Knipperlicht op rotonde.. Hoe?

Hoe doe jij het?

  • Zoals Tynos, jongere generatie ;-p

    Stemmen: 200 92,6%
  • Zoals zij, oudere generatie ;-p

    Stemmen: 8 3,7%
  • Ik gebruik nooit een knipperlicht

    Stemmen: 8 3,7%

  • Totaal aantal stemmers
    216
De Nederlandse wettekst over knipperlichten:
Bron: RVV 1990

Artikel 55.

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
 
Als iedereen het niet volgens de regels doet, en bij driekwart het knipperlicht naar links uitdoet, dan denkt men dadelijk dat dat zo hoort, en als iemand anders die dan driekwart rondmoet GEEN knipperlicht gebruikt dan heb je wel eens de kans dat ie wordt aangereden.
Dus daarom zou je eigenlijk nooit een knipperlicht moeten gebruiken bij 3/4 bedenk ik me niet.

Maar voor jezelf is het wel veiliger om te doen. Dus... toch maar gebruiken :P
 
(Afbeelding)

deze dan maar

Leg het nu maar eens uit en dit is echt niet in Belgie (Er is een land met nog dommere infra)

:+

Engeland dus!

een standaard rotonde neem je daar met de klok mee, op het plaatje de middelste grote rotonde, en al die kleine cirkeltjes/ mini rotondes neem je daar tegen de klok in...

Hoezo verwarrend! |(

Edit: ff verduidelijkt.. Toch :?
 
Laatst bewerkt:
Voor het verlaten van de rotonde richting naar rechts aangeven.
(welke afslag dan ook)

Als ik een rotonde nader en linksaf moet/wil geef ik meestal wel
richting naar links aan bij het naderen, en zet m op de rotonde weer uit.
Na de voorliggende afslag gaat rechter knipper aan.

Richting aangeven naar links als je rechtdoor wilt is dodelijk...
In Almere (en een aantal andere plaatsen zullen ze ook hebben) hebben
we een aantal rotondes met twee "ringen" (als zodanig ook de markering aangebracht.) (Bedoel hier niet de "turborotondes", want die hebben een
rijbaanscheiding...)

De theorie van deze dingen:
- als je rechtsaf gaat: buitenste baan, en meteen eraf.
- rechtdoor: buitenste baan, en tweede afslag eraf.
- linksaf (of terug): middelste baan, na tweede afslag naar de buitenste,
en vervolgens afslaan.

Praktijk: de kortste route naar de overkant is via de middelste baan,
je kunt dan net geen rechte lijn rijden.
- Auto komt de rotonde oprijden met knipper naar links. (dat kan...)
- Rijdt naar de middelste baan. (klopt nog steeds, in combi met de knipper...)
- en rijdt dan rechtdoor de rotonde af. (en dat klopt niet met voorgaande punten).

Met als gevolg dat iemand als ik, die direct na betreffende auto de rotonde
op rijdt, om rechtdoor te gaan, netjes buitenom langskomt, en dan bij het
verlaten van de rotonde die auto tegenkomt....
Of mensen die vanaf "rechts" komen, en meteen de eerste afslag willen nemen.
Die zitten ook klem...

Meestal gaat het net goed, maar vaak genoeg net niet.
 
Zoals jij, bij elke verplaatsing naar links/rechts moet je richting aangeven.
Ook al is dat een verplichte rijrichting.

Maarre... er zijn niet zoveel mensen die goed rotonde kunnen rijden. Vooral als het druk wordt, blokkeert met nogal eens opritten/afslagen :X
 
Het is toch niet logisch om je knipper naar links te zetten als je recht door wilt??? Ik vind de young generation uitleg toch de correcte uitleg.

En zo niet.... dan toch O-)

Enne.... de 4de afslag is toch gewoon de zelfde weg terug nemen.... :9
 
Zoals jij, bij elke verplaatsing naar links/rechts moet je richting aangeven.
Ook al is dat een verplichte rijrichting.

Maarre... er zijn niet zoveel mensen die goed rotonde kunnen rijden. Vooral als het druk wordt, blokkeert met nogal eens opritten/afslagen :X

Dat klopt, maar of dat ooit nog goedkomt '(
 
:X , maakt niemand het verschil tussen een rotonde en een verkeerspleintje ?

kan me iets herinneren uit mijn les-periode, maar misschien zit ik er helemaal naast....
 
Zoals Tynos het omschreven heeft heb ik het zo'n 25 jaar geleden geleerd. Dus waar die ander oudere generatie het vandaan heeft weet ik niet.
En al die regels maken toch geen ruk uit. Men doet toch maar wat...
 
Dat klopt, maar of dat ooit nog goedkomt '(


Allemaal klaverbladen van maken :)




Volgens Van Dale:
ro·ton·de (de ~, ~n/~s)
1 rond, pleinvormig kruispunt van wegen => verkeersplein
2 rond gebouw

ver·keers·plein (het ~)
1 rotonde
2 knooppunt van snelwegen
 
Dat naar links knipperen vind ik zo onmeunig dom. Voegt echt helemaal niks toe aan waar je mee bezig bent.

Dus lekker naar rechts knipperen allemaal, maar laat dat naar links knipperen alsjeblieft!
 
Dat naar links knipperen vind ik zo onmeunig dom. Voegt echt helemaal niks toe aan waar je mee bezig bent.

Dus lekker naar rechts knipperen allemaal, maar laat dat naar links knipperen alsjeblieft!
ik vindt het zeker wat toevoegen. het is duidelijker voor de automobilisten die staan te wachten om de rotonde op te rijden --> veiliger
 
ik vindt het zeker wat toevoegen. het is duidelijker voor de automobilisten die staan te wachten om de rotonde op te rijden --> veiliger

Neen want zolang je niet naar rechts knippert, blijf je nog op de rotonde...in dat geval mogen ze dus ook niet voor u de rotonde oprijden.
Het probleem (hier in België toch alleszins) is dat geen kat de moeite doet om zijn knipperlicht te gebruiken bij het verlaten van de rotonde. Komt daar nog eens bij dat de meeste rotondes gewoon belachelijk klein zijn of maar 3 armen hebben (lees T-kruising met een rondje in't midden) waardoor ze gewoon niet werken.
 
Neen want zolang je niet naar rechts knippert, blijf je nog op de rotonde...in dat geval mogen ze dus ook niet voor u de rotonde oprijden.
Het probleem (hier in België toch alleszins) is dat geen kat de moeite doet om zijn knipperlicht te gebruiken bij het verlaten van de rotonde. Komt daar nog eens bij dat de meeste rotondes gewoon belachelijk klein zijn of maar 3 armen hebben (lees T-kruising met een rondje in't midden) waardoor ze gewoon niet werken.

Eigenlijk moet je naar links knipperen omdat een groot deel van verkeersdeelnemend Nl en België niet naar rechts knippert. Als je dan wel naar links knippert geef je in ieder geval duidelijkheid.
 
Ik heb altijd geleerd dat een rotonde gewoon beschouwd kan worden als een "rechte weg met zijwegen". Dus: gewoon knipperen als je afslaat, maar niet naar links knipperen. Op een rechte weg ga je toch ook niet "naar voren knipperen" (als dat kon)

Geen signaal? Dan gaat ie lekker rotonde rijden....wel signaal? Dan slaat ie af....

Simpeler kan niet


Edit: Tijdens beide rijlessen (A en B) heb ik het nooit gedaan (naar links knipperen dus). Instructeur bij B deed het wel, maar zei dat het niet verplicht was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ooit in een ver verleden met de auto zo geleerd:

kwart rond - knipper naar rechts
half rond - voorbij de eerste afslag knipper naar rechts
driekwart rond - voor de rotonde knipper naar links, bij oprijden rotonde knipper uit, voorbij de tweede afslag knipper naar rechts.

Zo heb ik het op het motorexamen 2 jaar geleden ook gedaan en nooit opmerkingen over gehad.
 
het is weer zover het bijdehandje weet weer beter

test je mening

Leuke site... maar in Baarn ken ik een rotonde met vijf afslagen... en in Almere weet ik er één met drie afslagen, waarbij nummer twee tussen de helft tot driekwart ligt... en nu :?

Volgens mij als je de verkeerskwis doet van Panrider: geen richting aangeven bij het oprijden van de rotonde... alleen bij verlaten...
 
Ik heb altijd geleerd dat een rotonde gewoon beschouwd kan worden als een "rechte weg met zijwegen". Dus: gewoon knipperen als je afslaat, maar niet naar links knipperen. Op een rechte weg ga je toch ook niet "naar voren knipperen" (als dat kon)
Ik zie minirotondes meer als kruispunten waar ze een of ander dom parkje in het midden hebben aangelegd. dus rechtsaf = rechter knipperlicht aan en linksaf is linker knipperlicht aan. Alleen het rechter knipperlichtaan bij het verlaten van de rotonde past daar niet helemaal in :+

Op rotondes wordt trouwens veel te vaak vrije doorgang verleend ipv voorrang :(
 
Leuke site... maar in Baarn ken ik een rotonde met vijf afslagen... en in Almere weet ik er één met drie afslagen, waarbij nummer twee tussen de helft tot driekwart ligt... en nu :?

Volgens mij als je de verkeerskwis doet van Panrider: geen richting aangeven bij het oprijden van de rotonde... alleen bij verlaten...

de meningen zijn dus verdeeld ja........ heb zelf altijd geleerd, bij driekwart rond bij het oprijden richting naar links aangeven.........
erg fijn dit soort dingen..... moet binnenkort theorie examen doen! :o
 
Ergens wel een beetje maf dat het verboden zou zijn want het wordt er nou niet ONveiliger door.


nou, daar heb je het dus mis. mensen kijken naar knipperlichten om te kijken of ze hun auto of vrachtwagen of whatever 'ervoor' kunnen gooien. als jij dus je LINKER knipperlicht aan zet ZIEN die ALLEEN maar een knipperlicht en rijden de rotonde op. Zelf heb ik het bij extreem drukke rotondes al enkele malen meegemaakt dat mensen de rotonde oprijden omdat ze een knipperlicht zien en DENKEN dat je afdraait, dat het de linker is ipv de rechter, dat boeit ze niet, en ik geef ze ergens niet eens ongelijk. rotondes zouden ze moeten verbieden..
waarom ?
omdat een rotonde ALLE verkeersregels met voeten treedt.

* verkeer van LINKS heeft 'voorrang'
* toegemoet komend verkeer wat voorlangs afdraait heeft 'voorrang'
* elke rotonde is anders, DAN hebben fietser WEL voorrang, de volgende weer niet
* als bestuurder moet je maar liefst 12 punten tegelijk in de gaten houden
* de asociaalste/snelste/lompste heeft voorrang, die zat immers als eerste op de voorrangsweg
* bij het verlaten moet je fietsers uit je dode hoek voorrang verlenen maar ook de voetgangers recht voor je, tegelijk zowel voor je als in je dode hoek kijken is vragen om problemen. en dan heb ik het nog niet eens gehad wat er gebeurt als het afslaande verkeer stokt. menig ongeval gezien van mensen die of stoppen op de rotonde om de blinde-hoek fietser niet te overrijden of die moeten remmen omdat een kruispunt enkele meters verderop stil staat.

verder is het een ramp als van 1 kant een grote verkeersstroom komt, want dan zit het helemaal vast, zeker als het 3/4 rond gaat.

volgens mij halen enkele mensen ook de verkeersplein en de rotonde door elkaar.
bij de rotonde is het niet verplicht (en raad ik het zelfs af, omdat het in het buitenland verboden is (en niet alleen in Duitsland) maar bij een verkeersplein wel. gelukkig hebben verkeerspleinen vaak geen (geintegreerde) fietspaden.

zeker lastig omdat sommige landen geen rotondes hebben en sommige landen geen verkeerspleinen of nog erger, dat verkeerspleinborden de regels opleggen voor rotondes en vise versa.

succes met die "elke seconde telt" vertragers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan