Kinderen op de motor

Weet ik en ik heb het daar ook moeilijk mee.
Voelt voor mij ook een beetje egoistisch aan.

Als jij verongelukt, maakt 't namelijk juist voor jou zelf 't minste uit.

Dus is 't in mijn ogen juist veel eerlijker om een gelijke lijn te trekken door het hele gezin, in welk risico aanvaardbaar is.


Bijvoorbeeld sinds ik kinderen heb ben ik (nog) voorzichtiger gaan autorijden. Maar dus niet alleen als de kids erbij zijn, net zo goed als ik er helemaal alleen in zit.
 
Voelt voor mij ook een beetje egoistisch aan.

Als jij verongelukt, maakt 't namelijk juist voor jou zelf 't minste uit.

Dus is 't in mijn ogen juist veel eerlijker om een gelijke lijn te trekken door het hele gezin, in welk risico aanvaardbaar is.


Bijvoorbeeld sinds ik kinderen heb ben ik (nog) voorzichtiger gaan autorijden. Maar dus niet alleen als de kids erbij zijn, net zo goed als ik er helemaal alleen in zit.
Tuurlijk is dat egoïstisch, zowat alle hobbies zijn een vorm van egoïsme.
Ze kosten geld, dat dus niet naar het gezin gaat; ze kosten tijd, die niet in het gezin gestoken wordt.

Maar je moet niet gaan overdrijven. Zit jij hier niet op een site voor motorrijders? Dacht het wel. Rijd jij motor? Zou je er niet mee stoppen dan? Het schijnt dat dit namelijk gevaarlijker is dan autorijden.

Liever een egoïst dan iemand die met een kleine de bergen intrekt om te gaan klimmen. Ze mogen alles wat ik zelf doe, behalve klimmen en springen: daarvoor moeten ze wat mij betreft eerst meerderjarig zijn.
 
Tja, de wet is dus totaal NIET onduidelijk op dit punt. Iedereen die op of in een voertuig aan het verkeer deelneemt moet op een daarvoor geschikte zitplaats zitten. Er is een enkele uitzondering (onderhoud/controle van de lading bij bepaalde voertuigen) maar dat is het dan. De plek vóór de bestuurder op een motor is dus GEEN zitplaats.

Maar los van de wet: bij een aanrijding met 50 km/u ervaar je een voorwaartse kracht van tonnen. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken: dan hou je een kind van bv. 20 kg dus NIET ff vast. Op een motor heb je zelf bovendien nog wel wat anders te doen als je onderuit gaat....
Nog iets: als een mens met een snelheid van 50 km/u een vast voorwerp (muur oid) raakt is ie dood.....

Dan die baby in dat draagstel op de borst: voorverleden week remde ik rustig voor geel licht bij het naderen van een kruising en ging meteen onderuit.(Diesel...) Ik klapte voorover op het wegdek op m'n borst/buik. Denk eens wat er gebeurd zou zijn met dat kind op m'n borst..... Ik reed hooguit 50 km/u, toch niet direct een halsbrekende snelheid.

Kortom: ik vind het belachelijk dat sommige mensen de wet nodig hebben om te bepalen of een jong kind op de motor wel of niet kan.
Natuurlijk vindt zo'n kind dat schitterend, op de motor. Maar om het daar nou van af te laten hangen is te gek voor woorden. Een kind vindt de sensatie van vallen ook schitterend maar daarom pleur je het toch niet van een flatgebouw af??
Daarom worden wij nou geacht volwassen te zijn, omdat wij dingen kunnen overzien en risico's kunnen inschatten waar dat kind het (logisch!) niet kan.

Naar mijn idee is de wettelijke straf voor ouders of anderen, die dit soort risico's nemen met kinderen, altijd te laag.

Die vogel met dat kind op z'n borst: sorry, maar je spoort niet....
 
1
Tuurlijk is dat egoïstisch, zowat alle hobbies zijn een vorm van egoïsme.
Ze kosten geld, dat dus niet naar het gezin gaat; ze kosten tijd, die niet in het gezin gestoken wordt.

2
Maar je moet niet gaan overdrijven. Zit jij hier niet op een site voor motorrijders? Dacht het wel. Rijd jij motor? Zou je er niet mee stoppen dan? Het schijnt dat dit namelijk gevaarlijker is dan autorijden.

3
Liever een egoïst dan iemand die met een kleine de bergen intrekt om te gaan klimmen. Ze mogen alles wat ik zelf doe, behalve klimmen en springen: daarvoor moeten ze wat mij betreft eerst meerderjarig zijn.
1
Niet mee eens. Jij bent ook deel van het gezin, dus geld wat je aan jezelf besteedt gaat ook naar een deel vh gezin. En daar profiteerd de rest vh gezin van mee als papa lekker in z'n vel zit.
2
Als ik 't te gevaarlijk vond zou ik inderdaad stoppen. In het kader van 1 lijn trekken mogen mijn kinderen dus in principe ook mee op de motor. Ze zijn alleen nog effe te klein, dus om praktische redenen voorlopig effe niet. Ik ga heus niet wachten tot ze 18 zijn tot ze achterop mee mogen.
3
Mooi dan. :)

Op dinsdag 04 november 2003 15:53 schreef JanB het volgende:
Die vogel met dat kind op z'n borst: sorry, maar je spoort niet....
Geloof je echt dat ie met 50kmu op 't gras tussen de tentjes door heeft gereden?
Alsof ie harder heeft gereden dan wandelsnelheid. :? Loop maar eens met een kleine op de arm een steile trap af (gewoon in een woonhuis) dan weet je pas wat eng is. :P
 
Op dinsdag 04 november 2003 15:53 schreef JanB het volgende:
heel verhaal

eerst leren remmen, dan mag je gaan praten.

Voor jouw geldt dezelfde aanbieding als voor boxer. Kom eens kijken hoe dat gaat en oordeel dan.

De trap af met een ukkie is inderdaad gevaarlijker.
 
Op maandag 03 november 2003 20:42 schreef de ex zot het volgende:Hetzelfde als jij zegt als je het veroorzaakt door een auto ongeluk, een fiets ongeluk, een niet goed afsluitend raam etc. Jij gaat ervan uit dat motorrijden gevaarlijk is :? Kun je niet rijden dan :?
Ik kan redelijk motorrijden en met mijn kids of met wie dan ook neem ik geen risico's. D.w.z. Zonder helm = fiets snelheid (hij heeft nu een passend fietshelmpje, dus die gaat op de motor ook op).Zie hier boven.Een kind voor je, heb je klem zitten. Jouw benen zitten om zijn benen geklemd. Het belangrijkste in dit hele verhaal is de snelheid waarmee je rijdt en de manier waarop je rijdt.Nee, moeders gaat lekker skeeleren met de kinderwagen (20 km/u zonder remmen) Toen ik dat hoorde moest er snel een fietshelmpje komen.

Je kan ontzettend veel doen met kids, maar wel met gezond verstand.
ook hier hetzelfde verwijt! is ook niet slim! ,maar je bent toch niet van het idee af te brengen,ik zou zeggen doe heeeeeeel voorzichtig en ik hoop dat je er mee kunt leven als het onverhoopt toch gebeurt (een schuiver!) :? :? :? :?
 
eerst leren remmen, dan mag je gaan praten.

Voor jouw geldt dezelfde aanbieding als voor boxer. Kom eens kijken hoe dat gaat en oordeel dan.

De trap af met een ukkie is inderdaad gevaarlijker.


Zeg Zotje,

Voor mij blijf je gewoon een hersenloze :+ . Ondanks alle reacties van mede MF'ers gewoon stug blijven volhouden, geen duimbreed toegeven. Eerdere topics wezen dezelfde houding al uit. Gewoon doen wat je wilt joh..tot het misgaat (en ja, met een gezonde dosis voorzichtigheid op de motot stappen is niets mis mee !!)

En nee, ik kom niet langs bij je want gezien al je uitnodigingen zal de woonkamer al vol zitten denk ik.... :+

Ik hoop voor jou dat die engel op je schouder blijft zitten.
 
Dus voor de idioten die mijn rijstijl met kind willen bekijken.... Degene die kijkt en kritiek levert loopt meer kans op letsel dan mijn dochter. B|

Zo kun je ervaren dat alles gevaar op kan leveren, terwijl je denkt dat je goed en verantwoord bezig bent.


:+
 
Zeg Zotje,

Voor mij blijf je gewoon een hersenloze :+ . Ondanks alle reacties van mede MF'ers gewoon stug blijven volhouden, geen duimbreed toegeven. Eerdere topics wezen dezelfde houding al uit. Gewoon doen wat je wilt joh..tot het misgaat (en ja, met een gezonde dosis voorzichtigheid op de motot stappen is niets mis mee !!)

En nee, ik kom niet langs bij je want gezien al je uitnodigingen zal de woonkamer al vol zitten denk ik.... :+

Ik hoop voor jou dat die engel op je schouder blijft zitten.

Vreemd. Mensen die me niet kennen die zo'n oordeel hebben.

De mensen die mij wel gesproken hebben en/of hebben zien rijden zullen nooooooooit zo over mij schrijven.

Dat jij ook maar een goed en snel engeltje mag hebben :+
 
Dus voor de idioten die mijn rijstijl met kind willen bekijken.... Degene die kijkt en kritiek levert loopt meer kans op letsel dan mijn dochter. B|

Zo kun je ervaren dat alles gevaar op kan leveren, terwijl je denkt dat je goed en verantwoord bezig bent.


:+

Ach, binnenkort is er zo'n frikandellen bijeenkomst. Mogen ze het in mijn gezicht zeggen.
 
Heeft niets met angst te maken maar met risico vermindering voor je kid en verantwoordelijkheids gevoel.

Ik heb persoonlijk overal lak aan zolang het sec mezelf betreft maar ik hou er altijd rekening mee dat ik anderen geen kwaad berokken of mogelijk het risico voor iemand anders vergroot. Maar dat is ook gekomen met de jaren ..dan wordt je inlevingsvermogen wat groter, zeker voor wat betreft risico's voor voetgangers, spelende kinderen op straat etc...

Maar ik zou nooit een kind op een RIJDENDE motor meenemen en zeker geen baby..
Nice try my friend..lekker aan het stangen?

Enne geef je kenteken eens dan geef ik het al vast door kunnen ze wat extra patrouileren bij jou in de "wijk" met sleurhutten..

:]


Ik nodig mijn vriendjes wel eens uit om mee naar PPP te gaan. Daar waar menigeen zich een dwarsleasie of dood rijd, tot mijn droevenis. Moet ik me dan verantwoordfelijk voelen? Goed, het zijn volwassenen die zelf kunnen beslissen. Ook mijn zoon van 11 stapt achterop om een rondje ppp te doen, om te proberen "handdownen" in de bocht. Ik zorg dat-ie veilig thuiskomt.
't Is net als met die kortebroeken en leren pakken discussie. Waar je je het ene wil permitteren moet je het andere uitsluiten: wil je een kleine meenemen, ga je dus niet kneedownen!
 
Ik zou die jongen dat rondje PPP en Max zijn toverkunsten toch niet willen onthouden!
 
Kom eens langs. Kun je zien hoeveel schik die kleine heeft als ie mee mag rijden en kun je met eigen ogen zien hoe dat gaat. Pas dan mag je een oordeel geven.

Je begrijpt het niet. Je hoeft je naar mij en de rest van M-F niet verantwoorden. Vandaar dat ik je gevraagd heb wat je over 10 jaar zou zeggen tegen je kind.

Print dit topic eens uit en stop het 10 of 20 jaar weg. Vraag dan eens aan je kinderen wat ze er van vinden.

Of stel dat je zo'n foto vind van je vader. Met de kleine DEZ in een trappelzak op een DKW of een Ariel.

Ik mocht niet eens achterop zijn solex. ;)
 
Ik nodig mijn vriendjes wel eens uit om mee naar PPP te gaan. Daar waar menigeen zich een dwarsleasie of dood rijd, tot mijn droevenis. Moet ik me dan verantwoordfelijk voelen? Goed, het zijn volwassenen die zelf kunnen beslissen. Ook mijn zoon van 11 stapt achterop om een rondje ppp te doen, om te proberen "handdownen" in de bocht. Ik zorg dat-ie veilig thuiskomt.
't Is net als met die kortebroeken en leren pakken discussie. Waar je je het ene wil permitteren moet je het andere uitsluiten: wil je een kleine meenemen, ga je dus niet kneedownen!

Waarom niet??Rij jij niet goed genoeg om aan te voelen hoe schuin je kan gaan??
 
Oh Oh... politie... :X

als je op het grensie rijdt en je passagier gaat verzitten heb je een probleempje. Dus moet je met passagier altijd iets anders rijden als alleen.
Fijn GorilaZz.....dat je me een beetje helpt, je geeft nu zelf aan dat voor iedereen de grens anders ligt en anders geformuleerd word. Alles draaid om risicoherkenning en risicoacceptatie. En niet iedereen heeft de grens al herkend voordat hij 'm overschreidt.

Voor de een is motorrijden met kind en dan kneedownen geaccepteerd voor de ander niet.
Voor de een is met kind motorrijden geaccepteerd voor de ander niet.

Voor mij persoonlijk geld dat ik erg voorzichtig ben ten aanzien van mijn kinderen in het verkeer wat vooral zal komen door beroepsdeformatie, ik heb meerdere overledene kinderen gezien en ben er, machteloos, bij geweest dat kinderen doodgingen. Ik zal dus weinig, van mezelf, accepteren op dat gebied. Terwijl ik op dat moment volgens een ander misschien wel teveel risico neem....
Een ander met een andere achtergrond en andere dingen in zijn herinneringen zal anders reageren op dezelfde situatie. Soms komen we niet tot elkaar met onze meningen.

En heb ik gewoon gelijk B|

:+
 
Op maandag 03 november 2003 20:42 schreef de ex zot het volgende:Hetzelfde als jij zegt als je het veroorzaakt door een auto ongeluk, een fiets ongeluk, een niet goed afsluitend raam etc. Jij gaat ervan uit dat motorrijden gevaarlijk is :? Kun je niet rijden dan :?
Ik kan redelijk motorrijden en met mijn kids of met wie dan ook neem ik geen risico's. D.w.z. Zonder helm = fiets snelheid (hij heeft nu een passend fietshelmpje, dus die gaat op de motor ook op).Zie hier boven.Een kind voor je, heb je klem zitten. Jouw benen zitten om zijn benen geklemd. Het belangrijkste in dit hele verhaal is de snelheid waarmee je rijdt en de manier waarop je rijdt.
Je heb zijn benen klem zitten, maar niet zijn bovenlijf. Daar heb je alleen je armen voor. En die heb je ergens anders voor nodig.
En wat als je plotseling een been op de grond moet zetten? En die kleine dan net omvalt? En je beide handen nodig hebt voor rem en koppeling?

Ik geloof best wel dat het veilig is zolang je simpelweg een rondje rijdt. Maar als er iets onverwachts gebeurt ligt het wat anders. Dan mag je in je handen knijpen als je (kleine) er zonder kleerscheuren vanaf komt.
 
Op dinsdag 04 november 2003 21:57 schreef Baksteen het volgende:
Voor mij persoonlijk geld dat ik erg voorzichtig ben ten aanzien van mijn kinderen in het verkeer wat vooral zal komen door beroepsdeformatie, ik heb meerdere overleden kinderen gezien en ben er, machteloos, bij geweest dat kinderen doodgingen.

:^

[moraalriddermodus]
Helaas worden dit soort discussies overschaduwd door het verschijnsel dat iedereen zich diep ingraaft in zijn standpunt en graag gelijk wil krijgen: dan komen de emoties naar boven, waarbij de inhoud van de discussie aan waarde verliest. We hebben (gelukkig) niet allemaal altijd dezelfde mening: laten we daar vanuit gaan als basis en dan proberen andere meningen te respecteren zonder dat er iemand gelijk hoeft te krijgen. [/einde moraalriddermodus]

Ik hoef niet altijd gelijk te krijgen want ik weet toch zelf wel dat ik het meestal heb. O-)
 
Zot, je commentaar over dat remmen zegt al erg veel over je......

Dat jij zelf risico's neemt is je eigen keus. Dat je daarbij een kind meesleept om de toffe jongen uit te hangen, zegt al weer héél veel over je. Eigenlijk wel genoeg. Daar hoef ik je niet voor te kennen.
Erger nog, ik zou zo'n eigenwijs brok vreten niet eens wíllen kennen.....
 
Om even bij het topic te blijven (of er juist vanaf te wijken): Vanmiddag werd ik, 50 rijdend in m'n koekblik, samen met de rechts naast mij rijdende fietser, rechts ingehaald door een scooter. De scooter reed dus door de goot en half op de stoep om ons in te halen met een snelheid van pak'm beet 65/70 km/h. Op zich niet zo bijzonder, 'alle' scooterrijders rijden toch te hard? Het verschil was alleen dat deze zonder helm reed op zo'n scooter met een oranje sticker (mag dus maximaal 25 km/h) en pappie had zijn zoon van ongeveer 8 jaar voor zich op de treeplank staan... |( |( |(
 
Zal die zot wel geweest zijn. Kind vond het leuk dus waarom niet????
 
Op woensdag 05 november 2003 00:05 schreef JanB het volgende:
bla bla bla Ik weet alles beter, maar ga op mijn bek als ik rem.

Leuk dat jij het goed weet Jan B.

Ik vraag me af of jou kindje later naar Dance feesten gaat? Dat mag natuurlijk niet .... maar gelukkig gaat die van jou liever bij een vriendin slapen.....

Ik werk met scholieren tussen de 15 en 25... en ik spreek de ouders wel eens. Je moest eens weten... Waar die kindjes het over hebben en waar die ouders zich zorgen over maken.
 
Leuk dat jij het goed weet Jan B.

Ik vraag me af of jou kindje later naar Dance feesten gaat? Dat mag natuurlijk niet .... maar gelukkig gaat die van jou liever bij een vriendin slapen.....

Ik werk met scholieren tussen de 15 en 25... en ik spreek de ouders wel eens. Je moest eens weten... Waar die kindjes het over hebben en waar die ouders zich zorgen over maken.
Appelen met peren vergelijken.
Wat heeft dit met dat scooterverhaal te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan