Nee.
Waar het om gaat is: wat adviseert de fabrikant. Als hij de kettingspeling ONBELAST aangeeft (dat doen de meeste fabrikanten) moet je 'm ook onbelast meten. Doe je dat zoals het moet, dan is ook de belaste speling in orde.
Probleem is dat veel mensen de ketting niet op het strakste punt opmeten.
Ik had precies hetzelfde probleem, terwijl ik altijd DID kettingsets gebruik, en ondanks dat ik elke week mijn ketting smeerde, had ik om de 10.000 km een nieuwe kettingset nodig........
ScherpNetjes, 20.000 km met een kettingset
Meneer Paul weet dat ook, maar die komen weg van RK en soms DID, maar weet jij dan wel dat de DID van een aparte productielijn afkomen met de kwaliteitseisen van Yamaha????.
RK is de enige kettingfabrikant die de zelfde kettingen levert dan orgineel, zijn bere goed maar erg duur.
AFAM laat ze ook bij een bekende fabrikant maken met hun eigen kwaliteits eisen.
Scherp
Inderdaad... zou het zelf niet eens opmerken maar je hebt gelijk..Standaard misser
Om de x km, of elke x km...
Scheelt een factor 2(of 0,5 )
De meneer van AFAM vertelde me dat zij ze zelf maken
Dus een standaard DID set vind jij ook niet goed? Of lees ik het verkeerd?Meneer AFAM maakt kettingwielen en de ketting laten ze maken volgens hun eigen specificaties, dus kan je eigenlijk wel zeggen dat het hun eigen ketting is, hebben we ook nog DC als leverancier, maar die hoef ik niet meer, dan kan je net zo goed een did of trubaki kettingsetje gaan kopen
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar heb wel ervaring met kettingvet. Op mijn GSX1100F gebruik ik al jaren Forte, rood. Na 10.000 km geen zichtbare slijtage van ketting of tandwielen, laat staan spannen. Een 500 gr. potje van ca. 17 euro gaat jaren mee. Normaal smeer ik ca. iedere 800 km maar na mijn laatste rit - 1100 km snelweg, op dezelfde dag - niet tussentijds gesmeerd en bij aankomst nog steeds glimmende rollers. Het regelmatig verwijderen van de "smeertroep" op het frame onder de ketting, neem ik maar voor lief.Dutchgixxer,
zoals ik schreef ben ik niet van plan een scott-oiler te plaatsen maar ben wel nieuwsgierig wat je met vet bedoelt. Ik heb nog nergens "kettingvet" zien staan bij de onderhoudsmiddelen...
Vind je dat spuitbusspul zoals s100-kettingspray niet goed?
Dries
Dus een standaard DID set vind jij ook niet goed? Of lees ik het verkeerd?
Gewoon niet, klaarWat iedereen je ook verteld, elke manier van smeren en reinigen heeft zijn voorstanders en tegenstanders. Voor vrijwel elke methode kan je gebruikers vinden die er idioot lang mee doen, en ook tegenstanders die dat niet doen.
In zijn algemeenheid gaat de volgende hoofdregel wel op:
- smeer je ketting zeer regelmatig
- controleer ook uitlijning en kettingspanning op het strakste punt van de ketting
- kies bij vervanging minimaal een ketting van redelijke kwaliteit, de budget-sets zijn vrijwel allemaal van slechte kwaliteit.
- zorg voor een goede klinking en montage van de ketting
- ketting niet reinigenmet een hogedrukreiniger of stoomcleaner
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar heb wel ervaring met kettingvet. Op mijn GSX1100F gebruik ik al jaren Forte, rood. Na 10.000 km geen zichtbare slijtage van ketting of tandwielen, laat staan spannen. Een 500 gr. potje van ca. 17 euro gaat jaren mee. Normaal smeer ik ca. iedere 800 km maar na mijn laatste rit - 1100 km snelweg, op dezelfde dag - niet tussentijds gesmeerd en bij aankomst nog steeds glimmende rollers. Het regelmatig verwijderen van de "smeertroep" op het frame onder de ketting, neem ik maar voor lief.
Groeten.
Herbert
AhMeneer AFAM maakt kettingwielen en de ketting laten ze maken volgens hun eigen specificaties, dus kan je eigenlijk wel zeggen dat het hun eigen ketting is, hebben we ook nog DC als leverancier, maar die hoef ik niet meer, dan kan je net zo goed een did of trubaki kettingsetje gaan kopen
Inderdaad... zou het zelf niet eens opmerken maar je hebt gelijk..
Gezien jou "beroep" zal je deze opmerking echter wel vaker maken
En hele vage reacties krijgen
De goede lezers onder ons hadden al begrepen dat ze nog steeds glommen van het vet. Dat had ik er nl. wel opgesmeerd voordat ik aan een reis van 1100 km begon.Ik zou de volgende keer beginnen met vet erop smeren. Glimmende rollers is
Wat iedereen je ook verteld, elke manier van smeren en reinigen heeft zijn voorstanders en tegenstanders. Voor vrijwel elke methode kan je gebruikers vinden die er idioot lang mee doen, en ook tegenstanders die dat niet doen.
In zijn algemeenheid gaat de volgende hoofdregel wel op:
- smeer je ketting zeer regelmatig
- controleer ook uitlijning en kettingspanning op het strakste punt van de ketting
- kies bij vervanging minimaal een ketting van redelijke kwaliteit, de budget-sets zijn vrijwel allemaal van slechte kwaliteit.
- zorg voor een goede klinking en montage van de ketting
- ketting niet reinigen met een hogedrukreiniger of stoomcleaner
De goede lezers onder ons hadden al begrepen dat ze nog steeds glommen van het vet. Dat had ik er nl. wel opgesmeerd voordat ik aan een reis van 1100 km begon.
Met huis-, tuin-, en keukenmateriaal moet je gaan klooien met een rechte balk langs het achterwiel te leggen, en dan te zorgen dat deze links en rechts even ver van het voorwiel af staat. Een veel simpeler oplossing (en niet al te duur) is: http://www.project-one.us/motorcycle.htmlDe uitlijning vind ik persoonlijk een van de moeilijkste dingen. Zijn er tips hoe dat goed te doen met huis-, tuin- en keukenmateriaal?
Dries
Ik heb een (recht!) latje op m'n tandwiel gelegd, en hem gesteld tot-ie precies overeen kwam met de ketting.De uitlijning vind ik persoonlijk een van de moeilijkste dingen. Zijn er tips hoe dat goed te doen met huis-, tuin- en keukenmateriaal?
Dat doet het tooltje dat sbb noemt ook, alleen dan wat handiger. Wat weer niet betekent dat de manuele methode niet werktIk heb een (recht!) latje op m'n tandwiel gelegd, en hem gesteld tot-ie precies overeen kwam met de ketting.
Dat zand en vuil is voor de gemiddelde straatmotor niet echt een bezwaar...De goede lezers onder ons hadden al begrepen dat ze nog steeds glommen van het vet. Dat had ik er nl. wel opgesmeerd voordat ik aan een reis van 1100 km begon.
Dat is meteen ook mijn bezwaar tegen vet. Het blijft er inderdaad lekker lang opzitten. Nadeel is dat het met alle zand en vuil dat het vasthoudt een fraaie slijppasta vormt.
Olie daarentegen wordt er met het vuil steeds weer afgeslingerd........ Nadeel is dat je de olie steeds weer moet aanbrengen, maar daar heb je smeersystemen voor.
Daar heb je wel een punt maar van de andere kant moet je de hoeveelheid vuil en zand op de weg hier in Noord-West Europa ook wel een beetje relativeren. Ook al vanwege het drukke autoverkeer, wat het meeste vuil wel "wegblaast". In het Midden-Oosten met zijn talrijke zandstormen en uiteraard ook bij Parijs-Dakar omstandigheden zou een ketting met langdurig vet erop geen goede zaak zijn.Dat is meteen ook mijn bezwaar tegen vet. Het blijft er inderdaad lekker lang opzitten. Nadeel is dat het met alle zand en vuil dat het vasthoudt een fraaie slijppasta vormt.
Olie daarentegen wordt er met het vuil steeds weer afgeslingerd........ Nadeel is dat je de olie steeds weer moet aanbrengen, maar daar heb je smeersystemen voor.