beyond cool
MF veteraan
Ik rij heel veel snelweg en daarom zijn mijn spiegels zodanig afgesteld dat ik, in combinatie met mijn schouders, geen dode hoek heb.
Als ik echter een leenmotor mee heb dan merk ik vaak dat die dingen compleet willekeurig zijn ingesteld. Nu zullen lengte en zithouding wel een invloed hebben op de stand van de spiegel, maar vaak zijn beide spiegels zodanig afgesteld dat ze allebei een beeld geven van wat er achter je op dezelfde strook gebeurt en niet van wat er op de stroken naast je gebeurt.
Om de spiegels in te stellen gebruik ik zelf het verkeer op de snelweg.
Rechterspiegel: met klein snelheidsverschil een auto inhalen. Wanneer de auto uit mijn gezichtsveld verdwijnt kijk ik een paar keer over mijn schouder. Zodra ik enkel de motorkap van de auto kan zien kijk ik in de spiegel en dan moet de auto daar ook zichtbaar zijn. Is dat niet het geval dan moet de spiegel meer naar buiten.
Linkerspiegel: met klein snelheidsverschil een auto laten inhalen en de linkerspiegel blijven checken. Zodra de auto daaruit dreigt te verdwijnen over de linkerschouder kijken. Is de auto dan zichtbaar dan is de spiegel goed afgesteld. Is de auto niet zichtbaar dan moet de spiegel verder naar buiten.
De vraag van vandaag is dus: hoe stel jij je spiegels in?
Als ik echter een leenmotor mee heb dan merk ik vaak dat die dingen compleet willekeurig zijn ingesteld. Nu zullen lengte en zithouding wel een invloed hebben op de stand van de spiegel, maar vaak zijn beide spiegels zodanig afgesteld dat ze allebei een beeld geven van wat er achter je op dezelfde strook gebeurt en niet van wat er op de stroken naast je gebeurt.
Om de spiegels in te stellen gebruik ik zelf het verkeer op de snelweg.
Rechterspiegel: met klein snelheidsverschil een auto inhalen. Wanneer de auto uit mijn gezichtsveld verdwijnt kijk ik een paar keer over mijn schouder. Zodra ik enkel de motorkap van de auto kan zien kijk ik in de spiegel en dan moet de auto daar ook zichtbaar zijn. Is dat niet het geval dan moet de spiegel meer naar buiten.
Linkerspiegel: met klein snelheidsverschil een auto laten inhalen en de linkerspiegel blijven checken. Zodra de auto daaruit dreigt te verdwijnen over de linkerschouder kijken. Is de auto dan zichtbaar dan is de spiegel goed afgesteld. Is de auto niet zichtbaar dan moet de spiegel verder naar buiten.
De vraag van vandaag is dus: hoe stel jij je spiegels in?