Kun je op de motor geraakt worden door de bliksem?

TQOOtXY.jpg
 
Tuurlijk geen probleem.

Maar als de bliksem naast je inslaat tijdens een storm is al genoeg voor een langdurige levende herinnering. En een klein pikkie gedurende de rit.

Ga je spontaan van bidden.

Wel eens een boom naast je zien raken (vergeet j e nooit meer wat een kabaal en een geweld)


Sindsien rij iik voor de zekerheid met mn knie aan de grond. Zodat het snel afgevoerd wordt.


Vroeg die agent dus laatst aan me waarom doet u dat. Nou omdat ik bliksemsnel wil zijn. Snap je toch wel?
 
Laatst bewerkt:
Oom van mij met Motor-rijschool.
tot twee maal toe ex leerlingen door bliksem getroffen en niet overleeft.
(Tuurlijk hij ken heel veel motorrijders op die manier maar toch)
bij beide sloeg de bliksem in, in het communicatie systeem,
mocht van hem dus ook nooit oortjes gebruiken, "je schreeuwt maar"
 
Oom van mij met Motor-rijschool.
tot twee maal toe ex leerlingen door bliksem getroffen en niet overleeft.
(Tuurlijk hij ken heel veel motorrijders op die manier maar toch)
bij beide sloeg de bliksem in, in het communicatie systeem,
mocht van hem dus ook nooit oortjes gebruiken, "je schreeuwt maar"

Als ze die oortjes niet in hadden gehad, dan was het op iets anders (van de getroffene) ingeslagen. Het inslaan op de oortjes is een gevolg en niet de oorzaak van dat je getroffen wordt.

Verder erg om dit met je leerlingen te zien gebeuren uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Oom van mij met Motor-rijschool.
tot twee maal toe ex leerlingen door bliksem getroffen en niet overleeft.
(Tuurlijk hij ken heel veel motorrijders op die manier maar toch)
bij beide sloeg de bliksem in, in het communicatie systeem,
mocht van hem dus ook nooit oortjes gebruiken, "je schreeuwt maar"
Nou moet ik toch even grimlachen.

Naast het feit dat het nauwelijks -achteraf- vast te stellen is dan een bliksem door de dunne draadjes van het comm.systeem is gegaan, laat staan dat vast te stellen is dat juist dat er voor gezorgt heeft dat bliksem op die plek inslaat, geloof ik het ook niet.

Een menselijk lichaam an sich is voldoende geleidend voor een tracer (ding dat vlak voor de echte inslag 'contact' maakt).

Wat er in of op een lichaam zit is nauwelijks van belang. Het schijnt wel zo te zijn dat hoe hoger, hoe meer kans.
 
Als ze die oortjes niet in hadden gehad, dan was het op iets anders ingeslagen. Het inslaan op de oortjes is een gevolg en niet de oorzaak van dat je getroffen wordt.

Verder erg om dit met je leerlingen te zien gebeuren uiteraard.
Er staat 'ex-leerling'.

De vraag is dan: zijn het ex-leerlingen direct door die inslag, of waren het mensen die hij ooit rijles heeft gegeven?

Blijft natuurlijk zonde van een leven, dat sowieso. Maakt wel verschil in de mate waarin iemand betrokken is.
 
Er staat 'ex-leerling'.

De vraag is dan: zijn het ex-leerlingen direct door die inslag, of waren het mensen die hij ooit rijles heeft gegeven?

Blijft natuurlijk zonde van een leven, dat sowieso. Maakt wel verschil in de mate waarin iemand betrokken is.

Goed punt. Ik las ex-leerling op een andere manier :$
 
Natuurlijk kan je geraakt worden, en vermits we geen metalen kooi constructie rond ons heen hebben zal dat niet goed doen ...
Maar wij zitten dus op, beetje rond de motor, dus de motor is wel relatief goed beschermd.
Dat is toch wat TS bedoeld he? Hij vraagt zich toch af of zijn motor beschadigd zou raken bij een inslag?

Wel is het algemeen bekend dat een Duitse helm het gevaar verhoogt, daarom hebben die ook geen CE keurmerk :+
 
Natuurlijk kan je geraakt worden, en vermits we geen metalen kooi constructie rond ons heen hebben zal dat niet goed doen ...
Maar wij zitten dus op, beetje rond de motor, dus de motor is wel relatief goed beschermd.
Dat is toch wat TS bedoeld he? Hij vraagt zich toch af of zijn motor beschadigd zou raken bij een inslag?

Wel is het algemeen bekend dat een Duitse helm het gevaar verhoogt, daarom hebben die ook geen CE keurmerk :+

Nee, niet mijn motor.. het ging me meer om mijn eigen welzijn :P
 
Nee, niet mijn motor.. het ging me meer om mijn eigen welzijn :P
Weet ik wel hoor ;)
Maar een beetje humor is altijd wel leuk. Toch? :+

Maar, het kan dus. Al acht ik de kans klein ... alhoewel, als je de enige bent in een immens grote open vlakte.
Hier hebben we tenminste nog heuvels die boven ons uitkomen ... :+
 
Zorgen dat je accu niet vol is, dan wordt deze eerst opgeladen voordat je zelf last krijgt van de bliksem. Ik heb ook altijd extra lege oplaadbare batterijen onder het zadel, just to be sure. :-)
 
Kan het me ook voorstellen dat een zeiknat pak niet echt helpt tegen de bliksem.
Zou gewoon gaan schuilen als je het aan ziet komen.
 
Kan het me ook voorstellen dat een zeiknat pak niet echt helpt tegen de bliksem.
Zou gewoon gaan schuilen als je het aan ziet komen.
Dan kun je ook gewoon uitwijken als je hem ziet aankomen.


Persoonlijk tja als het echt hard onweert en ik hoef er niet perse door dan doe ik het niet.
 
Blikseminslag op de motor = beste burn out die je ooit gaat maken, waarschijnlijk ook je laatste _O-
 
Het is beter om je metalen bliksempak aan te trekken. Door de beschermende werking volgens het principe van de Kooi van Faraday kun je na de inslag even een lantaarnpaal aantikken om de spanning te laten afvloeien. Nadeel is wel dat het iets stugger is dan je normale motorpak. O-)

full
 
Het is beter om je metalen bliksempak aan te trekken. Door de beschermende werking volgens het principe van de Kooi van Faraday kun je na de inslag even een lantaarnpaal aantikken om de spanning te laten afvloeien. Nadeel is wel dat het iets stugger is dan je normale motorpak. O-)

[afbeelding]

Gewoon geen geel hesje aandoen, dan ziet de bliksem je toch niet.
 
Die laatste 10cm is geen enkel probleem inderdaad. Daarom zie je ook wel dat de door bliksem getroffen auto's een klapband hebben.

De weerstand van lucht is 10.000 volt per centimeter. Dus vanaf de velg naar de grond is 'maar' 80.000 volt voor nodig.
Aangezien er een megavolt naar beneden komt en door je motorfiets stuitert, is die laatste stap een peulenschil :P


Dit heb ik even gemist in mijn opleidingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan