Hoeveel km's kan een motor mee?

Kevin250

MF'er
6 sep 2002
40
0
Vlissingen
Nu moet er maar eens een einde komen aan het gezeur en gezever over kilometers,

Voorbeeld: laatst in een advertentie een rsv mille met 30000 km
superfiets zei iemand maar veel te veel km's hij is al bijna afgeschreven!

Grote BULLSHIT uiteraard!!!! Mijn mening is dat als je alles goed onderhoud en goed behandeld dat het gewoon tegen de 300000 km mee moet gaan! (4-takt dan ey)

wat is jullie mening?
 
Een CB-1 doet geloof ik al 7000 toeren bij 120 km/uur.
Klopt, ik heb de opvolger van de CB-1, en die doet idd +-7000 rpm bij 120.
Maar je met er wel rekening mee houden dat 7000 rpm net in het het begin van de powerband ligt van een cb400 terwijl een pan bij 7k toeren liever een versnelling hoger gegooid wordt. Het rood ligt bij een cb400 ook een stukje hoger dan bij een pan die gemaakt is om in het middengebied zijn vermogen af te geven.
Ik denk daarbij dat naked bikes m.n. van 1000 cc en meer dus helemaal never nooit zullen verslijten omdat het simpelweg niet lekker is om daar harder dan 130 km/u mee te rijden....

Huh :? Ik rij echt wel regelmatig harder dan 130 met mijn 400cc naked. Owkee, geen 300 km aan een stuk(ik wil ook weleens een pauze ;) ), maar het is wel lekker om harder dan 130 te gaan met een naked :)
 
Als een Suzuki maar ongeveer 100.000km meegaat, dan moeten ze die getallen maar eens aanpassen. Volgens mij gaan die veel langer mee. Ik heb zelf met een GSX600F 117.000km gedaan, en meestal is daarmee wel vlot doorgereden. Op de snelweg heeft de toerenteller dikwijls 8.000 toeren of meer aangeduid, en die motor was nog lang niet versleten toen ik die inruilde.

En ik had een GSX600F met precies 30.000 kilometer gekocht .. en die zoop olie (zowat) als benzine.
Maakt dus heel wat uit hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.
..gezien de laser open demper laat het zich dan wel raden '(

Later had ik (na een onrustige periode van 2 takten en 1000, 1100 cc knallers) een Honda NTV en die ging probleemloos zonder olieverbruik over de 105.000 kilomter voordat'ie weer verkocht werd aan de volgende eigenaar..
 
Het is dan wel geen motor, maar ik kan met enige trots vertellen dat mijn autotje vorige week de 300.000km gepasseerd is :)
Loopt nog perfect, nooit stukken aan gehad, geen olie verbruik, wel altijd goed onderhouden.
Een motor maakt vaak wel meer toeren, maar moet toch wel een paar ton halen.
Het grootste probleem met hoge km-stand is denk ik het verkopen/inruilen.

P.S. De auto is een carinaII en ik heb hem vorige week ingeruild ;(
en zeker niet vanwege de km-stand, ik wou gewoon wat anders en deze heeft zijn best gedaan voor mij :)
 
Op zondag 03 augustus 2003 23:22 schreef Worldbeater het volgende:En ik had een GSX600F met precies 30.000 kilometer gekocht .. en die zoop olie (zowat) als benzine.
Maakt dus heel wat uit hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan.
..gezien de laser open demper laat het zich dan wel raden '

Misschien was de teller van die 600 ook al rondgeweest?
Die gaat maar tot 99.999 en dan begint ie opnieuw, en omdat motoren met meer dan 40.000km bijna niet te verkopen zijn, kan er natuurlijk ook met de teller geknoeid zijn. Precies 30.000km kan natuurlijk ook verdacht zijn, dat is ongeveer de stand waarbij ze nog makkelijk een motor verkocht krijgen.
 
Het is dan wel geen motor, maar ik kan met enige trots vertellen dat mijn autotje vorige week de 300.000km gepasseerd is :)
Loopt nog perfect, nooit stukken aan gehad, geen olie verbruik, wel altijd goed onderhouden.

(Een beetje off topic wellicht, maar...) mijn Peogeot 205 TD ging vorige week over de 310k. Ook geen noemenwaardige problemen, dan dat er elke week 2 liter koelvloeistof in moet ;)

Groet,

JP
 
(Een beetje off topic wellicht, maar...) mijn Peogeot 205 TD ging vorige week over de 310k. Ook geen noemenwaardige problemen, dan dat er elke week 2 liter koelvloeistof in moet ;)
Beetje off-topic idd, dat is een auto EN een diesel... die heb je wel met een miljoen op de klok!!

Levensduur, het is allemaal al wel genoemd; netjes warmrijden, geen buitensporig gebruik, tijdig en compleet onderhoud, dan gaat het lang mee.
 
Op zondag 03 augustus 2003 23:18 schreef Jindrich het volgende:Klopt, ik heb de opvolger van de CB-1, en die doet idd +-7000 rpm bij 120.
Maar je met er wel rekening mee houden dat 7000 rpm net in het het begin van de powerband ligt van een cb400 terwijl een pan bij 7k toeren liever een versnelling hoger gegooid wordt. Het rood ligt bij een cb400 ook een stukje hoger dan bij een pan die gemaakt is om in het middengebied zijn vermogen af te geven.Huh :? Ik rij echt wel regelmatig harder dan 130 met mijn 400cc naked. Owkee, geen 300 km aan een stuk(ik wil ook weleens een pauze ;) ), maar het is wel lekker om harder dan 130 te gaan met een naked :)

Heb ook een CB-1 gehad en schok me ook een slag in de rondte toen ik zag hoeveel toeren ie maakte bij kruissnelheden van 100/120. Vergeet niet dat de zuigersnelheid voor een aanzienlijk gedeelte bepalend is voor de slijtage. En aangezien de slag van een CB-1 relatief kort is, is de zuigersnelheid weer relatief laag bij een relatief hoog toerental, duidelijk nog :? ;)

Voor mij geldt: ruim de tijd nemen voor warmrijden, altijd op tijd de beurtjes en niet beknibbelen op olie en onderdelen, en dan moet ie er maar aan geloven. Het kan niet zo zijn dat je minder hard rijdt (of minder toeren draait) omdat het blokje daar misschien iets harder van slijt.... O-)
 
Op dinsdag 05 augustus 2003 08:08 schreef TommyFumi het volgende:
Voor mij geldt: ruim de tijd nemen voor warmrijden, altijd op tijd de beurtjes en niet beknibbelen op olie en onderdelen, en dan moet ie er maar aan geloven. Het kan niet zo zijn dat je minder hard rijdt (of minder toeren draait) omdat het blokje daar misschien iets harder van slijt.... O-)
:^
 
Volgens mij kan een ss beter 10000 dan 2000 toeren draaien ivm de anders te? lage oliedruk bedrijfstemperatuur en mischien vervuilen van de motor .
Dat lichte motoren minder lang meegaan betwijfel ik ook als je een honda 4-takt brommer standaard laat kan je hem volgens mij in 1 mensenleven niet verslijten [mits goed onderhoud].
 
Hey ik snap niet wat is hoe veel Km kan een motor ( blok ) mee
zo lang je er naar om kijkt en geen broken maakt heel lang ik woonde in zwitserland en kocht daar een 2e handse Yamaha xv750se hij was toen 2 jaar oud en had nog geen 3000 km op de teller en ja ja ja dat was in 1984 toen ik hem kocht ik ben nog steeds de beziter en ik kan je vertelen het is nu nog het zelfde blok met ja liefst meer dan 500000 km julie lezen het echt goed ik heb nu meer dan een half mill Km op de teller , ik kijk er ook goed naar om en als er wat is maak ik het gelijk of als het me te tech is laat ik het doen nu woon ik in de philippines en heb me fiets mee genomen je zal me moeten begraven met dat ding het rijd en rijd staat in de regen en hete zon geen probleem ik heb hem alleen eens heel goed nalaten kijken bij motoport de vries in almeren stad waar ik altijd heen ging ja toen al toen ik nog in zwiterland wonde nu gaat dat niet meer de transport kosten zijn te hoog om ff naar de vries te gaan maar wat een gepraat hoe veel km gaan een blok mee onzin is dat er zijn vw boxer motoren met meer dan mill en dan echt veel meer niet stuk te krijgen als je er naar om kijkt
en ik denk dat met alles zo gaat en is

veel geluk en groeten van johan
 
Uw 4takt gaat heel lang mee .
Maar dan zult u wel het nodige onderhoud moeten doen vanaf het begin
Er zijn fietsen met meer dan 2ton op de teller .
Onderhoud uw fiets goed en deze gaat heel wat k`ms mee.
 
Gewoon een oude barrel kopen en blij zijn dat hij rijd. :)
is dan ook de oplossing.
Dan maakt het echt niet uit hoelang zoiets nog mee gaat.
En je kan er zelf ook nog aan knutselen.
 
Ik heb een Yamaha XT-600 uit '86. Luchtkoeling.... 1 cilinder....
ruim 50.000km op de klok.

Die dingen schijnen 100.000km gemakkelijk te halen!

30.000km is echt niet veel, maar schijnt wel een beetje de grens te zijn voor de dealer.

Grtz Gixfighter
 
Misschien was de teller van die 600 ook al rondgeweest?
Die gaat maar tot 99.999 en dan begint ie opnieuw, en omdat motoren met meer dan 40.000km bijna niet te verkopen zijn, kan er natuurlijk ook met de teller geknoeid zijn. Precies 30.000km kan natuurlijk ook verdacht zijn, dat is ongeveer de stand waarbij ze nog makkelijk een motor verkocht krijgen.
Hij was pas drie jaar oud, dus dan zou'ie van Sjaak Lucassen geweest moeten zijn... :+
Oma zal wel vrij ruw wakker geschrokken zijn... ;)
:+
 
Volvo 740 GLT 16V
gekocht met 300k op de teller, olie ververs met midland full syntheet, 200 k mee gereden op LPG waarvan 100k op de autobahn ( 170-180 kruissnelheid), nooit meer ververst, 3 l olie bij moeten vullen in die tijd, en bij 530k verkocht, en ze stonden hier voor de deur tte vechten wie hem mocht kopen
 
het is natuurlijk ook zo dat de eigenaar van de motor ervoor kan zorgen hoelang/kort de motor meegaat.

Want een motor kan bij 15000 km al heeeel veel onderhoud nodig hebben (dus veel kosten).
Maar het kan ook zijn dat ze ruim over de ton heen gaan zonder al teveel kosten.

Het is maar net hoe de eigenaar ermee omgaat.. Ga je altijd met een koude motor direct op vol vermogen rijden en de hele tijd dat je rijdt zo snel mogelijk en zo hard mogelijk rijden, dan is de kans groot dat je met 15000 veel kosten zult krijgen.

Maar als je gewoon lekker rijdt, en gewoon je rijgedrag afwisselt gaat ie veeel langer mee.
 
Ik ben hier op het forum terrecht gekomen met de vraag of de motor die ik op het oog had teveel kilometers zou hebben (50.000km). Toen werd ik al voor gek uitgemaakt ;)

Een motor kan makkelijk wat kilometers aan, als hij maar goed onderhouden wordt.

Ik rij er ca. 10.000 km per jaar mee. Dus bij mij zal het ook aardig op gaan lopen aangezien ik voorlopig niet van plan ben een ander te kopen ;)

Naja mss over een paar jaar een K5 :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan