Hybride
Doei Greta, tot nooit.
- Onderwerp starter
- #2.001
Als batterijen snel minder worden ligt dat doorgaans aan slechte behandeling.
Batterijen zoals in een elektrische motor, elektrische auto en ook die in een elektrische fiets zijn doorgaans van het Lithium Ion type. Er zijn heel veel verschillende samenstellingen met elk hun eigen eigenschappen, ik kan dus onmogelijk voor alle modellen spreken.
Wat wel voor veel types geldt is dat ze nogal gevoelig zijn voor hoe ze worden behandeld, dat heb je vaak zelf in de hand, soms ook niet. Ga je er goed mee om dan kan een batterij heel lang mee, dan kan ie de auto of de motor overleven.
Er zijn meerdere dingen belangrijk als het gaat om batterij degeneratie, want daar hebben we het eigenlijk over. Bij een Li-Ion zijn twee dingen verreweg het belangrijkst en dat zijn spanning en temperatuur.
Een Li-Ion houdt niet van hoge en ook niet van lage spanning.
Wat nog wel eens gebeurt is dat de eigenaar van een elektrische fiets de batterij bij thuiskomt helemaal vol laadt en er vervolgens weken niet meer naar omkijkt, daar houdt een batterij niet van.
Helemaal leeg is nog erger, dus thuiskomen en de fiets wegzetten met lege batterij is funest.
Best gebruik je het deel tussen 30% en 80%, daarboven mag je wel gebruiken maar probeer het kort te houden, dus na volladen meteen rijden.
Onder 30% mag je ook wel komen maar laad hem bij thuiskomst meteen op tot boven 30%.
Temperatuur is het andere punt, batterijen houden niet van hitte. Probeer warmte en hitte te voorkomen. Nissan Leaf heeft z’n slechte naam te danken aan het gebrek aan actieve temperatuurregeling. De batterij kan dus te heet worden en dat is funest voor de levensduur.
Je hebt zelf dus veel invloed op de levensduur van de batterij.
Zelf gebruik ik een tijdschakelaar zodat de motor net klaar is met laden vlak voordat ik vertrek.
Verder laad ik hem meestal tot rond de 80%. Eens in de paar weken laad ik hem vlak voor vertrek helemaal vol voor het balanceren maar daarna ga ik meteen weer rijden.
Verder parkeer ik in een koele garage en wordt de batterij tijdens rijden (regenereren!) nooit heet.
Op die manier kun je heel lang plezier hebben van de batterij.
Batterijen zoals in een elektrische motor, elektrische auto en ook die in een elektrische fiets zijn doorgaans van het Lithium Ion type. Er zijn heel veel verschillende samenstellingen met elk hun eigen eigenschappen, ik kan dus onmogelijk voor alle modellen spreken.
Wat wel voor veel types geldt is dat ze nogal gevoelig zijn voor hoe ze worden behandeld, dat heb je vaak zelf in de hand, soms ook niet. Ga je er goed mee om dan kan een batterij heel lang mee, dan kan ie de auto of de motor overleven.
Er zijn meerdere dingen belangrijk als het gaat om batterij degeneratie, want daar hebben we het eigenlijk over. Bij een Li-Ion zijn twee dingen verreweg het belangrijkst en dat zijn spanning en temperatuur.
Een Li-Ion houdt niet van hoge en ook niet van lage spanning.
Wat nog wel eens gebeurt is dat de eigenaar van een elektrische fiets de batterij bij thuiskomt helemaal vol laadt en er vervolgens weken niet meer naar omkijkt, daar houdt een batterij niet van.
Helemaal leeg is nog erger, dus thuiskomen en de fiets wegzetten met lege batterij is funest.
Best gebruik je het deel tussen 30% en 80%, daarboven mag je wel gebruiken maar probeer het kort te houden, dus na volladen meteen rijden.
Onder 30% mag je ook wel komen maar laad hem bij thuiskomst meteen op tot boven 30%.
Temperatuur is het andere punt, batterijen houden niet van hitte. Probeer warmte en hitte te voorkomen. Nissan Leaf heeft z’n slechte naam te danken aan het gebrek aan actieve temperatuurregeling. De batterij kan dus te heet worden en dat is funest voor de levensduur.
Je hebt zelf dus veel invloed op de levensduur van de batterij.
Zelf gebruik ik een tijdschakelaar zodat de motor net klaar is met laden vlak voordat ik vertrek.
Verder laad ik hem meestal tot rond de 80%. Eens in de paar weken laad ik hem vlak voor vertrek helemaal vol voor het balanceren maar daarna ga ik meteen weer rijden.
Verder parkeer ik in een koele garage en wordt de batterij tijdens rijden (regenereren!) nooit heet.
Op die manier kun je heel lang plezier hebben van de batterij.