leverbaar?
@Han S, ik citeer je belangrijkste vraag. Ik probeer open en duidelijk te zijn over elektrisch motorrijden, omdat ik weet dat er een groot aantal geïnteresseerden meeleest en ik, als early adopter, mijn ervaringen graag deel. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik niet in ga op het artikeltje van Autoblog. Er is (volgens mij hier) onlangs naar een YT filmpje gelinkt van een Amerikaanse professor, die duidelijk maakte dat Nissan (en ws ook Renault), in de vroege EV dagen verkeerde keuzes heeft gemaakt vwb opbouw van Li ion cellen.
Ik heb nu 42.000 km op de Esse gereden. Energica heeft rond de 20.000 km preventief mijn accu vervangen wegens een raar intermitterend storinkje (ik was de enige die het had) dat achteraf helemaal niets met de accu zelf te maken had. Ik heb heb geen enkel verschil ontdekt in capaciteit en range tussen de oude en nieuwe accu. Sterker nog; ik had zelfs liever niet dat ze de accu vervingen, omdat ik zo tevreden over de oude accu was. Degradatie is onder Energicanen geen issue en de 2015 Ego van de importeur, die menig heet circuitdagje heeft gehad met snelladen, heeft ook nog een goede accu.
Stel je eens voor dat ik over vijf jaar 15% zou missen? Dan staat er 100.000 km op de teller. Dan kan ik mijn woon-werk nog steeds blijven doen, ik kan ook blijven snelladen als het een keer krap wordt. Wellicht zouden tripjes naar Duitsland lastiger worden, dan zou ik een motor moeten huren. Ik maak me niet druk of dezelfde de accu dan nog leverbaar is. Misschien is 'ie met kleinere cellen te hervullen, misschien kan ik tegen die tijd wel de grotere accu (waar @GranCandy het over had) monteren met aangepaste kabelboom. Er wordt ook wel eens een Energica kort gereden, dus komen er ook gebruikte accu's beschikbaar.
De Renault Fluence heeft een huurbatterij, komt die onder de 75% SoH dan krijg je (als het goed is) een nieuwe.
Hier wat ik er van begrijp.
De Fluence is een bestaand brandstofmodel, dat is verlengd, voorzien van elektromotor, verlelijkt, en voorzien van een van onderaf verwisselbare batterij van Better Place dat al in 2013 ter ziele ging.
Het is het nooit een succes geworden, de auto presteerde slecht en is qua rijeigenschappen ook verre van ideaal met weinig gewicht voorin en een zware batterij op de achteras.
Tijdje geleden waren er leveringsproblemen, Renault moest een aantal batterijen vervangen maar kon ze niet leveren. Dat is dus een wanprestatie. Ik begreep dat daarop verschillende auto’s zijn teruggekocht door de fabrikant en die zullen daarna vast wel naar de sloop zijn gegaan.
Dus hoge afschrijving, ja; maar niet zozeer voor de eigenaar.
Volgens die (top)verkoper ondergaan de Zoe's ongeveer hetzelfde lot, dus ik zou gaan voor een ander merk.De Zoe daarentegen doet het blijkbaar best goed.
Je hebt nooit goed rondgekeken Han.Bekijk bijlage 1468195
Ik kom bijna nooit meer in Hoorn, dat zal het zijn.
Overigens kom ik op een ander forum steeds van die dingen tegen als dit:
Autotrust: Reparatie elektrische auto vaak onnodig duur
Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur en niet alle kapotte EV-onderdelen kunnen worden gerepareerd.automotive-online.nl
En dat snap ik dan weer niet. Waarom kost een rembekrachtiger op een EV 4000 euro en op een Ice 350 euro? Dat slaat toch nergens op?
Hoe zit dat nou met de elektrische motorfiets? Zijn reparaties daar ook veel duurder? Lijkt me totale onzin toch?
Zijn die remmen dat zo verschillend? Okee, bij een ICE werkt een rembekrachtiger meestal op het motorvacuum, maar kom op, dat soort enorme prijsverschillen gaat sommige mensen toch tegenhouden?
Ja okee, maar het verschil is wel heel erg groot. Een elektrische auto zal een elektrische rembekrachtiging hebben schat ik, maar hallo, 4000 euro voor een vokking Nissan, het is geen Rolls.Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Er rijden nog niet veel van die auto's, dus worden er minder onderdelen geproduceerd, en waarschijnlijk geen onderdelen gedeeld met andere merken.
Dat maakt het duur.
Ook zijn er nog geen aftermarket delen zoals in het artikel te lezen is:
Vooral het ontbreken van aftermarketonderdelen zorgt voor hoge reparatiekosten.
Ja okee, maar het verschil is wel heel erg groot. Een elektrische auto zal een elektrische rembekrachtiging hebben schat ik, maar hallo, 4000 euro voor een vokking Nissan, het is geen Rolls.
Newron hier al voorbij gekomen?
De eerste 12 EV-1's zijn open voor pre-order. 60.000,-