Het is hoog zomer en het brik om de klustijd in de winterperiode nuttig te gaan besteden is de garage ingeschoven
Het betreft een Honda CX500E uit waarschijnlijk 1985 (niet geheel zeker aangezien er het een zogenaamd slapende kenteken betreft, lees de motor is officieel gesloopt en de kentekenpapieren en plaat zijn weg). Het gaat dus geld kosten bij het RDW om een kenteken te verkrijgen (wel is bekend dat de motor geen gestolen exemplaar betreft
).
Het brik verkeert in deplorabele staat vanwege het simpele feit dat, volgens de informatie, de motor meer dan 10 jaar in een lekke schuur heeft gestaan. Hetgeen zijn sporen flink heeft achtergelaten. Simpel gezegd er moet ongeveer alles aan de motor gedaan worden om weer toonbaar te zijn en weer te kunnen rijden. Aan de buitenzijde flink wat corrosie (en alg) waarneembaar. Volgens de teller heeft het geheel net geen 61 dkm gereden. En gezien de slijtage sporen op het geheel (niet kijkend naar corrosie) zou dat best eens kunnen kloppen. De verwachting is dus dat het blok zonder grote reparaties weer opgestart kan worden (hopelijk is dit niet de goden verzoeken
).
Ondertussen al allerlei "ontdekkingen" gedaan. De voorvorkpoten zijn flink gecorrodeerd, dus zullen vervangen moeten worden. De achterbrug (een bekend probleem iets met CX-en) heeft het niet overleeft. Er is al een "verse" geregeld, maar door het ontbreken van het juiste gereedschap tijdens het ophalen kon de achterbrug niet uit een donorfiets gedemonteerd worden. De "paintjob" die de motor ooit heeft ondergaan, moet over. Denk dat mijn knikkerbuskunsten een beter resultaat gaan opleveren
.Maar het zal nog wel de nodige tijd duren voordat het project dat stadium heeft bereikt.
Alle bouten en moeren die buitenaf zichtbaar zijn, zijn gecorrodeerd maar niet versleuteld (en dat is toch prettig om te constateren). Verder ontbreken de sleutels van de motor (of een sleutel helpt bij dit contactslot is trouwens twijfelachtig).
Dat ronde bruine ding moet het contactslot voorstellen
Dus daarvoor moet ook vervanging gezocht worden.
Het doel van dit topic is bijhouden wat er aan gebeurd en om een achteraf een beetje een chronologische volgorde te hebben van wat er nu uiteindelijk aangedaan is. Ik voorzie trouwens wel dat dit niet het snelste topic van MF gaat worden.
In technische zin is het doel om straks veilig met de CX op 's herenwegen rond te rijden. Het wordt geen restauratie voor puristen. Want als er boutjes/moeren nodig zijn, wordt er gegrabbeld in de bouten/moerenbak (en die is gevuld met oud Yamahaspul) en is het niet voorradig zal eerst de Hornbach bezocht worden voordat andere bronnen aangeboord gaan worden. Daarbij komen de hele grote knipperlichten waarschijnlijk te vervallen, wel komt er wat anders voor terug. De motor wordt niet verbouwd tot cafédinges of iets anders.
Remmen zijn zwaar aangetast, klauwen zijn de bouten flink verroest, van de rempomp is de remhandel niet eens in te knijpen. Verder zit er nog de nodige brandstof in de tank en blijkt de tank niet erg aangetast te zijn (voorzover nu te zien).
Als eerste zullen de carbs uitelkaar gaan en gaan badderen in de ultrasoon. Daarna kijken of het blok wil rondgaan (= gelijk test voor de ontsteking en elektrische systeem). Overigens is er op diverse plaatsen al wel wat kruipolie aangebracht
Een werkplaatshandboek is reeds via de CX-club verkregen (via die route is ook deze CX verkregen
).
Kort samengevat er is nog heel veel werk te verrichten voordat deze CX weer veilig aan het wegverkeer kan deelnemen
Wel ontdekt dat ik vergeten ben een foto te maken van de complete motor