'Lage bandenspanning motoren verontrustend'

Houden jullie je bandenspanning bij?

  • Nooit

    Stemmen: 3 2,4%
  • Heel onregelmatig

    Stemmen: 67 54,5%
  • Minstens eens per week

    Stemmen: 41 33,3%
  • Bij elke tankbeurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Doet de dealer wel bij een beurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Bandenspanning?

    Stemmen: 4 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    123

Capivara

MF veteraan
21 mrt 2003
1.729
0
Almere
Op de site van de Telegraaf:

ZEVENAAR - De gemiddelde motorrijder in Nederland rijdt op banden met een te lage spanning. Bij niet-professionele motorrijders is de onderspanning van de banden "verontrustend". Dat blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse Vereniging voor Verhoogde Motorrijvaardigheid (NVVM) in de afgelopen maanden samen met motorbandenspecialisten heeft gehouden onder 1600 motorrijders.

De NVVM wees er maandag op dat zich in de afgelopen tijd weer enkele ernstige motorongevallen hebben voorgedaan. Sommige daarvan zijn volgens de organisatie mogelijk mede veroorzaakt door een te lage bandenspanning.

--------------------

Houden jullie de bandenspanning wel goed in de gaten?
 
Hou het wel in de gaten, ben alleen bang dat ze uit zijn gegaan van een bandenspanning 2,5/2,9 waar zowat niemand hier mee rijd.
 
ventieldoppen die bij spanningsvermindering van 0,2 bar
een rood randje laten zien; zit een soort busje in dat dan omhoogkomt.
 
te lage bandenspanning rijdt zowiezo waardeloos. Een wereld van verschil als de band op de juiste spanning is.

Maar wat is té laag...voor de ene op een BMW toerer is 2.5 normaal, ik rijd met mijn SC's op 2.3-2.1..... en check het voor elke scheurbeurt :P
 
Ik heb zaterdag bij Paul Ritzen een bandenspanningsmeter gekocht om zelf te kijken wat er op zit, hier in de buurt kun je lucht krijgen, maar geen enkele manometer die het doet :(
 
Veel bandenspanningsmeters kloppen ook niet; ik laat er altijd bij de leverancier "teveel" in doen en dan zet ik ze met mijn eigen meter op de juiste spanning, ik weet dat mijn metertje aardig klopt.

Ik zet trouwens ook een beetje twijfels bij die hele lage spanningen op straat hoor, 2,1, 2,2... als je niet constant aan het vlammen bent heeft dat weinig zin. Op enkele Supermotardrijders en "straatracers" uitgezonderd heeft het dus weinig nut. Ik rij mijn Dunlops GP gewoon op 2,5a - 2,3v en dat gaat echt prima en ze blijven lang heel.
Controleren doe ik ook wel regelmatig, niet altijd wekelijks echter. Hangt er van af, als ik weet dat ze snel wat kwijt raken check ik vaker als wanneer ze altijd goed blijven staan..
 
Check altijd voor elke rit.
Rij op 2,5 voor en 2,9 achter. Ben er nog altijd niet uit of dit de juiste spanning is. Handleiding van de motor en verschillende leveranciers spreken elkaar tegen. :?
 
He da's grappig:
Mijn thundercat zou dezelfde bandenspanning moeten hebben.

Ik check het niet elke tankbeurt, maar wel regelmatig
 
Controlleer thuis voordat ik ga rijden altijd ff met het voetpompje of het nog goed is. 2,3 voor & 2,5 achter... Paar minuutjes werk. Kleine moeite, veel plezier :]
 
Ik check tijdens elke rit. (staat niet in de pol)
Als je je motor goed kent voel je direct of je bandenspanning goed is of niet.
Lukt dat je niet, dan kun je dat leren, door eens te gaan experimenteren met verschillende bandenspanningen.
 
Rijd op de weg met 2.3 vóór en achter, op het circuit lager. Bij de meeste brommerwinkels doen ze er idd 2.5/2.9 v/a in; komt door die mooie tabellen van Bridgestone. ;)
 
2.2 voor, 2.5 achter. Vind ik lekkere spanning, harder wordt ie zo stuiterig van en zachter gaat ie nogal zwaar sturen. Vind dit nogal een vreemd onderzoek eigenlijk, wie is de NVVM om te bepalen wat de juiste bandenspanning is? Heeft ook veel te maken met je rijstijl denk ik...
 
Ik rijd vooraan met 1.7 bar en achteraan met 1.8 bar. Lijkt niet veel, maar mijn SM weegt dan ook maar 135 kg rijklaar & volgetankt. Als ik 2 bar gebruik, stuurt ie niet lekker meer en wordt hij nogal springerig.
 
2.2 voor, 2.5 achter. Vind ik lekkere spanning, harder wordt ie zo stuiterig van en zachter gaat ie nogal zwaar sturen. Vind dit nogal een vreemd onderzoek eigenlijk, wie is de NVVM om te bepalen wat de juiste bandenspanning is? Heeft ook veel te maken met je rijstijl denk ik...

Denk dat velen vooral DENKEN dat ze beter af zijn met een lage bandenspanning.
Waarom zou de fabricant verkeerde spanningen opgeven?
Als je ze snel wil slijten moet je je banden idd zachter zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan