Jouw AVD verhaal? (plus tips)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag m'n AVD gehaald. Wat ik je kan zeggen is gewoon goed vooruit blijven kijken en niet teveel bezig zijn met het rijden zelf. Zorg dat je vlot rijdt, snelste rijstrook pakken enzo. En als laatste gewoon goed kijken.

Succes :)
 
Nog een goede tip, hou GEEN rekening met de examenauto achter je... Zij moeten zelf een plekje zoeken als het druk is, jij hoeft geen extra grote ruimte te kiezen zodat zij er bij kunnen.. Ditzelfde geldt bij rotondes e.d...

Klopt! En het was ook wel goed voor mijn gemoedsrust, wetende dat er een paar auto's tussen zaten. Ook als zien ze waarschijnlijk alles, persoonlijk vond ik het fijn. Mocht je een keer misschakelen dan horen ze het niet, net over een putje of markering rijden kunnen ze moeilijk beoordelen. En wat dan nog? Je mag wel een putje of markering meepakken, als het maar geen ''routineklus'' wordt.

Succes iig!
 
Dag Oma :W , mooie zonnebril 8-) ,

FF kickje, ik mag aanstaande woensdag afrijden en het is goed druk bij het CBR ( Rijswijk ). Dus volgens mij zijn er wel een hoop nieuwe ervaringen te delen. Waarom ben je gezakt? Waarom net gehaald? Waarom net niet? Tips en trucks? Aparte situaties in Rijswijk en omstreken? Zijn alle examinatoren mieren**kers ;) ?
Tips over aparte situaties rondom Zaandam mogen ook! Hou me op de hoogte want ik moet op 10-07 afrijden en ben nu al zenuwachtig, maar dit heb ik altijd voor elk examen. Die ene grote rotonde (Prins Bernhardplein) in Zaandam heb ik af en toe nog steeds moeite mee.
 
Ik had vandaag mijn echte eerste avd les gehad, we gingen eerst een stukje door de stad, vervolgens over de autoweg, ( 70 km per uur ) Dat had ik wel vaker gedaan dus geen probleem. Het ging ook aardig regenen, en het waaide ook behoorlijk. Vervolgens gingen we buiten groningen en moest ik over de snelweg. Voor het eerst sneller gereden als 80 km per uur op de motor. Man, was best wel eng met de regen en de wind. het ging wel moeizaam op de snelweg, ik trok langzaam op naar de 110 omdat ik het niet gewend was. Op een gegeven moment moest ik me ook echt goed vasthouden aan de motor, haha. Ook ben ik erachter gekomen door me zelf wat kleiner te maken ik minder last heb van de wind :P.
 
@rdw wat vind je moeilijk aan die rotonde in zaandam?

tipje voor de avd: gebruik je achterrem ook. In Haarlem is er en examinator (met een blauwe focus) die daar erg op let. (wel een prima vent trouwens)
 
Ik heb vorige week afgereden in zaandam (helaas gezakt ;( ). De route die ze hadden gekozen was best wel relaxed. Ik ging vanaf het cbr naar het kalf en vanuit daar over de dijk naar wormer. Op de dijk reed ik ongeveer 50 en tegen mij werd gezegd dat ik daar best 70 kan rijden (op de borden staat 60, maar ik vond die weg er best wel slecht uit zien!)

Verder door Wormer naar de Provinciale weg en vanuit daar via de A8 bij Krommenie naar Zaandam toe. Ben gezakt toen we op de A8 voor de brug moesten wachten en ik tussen de file door wilde, maar een vrachtwagen te laat aan zag komen! Deze kwam van achteren nog naderen op de rijbaan naast me.

(TIP: als er file staat: gewoon lekker achteraan sluiten en wachten.. gaat allemaal van je examentijd af!)

Verder gewoon rustig rijden en goed kijken.

Veel succes binnenkort!
 
tipje voor de avd: gebruik je achterrem ook. In Haarlem is er en examinator (met een blauwe focus) die daar erg op let. (wel een prima vent trouwens)

Ik heb altijd geleerd de voor en achterrem tegelijk te gebruiken ( en niet alleen aan tikken ), behalve als je een bocht verkeerd hebt ingeschat dan ff tikje alleen achterrem. Voor iedereen die net geslaagd is, gefeliciteerd *O* voor iedereen die nog een keer moet -O- , veel succes de volgende keer.

Tips & Tricks keep 'em coming...
 
stukje isolatie-tape in een afwijkende kleur vertikaal op de achterkant van je helm plakken. dan kan de examinator goed zien dat je een kruispunt goed 'scant' omdat hij dat streepje ziet bewegen. succes met je examen.
 
Terwijl ik naar t AVD examen reed, gedroeg ik me echt als een slappe dweil. Ik had nog nooit zo slecht gereden, was ook onwijs zenuwachtig. De hele tijd het idee dat ik moest pissen. En ondertussen was m'n instructeur ook niet echt blij, die zat me voor alles wat lelijk was uit te maken door t oortje. Daar werd ik weer een beetje chagrijnig van. Voor de aanvang van t examen zei m'n instructeur ook, terwijl de examinator naar de auto liep, 'ik hoop dat je het gaat halen, want je rijdt als een nul.'

En dat was net de extra zet die ik nodig had, want toen dacht ik: "gast zak er in, ik rijd dit examen en daarna ben ik er gewoon klaar mee." Hop, VROEMMMM weg bij het CBR. Goed kijken en je hoofd bewegen. Ik had ook nogal vervelend weer, dus t was wat glad en t zag er steeds uit of t weer ging regenen. Eigenlijk reed ik vervolgens gewoon m'n rit, en was ik de rust zelve. Goed kijken, hier en daar 10 km boven de maximum snelheid en in woonwijken rustig aan. Tijdens die rit probeerde ik mezelf te bewijzen als het ware, alle zenuwen waren weg, en m'n instructeur wist precies van tevoren wat ie moest zeggen om me als het ware te motiveren

dus
- geen onbezonnen acties
- lekker doorrijden
- goed kijken
- anticiperen

zoiets is t wel. Verder ligt het helemaal aan jezelf.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ook niet te vlot door de bocht gaan, ben ik destijds op gezakt. Ze vonden dat ik rechtop als een oud omatje door de bocht moest anders zou je niet kunnen corrigeren ...
 
nog ff een vraagje, mag je als je vergeten bent in welke versnelling je zit terug gaan naar z'n 1 en dan de juiste versnelling opzoeken?
en maakt het uit in welke versnelling je de bocht pakt wanneer je de bocht zelf wel gewoon goed neemt?

vergeet dit steeds te vragen aan m'n instructeur :+
 
@rdw wat vind je moeilijk aan die rotonde in zaandam?

tipje voor de avd: gebruik je achterrem ook. In Haarlem is er en examinator (met een blauwe focus) die daar erg op let. (wel een prima vent trouwens)
Ik kom alleen in Zaandam bij die rotonde als ik les heb, dus ik ben hem niet gewend, en ik vind dat er teveel rijbanen zijn op die rotonde :( Ik word gek van dat links en rechts kijken op die rotonde.
Ik heb inmiddels wel een foto hiervan via google earth gevonden en die even goed bestudeerd. :P
 
nog ff een vraagje, mag je als je vergeten bent in welke versnelling je zit terug gaan naar z'n 1 en dan de juiste versnelling opzoeken?
en maakt het uit in welke versnelling je de bocht pakt wanneer je de bocht zelf wel gewoon goed neemt?

vergeet dit steeds te vragen aan m'n instructeur :+

Dat lijkt mij niet heel erg goed voor de motor.
Ga dan omhoog tot dat je niet verder kunt en dan weer naar de juiste versnelling.
 
nog ff een vraagje, mag je als je vergeten bent in welke versnelling je zit terug gaan naar z'n 1 en dan de juiste versnelling opzoeken?
en maakt het uit in welke versnelling je de bocht pakt wanneer je de bocht zelf wel gewoon goed neemt?

vergeet dit steeds te vragen aan m'n instructeur :+

Poeh, dat deed ik een keer per ongeluk. Ik reed ongeveer 60 ofzo, en het achterwiel schoof bijna onder de motor vandaan.

Zou'k maar niet doen!

Of bedoel je (bijna) stoppen en teruggaan naar de 1? Ik geloof niet dat ze dat op een examen waarderen. Motorrijden houdt in dat je goed kunt schakelen.

Ik zou terugschakelen als ik onder de 3/4000 toeren zou zitten voor een bocht en opschakelen bij.. tja.. hoe hard wil je gaan? :+
 
Dat lijkt mij niet heel erg goed voor de motor.
Ga dan omhoog tot dat je niet verder kunt en dan weer naar de juiste versnelling.

Toerenteller in de gaten houden. gewoon terugschakelen, 1 versnelling per keer, koppeling weer op laten komen, komt goed. En anders blijven tellen.
 
Ik had een heel relaxte examinator die me vooraf al vertelde dat hij niet op alle foutjes zou letten. Ik moest gewoon mijn ding doen en vergeten dat hij achter me reed. Heerlijke rit gehad zonder zenuwen. En geslaagd. wees dus gewoon jezelf en ga niet bij voorbaat denken als ik maar dit, als ik maar dat. Ook mensen met rijbewijs A op zak kunnen fouten maken.
 
Ik kom alleen in Zaandam bij die rotonde als ik les heb, dus ik ben hem niet gewend, en ik vind dat er teveel rijbanen zijn op die rotonde :( Ik word gek van dat links en rechts kijken op die rotonde.
Ik heb inmiddels wel een foto hiervan via google earth gevonden en die even goed bestudeerd. :P

ohhh moet je hier in de stad afrijden.. piece of cake man ;) die rotonde stelt ook weinig voor. Maargoed dat is met alles zo als je het gewend bent.

Ik moest over de kooimeer rotonde in Alkmaar.. dies een stuk groter.
 
die rotonde goed bestuderen en nog een paar keer oefenen dan valt het best mee daar. ik heb hem een keer gedaan toen ik niet kon ontkoppelen, da's best lastig maar ook te doen. ziet er bij rood licht alleen wel wat suf uit. :(
 
Nja mijn AVD examen;

Het begon allemaal prima, gewoon hier links hier rechts enzo, lekker vlot doorrijden, goed kijken. Op een gegeven moment zegt die, hier linksaf. "Nee lul, hier mag je niet in". Oops heel dat bord niet gezien :X .

Vervolgens ging het dus ff iets stroever, tot ik bij het stoplicht stond. Hier rijden er tegenwoordig vuilniswagens rond met teksten erop, daar stond dus iets in de trand van 'geef niet op'. Toen dacht ik dus nou inderdaad, het is nog niet over. :+

Op naar de snelweg, ok volg de borden *** en neem afrit nr 14. Invoegen op de snelweg, lekker rijden, vrachtwagens voorbij tuffen enzo. Vol automatisch ga ik "m'n" afritje af. Huh? Ik hoor niks meer... toen keek ik in me spiegel toen leek het net of me instructeur zat te huilen ofzo |( . Ik bleef maar niks horen, toen bedacht ik me, was dit wel de goede afslag??? _O- ... nee dus, had er een verder moeten hebben. Ik was ervan overtuigt dat ik gezakt was dus ik denk nou dan rij ik maar terug naar het cbr zonder tetter in me oor.

M'n instructeur liep meteen door naar binnen, eenmaal weer in dat kamertje aangekomen, Die examinator "Had je geen zin om te rijden met dit mooie weer?" ik"jah, verkeerde afslag geloof ik he", hij"ja, maar geeft niet, je hebt het veilig gedaan, ik heb genoeg gezien, je bent geslaagd"...

*O* :o *D
 
Laatst bewerkt:
Hai!

Mijn AVD examen.. (2 weken terug dus)

Ik had ook een TTT (tussentijdsetoets) gehad, en die had ik erg goed weggezet. 4 weken wachten, op 16 Juni mocht ik mijn AVD doen. Laat nu op 12 juni mijn theorie aflopen. Ik ben niet lang aan 't lessen geweest maar ben 5 maanden ziek geweest (pfeiffer) waarin ik niet heb gelest!

Omdat ik 10 dagen de tijd heb om het 'aangeboden examen' te accepteren of af te wijzen moest ik dus gelijk na de TTT overnieuw mijn theorie gaan halen. Nergens in Rotterdam, Dordrecht, Delft, en weet ik veel waar kon ik terecht, dus moest ik naar Eindhoven (1,5U sturen) En daar moest ik uiteraard wéér in 1 keer slagen. (ik woon in Nieuw-Lekkerland)

Gelukkig behaalde ik mijn theorie examen, gelijk instructeur opgebeld, en examen gereserveerd. Als ik was gezakt, was m'n voorrang voor een examen verlopen en had ik pas in september terrecht gekund, was dus op 't randje!

Met je AVB krijg je dan dezelfde examinator als met je tussen tijdse toets, dus de man kon mij nog aan de hand van het TTT Formulier.

Gewoon je eigen rit rijden, niet op de examinator letten, en lekker doorrijden, laten zien dat je kijkt, en goed anticiperen.
Kijk, als er een of andere klootzak geen voorrang verleent kan je er niet altijd wat aan doen.. maja...

Ik reed een totaal nieuwe examenroute, die de examinator zelf ook nog nooit had gereden, ik moest 2 x een doodlopend straatje in, 1 x bij het nieuwe CBR gebouw (2 minuten stil staan kijken) en 1 x bij eoa sportveld(hij had zelf niet gezien dat 't doodlopend was -_- )

Ik had dus in de gaten dat 't wel rielekst ging en reed gewoon flink door, 130 op de snelweg waar ik 100 mocht, en 100 waar ik 80 mocht.. auto's en vrachtauto's gewoon inhalen, en daarbij goed opletten dat je niet gaat schuiven tijdens de kijktechniek!!!

Rielekst teruggereden naar het CBR waar ik 't eigenlijk zelf wel zeker wist, kreeg de hand en hij zij: Lijkt me duidelijk, gefeliciteerd!!

Afijn, jelle op z'n 19e z'n motorrijbewijs en een motor..

Iedereen veel succes!!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pas ,had het zelfde probleem als jij bij mijn examen...te vlot de bochten in een woonwijk, en daardoor gezakt... gloeiende gloeiende.. hier mijn verhaal
GEZAKT !!
Helaas ben ik 2 juli gezakt... hier mijn verhaal..
Allereerst die bananen....dat is een fabeltje, had er 2 op, maar totaal NIETS van gemerkt !Voor mijn examen eerst uurtje les gehad, ging aardig, maar voelde me al super zenuwachtig..alleen niet goed voorgesorteerd, en keek te ver over de schouder heen...NIET doen, doe je anders ook niet !
Instructeur had gelijk..........
Wachten..........10 minuten later als verwacht begon mijn rit, had het door het zeeeer warme weer al bloedheet en had het gevoel alsof ik kookte in mijn zwarte nylonpak!Kan niet goed tegen warmte, en de zenuwen gooiden daar nog wat graden bovenop...
Bravo a ging shit, kreeg de vraag over bandenspanning, wist daar niet direct op te antwoorden. men zag dat de zenuwen me nu echt parten begonnen te spelen en de examinator zei...rustig aan en we gaan maar rijden..
eerste stukje ging goed, rotonde,dijk op,korte bocht, en toen kreeg ik de opdracht..rechts af, alle rituelen gedaan,spiegelen schouder knipperlicht...wil insturen....NEEEE ! volgende rechts volgende rechts !verdomme vloekte ik in mezelf, reed door en werd naar de kant gevraagd...Kreeg het excuus dat de aanwijzing verkeerd was en ik verder moest rijden, was al zenuwachtig zoals beschreven, maar dit gaf me niet een rustiger gevoel integendeel !!
Geschrokken vervolgde ik mijn weg.......helaas....10 minuten later hetzelfde !! Volgende links..........NEE !! sorry de volgende links !Weer langs de kant excuus verkeerde aanwijzing,maar het zweet gutste over mijn hoofd en was nu een douche in de helm! Reed te ruw straatjes in en was totaal de kluts kwijt, snelweg ging goed.... maar kreeg de mededeling dat ik de kleine straatjes die ik in moest te dicht langs auto`s reed en te hard de bochten nam in onoverzichtelijke straatjes....hadden ze gelijk in was te zenuwachtig en te krampachtig bezig geweest......
volgende keer beter,maar heb er toch geen goed gevoel aan overgehouden, mijn eigen zenuwen niet de baas, en de verkeerde aanwijzingen....hopen dat het weer snel aangevraagd word......
 
ik heb mijn examen afgelegd in doetinchem. bij mijn examen moest ik bij een kruispunt "Arnhem" aanhouden (zelf op de borden kijken, zelfstandig voor sorteren je kent het wel) deed ik allemaal goed.
vervolgens mijn weg vervolgt.
we rijden doetinchem uit en een aantal km verder zie ik een bord "arnhem", dus ik netjes het voorsoorteervlak op en links afslaan, rij ik verder hoor ik in me oortje, we moesten eigenlijk rechtdoor, maar arnhem is ook goed. :+

wat blijkt, ik hoefde alleen bij dat kruispunt de bordjes arnhem te volgen }) maar ik lette zo goed op. ook op de bordjes, dus ik dacht arnhem, daar moet ik heen :+ pluspuntje 8-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan