Hoeveel km's kan een motor mee?

Kevin250

MF'er
6 sep 2002
40
0
Vlissingen
Nu moet er maar eens een einde komen aan het gezeur en gezever over kilometers,

Voorbeeld: laatst in een advertentie een rsv mille met 30000 km
superfiets zei iemand maar veel te veel km's hij is al bijna afgeschreven!

Grote BULLSHIT uiteraard!!!! Mijn mening is dat als je alles goed onderhoud en goed behandeld dat het gewoon tegen de 300000 km mee moet gaan! (4-takt dan ey)

wat is jullie mening?
 
Onderhoudsboekje en gebruik. Is-ie dagelijks gebruikt voor korte stukjes woonwerkverkeer of alleen voor lange toerritten, zijn de banden mooi afgesleten, zijn de voetsteunen en middenbok krasvrij, hoe ziet-ie eruit, hoe klinkt-ie en (natuurlijk het belangrijkste :) Hoe rijdt hij? Altijd proefrit maken dus!

p.s. Mag ik nog even de R 1100 of R 850 aan je rijtje toevoegen? Rijd al 5 jaar naar volle tevredenheid op zo'n Boxer. :]

Inderdaad de R-serie van BMW mag ook niet ontbreken in het rijtje!
 
Tja, ook hier zie ik weer dat yamaha en honda ongeveer 200.000 km mee gaan, BMW ongeveer 350.000 en suzuki en kawa ongeveer 100.000.
Uiteraard is dit ook afhankelijk van gebruik en onderhoud.

Honda 200.000??? In america rijden pan's rond met 300.000 tot 400.000 km op de klok. Bij 1 van de duitse club's heeft iemand er 1 die 320.000 km heeft gereden, ding wordt nog steeds dagelijks gebruikt. Mijn broer heeft een pan met 35.000km, ik met 107.000km. Er is absoluut geen verschil tussen beide te merken.
 
Nee ik deel die mening absoluut niet !
Die 30.000 kilomer is ook overdreven maar ik denk dan een 4takt 4 Cilinder toch wel na 120.000 kilometer zodanig op is dat je dan zoveel dingen moet gaan vervangen dat je op een gegeven moment alleen nog met je orginele frame rond rijd !
Een gs500e staat ongeveer 80.000 kilometer voor , maar dat is een 2cilinder 4takt
op mijn gs500e stond meer dan 100000 en die liep nog als een zonnetje..

dus ik weet niet waar je die info vandaan haalt.. maar ik denk dat je daar toch maar opnieuw over moet gaan nadenken.. mijn fazer staat nu 60000.. en loopt nog als nieuw.. hiermee haal ik zeker de 200000 nog wel :)
 
ik denk dat het aantal kilometers wat zo'n teller aageeft niet zo heel veel zegt.

motor A: je kan een motor hebben met 40 000 kilometers (normaal gereden kilometers)
motor B: maar je kan ook een motor hebben met 12 000 kilometers maar bijna alle kilometers daarvan zijn hoge toeren kilomoters..

dan kan het zo zijn dat de motorblok van motor B veel me slijtage heeft dan motor a
 
Honda 200.000??? In america rijden pan's rond met 300.000 tot 400.000 km op de klok. Bij 1 van de duitse club's heeft iemand er 1 die 320.000 km heeft gereden, ding wordt nog steeds dagelijks gebruikt. Mijn broer heeft een pan met 35.000km, ik met 107.000km. Er is absoluut geen verschil tussen beide te merken.

Soms is het moeilijk vergelijken, een Pan met slechts 100 pk uit 1.100 cc en maar 8.000 tpm is wel wat anders dan de CBR600RR die 117 pk uit 600 cc haalt en pas bij 15.000 tpm het rode gebied in schiet. Uiteraard draait zo'n sportieve motor graag toeren dus hij zal het meerendeel van de tijd meer toeren draaien dan het rode gebied van de Pan aangeeft.
Niettemin gaat zelfs zo'n hoogtoerige Jap als de CBR600RR zonder noemenswaardige motorische slijtage gemakkelijk over een ton...de vorige typen haalden deze waarde ook met gemak dus zal deze nieuwste die ook wel halen.
 
Mijn XJ550 heb ik bij 82.000 km uit elkaar gehaald voor inspectie. Zag er prima uit, keerringen en glijlagers en zuigerveren vervangen, zuigers niet.
Inmiddels staat er alweer 96.500 op. Hij gaat misschien dit jaar al 't klokkie rond.
In het blad motor heeft 'n artikel gestaan over een XJ900 met 270.000 km op de teller. Ik heb 'n wereldreiziger gesproken die met 'n XJ900 met zijspan 2 (of 3?) ton gedraaid heeft.
Ik ken iemand die met z'n XS1100 380.000 km gehaald heeft.
 
Allemaal ruimschoots achterhaald dat een BMW langer mee zou gaan. Gehoord van die globetrotter die 260.000 km met zijn Blade heeft gereden, hij heeft nu een R1 mee voor zijn nieuwe tochten. Aan de Blade was tijdens 260.000 km alleen een distributieketting en een set koppelingsplaten vervangen, ondanks de soms bar slechte benzine in Rusland enz. geen problemen met kleppen en dergelijke. Zonder revisie is twee ton absoluut geen punt bij de huidige motoren, zelfs bij hoog opgevoerde supersports.
Ik neem aan dat je het hier over fireblade-sjakie hebt? Ik weet niet of je zijn fiets hebt horen lopen maar de term "versleten tot de naad" vind ik toch wel aardig passen. Maar hij startte en reed nog wel probleemloos dus dan moet je verder niet zeuren.

Mijn ervaring is dat je niet moet letten op de km stand maar beter kan luisteren, voelen en ruiken of er iets mis is. Toen ik mijn K100LT met 100.000km inleverde verbruikte hij nog geen druppel olie en was compleet probleemloos. De Kawa Gpz750 die ik daarvoor had brandde bij pakweg 50.000km af maar was ook al aardig op weg naar een revisie.
 
Ik neem aan dat je het hier over fireblade-sjakie hebt? Ik weet niet of je zijn fiets hebt horen lopen maar de term "versleten tot de naad" vind ik toch wel aardig passen. Maar hij startte en reed nog wel probleemloos dus dan moet je verder niet zeuren.

Mijn ervaring is dat je niet moet letten op de km stand maar beter kan luisteren, voelen en ruiken of er iets mis is. Toen ik mijn K100LT met 100.000km inleverde verbruikte hij nog geen druppel olie en was compleet probleemloos. De Kawa Gpz750 die ik daarvoor had brandde bij pakweg 50.000km af maar was ook al aardig op weg naar een revisie.

Of hij sjakie heet weet ik niet maar het zal hem wel zijn. Aan de ene kant denk je dan, lange afstanden zijn juist goed voor een blok, aan de andere kant heeft hij natuurlijk door extreem stoffige gebieden gereden, erg slechte benzine gebruikt, nauwelijks onderhoud uitgevoerd (zéker niet op tijd!) en de motor voor dingen gebruikt waar hij niet voor is bedoelt, als pakezel en een soort enduro...

260.000 km is wel erg veel en mogelijk was het verstandiger geweest hem na 200.000 km eens volledig uit elkaar te nemen maar dat boeide hem weinig lijkt me... :Z .

Eigenlijk maakt het toch niet uit of de motor mechanisch wat luidruchtiger wordt, als hij niet noemenswaardig minder vermogen levert, olie verbruikt of lekt is er toch geen reden om hem te reviseren?
 
Ha ha 30000km en dan oud?
Bijna al mijn motoren hebben ruim de 100.000 km gehaald en zijn daarna nog veel km verder gegaan bij nieuwe eigenaar. Mijn Lavje is net nieuw, slechts 34 jaar door weer en wind, en heeft de 200.000 ook ergens gepasseerd Km teller is al paar jaar stuk. Blok is wel open geweest 15 jaar terug (i.v.m restauratie maar veel lagers zijn nog de orginele) maar ik ken wel Lav's die met zelfde km stand nog nooit open geweest zijn. Mijn Yamaha heeft ruim 90000 km op klokje en loopt nog perfect.
Levensduur Motor en aantal km is erg afhankelijk van hoe er mee om is gegaan en hoe hufter bestendig is kwaliteit motorblok. (Ook ik heb het bij mijn GT750 Suz voor elkaar gekregen 3 vastlopers in 15000 km. Was fabrieksfoutje in keerring)
 
Laatst bewerkt:
[je ziet bij ons hier in de u.s.a. goldwings met wel 250000 kilometer op de teller , als je denkt dat een motor na 30000 wel afgeschreven is dan moet ik je wel teleurstellen want met de afstanden hier waar ik woon en bij normaal dagelijks gebruik dan maak je al 20000-25000 kilometer per jaar , en het zou te gek zijn dat een motor dan na 1 1/2 jaar al afgeschreven is.

Ja vind je het gek, lange afstanden met een motorfiets die nagenoeg geen hoge toeren hoeft te draaien.
Het aantal kilometers hangt ook erg veel af van het soort fiets, een R1 die continu in de toeren wordt gejaagd of een zware toermotor maakt dus erg veel uit.
Goed onderhoud, rijgedrag en vooral goed warm rijden maakt ook zeer veel uit. Dus je kan er eigenlijk geen zinnig woord over zeggen.

Ik weet zeker dat persoon A een R1 naar 50000 km helemaal gaar kunt rijden terwijl persoon B op een R1 200.000 km rijd.
 
Tja, ook hier zie ik weer dat yamaha en honda ongeveer 200.000 km mee gaan, BMW ongeveer 350.000 en suzuki en kawa ongeveer 100.000.
Uiteraard is dit ook afhankelijk van gebruik en onderhoud.

Als een Suzuki maar ongeveer 100.000km meegaat, dan moeten ze die getallen maar eens aanpassen. Volgens mij gaan die veel langer mee. Ik heb zelf met een GSX600F 117.000km gedaan, en meestal is daarmee wel vlot doorgereden. Op de snelweg heeft de toerenteller dikwijls 8.000 toeren of meer aangeduid, en die motor was nog lang niet versleten toen ik die inruilde.
Mijn Bandit 1200 heeft nu al 112.000 probleemloze kilometers gebold, en is volgens mij ook nog lang niet versleten.
 
Ah kijk, een XJ550 rijder. Zeg, waar mot je op letten als je er eentje op de kop wil tikken. The usual? Of nog specifieke eugenaardigheden. Ik ken er eentje die minder dan 12000 heeft gelopen maar wel.... de laatste 15 jaar niks heb zitten doen. En da's volgens mij ook niet helemaal goed.... verdroging, vastzitten van zaken e.d. Let me know.
 
Ah kijk, een XJ550 rijder. Zeg, waar mot je op letten als je er eentje op de kop wil tikken. The usual? Of nog specifieke eugenaardigheden. Ik ken er eentje die minder dan 12000 heeft gelopen maar wel.... de laatste 15 jaar niks heb zitten doen. En da's volgens mij ook niet helemaal goed.... verdroging, vastzitten van zaken e.d. Let me know.
Nou, ik heb die van mij al 22 jaar en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. 't Blok is in principe hetzelfde als dat van de XJ600. slecht laden komt meestal door versleten koolborstels of groeven in collector. Alleen zijn ze nooit populair geweest en de degene die ik de laatste jaren heb gezien waren allemaal behoorlijk afgeragt. Als dat niet zo is heb je er een prima motorfiets aan.
 
Ik rij met mijn RD250LC (goh, een RD?) al 18 jaar rond en daar staat nu 55000 op. Had veel meer moeten zijn, maar naar spanje ging ik effe met de goldwing.
Blok is nog niet open geweest...
 
Kwam gisteren een oude man tegen van 76 jaar, hij reed op een BMW R50 van 27 jaar oud die hij zelf toen nieuw had aangeschaft.
Op mijn vraag hoeveel het beesje al had gelopen (na nieuwsgierig te zijn geworden na het zien van al die stickers uit verscheidene Europeese landen) vertelde hij mij 248.000 km, en nu bezig met de inmiddels 3e overmaat zuigers.

Kortom, als je er zuinig op bent en goed mee om gaat kan het heel lang mee.


P.s. het betreft hier dus geen SS die 15.000 toeren draait.
 
heb op diverse VFR-en al meer dan 60.000 probleemloze km's gedraaid.

wat ik helaas niet terug zie/hoor in dit topic, is dat de meeste motorzaken al moeilijk doen als er meer dan 25.000 km op de teller staat, zelfs bij een fiets als de VFR, die toch redelijk bekend staat als een betrouwbare fiets als ik het zo mag zeggen.

wordt het niet eens tijd dat die motorzaken 's wat minder zeuren over die kilometers?!
 
Een vriend van me wil misschien een suz. TL1000R gaan kopen, beestje is vijf jaar oud en heeft 51.000 km. gelopen. Is er iets bekend wat betreft slijtage van deze fietsen? Ziet er verder wel erg goed uit en heeft wel alle onderhoud enz. gehad.
 
P.s. het betreft hier dus geen SS die 15.000 toeren draait.

Hoge toerentallen maken niet uit voor een motorblok, mits deze is warmgedraaid. Het rode gebied moet wel gemeden worden omdat de zuiger dan te snel gaat zodat de zuiger zijn warmte niet meer kwijt kan en dan een vastloper riskeert. Ook kan het zijn dat in het rode gebied het fenomeen 'zwevende kleppen' voorkomt.

Een motor slijt niet harder van gewoon hoge toerentallen!
 
Nou dat ben ik niet helmaal met je eens. Als je een motorblok constant 2duizend toeren laat lopen en 1tje 10duizend, dan is die van 10duizend echt wel eerder versleten.
Het meeste slijt een motor van hard optrekken, niet eens zo zeer van het rijden in een hoog toerental met een constante snelheid.

Maar een motor is een gebruiksvoorwerp toch? :]
 
Mijn Blade staat nu op de voor-avond van het passeren van de "magische" 100.000km.
Enne....ik heb enkele omstanders het draaien van de blade laten horen: zoals een honda betaamt zacht snorrend :}

olieverbruik is 0, en ik gebruik hem normaal, enkele keer een circuitdag etc.
Ben wel benieuwd wat ie na 100.000km aan pk's (blijft) leveren.hihihih

ergo; goed onderhoud zorgt voor veeeeeeeeeeeeeeeeeeel :] plezier
 
Tsja, berijder dus zeker voor de helft bepalend voor levensduur. Slecht op temperatuur laten komen en snel optrekken van zo'n lulaap op een Aprilia 125cc of een ZXR400 slechter uiteraard dan de spreekwoordelijke bejaarde die op z'n BMW de kleinkids gaat opzoeken in Oost-Groningen. Andere helft is dus type motor. Ik zou zelf niet zo gauw kleiner dan 400 cc aanschaffen. Een CB-1 doet geloof ik al 7000 toeren bij 120 km/uur. Da's dus heel wat meer zuigerbewegingen dan een Pan bij dezelfed snelheid. Ik denk daarbij dat naked bikes m.n. van 1000 cc en meer dus helemaal never nooit zullen verslijten omdat het simpelweg niet lekker is om daar harder dan 130 km/u mee te rijden.... You think about it... Makes sense. Wil je dus een voor "10 procent uitgewoonde fiets" dan moet je een ZR1100, een XJR1300 of een CB1000 nemen e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan