Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dan zou ik in slaap vallen.Moet je wel als een vrachtwagen ermee rijden, lekker uren achter mekaar 80 á 90km/u op de cruise. Elke dag.
Er zit een werpster in je carter die er uit wil !Ik ben met mijn andere motorfietsen gestopt met de dunnere Valvoline 5W40 nadat de JASO MA2 van het etiket ging.
Maar die olie gebruikte ik dan ook in de CBR250R, S1000R en de S1000RR.
Die hebben 5W als voorgeschreven specificatie.
Nu een nieuw R3tje aan het inrijden en bij 420 km was de olie al pikzwart met grijze sluier.
Waarschijnlijk voornamelijk de nieuwe koppeling en nog wat blow-by door de nieuwe zuigerveren.
Ik heb Motul 5W40 en 10W50 staan, maar hier moet eerst even 10W40 in.
Na het inrijden stap ik over op 5W40.
Vanochtend dus weer drie flessen Valvoline 10W40 gehaald (met filter =2,3 liter).
Ik had het glaasje nog niet gecheckt, en het is nu met bijna de dubbele stand gelukkig niet perse nodig.
Nieuwe foto.
Bekijk bijlage 1843358
Dus ik laat het nog even een week of twee zo.
Bij mij slipt de koppeling niet, maar ben ook nog niet boven de 8.000 toeren geweest.
Heb er wel een quickshfter op, dus trek lekker sportief op met wat aanspraak op het koppel van het kleine blokje.
En neem nu geregeld op en afritten om een beetje door de bak te roeren en de toeren af te wisselen.
Pas na de 1.600 kilometer mag ik vol rijden.
En over je vraag..
Ik kan het niemand zomaar adviseren en garanderen om deze olie te gebruiken.
Er is geen keur dus officiële goedkeuring.
Use at will.
Er zit een werpster in je carter die er uit wil !
Die tweede is wel minder duidelijk.Na 2 jaar weinig gebruik,
Bekijk bijlage 1843685
en verse olie van een week geleden:
Bekijk bijlage 1843686
Arm ding........zit ie daar nog steeds !Bekijk bijlage 1843682
Ik heb net de helderheid maar even hersteld.
Van al mijn olie wissels is dit met stipt op 1 de meest onnodige.
Wel stom dat ik het glaasje niet even gepoetst heb.
For life.Arm ding........zit ie daar nog steeds !
Grappig dat jij ook al bijna aan de 1000km beurt zit.Ik heb hier momenteel geen tijd en aandacht voor, maar het heeft wel mijn enorme interesse om een andere dag terug te kijken.
Mijn nieuwe Yammie gaat over twee weken naar de dealer voor de duizend beurt.
Wegens omstandigheden de mijlpaal niet gelijk in januari kunnen halen.
Maar ik heb dit jaar al wel twee keer zelf ververst.
De eerste keer bij 420 kilometer was de olie al erg donker en er zat een grijze sluier doorheen (koppeling wellicht).
Ik heb wel vaker gehoord dat er soms Sxxxxxi ,motorfietsen geleverd worden waar wat metaal van het frezen nog in het blok zit.
En zelf heb ik dat ook gehoord bij een scheepsdiesel bedrijf waar ik het kantoor mee deelde.
Tot twee keer toe in de soep gelopen daardoor.
De oliekanalen waren helemaal dicht.
Maar bij massaproductie vind ik dat al helemaal onbegrijpelijk.
Even wat extra (kosten)stappen maken of e.a. anders inrichten omdat je kwaliteit wil leveren.
Maar ja.. de boekhouders winnen.
Ik mag officieel niet continu boven de 6k komen en bij 1.600 kilometer pas boven de 7.250 toeren.Grappig dat jij ook al bijna aan de 1000km beurt zit.
Ik ook namelijk, wel zonder tussentijdse wissel.
Toevallig gisteren gekeken, keurig op niveau en niet verkleurd.
Rij overigens nog vrij tam.
Weet je zeker dat dat motortje niet uit China komt?@ 420 maagdelijke kilometers dus.
Bekijk bijlage 1844042
Hij is nu super clean.Weet je zeker dat dat motortje niet uit China komt?
Toch vindt ik het bijzonder.Hij is nu super clean.
Ik heb ook nog wel foto's van mijn nieuwe BMW in 2018.
Daar ook twee keer ververst voor de duizend beurt bij de dealer.
Het afgelopen jaar bleef die na een volledig seizoen zomer - herfst - lente - zomer gewoon helder door de beurten heen.
(Maar was de inlaatnokkenas versleten voor de herfst.. )
Een zes liter V12?Toch vindt ik het bijzonder.
Bij mij zie je amper verkleuring.
Hoe komt dat?
De eerste kilometers ooit.Bij mijn duc zit de olie er nu 5000 km in en die is ook gewoon helder
Lijkt me toch iets aan de hand als hij die kleur heeft na 420 km
Nee een natteDe eerste kilometers ooit.
Bij mijn andere motor bleef die na de inrijperiode ook goed helder.
Verversen voor de helft van de gebruikelijke duizend beurt was wel zeer welkom.
En die Ducati heeft een droge koppeling?
Bij mijn duc zit de olie er nu 5000 km in en die is ook gewoon helder
Lijkt me toch iets aan de hand als hij die kleur heeft na 420
Nou ja, bij een droge koppeling heeft de olie wel veel minder te lijden.Nee een natte
Maar jij denkt dat het van de koppeling komt ?
Hoe ziet de olie er uit in je primaire kast ?Nee een natte
Maar jij denkt dat het van de koppeling komt ?
Gebruik de koppeling eigenlijk zelde , hoeft tegenwoordig niet meer
Heb ik nietHoe ziet de olie er uit in je primaire kast ?
?Heb ik niet