Klickstart
MF veteraan
(beste mensen, dit is een oud topic, wordt gewoon vervolgd)
KLEintje is mijn Kawasaki KLE 500 uit 1993 (motorblok is verwant aan het GPZ500 blok).
Het verhaal:
1.
Dinsdag. Rond de middag, ver van huis, schoot de koppelingskabel los. Helaas stond ik in eerste en kreeg de moto na meermaals proberen niet meer weg. Na heel wat gesleur en gedoe met veel bloed, zweet en tranen (zat zonder gsm en had een belangrijke afspraak van wie ik ook het telefoonnummer niet bij had!) was ik toch weer vertrokken met een nieuwe kabel uit een fietsenwinkel
2.
's Avonds laat vertrok ik weer naar huis en kreeg halverwege dit op de E314 (tussen Scherpenheuvel en Diest in België) aan de hand: omdat ik moe was reed ik niet zo hard, maar ik blijf nooit tussen camions hangen, dus haalde aan 110-120 ongeveer in. Nog op het linkerrijvak ging de motor heel fel inhouden, weer afgeven, inhouden... Ik zo rap als ik kon weer naar rechts en de pechstrook op. Terwijl ik snelheid minderde had ik ook al ontkoppeld maar hoorde toch een raar geluid. Toen ik de ontkoppelings handel terug wat losliet (per ongeluk of omdat de kracht in mijn vingers minderde, dat weet ik niet meer) blokkeerde het achterwiel en ging ik slippen en zigzaggen. Gelukkig heb ik de machine recht kunnen houden en kwamen we tot stilstand zonder te vallen.
Voor de tweede keer werk ik mij in 't zweet om hulp en overnachting te hebben
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik nog tussen die camions zat, harder reed of in een bocht...
Nu staat ze weer thuis en ik moet weten wat er aan scheelt
Hopelijk kunnen de ervaren sleutelaars deze amateur wegwijs maken. Ik heb al veel gesleuteld aan de fiets, maar nog nooit aan de motor zelf.
De olie is afgelaten door een zeef en tot mijn verbazing vond ik heel weinig. Een paar hele kleine scherpe splinterkes (max 3mm lang maar heel dun). Verder niks. De olie heeft een normale kleur en ook het peil was normaal.
Ik had wel al een tijdje veel roet rond de uitlaat en een hoog verbruik.
Wat zou ik nu best doen? Ik had gedacht om het kleppendeksel er eens af te nemen, misschien kan ik daar al wat zien. En dan verder en verder...
edit: tekening van het motorblok van de kawasaki gpz 500 (is hier wel de chopperversie met tandriemaandrijving)
Oja, tips zoals: "ga daarmee naar een garage" wil ik hier niet zien
KLEintje is mijn Kawasaki KLE 500 uit 1993 (motorblok is verwant aan het GPZ500 blok).
Het verhaal:
1.
Dinsdag. Rond de middag, ver van huis, schoot de koppelingskabel los. Helaas stond ik in eerste en kreeg de moto na meermaals proberen niet meer weg. Na heel wat gesleur en gedoe met veel bloed, zweet en tranen (zat zonder gsm en had een belangrijke afspraak van wie ik ook het telefoonnummer niet bij had!) was ik toch weer vertrokken met een nieuwe kabel uit een fietsenwinkel
2.
's Avonds laat vertrok ik weer naar huis en kreeg halverwege dit op de E314 (tussen Scherpenheuvel en Diest in België) aan de hand: omdat ik moe was reed ik niet zo hard, maar ik blijf nooit tussen camions hangen, dus haalde aan 110-120 ongeveer in. Nog op het linkerrijvak ging de motor heel fel inhouden, weer afgeven, inhouden... Ik zo rap als ik kon weer naar rechts en de pechstrook op. Terwijl ik snelheid minderde had ik ook al ontkoppeld maar hoorde toch een raar geluid. Toen ik de ontkoppelings handel terug wat losliet (per ongeluk of omdat de kracht in mijn vingers minderde, dat weet ik niet meer) blokkeerde het achterwiel en ging ik slippen en zigzaggen. Gelukkig heb ik de machine recht kunnen houden en kwamen we tot stilstand zonder te vallen.
Voor de tweede keer werk ik mij in 't zweet om hulp en overnachting te hebben
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik nog tussen die camions zat, harder reed of in een bocht...
Nu staat ze weer thuis en ik moet weten wat er aan scheelt
Hopelijk kunnen de ervaren sleutelaars deze amateur wegwijs maken. Ik heb al veel gesleuteld aan de fiets, maar nog nooit aan de motor zelf.
De olie is afgelaten door een zeef en tot mijn verbazing vond ik heel weinig. Een paar hele kleine scherpe splinterkes (max 3mm lang maar heel dun). Verder niks. De olie heeft een normale kleur en ook het peil was normaal.
Ik had wel al een tijdje veel roet rond de uitlaat en een hoog verbruik.
Wat zou ik nu best doen? Ik had gedacht om het kleppendeksel er eens af te nemen, misschien kan ik daar al wat zien. En dan verder en verder...
edit: tekening van het motorblok van de kawasaki gpz 500 (is hier wel de chopperversie met tandriemaandrijving)
Oja, tips zoals: "ga daarmee naar een garage" wil ik hier niet zien
Laatst bewerkt: