Kilometer vervalsing?

Het klopt misschien vaak wel maar wat opvalt is dat bij importmotoren het bijna nooit hoger is dan 20.000 km en het is op geen enkele manier na te gaan. Maar goed ik lees hier dat het mogelijk is maar dat toch ook een flink aantal er vraagtekens bij zet. Het komt er op neer dat je een verkoper niet op zijn blauwe ogen kan vertrouwen. Helaas merk je pas bij intensief gebruik de mankementen die helemaal niet passen bij de kilometrage, zoals versleten koppeling, ketting helemaal versleten (15.000km) richtingaanwijzer knop die lam is.

Zonder aantoonbare onderhoudsgeschiedenis (boekje en facturen) geloof ik de km stand nooit.
Zelfs bij importmotoren kun je oh historie checken bij de dealer waar het oh gedaan is
 
APK en NAP gaat daar bar weinig aan veranderen.

Denk je?
Op dit moment zijn er helemaal geen momentopnames, met APK / NAP (km registratie zelfs bij band vervangen oid) zou dat wel het geval zijn.
Dan zou je dus voor elke APK / reparatie je km stand terug moeten draaien.
 
Mijn motor is in februari 1986 in Amerika op kenteken gezet en door de 1e eigenaar in 1999 meegenomen naar Nederland. 2001 verkocht aan de 2e eigenaar/berijder. Door mij in 2006 van de 2e eigenaar gekocht, er stond toen 42.000 km op de teller. Het onderhoud in Nederland (Houtrust in Den Haag) is met officiële facturen gedekt die ik nu heb :Y

Ik heb er sindsdien het dubbele bijgezet :]
 
Denk je?
Op dit moment zijn er helemaal geen momentopnames, met APK / NAP (km registratie zelfs bij band vervangen oid) zou dat wel het geval zijn.
Dan zou je dus voor elke APK / reparatie je km stand terug moeten draaien.


Bijvoorbeeld ja. Bij import maakt het sowieso geen fluit uit.
 
Gevalletje van fraude !

Komt idd voor , mijn R1 ingeruild met 68000km bj:2008 kom hem een jaar later op mp tegen met een km stand van 18000km ? (niet een motorzaak )

Tsja , helaas gebeurt dit dus !
 
Mijn Z is een mooiweer-fiets en is van 2009 met maar 21xxxkm gelopen. Onderhoud niet aantoonbaar want doe het zelf. 3,5 jaar geleden van eerste eigenaar gekocht dus 4000km per jaar is perfect geloofwaardig. Mijn zr7s daarentegen doet dezelfde kms op 3-4 maanden.

Wel heb ik nog de aankoopfacturen van de olie en filter en andere onderdelen dat dan weer wel

Gewoon algemene staat van de motor bekijken en zien of het geloofwaardig uit komt met de kmstand

Grtz
 
Laatst bewerkt:
Laatst ergens gehoord dat de NL motorrijder gemiddeld ook maar 3500km per jaar rijdt. Aangezien het een gemiddelde is zijn er uitschieters naar boven, maar dus ook naar onder. Ik heb een kennis waarbij er jaren zijn dat hij de 1000km niet eens haalt. Dan zou ik er voor kiezen om er gewoon af en toe een te huren, maar hij wil er graag zelf een hebben. Dus ja, ze bestaan echt wel.

Ik kocht mijn eerste motor ook met een hele lage stand. Hij was 3 jaar oud en er stond 2700km op de teller. Aankoop en onderhoudsbonnen erbij, en de motor was gewoon in nieuwstaat. Die kerel had ook al een nieuwe besteld, weer een gloednieuwe die een paar jaar later waarschijnlijk ook met zo'n belachelijk lage stand de markt op is gekomen.

Er zijn er natuurlijk genoeg die met de standen sjoemelen, maar ook genoeg die echt wel betrouwbaar zijn. Helaas is het van buiten op het eerste oog alleen niet altijd zichtbaar. Het zijn juist de randgevallen die moeilijk te onderscheiden zijn. Iemand die met de standen klooit die draait hem echt niet terug naar 5.000km. Zo'n motor moet gewoon in nieuwstaat zijn, en is hij dat niet dan prik je er zo doorheen. Juist als een motor rond de 30.000 heeft gelopen en de nodige gebruikssporen heeft moet je er wel heel veel verstand hebben wil je het verschil tussen 30.000 of 70.000 kunnen zien.
 
Laatst bewerkt:
Hier een motor met 76000 op de teller, en een blok erin met aantoonbaar 14000....hoeveel heeft ie dan gelopen....
Niet dat hij te koop is, maar is dit ook bedrog?
 
:}
Hier een motor met 76000 op de teller, en een blok erin met aantoonbaar 14000....hoeveel heeft ie dan gelopen....
Niet dat hij te koop is, maar is dit ook bedrog?

Ja, want als ik een motor koop met 76000 op de teller, wil ik ook dat hij dat gelopen heeft, dan wordt ik mooi belazerd als er een blok in zit met 14000 KM :N
 
Ik heb een motorfiets staan van 32 jaar oud met 46000 km op de teller. Is nog geen 1500 km per jaar. Heeft jaren in een hoek van de garage staan. Mijn andere motor is uit 1999 met 13.000 km. Als je meerdere motorfietsen hebt maken ze sowieso weinig kilometers.
 
dat is vaak het probleem bij import-auto's (en waarschijnlijk ook wel bij motoren) dat de kans groot is dat in het buitenland, danwel voordat het motorvoertuig bij de RDW ter registratie wordt aangeboden, de kilometerstand wordt terug gedraaid. bij dit soort voertuigen moet je dus op je hoede zijn. bij auto's kan je de kilometerstand relateren aan de slijtage van het stuur en pedaalrubbers. pedaalrubbers zijn versleten bij 3ton, ongeveer. als je ze treft op een auto met 1,5 ton, weet je dat er geknoeid is. een NAP-pas zegt alleen iets over de kilometers die in Nederland zijn afgelegd en geregistreerd. dus als een voertuig b.v. 4 ton heeft gereden en wordt teruggedraaid naar 2 ton en pas dan een NL kenteken krijgt worden de km's vanaf 2 ton in de NAP opgenomen. scheelt je als verkoper toch 200.000 km, en kan je er dus meer voor vragen.
 
Het gemiddelde aantal kilometers per jaar per motor is 3400 km volgens dit ding. Dus op zich zijn lage kilometerstanden niet raar. Dubieus is het wel als de motor er uitgewoond uit ziet.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf

Voor een hoop mensen is motorrijden een hobby en als je dan meerdere hobby's hebt, een fulltime job en misschien ook nog een gezin die quality time van je verlangd, hoeveel kilometers rij je dan nog jaarlijks? Ik denk dat er een hoop motoren het grootste deel van de tijd stof staan te vangen in Nederland.
 
In mei 2012 mijn CBR 600 uit '96 gekocht, stond toen net 19k op de klok.
Overgenomen van een collega die er ook niet aan toe kwam om te rijden, inmiddels staat er iets meer als 40k op :)
 
dat is vaak het probleem bij import-auto's (en waarschijnlijk ook wel bij motoren) dat de kans groot is dat in het buitenland, danwel voordat het motorvoertuig bij de RDW ter registratie wordt aangeboden, de kilometerstand wordt terug gedraaid. bij dit soort voertuigen moet je dus op je hoede zijn. bij auto's kan je de kilometerstand relateren aan de slijtage van het stuur en pedaalrubbers. pedaalrubbers zijn versleten bij 3ton, ongeveer. als je ze treft op een auto met 1,5 ton, weet je dat er geknoeid is. een NAP-pas zegt alleen iets over de kilometers die in Nederland zijn afgelegd en geregistreerd. dus als een voertuig b.v. 4 ton heeft gereden en wordt teruggedraaid naar 2 ton en pas dan een NL kenteken krijgt worden de km's vanaf 2 ton in de NAP opgenomen. scheelt je als verkoper toch 200.000 km, en kan je er dus meer voor vragen.


Dat kan idd, maar mi alleen zonder onderhoudshistorie
 
Het gemiddelde aantal kilometers per jaar per motor is 3400 km volgens dit ding. Dus op zich zijn lage kilometerstanden niet raar. Dubieus is het wel als de motor er uitgewoond uit ziet.

http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Motorrijders.pdf

Dat is het absolute gemiddelde van alle motoren. Een groot deel zal klassiekers zijn die stilstaan. Je zou het dan moeten afzetten tegen motoren die wel rijden. Wellicht dat 5 a 6000 per jaar meer realistisch is...
 
Maandje terug een mt-03 uit 2008 gekocht bij de dealer met 7600km erop. Is een import uit italie. Mijn eerste motor dus kan niet echt zeggen of hij origineel 15k heeft gelopen of dat de kmstand gewoon klopt. Gaat mij er natuurlijk vooral om dat hij fijn rijdt en geen rare kuren vertoont die een motor met 7.6k nog lang niet hoort te hebben.

Wel was de koppelingskabel gebroken na 1-2 weken rijden (rond de 600km gereden)
 
Mijn motor is juist opgeschroefd.. Zo blijft iedereen er van af.. 1996, 80K km

Dat is dan nog niet al te duidelijk. _O-
Geen zorgen, de stand begint al overnieuw bij 99.999

In Amerika is wat extra transport mogelijkheid rond het huis hebben gebruikelijk maar in Duitsland is echt een heel groot deel van de tellerstanden "mooier" gemaakt. Dat is daar de cultuur. Ik meen te hebben gelezen de helft is teruggedraaid. Altijd letten op kenmerken van ouderdom. Jammer dat je heel Nederland steeds door moet om andermans aangeboden ellende te bekijken. Het is telkens helemaal niet zoals beschreven en beloofd. Ik ben geslaagd bij een motorzaak in Hoogeveen die ruime keuze heeft. Daar kan je tenminste eens wat rondkijken. De kans dat je via Marktplaats wat aangenaams koopt is niet zo groot. Ook kan ik de vele advertenties herinneren van lage kilometerstand en nét iets te voordelig aangeboden, waarvan de motor verzonden moest worden uit Engeland, om zonder verdere verplichtingen uit te kunnen proberen. Die motoren bestaan niet maar je moet ze wel betalen.

Het is overal de gewoonte om na een grondige revisie bij 0 te beginnen en dan heb je nog de nieuwe tellers waarover de eigenaar niets zeggen wil. De stand van de originele heeft die immers niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan