'Lage bandenspanning motoren verontrustend'

Houden jullie je bandenspanning bij?

  • Nooit

    Stemmen: 3 2,4%
  • Heel onregelmatig

    Stemmen: 67 54,5%
  • Minstens eens per week

    Stemmen: 41 33,3%
  • Bij elke tankbeurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Doet de dealer wel bij een beurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Bandenspanning?

    Stemmen: 4 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    123
stuurt dat nog?
of is dit een circuit-spanning voor het betere veegwerk?

voor mij voelt het goed aan met de banden die er nu op zitten.
Uiteraard is het niet bedoeld voor woonwerk en/of snelweg ritten.
 
zelfs de telegraaf online vind het het vermelden waard www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.verontrustend.nvvm.motorrijders.html

En sinds ik in december onderuit ben gegaan, waarschijnlijk door te lage spanning op voorband was maand later <2. Kijk ik wel elke week (als ik rij) na met een digitale meter hoe het ermee staat en meestal moet er wel een 0,2 tot 0,5 bij ....

Metalen ventieldopjes willen ook nog wel eens wat helpen tegen versneld leeglopen, hoorde ik laats dus die er maar op gezet. Kijken of het helpt
 
In motoport magazine stond niet lang geleden een soort gelijk verhaal.

Ik rijdt zelf met Metzeler Z3 met 2.5 voor en 2.9 achter zoals voorgeschreven.
Ze zijn wel slijtvaster als Dunlop 207 maar lijken minder grip te hebben.

20855


20856


20857
 
Ik geef er een keer per week een schop tegenaan. "Kloenk" is goed, "plof" is bijtanken.
 
Ik geef er een keer per week een schop tegenaan. "Kloenk" is goed, "plof" is bijtanken.

Goed Achterhoeksgebruik Ralfie!! En 'pssssst' is lek (of je fluistert mij iets ondeugends toe via de mail) :+


Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een motorrijder zijn bandenspanning niet regelmatig controleerd... |(


CAT
 
In de poll staat een keer per maand er niet bij dat is zowel mijn gemiddelde dus hebik een keer per week gestemd.

Ik voel aan mijn fiets als de spanning iets afwijkt dan gaat ie de weg LEZEN. Kan het niet anders verwoorden. Het voelt aan of je schrijft met een balpoint waar vanhet balletje beschadigt is. Dan weet ik tijd voor een pompje.
 
Ik zet trouwens ook een beetje twijfels bij die hele lage spanningen op straat hoor, 2,1, 2,2... als je niet constant aan het vlammen bent heeft dat weinig zin.

:^

Er rijden hier veel figuren rond die alleen maar gefocused zijn op "warme banden".

Maar ze hebben van het verhaal rond mechanische grip geen kaas gegeten.

Zou me niets verwonderen als er niet een deel van de ongelukken hier voort is gekomen uit de gevolgen van een te lage bandenspanning.
Er zijn genoeg hier genoeg rijders die niet hard genoeg rijden om voldoende warmte in hun band te krijgen. (ik inclusief)
Hierdoor komen de banden bij een te lage koude bandenspanning ook niet op bedrijfsspanning.
Hierdoor kan onder hoge belasting (klaverblad ed), de band zijn vorm niet behouden en zullen de wanden doorbuigen. Met alle nare gevolgen van dien.

Men zegt dan: "Ik snap er niets van mijn voorwiel gleed opeens weg. Er zal wel vuil oid gelegen hebben" In werkelijkheid had de band juist veel grip maar bezweek onder de belasting van de motor.

Op de openbare weg verder als 0,2-0,3 onder de advies spanning is naar mijn onzin.
 
Ik heb ventieldoppen met spanningscontrole op mijn motor. Wel zo handig.

Hier 1tje voor 2.4 bar
full

als het gele randje zichtbaar is dan heb je lichte onderdruk, bij rood moet je zeker bijpompen. Normaal is groen. Zo kan je in 1 oogopslag zien of je banden nog op druk zijn.
 
Laatst bewerkt:
ventiel is hetzelfde als de ventielen van mijn mountainbike binnenband dus oppompen kan met dezelfde pomp met spanningsmeter, maar meestal gebruik ik de lucht bij de benzineppomp, ong 1x per week. bandenspanning xj600s 2,2v 2,5a bridgestone bt 45
 
Ik heb toevallig afgelopen zaterdag zo'n digitale meter gekocht (nog geen 12 euro) en op een koude band gemeten zit ik met meer dan 0,4 bar afwijking. Alleen bij de pomp zijn m'n banden altijd opgewarmd......

Ik ga dus experimenteren, stop er gewoon aan het eind van een rit bv 2,8 in en meet thuis als de band koud is wat mijn meter aangeeft. Op die manier hoop ik een idee te krijgen wat ik er bij die pomp in moet stoppen om de "echte" druk te krijgen, want om nou ook nog een compressor aan te schaffen......
 
Ik heb toevallig afgelopen zaterdag zo'n digitale meter gekocht (nog geen 12 euro) en op een koude band gemeten zit ik met meer dan 0,4 bar afwijking. Alleen bij de pomp zijn m'n banden altijd opgewarmd......

Ik ga dus experimenteren, stop er gewoon aan het eind van een rit bv 2,8 in en meet thuis als de band koud is wat mijn meter aangeeft. Op die manier hoop ik een idee te krijgen wat ik er bij die pomp in moet stoppen om de "echte" druk te krijgen, want om nou ook nog een compressor aan te schaffen......

Wat dacht je van een voetpomp? ;)
 
Bijna nooit , sorry als je je bandenspanning niet kan aanvoelen kan je misschien beter auto of scooter gaan rijden :)
 
Vorige week stond er in de 'Motor' een ingezonden brief van iemand die onderuit was gegaan, en er daarna op gewezen werd dat er maar lieft 0,5 bar in zijn voorband zat. Nu wilde hij graag weten of dat iets met zijn crash te maken zou kunnen hebben :z

Volgens iemand van Pirelli word de druk vrij hoog opgegeven door fabrikanten om zo ook bij zware omstandigheden (twee dikkerds op één fiets) aan de veilige kant te zitten.
 
Vorige week stond er in de 'Motor' een ingezonden brief van iemand die onderuit was gegaan, en er daarna op gewezen werd dat er maar lieft 0,5 bar in zijn voorband zat. Nu wilde hij graag weten of dat iets met zijn crash te maken zou kunnen hebben :z
Dan ben je ook wel echt een lompe hond, dat voel je toch , 0.5 atm....

En als je dat niet eens voelt kun je misschien maar beter je brommert aan de kant doen en met de trein gaan, dan ben je sowieso een gevaar volgens mij....
 
In motoport magazine stond niet lang geleden een soort gelijk verhaal.

Ik rijdt zelf met Metzeler Z3 met 2.5 voor en 2.9 achter zoals voorgeschreven.
Ze zijn wel slijtvaster als Dunlop 207 maar lijken minder grip te hebben.

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)
Hogere slijtvastheid gaat (bijna) altijd gepaard met minder grip. Leuk om te zien dat Motoport zo merkonafhankelijk adviseert. :P
 
Vorige week stond er in de 'Motor' een ingezonden brief van iemand die onderuit was gegaan, en er daarna op gewezen werd dat er maar lieft 0,5 bar in zijn voorband zat. Nu wilde hij graag weten of dat iets met zijn crash te maken zou kunnen hebben :z

Volgens iemand van Pirelli word de druk vrij hoog opgegeven door fabrikanten om zo ook bij zware omstandigheden (twee dikkerds op één fiets) aan de veilige kant te zitten.

Bij BMW geven ze altijd de bandenspanning op als volgt:

Solo , Duopassagier en Duopassagier + bagage

Dus er word wel rekening gehouden met de belading van een motor en bandenspanning.
 
2.5 voor, 2.9 achter

Elke week controleren vind ik overdreven en dit is in het verleden ook gebleken. Een keer in de paar weken (2-3) controleer ik wel en pomp indien nodig bij met een voetpompje (Hella).
 
Oeps.. kijk er nooit naar.. denk er wel eens aan maar zal morgen maar eens efef in het boekje kijken wat de spanning moet zijnen dan bij de lokale shell effe de zooi opblazen.
 
Toen ik mijn motor net had ging ik voor elke rit naar de benzinepomp om ze op te pompen. Nu doe ik dat elke twee weken, drie maximaal. Ga morgen een digitale spanningsmeter en voetpomp kopen, hoef ik niet elke keer te klooien bij de benzinepomp.

Ik zie trouwens veel verschillende waardes langskomen, waarvan 2.25 / 2.5 en 2.5 / 2.9 het meest voorkomen. Aangezien ik nieuwe bandjes nodig heb heb ik vandaag wat fabrikanten-sites bezocht en zag daar bijna overal 2.25 / 2.5 staan. Waarom zou je 2.5 / 2.9 gebruiken i.p.v. de geadviseerde waarde?
 
Bij de Mille gaven ze 2,3 en 2,5 bar op. Bridgestone geeft 2,5 en 2,9 op. Nu bij de RR geven ze ook 2,5 en 2,9 op. Ik weeg zelf maar 60 kg en meestal geen bagage bij me. Zou ik gewoon 2,5 en 2,9 houden, of iets verlagen?
 
Ik heb het gister eens ff geprobeerd met mijn Laverda.

Eerst een rondje met 2 bar rondom en toen een rondje met 2.9 rondom en dat reed toch aanzienlijk fijner, veel neutraler bochtengedrag en 10 keer fijner remmen.

Ik weet het nu wel, veel druk is goed, meer is beter....
 
Terug
Bovenaan Onderaan