Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik denk dat we naar iets toe moeten als energie opwekken per wijk of stadsdeel, dus niet meer hier en daar een enorme centrale en accu's gebruiken om de zonne energie van overdag op te slaan en 's avonds en 's nachts te gebruiken.

Mogelijk komen er in de toekomst kleine thorium centrales. Je hoeft dan niet van die enorme netwerken van bekabeling aan te leggen.

Ik vond nog een link, iets minder heftig dan de heer Plasterk:

 
Ik had deze kwestie hier al eerder verwacht, vroeg of laat gaat het er toch over dus bij deze:

Ronald Plasterk, je bent een IDIOOT !
Onvoorstelbaar hoe naïef en ondeskundig sommige politici zijn.

Had hier eens meegelezen, had je al lang geweten dat het onzin is wat je beweert maar nu gaat een hele meute straks hetzelfde uitkramen.

Wat klopt er dan niet aan die uitspraak?
 
Wat klopt er dan niet aan die uitspraak?

Ik zal happen :P

EV rijders -> Dat zijn dus enorme asocialen
Generalisatie per definitie fout. Ze zullen er vast tussen zitten maar niet in deze setting. Lompe uitspraak, maar Plasterk heb ik wel vaker op "niet gehinderd door enige kennis" kunnen betrappen. Vrolijke, aardige man, maar niet geschikt voor bestuur.

Het net wordt niet alleen uitgebreid voor de EV's.
We hebben een uitdaging sowieso, wanneer we van het gas afgaan moet er iets voor terugkomen, men gaat echt niet in de kou zitten.
Waterstof -> vergt ook vele dure investeringen.
Hout -> sloopt de bossen en is geen oplossing. Daarnaast kap is ook arbeidsintensief dus duur
Elektrisch -> Infra moet worden aangepast, dan ben je er al want dat moet toch gebeuren. Doe het ineens goed.
Er wordt even vergeten dat de hele infra toch al aan vervanging toe is dus aangepakt moet worden, nu schuiven ze het onder de EV als oorzaak om zo subsidies en lobby mee te krijgen. (en goodwill wss) Maar vervangen moet je het toch. Het is nogal oud.

En dan zet je het gelijk modern neer kun je misschien al die EV ook nog een gebruiken om een dip op te vangen zodat die oudjes niet in de kou hoeven zitten.

Tevreden :P
 
Wat klopt er dan niet aan die uitspraak?
Waarom dat vergelijk met bejaarden en fleece dekentjes? Gebruiken die geen elektriciteit? Dat gebruiken we toch allemaal, dan is het toch logisch dat daarin een deel zit voor onderhoud van het netwerk?
Het netwerk zal inderdaad omgebouwd moeten worden van een boomstructuur met een dikke centrale naar een een gridstructuur met overal kleinere energieopwekkers.
Het is raar om daar twee groepen tegen elkaar op te zetten. Die bejaarden krijgen straks ook hun maaltijd en de steunkousen bezorgd door iemand met een elektrisch vervoermiddel.
 
En de kosten daarvan worden doorberekend aan de klant lijkt me. Of zie jij dat anders?
Ik zie dat inderdaad anders.. Ik zie dat mijn auto gewoon vanaf mijn eigen zonnepaneeltjes wordt opgeladen terwijl ik met het fietsje naar te werk ga.
Als ik dan na het werk nog ergens naartoe ga kan dat prima met die lading.
Pak ik een keer de auto, gaat het het net op. (of tzt de eigen accu in)
En als ik 's-avonds de kachel aanzet kan ik weer een deel van die energie er uit halen. En volgens dat artikel is dat maar 10%, want een auto slurpt meer dan 10 huizen. 8-)
 
Maar als je er goed over nadenkt: nu staan de straten nog niet vol met elektrische auto's, maar stel dat over een aantal jaren driekwart van de auto's ellektrisch zijn, dan zal er heel veel meer elektriciteit worden gebruikt en daar moet het net op worden aangepast.

En de kosten daarvan worden doorberekend aan de klant lijkt me. Of zie jij dat anders?
Je hebt diezelfde vraag al meermaals eerder gesteld en die is ook al meermaals eerder beantwoord. Omdat ik er nu zelf over begin nog maar een korte samenvatting.

Auto’s kunnen laden en straks ook terugleveren. Het net is berekend op pieken, laden kan in principe op elk moment van de dag, terugleveren tijdens piekbelasting nivelleert de vraag.
Dan is er nog het principe van de internet koppeling en de continu fluctuerende elektriciteitsprijs, daarmee zijn al die zaken eenvoudig op te lossen, er wordt zelfs beweerd dat er daardoor in de toekomst minder piekvraag zal zijn.

Maar de woordkeus van de voormalig minister is natuurlijk wat mij deze woorden doet gebruiken. Want wat willen ze nu ? Ze willen elektrisch stimuleren, en terecht, en dan ga je de early adopters asocialen noemen ?
Godsgeklaagd vind ik het, die man moet al zijn functies worden afgepakt.
 
Ik had deze kwestie hier al eerder verwacht, vroeg of laat gaat het er toch over dus bij deze:

Ronald Plasterk, je bent een IDIOOT !
Onvoorstelbaar hoe naïef en ondeskundig sommige politici zijn.

Had hier eens meegelezen, had je al lang geweten dat het onzin is wat je beweert maar nu gaat een hele meute straks hetzelfde uitkramen.


Fantastische korte termijn visie van Plasterk.
Ja, als we van het gas en de olie af willen dan moet het netwerk aangepast worden. Het meest logisch lijkt mij om die kosten te verspreiden over de gebruikers. Of zou het eerlijker zijn om die kosten te verdelen over Groningers, beleidsmakers en Tesla bestuurders? De overheid staat immers nog steeds achter het subsidiëren van elektrische auto’s.

Maar hoe dat verband houdt met ouderen die straks in de kou zitten ontgaat mij een beetje.
 
Ik denk dat we naar iets toe moeten als energie opwekken per wijk of stadsdeel, dus niet meer hier en daar een enorme centrale en accu's gebruiken om de zonne energie van overdag op te slaan en 's avonds en 's nachts te gebruiken.

Mogelijk komen er in de toekomst kleine thorium centrales. Je hoeft dan niet van die enorme netwerken van bekabeling aan te leggen.

Ik vond nog een link, iets minder heftig dan de heer Plasterk:


Dat artikel las ik ook, hier wordt inderdaad gesproken over die koppeling en de fluctuerende prijs voor elektriciteit.
Maar ik lees niets over terugleveren door stilstaande voertuigen, dat kan nu al.

Wel geinig het begin van het artikel over de negatieve stroomprijs, dat is afgelopen weekeinde dus echt gebeurd, twee uur lang tijdens de storm.

Wat ik ook wel een bijzondere opmerking vind, “de oude gasleidingen moeten er uit en vervangen worden door leidingen die geschikt zijn voor waterstof” .
Dat is heel wat anders dan de waterstoflobby beweert.
 
Ik zie dat inderdaad anders.. Ik zie dat mijn auto gewoon vanaf mijn eigen zonnepaneeltjes wordt opgeladen terwijl ik met het fietsje naar te werk ga.
Als ik dan na het werk nog ergens naartoe ga kan dat prima met die lading.
Pak ik een keer de auto, gaat het het net op. (of tzt de eigen accu in)
En als ik 's-avonds de kachel aanzet kan ik weer een deel van die energie er uit halen. En volgens dat artikel is dat maar 10%, want een auto slurpt meer dan 10 huizen. 8-)

Ja okee, dat zou ook in mijn geval kunnen. Ik heb 12 zonnepanelen, een garage en een berging, dus de auto kan binnen laden, geen kabels over de stoep etc.

Maar wat nu als je in een enorme flat woont, of in de oude binnenstad op driehoog achter? Dat is een totaal andere situatie.
 
Ja okee, dat zou ook in mijn geval kunnen. Ik heb 12 zonnepanelen, een garage en een berging, dus de auto kan binnen laden, geen kabels over de stoep etc.

Maar wat nu als je in een enorme flat woont, of in de oude binnenstad op driehoog achter? Dat is een totaal andere situatie.

Dat is inderdaad waar, ik woon in een appartement zonder garage of eigen parkeerplaats.
Dan zullen er wel voldoende openbare laadpalen moeten komen, om iedereen te kunnen voorzien.

Anderzijds, als mijn werkgever bijvoorbeeld laadpalen beschikbaar zou stellen, heb ik er thuis geen nodig.
 
Dat artikel las ik ook, hier wordt inderdaad gesproken over die koppeling en de fluctuerende prijs voor elektriciteit.
Maar ik lees niets over terugleveren door stilstaande voertuigen, dat kan nu al.

Wel geinig het begin van het artikel over de negatieve stroomprijs, dat is afgelopen weekeinde dus echt gebeurd, twee uur lang tijdens de storm.

Heel geinig hier de Epex spot van die dag
Nederland 2 uur negatief.
Duitsland 23 uur negatief (die doen het beter iig)

bron: Energeia (helaas betaalde toegang nodig)

Schermafbeelding 2020-02-21 om 19.38.43.png


Over fluctuerende gesproken, er gaat weer een kort lontje in het Midden Oosten af en hier tank je weer 10 ct duurder.
De stroomprijs is voor de consument behoorlijk constant. Epex is natuurlijk voor de handel.
 
Ja okee, dat zou ook in mijn geval kunnen. Ik heb 12 zonnepanelen, een garage en een berging, dus de auto kan binnen laden, geen kabels over de stoep etc.

Maar wat nu als je in een enorme flat woont, of in de oude binnenstad op driehoog achter? Dat is een totaal andere situatie.
Tsja, wat nou als morgen alles affikt of wat nou als na morgen de zon nooit meer schijnt. Ik kan niet voor een ander denken, ik kan alleen mijn eigen problemen proberen op te lossen. Als meer mensen dat nou zouden doen ipv de problemen alleen bedenken zouden we al een stuk verder zijn. Er bestaat zoiets als een postcoderoos, bovenop de flat kunt je prima zonnepanelen leggen, ga de stad uit, zoek werk op fietsafstand..
 
Maar we dwalen al weer af, we hebben het over randverschijnselen, niet over het rijden zelf.
Staat er nog iets interessants op de motorbeurs?
 
Heel geinig hier de Epex spot van die dag
Nederland 2 uur negatief.
Duitsland 23 uur negatief (die doen het beter iig)

bron: Energeia (helaas betaalde toegang nodig)

Bekijk bijlage 1467882

Over fluctuerende gesproken, er gaat weer een kort lontje in het Midden Oosten af en hier tank je weer 10 ct duurder.
De stroomprijs is voor de consument behoorlijk constant. Epex is natuurlijk voor de handel.
Die negatieve prijzen zijn al jarenlang (van tijd tot tijd) een feit ;). Ze zijn illustratief voor het nu al tekortschieten van het bestaande hoogspanningsnet. De oorzaak is vooral te zoeken in Duitsland: ondoordacht (of in elk geval niet echt EU-collegiaal) intern subsidiebeleid m.b.t. windenergie gedurende recente jaren, en decennia-lange verwaarlozing van de noord-zuid verbinding, waardoor transport van elektriciteit van noord naar zuid Duitsland via o.a. Nederland, België, Frankrijk en Polen moet geschieden (en daar zij de netten niet op berekent).

De negatieve prijzen duiden op een teveel aan oncontroleerbare stroomopwek, waardoor netten overbelast dreigen te raken (dreigen, want het is een day-ahead markt immers). Die negatieve prijzen lijken leuk, voor afnemers, maar het zijn groothandelsprijzen voor levering de volgende dag. Op het feitelijke moment van levering - de dag zelf dus - moet regel- en reservevermogen ingezet worden (er worden centrales uitgezet) om te voorkomen dat de transportnetten affikken, en we allemaal zonder stroom komen te zitten. De kosten dáárvan zijn gigantisch. En niet geheel ontoevallig, worden die kosten betaald aan (enkele van) dezelfde bedrijven die met heel veel subsidie windparken aanlegden die juist de problemen veroorzaken, en die óók stroom opwekken op conventionele wijze... Het is immers lucratiever om de flexibiliteit van gas- en kolencentrales te verkopen tegen vergoeding voor regel-en reservevermogen, dan om de stroom te verkopen op de day-ahead markt. De kosten van inzet van regel- en reservevermogen worden betaald uit transporttarieven, oftewel het leveringstarief dat wij als consument betalen.

Maar nu: als we straks in de EU geen gas-, of kolencentrales meer hebben om uit te zetten (omdat ze niet meer draaien, want dat is de doelstelling tenslotte), dan hebben we met de huidige stand van de techniek (bijvoorbeeld grootschalige opslag) géén middelen om de fluctuaties in netbelasting op te vangen. En die fluctuaties zullen vele malen groter zijn dan dat ze nu zijn, want de huidige elektrificatie is nog maar een fractie van waar de doelstelling ons naartoe wil brengen. En we zijn gewoontedieren: we gebruiken allemaal op het zelfde moment stroom, en straks nog vele malen meer dan nu. Dan kun je dus - zonder drastische net-verzwaring - je elektrische auto/motor laten staan, want dan is er bij gebrek aan transportmogelijkheden domweg eventjes geen stroom meer om het spul te voeden.

@Han S merkt terecht op dat transportnetten voor elektriciteit een enorme verzwaring behoeven, als we onze energietransitie waar willen maken. Er is nog een heleboel werk aan de winkel. In theorie zijn er een boel mogelijkheden om die problematiek te tackelen, maar de investeringen in het verwezenlijken van die theorie komen maar moeizaam op gang, en sowieso is onduidelijk wie die rekening moet gaan (kunnen) betalen, bovenop hervormingen van pensioenstelsel, klimaatidealen, woningmarkt, schuldenproblematiek en sociale voorzieningen ... terwijl we tegelijkertijd onze onze aardgasinkomsten afbouwen en onze assets voor een prikkie verkopen aan Chinezen en Fransen...). De facto: een betrouwbare levering van stroom gaat in de toekomst heel erg duur worden, tenzij we met z'n allen onze levensstijl en -ritme heel erg aan gaan passen. En dat raakt - los van de (voor mijn inzet) praktische beperkingen van een elektrische motor - ook het elektrisch motortje rijden ;) Foei, ging ik toch bijna off-topic, maar op het laatste moment toch nog gered :+
 
Laatst bewerkt:
Zou Plasterk ook betaald worden? :X
Het is lastig de discussie zuiver te houden zo.
(gelukkig is elektrisch rijden ook gewoon LEUK :] )

1582355394474.png
 
Hier een uitgebreid artikel hierover.


En dat soort beweringen is dus precies wat je hier ook telkens weer tegenkomt.


Maar nu: als we straks in de EU geen gas-, of kolencentrales meer hebben om uit te zetten (omdat ze niet meer draaien, want dat is de doelstelling tenslotte), dan hebben we met de huidige stand van de techniek (bijvoorbeeld grootschalige opslag) géén middelen om de fluctuaties in netbelasting op te vangen. En die fluctuaties zullen vele malen groter zijn dan dat ze nu zijn, want de huidige elektrificatie is nog maar een fractie van waar de doelstelling ons naartoe wil brengen. En we zijn gewoontedieren: we gebruiken allemaal op het zelfde moment stroom, en straks nog vele malen meer dan nu. Dan kun je dus - zonder drastische net-verzwaring - je elektrische auto/motor laten staan, want dan is er bij gebrek aan transportmogelijkheden domweg eventjes geen stroom meer om het spul te voeden.

Je gaat in dit lange verhaal compleet en totaal voorbij aan nieuwe mogelijkheden die ik hierboven nota bene nog noem.
 
Je gaat in dit lange verhaal compleet en totaal voorbij aan nieuwe mogelijkheden die ik hierboven nota bene nog noem.
Klopt, want zoals je zelf al schreef zijn dat geen nieuwe mogelijkheden, en wordt er al een poos mee geëxperimenteerd. En bovendien is wat je schreef geen oplossing voor de noodzaak tot netverzwaring, en die noodzaak is er toch echt, om meerdere redenen.

Want - afgezien van het feit dat het conceptueel allemaal erg leuk en mooi bedacht is - ik heb daar zelf beroepsmatig ruim 20 jaar een stevige hand in gehad, dus het zou raar zijn om het te ontkennen - blijkt dat het op de huidige miniscule schaal nu al problematisch is. Dynamische beprijzing van laadpalen leidt soms al tot exorbitante laadtarieven, maar dat is hooguit vervelend als je net stond te laden. Op zich niet echt een probleem dus, tenzij je even krap bij kas zit (...). En dan heb ik het nog niet eens over toenemende parkeerproblematiek in steden, omdat steeds meer parkeerplaatsen worden opgeofferd t.b.v. laadpalen. Belangrijker: het laadvermogen moet steeds vaker gereduceerd worden om overbelasting van transportnetten te voorkomen. Dat laatste is wél een probleem, bijvoorbeeld als je even een half uurtje wilde snelladen omdat je ergens naartoe moet, maar blijkt dat je daar ineens uren voor uit moet trekken, of dat het gewoon eventjes helemaal niet kan: sorry, vette pech.

Dat gebeurd dus nu al, en raakt de mobiliteit van mensen. Het feit dat mensen gewoontedieren zijn met grosso modo precies dezelfde gewoonten (en dus allemaal tegelijkertijd energie verbruiken, laden, reizen, etc.) heeft een belangrijk aandeel in die problematiek. Je weet zelf vast ook wel dat zoiets als "flexwerken" al meer dan 20 jaar rondzingt, maar dat het niet grootschalig van de grond komt, domweg omdat onze samenleving er niet op is ingericht en kennelijk weerbarstig is. Dat is precies wat ik bij de afsluiting bedoelde: als energietransitie, dan zullen mensen (wij dus) er aan moeten wennen dat zoiets als energievoorziening, mobiliteit en betrekkelijke onafhankelijkheid niet meer zo vanzelfsprekend en goedkoop zullen zijn als dat we dat nu gewend zijn.

En tja, die transportnetten ... als ze nu al tekort schieten - met slechts een héél klein aandeeltje elektrisch in ons voertuigenpark - dan is er dus werk aan de winkel (en vreselijk veel geld nodig) om die transitie te kunnen doen plaatsvinden. Die negatieve beursprijzen die eerder werden gepost geven dat feilloos aan: dat is precies de functie van de markt immers, om problemen zichtbaar te maken en investeringen uit te lokken. Maar deze problemen waren al bijna 10 jaar zichtbaar, en investeringen komen desalniettemin nog maar mondjesmaat op gang. Ik neig ernaar daaruit te concluderen dat onze (politieke) ambitie groter is dan de bereidheid (of vermogen) ervoor te betalen, maar dat geldt wel voor meer hedendaagse dossiers.

Back on-topic: ik zag dat Zero een model met kuip aankondigde, de SR/S. Dat is - voor mij dan - alvast een klein stapje in de goede richting. Beperkte bereik en infrastructuur (internationaal) maakt het nog onwerkbaar, maar ik heb goede hoop...
 
Hallo, even een korte introductie, want ik lees veel op m-f en post weinig.
Ik hou van rijden op een motor, ik krijg er goede zin van en geniet van de beleving.
1x electrisch gereden met de motor op n energica. Sindsdien kijk ik geregeld of het al binnen mn budget past. Het rijdt uitstekend en tanken vind ik vervelend, dus als ik dat op kan lossen door thuis te laden doe ik dat graag.
De beleving op de energica was uitstekend, maar toen ik laatst bij n onderhoudsbeurt van mn KTM 1190 n Husqvarna svartpilen 401 mee kreeg heb ik daar ook van genoten. Ik vind motorrijden leuk.

Gisteren was ik in Utrecht op de beurs. Leuk!
Bij Harley stond de livewire prominent. Maar erg duur.

Opvallend vond ik de verge (Verge Motorcycles 2) kort gekeken, ziet er leuk uit, ik ben benieuwd.
Verder even staan kijken bij de voge ER10, met 8.249 betaalbaar en op zich leuk voor woonwerk verkeer. Maar daar rijdt ik te weinig voor.
Natuurlijk ook Zero en electric motorcycles gezien. En de vespa electrische bromscooter.

Maar het doet me goed dat er meer aanbod komt. Ik ben benieuwd wanneer ik de stap ga maken.
Ook met de auto, ik had van de garage een bmw I3 als leenauto. Ik was enthousiast de kinderen hebben het er nog over. Ook daar ben ik benieuwd, wanneer komen de model 3 gebruikt binnen budget, of wordt het de vw ID3. Spannend!
 
....als energietransitie, dan zullen mensen (wij dus) er aan moeten wennen dat zoiets als energievoorziening, mobiliteit en betrekkelijke onafhankelijkheid niet meer zo vanzelfsprekend en goedkoop zullen zijn als dat we dat nu gewend zijn.
Volgens mij is dat het belangrijkste punt van deze hele discussie.
Voor echte duurzaamheid, en betaalbaarheid, moeten we stappen terug zetten als maatschappij.
In het geval van vervoer zal dat langzamer, lichter, eenvoudiger en met een zekere mate van planning moeten.
Toch hoor je best vaak in de discussie rond het wel of niet willen rijden van een elektrische motor dat men zo'n machine niet wil omdat een motorvakantie naar de alpen niet gaat (of tenminste veel lastiger).

Ik voorspel dat 'de markt' en alle belangen die daar spelen gaan bepalen waar we uit gaan komen qua energievoorziening. (geholpen of tegengewerkt door de politiek).
 
Veel motorrijders zijn mooi weer rijders.
Ik vraag mij af of een elektrische motorfiets milieu technisch wel rendabel is t.o.v. een plofmotor als men duidelijk minder dan 10.000 Km per jaar rijd.

Voor woon-werkverkeer voldoet de huidige actieradius van een elektrische motorfiets ruimschoots en is het zeker rendabel.

Zelf rijd ik meeste kilometers in de lease auto.Deze wordt dit jaar hoogstwaarschijnlijk vervangen door een EV.
De motor zal nog wel even Plof blijven tot de prijzen zakken, actieradius toeneemt en er (snel)laad infrastructuur komt langs de wegen die ik graag rijd.
 
Eens. Het is voor mij de reden dat ik mijn Euro5 diesel nog een paar jaar houd, aangezien ik buiten vakanties zelden de auto neem. De meeste van mijn km zijn pendelritten met de motor. Wanneer mijn wagen de LEZ niet meer in mag zal ik zien wat ik ermee doe, instappen in een deelsysteem behoort tot de mogelijkheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan