Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Top, bedankt voor je reactie! Ik was ook op zoek naar dit model, vind deze net wat meer karakter hebben kwa vorm. Ieder zijn smaak natuurlijk. Jou uitvoering vind ik wel vet! Veel plezier ermee!!
 
.....

Ik merkte wel dat dat originele achterveertje behoorlijk moe was, hij stond ook behoorlijk achterover op z'n wielen. Dat hebben er veel uit die tijd. Met een in hoogte verstelbare YSS voelt hij achter een stuk beter en staat-ie weer normaal op z'n wielen. Ik ben ook vrij lang dus dat past me meer zo.

......
Welke achterveer/schokbreker van YSS heb jij gebruikt?
 
Top, bedankt voor je reactie! Ik was ook op zoek naar dit model, vind deze net wat meer karakter hebben kwa vorm. Ieder zijn smaak natuurlijk. Jou uitvoering vind ik wel vet! Veel plezier ermee!!
Gefeliciteerd met die mooie Peg, dat is inderdaad een mooi model en zeeeeeker in die kleur.
Vele mooie kilometers toegewenst, en post zo nu en dan gerust ff een mooie foto.

Het schakelen klopt trouwens hoor, je kan de pook ten aller tijden gewoon alle kanten op bewegen ... italiaanse humor ofzo.
 
Dag Dyon, welkom op dit pitoreske maar knusse topic.
....
Was het iemand van hier?
.....
De TET rijden; klinkt als een goed plan, zeker met motoren van gelijke leest + goed gezelschap.
Mocht je vragen hebben omtrent upgrades dan moet je het maar laten weten, lijkt erop dat wij in dezelfde vijver vissen.
En die TET foto's ... kijk er nu al naar uit!
....

Dank Geschift!
Het is de ex-pegaso van d’n Kluivert. ik kijk ook erg uit naar de TET, staat voor eind april gepland :)
 
YSS schokdemper Z366 voor Pegaso 2 1992-1996 en Pegaso 3 1997-2000

Deze van Noud's motorbazaar. In hoogte verstelbaar dat vond ik wel een mooie optie. Alleen is m'n zijstandaard nu te kort :/
Bedankt! Ik heb 'm voorbij zien komen op verschillende advertenties.

@GeSchift, maakt het bij jouw pegaso een groot verschil tussen de veer helemaal op soft of helemaal op hard qua hoogte? Ik zie de veer wel wat doen maar het is echt millimeter werk. Zou kunnen dat de schokdemper na 79k gewoonweg moe is natuurlijk.
 
Bedankt! Ik heb 'm voorbij zien komen op verschillende advertenties.

@GeSchift, maakt het bij jouw pegaso een groot verschil tussen de veer helemaal op soft of helemaal op hard qua hoogte? Ik zie de veer wel wat doen maar het is echt millimeter werk. Zou kunnen dat de schokdemper na 79k gewoonweg moe is natuurlijk.
Goeie vraag.
De veer is verstelbaar in 50 kliks van zacht naar hard.
Echter komt de veer bij mijn motor ondertussen wel in aanmerking voor vervanging hoor.
Ik kan de veer namelijk niet verder draaien dan iets van 35 a 40 kliks, dus het zou steviger kunnen.
Dit is echter voldoende voor wanneer ik solo rij.
Rij ik met bagage (de topkoffer + twee alu zijkoffers bepakt), dan merk je dat de vering straffer zou mogen.

De hoogte; absoluut merkbaar, maar ik kan er geen harde cijfers aan hangen (mm's of cm's).
Wanneer de vering op z'n zachtst staat ingesteld, is de motor merkbaar lager + dat'ie flink meer inzakt zodra je gaat zitten.
Tijdens het rijden merk je dat je meer als een zwevend tapijt over verkeersdrempels gaat, tenzij je natuurlijk te hard gaat aangezien de vering idg doorslaat (au!).
Dus wanneer je fully-loaded op pad gaat is het makkelijker op en aftappen ... vwb de zithoogte haha!
 
Bedankt Geschift, mijn schokbreker gaat de laatste 10 clicks ook wat zwaarder hoor. Zoals ik het zie wordt de veer juist deze laatste clicks ook versteld. Er is een zeer verse tweedehands onderweg dus ik kan volgende week de nieuwe en oude vergelijken. De oude voelde nog wel goed verder. Ga de maten vergelijken en als de veer niet gezakt is is het wellicht nog een leuke upgrade voor iemand met een niet verstelbare shock.
 
Zo na een paar avondjes klussen schiet het al mooi op. De motor is erg smerig en her en der zitten er verschillende lengtes schroeven in. Een mooie uitdaging om straks allemaal recht te trekken.

Zo staat hij er nu bij:

8DD26BEF-9B4F-413E-B038-44EAB889F44C.jpeg

5E3667C4-9B2C-4492-AA71-F10C1F440FDC.jpeg


Weet iemand de kleurcode van het frame? Ik wil deze graag opnieuw spuiten/coaten.

Groet, Peter
 

Bijlagen

  • 014DF59E-1321-444C-8564-D498FF82210D.jpeg
    014DF59E-1321-444C-8564-D498FF82210D.jpeg
    398,1 KB · Weergaven: 5
Zadeltje erop en het is een caferacer :+
Goed bezig! :t Mocht niemand de code weten... Kun je bij een auto schade bedrijf de kleurcode niet laten meten?
 
Kan je niet aan de kleurcode helpen.
Maar ik wil bij deze wel heel graag zeggen dat ik jaloers ben op de klus ruimte die je daar zo even displayed.
Lekker binnen, op een kleedje, goed licht ... man man man, heerlijk!
Succes verder.
 
Kan je niet aan de kleurcode helpen.
Maar ik wil bij deze wel heel graag zeggen dat ik jaloers ben op de klus ruimte die je daar zo even displayed.
Lekker binnen, op een kleedje, goed licht ... man man man, heerlijk!
Succes verder.
Bedankt! Net vorig jaar de hele garage gedaan. Nieuwe betonvloer erin, alles wit gemaakt en volledig voorzien van nieuwe elektronica, led verlichting en een mega werkbank😁
Alleen het plafond moet nog dicht en geisoleerd worden.

92806E36-3E2A-488B-8C8F-2926883D5138.jpeg
 
Poh peter, super mooie ruimte!

updateje van mijn kant:
- Oude schokdemper is gaar: nat, bumpstop los en de verstelling doet alleen de laatste 5 clicks wat. Gelukkig de ‘nieuwe’ vandaag binnengekregen. Deze is naast hardheid met externe knop, net als origineel, ook in hoogte verstelbaar middels schroefdraad. Komt volgens de advertentie van een Garda uitvoering af.
- linksysteem lagers zijn ook gaar, die worden dus ook allemaal vervangen zodat alles weer mooi soepel loopt.
- alles rond de achterbrugophanging is GOOR! Er zat een automatische kettinglolier op, mooi voor je ketting en een goede corrosie beschermer want alles komt onder een laagje vet te zitten. Achterbrug gaat er dus uit om even goed te reinigen zodat alles weer factory fresh onder het vet vandaan komt.

plan van aanpak is om nu eerst de achterophanging helemaal aan te pakken en weer te monteren. Dan de voorkant onder handen nemen en vervolgens het blok demonteren om die aan te pakken.
 
Achterbrug moet er dan weer uit anders krijg je het blok er niet uit. Dat je het weet :)
Bedankt voor het meedenken! Achterbrug kan blijven zitten, als je de as uit het blok haalt maar net in het frame laat zitten kan je het blok laten zakken en vervolgens de as weer door het frame schuiven. Of het in de praktijk ook gaat lukken moeten we nog even zien :x
 
PegasoVTWborging.jpg


Ik las ergens dat die circlipjes wel eens los willen gaan en je vtw er dan af loopt. Dit was de tip, likje siliconen. Meteen maar even gedaan met een nieuwe 15 tands.

(Had best een beetje netter gekund, met de natte vinger er langs en zo :/ Was haastklusje in het halfdonker)
 
Laatst bewerkt:
Laat tijdig je linksysteem smeren/smeer tijdig je linksysteem! Zie hier het resultaat als je dat niet doet. Dit was ooit een lager.
Dat heb ik wel eens vaker gezien ja. Motor in kwestie (geen Aprilia) had meer demping uit het stroef lopende link systeem dan uit de versleten schokdemper :X
 
Goede tip over dat linksysteem. Mijne vorig jaar van nieuwe lagers voorzien. Was bij lange na niet zo erg als de foto.
Mijn Rsv mille had er overigens nog meer last van dat het linksysteem vaak gesmeerd moest worden. Er zijn best wat horrorverhalen van afbrekende dog Bones helaas bij motoren (net enkel Aprilia)...
 
Goede tip over dat linksysteem. Mijne vorig jaar van nieuwe lagers voorzien. Was bij lange na niet zo erg als de foto.
Mijn Rsv mille had er overigens nog meer last van dat het linksysteem vaak gesmeerd moest worden. Er zijn best wat horrorverhalen van afbrekende dog Bones helaas bij motoren (net enkel Aprilia)...
Ik heb een Tuono gehad die er inderdaad nog veel gevoeliger voor zijn!

Straks weer alles schoon en met verse lagers en een goede schokbreker zal het allemaal wat soepeler lopen en veren zoals het hoort. Nog een #&@%^€ bout te lossen en dan is het hele zooitje los.
 
Goed bezig! Waar VD draad wel niet goed voor is haha.
Haha klopt!

Ik loop wel tegen een klein probleempje aan.. Bij het demonteren zag ik olie aan de aftapplug zitten.. Ik heb het gevoel dat de draad van de carter is doogedraaid door de vorige eigenaar :( Nu lees in op internet over een helicoil laten zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar je dit kan doen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan