Hoe remschijven zwevend maken?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Heb hier en daar gelezen dat het voordeel kan opleveren om je remschijven zwevend te maken, maar wat houd dit precies in en wat zijn de voordelen?

Mijn configuratie:
- 2004 ZX6R voorvork
- Radiale ZX6R remmen tokico (4 zuigers, en 4 blokjes perl klauw)
- stalen remleiding
- brembo radiale pomp
- ZXR400 wiel
- ZXR400 standard 310 schijven (hebben een offset van 15mm ofzo)

Zou het bij mij een voordeel kunnen zijn om ze zweven de maken? en hoe zou dat dan moeten, en wat zou ik daaraan kwijt zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga echt niet voor elke keer dat ik mijn remschijven los maak nieuwe bouten kopen hoor :+ 10 keer een orgineel kawasaki boutje alla 10 euro... nee dank je :P J bent ook de eerste waar ik van hoor dat hij zijn bouten steeds vervangt!

Maar ik laat de discussie over wel of niet zwevend maken nog even doorlopen... Ahoewel ik denk dat ik er over een KM of 30-40.000 toch nieuwe schijven in ga zeten maak ik mij idd wel zorgen over de slijtage rondom de bussen

Maar is het lastig om je oude bussen er uit te halen en nieuwe bussen er in te zetten? hoe gaat dat in zn werking en welk gereedschap he je daar voor nodig??
 
Ehhh, tuurlijk lul ik dom......ik heb dan ook maar een schamele 70000km ervaring met zwevende schijven, ben techneut in de verkeersbranche voor de kat z'n k*t en dat ik met eigen ogen heb gezien dat die zgn. TUV gekeurde flutbussen van je het gehele hart uitvreten binnen 40000km bij normaal tot sportief gebruik als je niet uitkijkt telt zeker ook niet. Mijn motormaat hebben we gelukkig nog op tijd kunnen waarschuwen dat z'n floaterschijven op instorten stonden. Maar laat gerust je hart uitvreten zodat je met levensgevaarlijke zwabberende schijven rijdt met alle veiligheidsrisico's van dien. Jij zet je remschijven zeker ook rustig een tweede keer vast met dezelfde TUV gekeurde bouten die inmiddels zijn uitgerekt door het oorspronkelijke aanhaalmoment. Of nee, je draait er zeker titanium bouten in (8.8 ipv 12.9) omdat dat weer wat lichter is. Ga gerust je gang..... :Z

851 groeten, Peter

PS: domheid is het sterkste wapen.........

Niet zo persoonlijk opvatten dat sommige mensen ergens anders over denken.
Soms zijn mensen blijer met ongelijk hebben maar wel gelijk krijgen als andersom.
En wie onder welke categorie hoort mogen jullie zelf uitzoeken *O*
 
poe hee wat een discussie zeg. ik laat mijn schijven gewoon op mijn velg zitten. Mocht ik ze er een keer vanaf willen halen zet ik ze wel weer op moment terug.

Ik heb ook vroeger eens met hop motorsport gebeld, en die raden het wel af om de floaters zelf te vervangen, daar worden de gaten eerst gekotterd, en darna worden de bussen erin gezet.

@ducati851strada, je zal mij niet horen zeggen dat je slap lult, maar er zijn bij de nieuwbouw van de meeste motoren toch ook floaters in die schijven gemonteerd? En volgens mij is het nog steeds zo dat dingen die in elkaar gezet zijn, ook weer uit elkaar gehaald kunnen worden, en daarna weer in oude staat of beter teruggemonteerd kunnen worden. En zouden die bedrijfen het risico nemen om een flutproduct te leveren, en vervolgens nogal zware schadeclaims krijgen i.v.m. dood door schuld of zoiets?
 
Nee, omdat de wielbouten voor je koekblik ontworpen zijn om vaker hufterproof vastgezet te kunnen worden. Bouten voor motorfietsremschijven zijn van hoogwaardig staal en worden doorgaans met een dusdanig moment vastgezet dat de bout wat uitrekt. Gebruik je die vaker dan bestaat het risico dat ze breken....

Als ik met 200+ moet ankeren op 't circuit wil ik 100% op m'n remmen kunnen vertouwen. Een coureur zei eens......"je mag overal titanium voor gebruiken BEHALVE in m'n REMMEN!!".........zegt denk ik genoeg. En waarom denk je dat carbon remschijven destijds zijn afgeschaft in de SBK?
Ik weet niet hoe lang je de racerij volgt maar carbon schijven zijn toch echt toendertijd afgeschaft om de kosten te drukken. Als het niet zou voldoen waarom rijden ze dan in de motogp met carbon schijven. En bekijk eens een motogp machine eens van dichtbij en let eens op de schijven en wat zien ik? juist,titanium bouten in carbon remschijven. Mijn schijven zijn trouwens ook gemonteerd met titanium bouten,worden speciaal gefabriceerd voor remschijven. En titanium wordt trouwens aangeduid in grades oftewel bepaalde sterktes van 1t/m5. Bouten voor motorfietsen wordt altijd 5 voor gebruikt. Na ongeveer voor 2500euro aan titanium aan mijn motor heb ik mij er iets meer in verdiept. En ik zeg gewoon gebruiken.
 
Ik ga echt niet voor elke keer dat ik mijn remschijven los maak nieuwe bouten kopen hoor :+ 10 keer een orgineel kawasaki boutje alla 10 euro... nee dank je :P J bent ook de eerste waar ik van hoor dat hij zijn bouten steeds vervangt!

Maar ik laat de discussie over wel of niet zwevend maken nog even doorlopen... Ahoewel ik denk dat ik er over een KM of 30-40.000 toch nieuwe schijven in ga zeten maak ik mij idd wel zorgen over de slijtage rondom de bussen

Maar is het lastig om je oude bussen er uit te halen en nieuwe bussen er in te zetten? hoe gaat dat in zn werking en welk gereedschap he je daar voor nodig??

Originele remschijfbouten voor zx10r kosten euro 1.80 per stuk. Ik heb ze zelf ook verleden jaar gekocht.
 
Nee, omdat de wielbouten voor je koekblik ontworpen zijn om vaker hufterproof vastgezet te kunnen worden. Bouten voor motorfietsremschijven zijn van hoogwaardig staal en worden doorgaans met een dusdanig moment vastgezet dat de bout wat uitrekt. Gebruik je die vaker dan bestaat het risico dat ze breken....

Als ik met 200+ moet ankeren op 't circuit wil ik 100% op m'n remmen kunnen vertouwen. Een coureur zei eens......"je mag overal titanium voor gebruiken BEHALVE in m'n REMMEN!!".........zegt denk ik genoeg. En waarom denk je dat carbon remschijven destijds zijn afgeschaft in de SBK?

851 groeten, Peter


_O-


:N
 
@ducati851strada, je zal mij niet horen zeggen dat je slap lult, maar er zijn bij de nieuwbouw van de meeste motoren toch ook floaters in die schijven gemonteerd? En volgens mij is het nog steeds zo dat dingen die in elkaar gezet zijn, ook weer uit elkaar gehaald kunnen worden, en daarna weer in oude staat of beter teruggemonteerd kunnen worden. En zouden die bedrijfen het risico nemen om een flutproduct te leveren, en vervolgens nogal zware schadeclaims krijgen i.v.m. dood door schuld of zoiets?

Kijk! Dat klopt zowaar..... Het oorspronkelijke topic ging over het zwevend maken van standaard schijven. Aanpassen dus & DAAR moet je mee uitkijken. Gebruik je kant en klaar vervangingsmateriaal dan is dat uiteraard getest en gecertificeerd voor het doel waarvoor het ontworpen is. Dit is juist het punt dat ik wilde maken. Je moet van het belangrijkste onderdeel van je motor geen kliekje maken.

Je hebt inderdaad titanium bouten & floaters en uiteraard kun je die gebruiken maar dan wel op daarvoor geschikte schijven. Wat ik vaak ben tegengekomen is dat men floaters (gekeurd en al) van raceschijven in normale standaardschijven monteert omdat het toevallig past. 9 van de 10 keer gaat het goed maar als je de remmen "echt" gebruikt dan is soms teveel van het goede. Dit kan zelfs met volledig orginele raceschijven (zoals die van mijn maat; een ex-minibike racer)
Zoals reeds aangehaald verschilt de grading van titaanbouten. Een doorsnee titanium bout benadert ongeveer de kwaliteit van een goede 8.8 bout. Titaanstaal is doorgaans zeer taai maar alleen de hoogwaardigste grade kun je in remschijven toepassen. Het ligt ook aan de wielen die je hebt. Magnesium of alu maakt soms uit in het aanhaalmoment of het aantal bouten waarmee een schijf wordt vastgezet.

Dan de carbon schijven; die hebben als groot nadeel dat ze eerst moeten opwarmen voordat het een beetje remt en gigantisch prijzig zijn. Soms werd een mix toegepast van gietijzeren schijven en carbonschijven. Uitsluitend geschikt voor circuitfietsen dus......

851 groeten, Peter



:]
 
kan iemand me uitleggen waarom de schijven zwaarder worden belast door vervangen stalen busjes door Alu met een beetje axiale speling?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat dat de zogenaamde stootbelasting zou kunnen zijn :? Dus als je in de remmen gaat, door de speling tussen schijf, bus en hart, dat die een "tik" krijgt zeg maar, hoop dat jullie me snappen :9
 
alle bouten zijn bedoeld om met enige rek vastgezet te worden.
ander zou het hele punt om bouten te gebruiken voor niets zijn.
men noemt dat voorspanning.
bij hoogwaardige toepassingen word zelfs de rek van bouten opgemeten door voor en na het torquen de lengte te meten.

vraag je eens af wat die boutjes in je remschijven nu helemaal te verduren krijgen.
die dingen worden alleen op afschuiving belast.
de treksterkte van die boutjes doet er helemaal niet toe.
zolang je er geen kachelboutjes in stopt werkt alles.
het zijn de bussen die de kracht oferbrengen op het hart, en die zijn van aluminium.

Mooi verhaal van iemand die de klok wel heeft horen luiden, maar even niet weet waar de klepel hangt.

Wat is dat nou voor onzin dat de bevestigingsbouten van de remschijven alleen maar op afschuiving worden belast en niet op trek??? |( |(

Dus jij wilde beweren dat het de bedoeling is dat de zijkant van de bout de remkrachten opneemt?

Dus dat zou betekenen dat de zijdelingse (rem)kracht tegen de zijkant van de bout oftwel de schroefdraad staat te duwen, en bovendien zouden dan alle boutgaten en bouten exact binnen een 100ste van een mm op positie geboord moeten worden zodat de kracht over alle 5 of 6 bouten evenredig verdeelt wordt. Dit zou tevens betekenen dat je de remschijf dan nooit op een andere verdraaide positie zou mogen monteren op de naaf. Het zijn geen pasbouten!

Ten eerste is het niet de bedoeling dat een bout zijdelings op de draad belast wordt, ten tweede worden de boutgaten gewoon met een ruime overmaat geboord dus die zijkanten raken de bout niet eens. En ga nou niet zeggen dat bij het remmen de eerste keer de schijf zoveel verdraaid ten opzichte van de naaf dat alle bouten ineens "aanliggen" want dan zit de schijf zo los dat je er net zo goed geen remmen op kan zetten.

De remschijf wordt met de bouten tegen de wielnaaf aangetrokken en het is puur de wrijvingskracht tussen schijf en naaf die de remkracht overbrengt. De schijfbouten worden ALLEEN maar op trek belast en absoluut niet op afschuiving.

Zolang de correcte voorspanning (= correcte aandrukkracht op de schijf) op de bout gezet kan worden is het materiaal van de bout minder belangrijk, en het is nou eenmaal zo dat sommige materialen in een M8 boutje niet in staat zijn om de gewenste voorspanning te behalen voordat ze afbreken of de voorspanning verliezen omdat ze over de vloeigrens worden getrokken.

Het aanhaalmoment wat voorgeschreven staat voor de remschijfbouten zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden de voorspanning voldoende blijft. Zolang deze voorspanning niet zo groot is dat de bout door de vloeigrens heen getrokken wordt mag je hem dus meerdere keren gebruiken.





-O-
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook dat er bij echte zwevende schijven meer of grotere busjes worden gebruikt omdat de slijtage door het continue schuren groter zal zijn dan bij semizwevende remmen die altijd door een lichte veervoorspanning op zijn plaats worden gehouden zolang je niet remt.
met meer busjes heb je wat meer oppervlak om de slijtage op te vangen.

maar een verschil tussen 10 en 12 busjes zoals de duc man beweert lijkt me niet groot genoeg om de schijven met 10 busjes opeens onveilig te noemen

op mijn oude fzr zitten ook zwevende remmen en die hebben onderhand behoorlijk wat speling, met als gevolg flink wat gerammel op slechte wegen.
Ik kan me voorstellen dat dit op den duur gevaarlijk wordt.
resonantie, doorsl;ijten busjes, scheve belasting?
 
pff boel prusters hier met leuke verhalen, maar een echte motor prutser vervangen gewoon elk boutje die losgedraait is, ten eerst het staat mooier en ten tweede geen discussie in veiligheid!

Ik vervang ze dus altijd, kom op zeg wat kosten die dingen nog.....
 
pff boel prusters hier met leuke verhalen, maar een echte motor prutser vervangen gewoon elk boutje die losgedraait is, ten eerst het staat mooier en ten tweede geen discussie in veiligheid!

Ik vervang ze dus altijd, kom op zeg wat kosten die dingen nog.....

Dat is natuurlijk ook de grootste onzin wat je zegt, bouten hoef je echt niet elke keer te vervangen als ze 1 keer los zijn geweest :N
Met het juiste moment aandraaien, en er is niks aan de hand :W
Veelal zijn het geen eens standaard bouten die gebruikt worden.

Onvtopic: Nu weten we nog steeds niet hoe het zit met zwevende schijven :P
 
En wie denkt dat de motorboer er steeds weer nieuwe boutjes inzet??? :X

Wat een onzin om steeds nieuwe boutjes te gaan gebruiken. Als je echt zo'n idiote veiligheidsfreak bent die altijd het zekere voor het onzekere neemt, dan moet je gewoon niet gaan motorrijden... Laat onze vriendjes in de auto's nog even achterwege, maar je kunt ook een klapband krijgen omdat je over de spijker rijdt die in de bocht lag... Of rijden jullie ook met massieve banden?
 
En wie denkt dat de motorboer er steeds weer nieuwe boutjes inzet??? :X

Wat een onzin om steeds nieuwe boutjes te gaan gebruiken. Als je echt zo'n idiote veiligheidsfreak bent die altijd het zekere voor het onzekere neemt, dan moet je gewoon niet gaan motorrijden... Laat onze vriendjes in de auto's nog even achterwege, maar je kunt ook een klapband krijgen omdat je over de spijker rijdt die in de bocht lag... Of rijden jullie ook met massieve banden?

nee hoor hij heeft titanium lagen in de banden, moest ie even voor zoeken, maar dan heeft ie ook wat... :Y :Y :Y :Y
 
wie zegt dat ik het voor de veiligheid alleen doe?, vervangen jullie de boutjes dus niet van het blok en die weer in het blok gaan? mooi ik wel, zowel in het blok als buiten het blok want gebruikte bouten en schroefjes staan nog eens lelijk ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan