Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die problemen zijn allang opgelost.Op het forum heb ik met regelmaat gelezen dat synthetische olie beter werkt voor het blok en de versnellingsbak dan half synthetische / minerale olie.
Als ik het goed begrepen heb vermindert dit wrijving: brandstof besparing, verminderd slijtage en versoepeld het schakelen.
Nou maakt de brandstof besparing mij niet zoveel uit maar als het slijtage voorkomt / vertraagt, voel ik er veel voor om binnenkort de olie (en filter) te wisselen.
Ik heb geen indicatie dat er iets mis is met het blok of de bak, maar voor de oude dame (1993) wil ik toch het beste.
Nu de vraag:
Kun je zomaar overstappen van minerale of half synthetische olie naar 100% synthetische olie?
Vanuit verschillende mensen heb ik begrepen dat dit problemen kan geven met seals en afdichtingen omdat deze niet altijd bestand zijn tegen synthetische olie als gevolg van de samenstelling van rubber.
Ook wordt wel eens gezegd dat door de grote reinigende werking lekkages kunnen ontstaan omdat afdichtingen kunnen gaan lekken omdat de vervuiling verdwijnt.
Zowel het verhaal van de seals als dat van de loskomende "viezigheid"?Die problemen zijn allang opgelost.
Rij je dan alleen circuit?Gebruik de koppeling eigenlijk zelde , hoeft tegenwoordig niet meer
Nee mijn quickshifter werkt bij alle toerentallen , ik kan hem zelfs in zijn vrij zetten zonder koppeling , voor weg rijden gebruik ik hemRij je dan alleen circuit?
Ik heb op mijn andere motor ook een blipper, maar gebruik de koppeling nog genoeg.
Bij lage toerentallen werkt het überhaupt niet perfect.
En vanaf de eerste versnelling moet je sowieso ontkoppelen.
De koppeling draait natuurlijk de hele tijd in de olie.
Daar merk ik toch hoe de olie in een blok met een droge koppeling langer goed blijft.
De olie daar is altijd een spiegel.
Bij andere blokken is dat wat minder tot bijna dof.
Maar of de dopes nog goed zijn.. daar heb ik geen lab voor.
Wellicht bij een verwaarloosde motor waarvan jaren geen olie is ververst.Zowel het verhaal van de seals als dat van de loskomende "viezigheid"?
Ja, allemaal onzinZowel het verhaal van de seals als dat van de loskomende "viezigheid"?
Bij louis in Tilburg , motulOk, next question: waar kopen jullie je olie?
Google heeft zoveel resultaten
oliehandel.nlOk, next question: waar kopen jullie je olie?
Google heeft zoveel resultaten
Dusz dan de goedkoopste???Ok, next question: waar kopen jullie je olie?
Google heeft zoveel resultaten
Is het dan niet stiekem een Honda NC750 met DCT systeem voorzien van Ducati stickers?Nee mijn quickshifter werkt bij alle toerentallen , ik kan hem zelfs in zijn vrij zetten zonder koppeling , voor weg rijden gebruik ik hem
Daar kunnen wel degelijk problemen optreden. Diegene die hier posten dat het allemaal onzin is leven in andere wereld.Wellicht bij een verwaarloosde motor waarvan jaren geen olie is
Wat niet duidelijk is in het filmpje, is het protocol wat is gebruikt voor monstername. Voor zover in begrijp dmv aftappen) Ik begrijp dat de samples niet door de presentator zelf zijn genomen, dus zijn hele analyse en conclusie kan 1:1 de prullenbak in.[IMG alt="Coyote 69"]https://www.motor-forum.nl/cdn-cgi/mirage/c8ab87e75e1aca55bfda34febd4e5a0a4d0be84631a503cd524f42c79ffc0a0e/1280/data/avatars/m/265/265841.jpg?1674469163[/IMG]
Coyote 69
Rookie
Gisteren om 10:19
Ik kwam op Youtube een video tegen waar "objectief" gekeken is naar de oliekwaliteit van verschillende motormerken na de eerste 1000 km na aanschaf van een nieuwe motor.
Volgens de maker van deze video zijn eigenaren van verschillende merken nieuwe motoren gevraagd om de motorolie na de eerste 1000 km gebruik af te tappen. Deze oliën zijn vervolgens getest door een onafhankelijk laboratorium op slijpsel en andere vervuiling om zo te kijken welke merken de beste motoren fabriceren.
Leuk kijk- en discussievoer dus. Dit is het linkje naar de video.
Even een pruts quote uit een (onterecht naar mijn mening) gesloten topic.
Interessant verhaal, blijkbaar kan je aan de eerste olie zien hoe goed het in elkaar gezet is.
Grove delen is slecht gespoeld.
Midden is bramen, en zo.
Fijn is veel inloop slijtage.
Heb ik het zo goed?
Het heeft volgens mij niet zo veel met olie te maken, meer met bouw kwaliteit.
Dus het was geen zoveelste olie topic.
Maar omdat het hier heen gedirigeerd werd, dump ik mijn vraag ook maar hier.
Daar kunnen wel degelijk problemen optreden. Diegene die hier posten dat het allemaal onzin is leven in andere wereld.
Vuistregel:
altijd onderhoud gehad -> kans op problemen is minimaal
slecht/geen onderhoud -> vuil kan in een te kort tijdsbestek opgelost worden door een synthetische olie (met name ester gebaseerd)
Synthetisch is niet zaligmakend. Wanneer de temp niet te veel oploopt heeft een minerale olie een sterkere smeerfilm dan een synthetische olie
Selecting Oils with High Pressure-Viscosity Coefficient
Are synthetic oils (PAO - Polyalpha olefin and PAG - Polyalkylene glycol) better gear and bearing lubricants than mineral oils? At the heart of the issue is a property we refer to as...www.machinerylubrication.com
Voor de sceptici: de temps genoemd in de onderzoeken zijn relatief laag. De vraag rijst dan wat de gemiddelde temp is van de bulkolie in een motorblok, wat de spreiding van de temperatuurdata is en de blootstellingsduur.