Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben met mijn andere motorfietsen gestopt met de dunnere Valvoline 5W40 nadat de JASO MA2 van het etiket ging.
Maar die olie gebruikte ik dan ook in de CBR250R, S1000R en de S1000RR.
Die hebben 5W als voorgeschreven specificatie.

Nu een nieuw R3tje aan het inrijden en bij 420 km was de olie al pikzwart met grijze sluier.
Waarschijnlijk voornamelijk de nieuwe koppeling en nog wat blow-by door de nieuwe zuigerveren.

Ik heb Motul 5W40 en 10W50 staan, maar hier moet eerst even 10W40 in.
Na het inrijden stap ik over op 5W40. :Y

Vanochtend dus weer drie flessen Valvoline 10W40 gehaald (met filter =2,3 liter).
Ik had het glaasje nog niet gecheckt, en het is nu met bijna de dubbele stand gelukkig niet perse nodig.
Nieuwe foto.
Bekijk bijlage 1843358
Dus ik laat het nog even een week of twee zo. :+

Bij mij slipt de koppeling niet, maar ben ook nog niet boven de 8.000 toeren geweest.
Heb er wel een quickshfter op, dus trek lekker sportief op met wat aanspraak op het koppel van het kleine blokje.
En neem nu geregeld op en afritten om een beetje door de bak te roeren en de toeren af te wisselen.

Pas na de 1.600 kilometer mag ik vol rijden. :]

En over je vraag..
Ik kan het niemand zomaar adviseren en garanderen om deze olie te gebruiken.
Er is geen keur dus officiële goedkeuring.
Use at will. ;)
Er zit een werpster in je carter die er uit wil ! O-)
 
[IMG alt="Coyote 69"]https://www.motor-forum.nl/cdn-cgi/mirage/c8ab87e75e1aca55bfda34febd4e5a0a4d0be84631a503cd524f42c79ffc0a0e/1280/data/avatars/m/265/265841.jpg?1674469163[/IMG]

Coyote 69

Rookie​

Gisteren om 10:19

Ik kwam op Youtube een video tegen waar "objectief" gekeken is naar de oliekwaliteit van verschillende motormerken na de eerste 1000 km na aanschaf van een nieuwe motor.​


Volgens de maker van deze video zijn eigenaren van verschillende merken nieuwe motoren gevraagd om de motorolie na de eerste 1000 km gebruik af te tappen. Deze oliën zijn vervolgens getest door een onafhankelijk laboratorium op slijpsel en andere vervuiling om zo te kijken welke merken de beste motoren fabriceren.

Leuk kijk- en discussievoer dus. Dit is het linkje naar de video.


Even een pruts quote uit een (onterecht naar mijn mening) gesloten topic.
Interessant verhaal, blijkbaar kan je aan de eerste olie zien hoe goed het in elkaar gezet is.
Grove delen is slecht gespoeld.
Midden is bramen, en zo.
Fijn is veel inloop slijtage.

Heb ik het zo goed?
Het heeft volgens mij niet zo veel met olie te maken, meer met bouw kwaliteit.
Dus het was geen zoveelste olie topic.
Maar omdat het hier heen gedirigeerd werd, dump ik mijn vraag ook maar hier.
 
Ik heb hier momenteel geen tijd en aandacht voor, maar het heeft wel mijn enorme interesse om een andere dag terug te kijken. :Y

Mijn nieuwe Yammie gaat over twee weken naar de dealer voor de duizend beurt.
Wegens omstandigheden de mijlpaal niet gelijk in januari kunnen halen.
Maar ik heb dit jaar al wel twee keer zelf ververst.
De eerste keer bij 420 kilometer was de olie al erg donker en er zat een grijze sluier doorheen (koppeling wellicht).

Ik heb wel vaker gehoord dat er soms Sxxxxxi ,motorfietsen geleverd worden waar wat metaal van het frezen nog in het blok zit. :Y
En zelf heb ik dat ook gehoord bij een scheepsdiesel bedrijf waar ik het kantoor mee deelde.
Tot twee keer toe in de soep gelopen daardoor.
De oliekanalen waren helemaal dicht. :')

Maar bij massaproductie vind ik dat al helemaal onbegrijpelijk.
Even wat extra (kosten)stappen maken of e.a. anders inrichten omdat je kwaliteit wil leveren. :Y

Maar ja.. de boekhouders winnen. ;)
 
Ik heb hier momenteel geen tijd en aandacht voor, maar het heeft wel mijn enorme interesse om een andere dag terug te kijken. :Y

Mijn nieuwe Yammie gaat over twee weken naar de dealer voor de duizend beurt.
Wegens omstandigheden de mijlpaal niet gelijk in januari kunnen halen.
Maar ik heb dit jaar al wel twee keer zelf ververst.
De eerste keer bij 420 kilometer was de olie al erg donker en er zat een grijze sluier doorheen (koppeling wellicht).

Ik heb wel vaker gehoord dat er soms Sxxxxxi ,motorfietsen geleverd worden waar wat metaal van het frezen nog in het blok zit. :Y
En zelf heb ik dat ook gehoord bij een scheepsdiesel bedrijf waar ik het kantoor mee deelde.
Tot twee keer toe in de soep gelopen daardoor.
De oliekanalen waren helemaal dicht. :')

Maar bij massaproductie vind ik dat al helemaal onbegrijpelijk.
Even wat extra (kosten)stappen maken of e.a. anders inrichten omdat je kwaliteit wil leveren. :Y

Maar ja.. de boekhouders winnen. ;)
Grappig dat jij ook al bijna aan de 1000km beurt zit.
Ik ook namelijk, wel zonder tussentijdse wissel.
Toevallig gisteren gekeken, keurig op niveau en niet verkleurd.
Rij overigens nog vrij tam.
 
Grappig dat jij ook al bijna aan de 1000km beurt zit.
Ik ook namelijk, wel zonder tussentijdse wissel.
Toevallig gisteren gekeken, keurig op niveau en niet verkleurd.
Rij overigens nog vrij tam.
Ik mag officieel niet continu boven de 6k komen en bij 1.600 kilometer pas boven de 7.250 toeren. O-)

Hier wel een klein motortje (R3 2023) met een quickshifter en heb de meeste kilometers secundair gereden.
Veel optrekken en lang uit laten rollen.
Ook een aantal keren kort 8.000...9.000 toeren tussen stoplichten (>12.250 nog even niet doen).
Qua rijtijd zit ik al op de duizend kilometer.
56 kilometer in een uur is geen uitzondering. ;)

Het voortandwiel is al een maatje groter, dus kan rond de honderd kilometer rijden.
Of is dat valsspelen? :+

Vandaag wilde ik volgens plan dan maar de resterende kilometers over de snelweg doen, maar had nog wat andere dingen te regelen. :)
 
Weet je zeker dat dat motortje niet uit China komt?:X
Hij is nu super clean. _O-

Ik heb ook nog wel foto's van mijn nieuwe BMW in 2018.
Daar ook twee keer ververst voor de duizend beurt bij de dealer.
Het afgelopen jaar bleef die na een volledig seizoen zomer - herfst - lente - zomer gewoon helder door de beurten heen. :9~
(Maar was de inlaatnokkenas versleten voor de herfst.. :') )
 
Hij is nu super clean. _O-

Ik heb ook nog wel foto's van mijn nieuwe BMW in 2018.
Daar ook twee keer ververst voor de duizend beurt bij de dealer.
Het afgelopen jaar bleef die na een volledig seizoen zomer - herfst - lente - zomer gewoon helder door de beurten heen. :9~
(Maar was de inlaatnokkenas versleten voor de herfst.. :') )
Toch vindt ik het bijzonder.
Bij mij zie je amper verkleuring.
Hoe komt dat?
 
Toch vindt ik het bijzonder.
Bij mij zie je amper verkleuring.
Hoe komt dat?
Een zes liter V12? ;)

Ik weet niet wat je hebt en hoe het gebruik is geweest.
Er zijn zoveel parameters.
Een klein motorblok die hard moet werken of een dik blok die nog amper wakker hoefde te worden.
Korte stukken, lange stukken, veel of weinig koude starts.
Veel gelijkmatige toeren en veel of weinig remmen op de motor.
Olie kan onder meer zwart (grijs) worden door de koppeling, vervuild worden door blow by - dus uitlaatgassen.

En zwarte olie is niet verkeerd, dan doet het zijn werk.
Ik stel het donker worden natuurlijk wel zoveel mogelijk uit met mijn extra beurtjes.

Vanuit de motorrevisie achtergrond die ik op kantoor altijd zijdelings hoorde is het zinvol om de motor toch even goed te belasten om de zuigerveren z.s.m. af te laten dichten.
Dan moet het blok goed werken en op trekkracht belast worden (zowel omhoog in toeren als laten afremmen op de moyor).

Maar daar kan je natuurlijk boeken en vooral fora over vol schrijven. _O-

Ik trek goed op, zonder de motor thermisch laag in toeren af te knijpen of te hoog in toeren te gooien richting de toerenbegrenzer.
En veel afremmen natuurlijk, honderden meter uit laten lopen.
 
Bij mijn duc zit de olie er nu 5000 km in en die is ook gewoon helder
Lijkt me toch iets aan de hand als hij die kleur heeft na 420 km
De eerste kilometers ooit. ;)

Bij mijn andere motor bleef die na de inrijperiode ook goed helder.
Verversen voor de helft van de gebruikelijke duizend beurt was wel zeer welkom.

En die Ducati heeft een droge koppeling? :)
 
De eerste kilometers ooit. ;)

Bij mijn andere motor bleef die na de inrijperiode ook goed helder.
Verversen voor de helft van de gebruikelijke duizend beurt was wel zeer welkom.

En die Ducati heeft een droge koppeling? :)
Nee een natte
Maar jij denkt dat het van de koppeling komt ?
Gebruik de koppeling eigenlijk zelde , hoeft tegenwoordig niet meer
 
Laatst bewerkt:
Nee een natte
Maar jij denkt dat het van de koppeling komt ?
Nou ja, bij een droge koppeling heeft de olie wel veel minder te lijden.
Geen mooiere olie hier dan die uit mijn HP2 Sport kwam met droge koppeling en aparte bak. .

Ik denk dat het zwart de uitlaatgassen zijn die langs de maagdelijke zuigerveren zijn gekomen en de grijze sluier in de olie van de koppeling.

Ik heb niet in het glaasje gekeken toen ik de motor ophaalde begin dit jaar.
Maar daar verwacht ik ook niet iets geks.
Tegen mijn wil was die wel ineens weg voor een kort ritje om nog even af te leveren met een volle tank E10. :')
 
Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.

Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1993) wil ik toch het beste.

Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?

Vanuit verschillende mensen heb ik begrepen dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.

Ook wordt wel eens gezegd dat door de grote reinigende werking lekkages kunnen ontstaan omdat afdichtingen kunnen gaan lekken omdat de vervuiling verdwijnt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan