Hoeveel km's kan een motor mee?

Kevin250

MF'er
6 sep 2002
40
0
Vlissingen
Nu moet er maar eens een einde komen aan het gezeur en gezever over kilometers,

Voorbeeld: laatst in een advertentie een rsv mille met 30000 km
superfiets zei iemand maar veel te veel km's hij is al bijna afgeschreven!

Grote BULLSHIT uiteraard!!!! Mijn mening is dat als je alles goed onderhoud en goed behandeld dat het gewoon tegen de 300000 km mee moet gaan! (4-takt dan ey)

wat is jullie mening?
 
Nee ik deel die mening absoluut niet !
Die 30.000 kilomer is ook overdreven maar ik denk dan een 4takt 4 Cilinder toch wel na 120.000 kilometer zodanig op is dat je dan zoveel dingen moet gaan vervangen dat je op een gegeven moment alleen nog met je orginele frame rond rijd !
Een gs500e staat ongeveer 80.000 kilometer voor , maar dat is een 2cilinder 4takt
 
de viertakt gaat langer mee dan een tweetakt , maar het ligt er volgens mij ook aan hoe er met de motor is gereden en is de motor voor lange of korte afstanden gebruikt.
je ziet bij ons hier in de u.s.a. goldwings met wel 250000 kilometer op de teller , als je denkt dat een motor na 30000 wel afgeschreven is dan moet ik je wel teleurstellen want met de afstanden hier waar ik woon en bij normaal dagelijks gebruik dan maak je al 20000-25000 kilometer per jaar , en het zou te gek zijn dat een motor dan na 1 1/2 jaar al afgeschreven is.
 
Ik denk niet dat het een technisch probleem is maar een financieel.
Een dealer die 5 sportmotoren van het zelfde type als de jouwe heeft staan met 15.000km op de teller zal voor jouw fiets met 50.000km geen drol meer geven. '(
Ik heb dat zelfde probleem, mijn ZX9 is nou 2 1/2 jaar en heeft er 37.000km op staan dus zou ik hem nu moeten in ruilen, maar ik wil dat eigenlijk pas volgend jaar (ZX10?)doen maar dan staat er dus dik 50.000km op de teller.
Het is dus eigenlijk de schuld van die mietjes die maar 5000km per jaar rijden ;)
 
Waarom schrijft Honda op een ST1100 een wisseling van de distributieriem pas voor bij 160.000 km?? Niet omdat de motor dan al is afgeschreven. Met goed onderhoud moet het mogelijk zijn een moderne motor ruim over de ton te krijgen. Wel is er een grens denk ik als het gaat om veel vermogen bij weinig CC's. Als er 100 pk uit een blokje van 600 cc geperst moet worden, stelt dat veel hogere eisen aan het blok dan wanneer datzelfde vermogen uit een blok met 1100 cc gehaald wordt. Een motor met 30.000 km als afgeschreven beschouwen is weinig reëel.

Kan je naar mijn gevoel gewoon tweedehands kopen.
 
Waarom schrijft Honda op een ST1100 een wisseling van de distributieriem pas voor bij 160.000 km?? Niet omdat de motor dan al is afgeschreven. Met goed onderhoud moet het mogelijk zijn een moderne motor ruim over de ton te krijgen. Wel is er een grens denk ik als het gaat om veel vermogen bij weinig CC's. Als er 100 pk uit een blokje van 600 cc geperst moet worden, stelt dat veel hogere eisen aan het blok dan wanneer datzelfde vermogen uit een blok met 1100 cc gehaald wordt. Een motor met 30.000 km als afgeschreven beschouwen is weinig reëel.

Kan je naar mijn gevoel gewoon tweedehands kopen.

Ik ben helemaal met je eens, ik heb de mijne (ZXR 750 uit 1991)in april dit jaar gekocht met op de teller 55000 km. Gelijk heb ik hem naar een motorzaak gebracht voor een controle en een grote beurt, en men vertelde mij dat mijn motor nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel km mee kan rijden, mits je normaal rij natuurlijk. En inmiddels heb ik al meer dan 60000 km op zitten en hij rijd nog steeds als een trein (file of niet).
En voor een normale sportfiets kan je wel een ton op de teller zetten (nogmaals: als je normaal rijd natuurlijk), dus die man/ vrouw die je wijs hebt gemaakt dat je een fiets na 30000 km helemaal kan afschrijven is:

A) rij zelf geen motor; '(
B) weet niet wat een motor is; :X
C) probeer je op te lichten. :(

Wat je wil gebruiken mag jezelf hierboven uitkiezen. O-)
 
Goh, ik heb met grote interesse bovenstaande berichten gelezen.
1219.gif
Aangezien ik volgend jaar een tourmotor wil kopen (K100, K75, Pacific Coast, GTR 1000 etc...) ben ik al heel wat achtergrond-info en ervaringen aan het zoeken. Zo ook over kilometerstanden. Vaak hebben de tourmotoren tweedehands een stevige kilometrage. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervaring is over kilometerstanden van tourmotoren. Waar moet je op letten bij de hogere kilometerstanden?

Groetjes!!!
457.gif
 
Hoeveel kilometers een motor meegaat weet ik nog altijd niet.
Ik heb met een GSX600F 117.000km gedaan, en die was nog lang niet versleten.
En mijn Bandit 1200 staat voor de tweede keer op 12.000km (+100.000km dus).Voorlopig denk ik er nog niet aan om een andere te kopen (of ik zou de lotto moeten winnen natuurlijk), dus zal die kilometerstand nog wel wat hoger worden. Een motor die elke dag brutaal wakker gemaakt wordt,zal die kilometerstand waarschijnlijk nooit halen zonder grote stukken, maar als je je motor altijd rustig warmrijdt, is 100.000km geen enkel probleem.
Die motoren met heel weinig kilometers, daar zitten er ook tussen die elke 2 à 3.000km een nieuwe achterband nodig gehad hebben, en daar heb ik minder vertrouwen in, dan een motor met hogere kilometerstand, die alle dagen gebruikt is om naar het werk te rijden.
 
Jongens,ik sluit me aan:de wijze waarop de motor die vele kilometers heeft moeten afleggen is bepalend.Mijn beide XS-jes hebben alle twee al dik 75 K achter de kiezen en lopen nog als een zonnetje. :+
Hier in Hengelo loopt zelfs een FJ 1200 rond met 320 K(!) op de tellert,zonder revisie en met picobello compressie! :+
Netjes warmrijden voor het lostrekken is het devies,dat geldt voor elk type motor.
Trouwens,een toerder met een hoge kilometerstand zal geen problemen opleveren,de vorige eigenaren hebben meestal keurig het onderhoud gedaan omdat zo'n fiets nu eenmaal veel wordt gebruikt.(woon-werk,vakantietripjes)
Dus,niet laten staan zo'n oudere Pan of GTR;kijk naar uiterlijke staat en luister tijdens de proefrit,vaak nog plezier voor vele K kilometers plezier! :+
 
ligt volgens mij ook veel aan het type hoogtoerig etc. en de berijder speelt een grote rol. Goldwing of een fireblade is toch wel een verschil. Maar elke goed verzorgde, onderhouden moet zonder al te veel problemen over de 100.000 kunnen draaien.

dus zeg maar tegen die kerel dat ie van de drank af moet blijven !
 
het verschil tussen een hoogtoerige of niet hoeft niet groot te zijn.
De manier waarop een fiets bereden wordt is bepalend.
Eigenlijk nog meer:hoe lang/vaak hebben de zuigers/mechaniek op maximale snelheid gedraaid?
Voorbeeld:een oudere Duc wordt elke derde race uiteen getrokken voor revisie,dit omdat deze langeslagmotor vaak volgas (lees:met hoge zuigersnelheid) wordt belast.
Ik ken ook jongens met een CB1000F die nooit aan het rood rijden,dus die halen de maximale zuigersnelheid niet(en dus minder slijtage). :+
 
Ja, het scheelt nogal per fiets. Mijn Jawa is nu na 43 Mm zo goed als volledig afgeschreven, mijn BMW was bij die afstand net lekker ingereden. Had hiervoor een BMW met 145 Mm op de teller, was wel net gereviseerd maar liep nog als een trein. :]

Geldt dus ook voor Aprilia's. Zo'n 125 of 250 cc tweetakkertje kan inderdaad bij 30 Mm op zijn, maar een 1000 cc V-twin als de RSV moet toch echt véél langer meegaan als-ie niet te veel misbruikt is en goed onderhoud heeft genoten. Als de prijs gunstig is zou ik dat kanon kopen als ik jou was!
 
Op vrijdag 16 mei 2003 20:24 schreef Dutch Steph het volgende:
Goh, ik heb met grote interesse bovenstaande berichten gelezen. (Afbeelding) Aangezien ik volgend jaar een tourmotor wil kopen (K100, K75, Pacific Coast, GTR 1000 etc...) ben ik al heel wat achtergrond-info en ervaringen aan het zoeken. Zo ook over kilometerstanden. Vaak hebben de tourmotoren tweedehands een stevige kilometrage. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervaring is over kilometerstanden van tourmotoren. Waar moet je op letten bij de hogere kilometerstanden?

Groetjes!!! (Afbeelding)

Onderhoudsboekje en gebruik. Is-ie dagelijks gebruikt voor korte stukjes woonwerkverkeer of alleen voor lange toerritten, zijn de banden mooi afgesleten, zijn de voetsteunen en middenbok krasvrij, hoe ziet-ie eruit, hoe klinkt-ie en (natuurlijk het belangrijkste :) Hoe rijdt hij? Altijd proefrit maken dus!

p.s. Mag ik nog even de R 1100 of R 850 aan je rijtje toevoegen? Rijd al 5 jaar naar volle tevredenheid op zo'n Boxer. :]
 
Ja, het scheelt nogal per fiets. Mijn Jawa is nu na 43 Mm zo goed als volledig afgeschreven, mijn BMW was bij die afstand net lekker ingereden. Had hiervoor een BMW met 145 Mm op de teller, was wel net gereviseerd maar liep nog als een trein. :]

Geldt dus ook voor Aprilia's. Zo'n 125 of 250 cc tweetakkertje kan inderdaad bij 30 Mm op zijn, maar een 1000 cc V-twin als de RSV moet toch echt véél langer meegaan als-ie niet te veel misbruikt is en goed onderhoud heeft genoten. Als de prijs gunstig is zou ik dat kanon kopen als ik jou was!

Allemaal ruimschoots achterhaald dat een BMW langer mee zou gaan. Gehoord van die globetrotter die 260.000 km met zijn Blade heeft gereden, hij heeft nu een R1 mee voor zijn nieuwe tochten. Aan de Blade was tijdens 260.000 km alleen een distributieketting en een set koppelingsplaten vervangen, ondanks de soms bar slechte benzine in Rusland enz. geen problemen met kleppen en dergelijke. Zonder revisie is twee ton absoluut geen punt bij de huidige motoren, zelfs bij hoog opgevoerde supersports.

Lees b.v. eens de Motorrad, zij zitten zich openlijk af te vragen de testperiode te verlengen naar een ton, 50.000 km is domweg véél te weinig om een oordeel over slijtage te vellen, de hoonsporen zijn dan nog duidelijk zichtbaar in de cilinders...

Heb een NX250 gedurende 65.000 km gebruikt, alleen voor 5 km stukjes, hij draait als een zonnetje en het olieverbruik is nihil. Dus zelfs zo'n kleine 'brommer' gaat lang mee.
 
Hoe lang een motor mee gaat hangt heel erg af van hoe je er mee om gaat. Mijn oude brommer (peugeot fox) wordt altijd eerst warm gereden en daarna pas vol gas, er zijn altijd lange stukken mee gereden en heeft nu (teller is stuk) ongeveer 120 duizend kilometer gereden. Veel mensen zeggen dat dit onmogelijk is met zo een ding, maar ik rij er nog steeds mee...
Mijn motor heeft bijna 75 duizend kilometer gereden en is nog in nieuwstaat.
 
Tja, ook hier zie ik weer dat yamaha en honda ongeveer 200.000 km mee gaan, BMW ongeveer 350.000 en suzuki en kawa ongeveer 100.000.
Uiteraard is dit ook afhankelijk van gebruik en onderhoud.
 
Mijn vfr staat op 67000 en hij loopt perfect. gebruikt geen olie. Wel goed vertroetelen met goede olie e.d. en eerst warmdraaien en dan pas blazen. Er zijn vfr's die over de 250.000 gaan zonder revisie. Het rijwielgedeelte heeft meer te lijden, dan het blok. (balhoofdlagers, achtershock en voorveren keeringen en remmerij)Das dus nu allemaal vervangen en daardoor rijdt hij een stuk beter.



:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan