Hoe maak je wheelies?

25 apr 2018
64
0
Rotterdam
In mijn scootertijd was ik er meester in, maar met mijn Z750 vind ik het maar lastig.

Ik krijg de fiets wel wat omhoog maar ben bang dat ik te ver naar achteren ga en mijn achterrem ineens niet kan vinden ofzo.
Ook vind ik het prettiger om in zijn 1e versnelling bij de 5/6K toeren mijn gas los te laten en ineens weer gas te geven dan de koppeling te gebruiken.
De powerband bij mijn motor ligt bij hoge toeren en dat maakt het ook lastiger vind ik.

Hoe begonnen de ervaren wheelie makers op dit forum?
Is het wel goed te doen met een 4 cilinder?
gebruiken jullie koppeling of gas los, gas geven?

Vanuit stilstand optrekken met wheelie vind ik ook lastig, mijn koppeling grijpt pas heel laat aan naar mijn mening.
Ik durf vanuit stilstand niet vol gas te geven en dan mijn koppeling te laten schieten, wat gebeurd er als je dit doet?
 
Dat is 2005 man. Tijd voor een nieuw wheelie topic. Toen reden ze nog op kolen :P
Maar thnx ik ga wel effe lezen.
 
Laatst bewerkt:
In mijn scootertijd was ik er meester in, maar met mijn Z750 vind ik het maar lastig.

Ik krijg de fiets wel wat omhoog maar ben bang dat ik te ver naar achteren ga en mijn achterrem ineens niet kan vinden ofzo.
Ook vind ik het prettiger om in zijn 1e versnelling bij de 5/6K toeren mijn gas los te laten en ineens weer gas te geven dan de koppeling te gebruiken.
De powerband bij mijn motor ligt bij hoge toeren en dat maakt het ook lastiger vind ik.

Hoe begonnen de ervaren wheelie makers op dit forum?
Is het wel goed te doen met een 4 cilinder?
gebruiken jullie koppeling of gas los, gas geven?

Vanuit stilstand optrekken met wheelie vind ik ook lastig, mijn koppeling grijpt pas heel laat aan naar mijn mening.
Ik durf vanuit stilstand niet vol gas te geven en dan mijn koppeling te laten schieten, wat gebeurd er als je dit doet?

Niet doen joh met je z750 , je gaat geheid een keer vallen en, dan is je mooie motor Total los.
Ook ervaren wheelie mensen vallen wel eens, YouTube staat er vol mee.

Koop een oude crossmotor , kan je op het gras oefenen, doet het ook niet zoon pijn als je valt, plus dat een crossmotor tegen een stootje kan.
 
Alleen maar leuk wheelies maken! Ik snap je wel!

Filmpjes kijken op YouTube en oefenen op een industrieterrein, zo heb ik het gedaan. Koppeling met twee vingers heel even intrekken en weer loslaten en tegelijk een dot gas geven en iets gas vasthouden.... Lijkt moeilijk maar is heel makkelijk en hij komt echt rustig omhoog....
 
Niet doen joh met je z750 , je gaat geheid een keer vallen en, dan is je mooie motor Total los.
Ook ervaren wheelie mensen vallen wel eens, YouTube staat er vol mee.

Koop een oude crossmotor , kan je op het gras oefenen, doet het ook niet zoon pijn als je valt, plus dat een crossmotor tegen een stootje kan.

Opzich is een oude crossmotor geen gek idee, maar ik woon niet op het platte land.
Je hebt me nu wel op een idee gebracht :P
Tuurlijk is het zonde als ik val, maar ik heb hem gekocht met de gedachte dat ik ooit wel een schuiver zou maken, anders had ik gelijk een nieuwe gekocht.

En ik wil niet opscheppen, maar met mijn Gilera Runner 70cc heb ik 2 jaar wheelies gemaakt zonder te vallen. Omdat ik de achterrem goed onder controlle had.

Ik zou dit graag met mijn Z750 ook kunnen.
Sorry ik ben nou eenmaal een waaghals.
 
Alleen maar leuk wheelies maken! Ik snap je wel!

Filmpjes kijken op YouTube en oefenen op een industrieterrein, zo heb ik het gedaan. Koppeling met twee vingers heel even intrekken en weer loslaten en tegelijk een dot gas geven en iets gas vasthouden.... Lijkt moeilijk maar is heel makkelijk en hij komt echt rustig omhoog....

Eindelijk een wheelie maker!
Filmpjes op youtube allemaal al bekeken.
Het lukt me wel om de fiets omhoog te krijgen, maar ik ben bang om te ver te gaan.
Niet echt om te ver om naar achter te gaan maar omdat de achterrem niet natuurlijk aanvoelt in die positie.
En hoe trek jij vanuit stilstand weg met wheelie?
 
Oefenen oefenen oefenen

Steeds een beetje meer gas. Op het gas leer je vanzelf wel.
Maar beter op de koppeling, is je snelheid in principe ook lager.

Youtube filmpjes kijken, deed ik toen ook. En zoals hierboven ergens stond, 2 vingers(of wat je fijn vind) op de koppeling, koppeling in, toeren omhoog en beetje vloeiend laten schieten. Beetje bij beetje.

22491796_10155759126498972_4504548972314595558_n.jpg
 
En hoe trek jij vanuit stilstand weg met wheelie?
Gas geven, maar niet meteen koppeling los laten, wacht een second of twee totdat de motor aardig in de toeren zit, dan snel maar niet in een klap koppeling los laten. Dan trek je weg van het stoplicht met een wheelie. Begin stap voor stap, niet meteen 9000 toeren geven. Altijd achterrem bedekken bij wheelie, je kan de positie van het pedaal aanpassen als je de huidige positie niet handig vindt.
 
In zijn 1 zetten, koppeling in. Dan gas geven tot de begrenzer, dat is het teken dat je de koppeling moet laten knallen. Gegarandeerd een wheelie.
 
Eindelijk een wheelie maker!
Filmpjes op youtube allemaal al bekeken.
Het lukt me wel om de fiets omhoog te krijgen, maar ik ben bang om te ver te gaan.
Niet echt om te ver om naar achter te gaan maar omdat de achterrem niet natuurlijk aanvoelt in die positie.
En hoe trek jij vanuit stilstand weg met wheelie?


Je bent dus op zoek naar de balans ?
Want de wheelie kan je al zeg je.
Als je het op je scooter kon dan weet je toch ook dat je dat gevoel moet vinden, dat is dus ook het antwoord op je vraag.

Ik vind het trouwens wel raar ; je zegt dat je het met een scooter kon maar met de motor bang bent om achter over te gaan of de voet rem niet te vinden.. misschien als je ergens bang voor bent dat je het nog niet moet doen ?

Of je koopt gewoon een scooter :+
 
Zoals eerder gezegd; oefenen oefenen oefenen. Zo'n Z750 wil prima op het achterwiel, en het is een soepel ding dus dat helpt ook al mee. In mijn herinnering had de Z750 best lange overbrenging, zou lekker beginnen in z'n 1, beetje stevig optrekken en koppeling ff kort in en uit. Niet te snel willen, leer je niet in een week. Als je bang bent achterover te slaan laat je iemand een foto maken. Dan zie je dat je een paar cm van de grond zit en veel hoger kan.

full


Rustig weggetje uitzoeken en veel plezier.
 
De 1 is agressief en er valt niet goed mee te doseren.
Waarom zou je iemand vertellen dat ze dat in de 1 moeten doen? :? :? :? :?

Daarnaast vliegt een motor er doorheen dus als je het dode punt niet vindt, wat waarschijnlijk niet lukt als je het nog moet leren, dan zit het wiel zo weer aan grond omdat er geen toeren meer over zijn.

Los van dit alles gaat je motor naar de klote. De voorvork gaat lekken (kwestie van tijd), balhoofdlager vind het niet prettig en eigenlijk ben je gewoon jouw motor aan het afraggen (tenzij je dit gecontroleerd kan wellicht).

Als je dan toch koppeling wheelies gaat oefenen, doe dat dan in z'n 2.

Als je het allemaal heel graag wilt zet je een groter tandwiel achter zodat je dan in z'n 2 met de koppeling kan doseren.

In z'n 1 gaan leren is gewoon omhoog klappen om net zo hard weer naar beneden de klappen met die voorkant. :N

Vergeet niet je voet bij de achterrem. Dit dien je jezelf aan te leren.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de 1 van zo'n Z750 best lang is, heb zelf eentje gehad. Vaak is 2 het beste ja maar dan krijg je die Z niet zo makkelijk los, dan moet je flink gas geven en áls hij dan ineens omhoog komt moet je goed weten wat je doet, vandaar.

Ja je motor krijgt meer te lijden, in ieder geval als je niet weet wat je doet. Mensen die een wheelie landen door gewoon het gas dicht te gooien of, nog erger, in de toerenbegrenzer te rammen slopen hun motor onnodig. In het begin gaat dat gewoon gebeuren, ik heb er destijds een brik bij gekocht om lekker te oefenen.
 
De 1 is agressief en er valt niet goed mee te doseren.
Waarom zou je iemand vertellen dat ze dat in de 1 moeten doen? :? :? :? :?

Daarnaast vliegt een motor er doorheen dus als je het dode punt niet vindt, wat waarschijnlijk niet lukt als je het nog moet leren, dan zit het wiel zo weer aan grond omdat er geen toeren meer over zijn.

Los van dit alles gaat je motor naar de klote. De voorvork gaat lekken (kwestie van tijd), balhoofdlager vind het niet prettig en eigenlijk ben je gewoon jouw motor aan het afraggen (tenzij je dit gecontroleerd kan wellicht).

Als je dan toch koppeling wheelies gaat oefenen, doe dat dan in z'n 2.

Als je het allemaal heel graag wilt zet je een groter tandwiel achter zodat je dan in z'n 2 met de koppeling kan doseren.


In z'n 1 gaan leren is gewoon omhoog klappen om net zo hard weer naar beneden de klappen met die voorkant. :N

Vergeet niet je voet bij de achterrem. Dit dien je jezelf aan te leren.


Waarom zou je iemand leren om het in 2 te doen ? 1 is meer dan prima en kun je het gewoon eerst met het gas doen, scheelt ook weer een setje koppelings platen en de snelheid is lager.
 
Terug
Bovenaan Onderaan